Marraskuun muminat

Tänään muuten puoliväli! Ainakin oman laskun mukaan, vau:n laskurin mukaan vasta ma mut mut.. mulle se on tänään ^^
Tänään ollut vähän nyrkeilysäkkiolo kun maha ollut ihan piukee kun selvästi venyy iho vaan ja sit vauva ollut oikein ahkeralla päällä.
Huuhkaja: Mie kävin tänään kyselemässä kans lapselle vakuutusta joka menis heti synnyttyä käyntiin. Nyt vana kyl otan vielä vähän selvää noista kun tuntuu et välillä aika huijausta mokomat. Itse otin sairasvakuutukseni pois kun on suljettu tyyliin muutamalla jutulla tyyliin kaikki vaikka ne korvaussummat sairauksista ei ollut täynnä!

Mie näin mutuen viimeyönä vauva-unta ^^ Oli aika ihana ja sulonen vauva unessa ^^. Oli niin todentuntuinen uni, että aamulla meinasin miehelle sanoa kun lähti kursille että; Ole hiljempaa ettet herätä vauvaa! Mut tajusin ennenkuin avasin suuni, että hetkineen...
 
Suffeli kyseli niistä 3-pyöräisistä vaunuista. Meillä on ollut Teutonian Spirit S3 -vaunut ja ollaan oltu hirvittävän tyytyväisiä. Hankittiin se kova vaunukoppa ja kevätvauvalle se oli minusta tarpeen. Tai ainakin itse olin tyytyväinen. Käytin bussia vaunujen kanssa todella paljon, pääsääntöisesti ongelmitta. Noissa pystyy lukitsemaan etupyörän, jolloin pystyy peruuttamaan bussista ulos ilman pelkoa, että pyörä vääntyy tms. Kolmipyöräiset on todella ketterä käyttää. Meillä vaunuteltiin hirvittävän paljon, sillä on 2 koiraa ja poika nukkui noin 0.5-vuotiaasta kaikki päikkärinsä pihalla. Suosittelen!!

Mellulla oli kyllä melko tunteellinen sunnuntai! Kyllä sitä saa arvostaa, että on jo yksi terve lapsi. Toinen tähän tuntuisi jo melkoiselta lottovoitolta! Se on hirvittävän ikävää, kun usein tuntuu, että sairaita lapsia tulee vaan samoihin perheisiin.

Mulla on ollut aika paljon mahan kovetteluja viime aikoina. Onneksi ne on vaarattomia. Toivon vaan, että ne vähän helpottaisi, niin urheillessa ei niin häiritsisi. Enkä oikein tiedä, pitäisikö urheilu aina tauottaa, jos kohtu kovettuu? Vesijumpassa oli kovana 30 min...
 
Millä viikolla oot nyt Huuhkaja? Ite en oo vielä saanu aikaseks tuota vakuutusta kysellä, ens viikolla vähän lomaa niin olin sit ajatellu kysellä hintoja muutamasta paikasta:) neuvolassa kysyin neuvoa niin suositteli ennen rakenneultraa ja sitä neuvolalääkäriä sen selvittämään ettei käy niin että rakenneultrassa jotain epäilyttävää ja sit ei saiskaan täysiä korvauksia tai heti syntymästä tms. Neuvolalääkärillä kävin yllättäen jo nyt kun ollu niin kovaa päänsärkyä, se sit teki perus gynetutkimuksen ja kaikki oli kunnossa, papaakaan ei tarvii ottaa ennen ku puolivuotta synnytyksestä! Ja rakenneultra onkin vasta 5.12 tai jo, miten sen nyt ottaa, aika menee nyt jotenkin hirmu nopsaan!:)
 


pikkulintu kirjoitti:
Millä viikolla oot nyt Huuhkaja? Ite en oo vielä saanu aikaseks tuota vakuutusta kysellä, ens viikolla vähän lomaa niin olin sit ajatellu kysellä hintoja muutamasta paikasta:) neuvolassa kysyin neuvoa niin suositteli ennen rakenneultraa ja sitä neuvolalääkäriä sen selvittämään ettei käy niin että rakenneultrassa jotain epäilyttävää ja sit ei saiskaan täysiä korvauksia tai heti syntymästä tms. Neuvolalääkärillä kävin yllättäen jo nyt kun ollu niin kovaa päänsärkyä, se sit teki perus gynetutkimuksen ja kaikki oli kunnossa, papaakaan ei tarvii ottaa ennen ku puolivuotta synnytyksestä! Ja rakenneultra onkin vasta 5.12 tai jo, miten sen nyt ottaa, aika menee nyt jotenkin hirmu nopsaan!:)

Mul o ny rv 17 lopuillaan, eli sinällään oon suht ajoissa - ainakin Pohjolassa sen saa hakea rv 16 eteenpäin, muistaakseni rv 27:lle asti :P

näistä ajoissa olemisista tulikin mieleen sellaiset asiat kuin kaiken maailman tukien ja äitiyspakkauksen haku - milloin ne nyt olikaan mahdollisia? Muistan (ehkä) jonkun joskus linkanneen jonkun helpon ja selkeen sivun (joka ei ollut Kelan sivu), missä luki selkeesti raskausviikot tms, milloin mitäkin voi alkaa tekemään. Ei kellään ois linkata sitä uusiks? :D
 
Piiku82: Itse olen myös vain lueskellut taustalla ja untuvikkona poiminut neuvoja ja kokemuksia muiden kirjoituksista. Nyt on kuitenkin pakko kirjoittaa.
Sun tilanne todella on hankala ja harvalla varmasti kokemusta vastaavanlaisesta, kuten ei minullakaan - siksi oikeita sanojakaan ei tahdo löytää. Suomalaiset vielä kasvotusten mieluiten vaikenevat ja alkavat puhua muusta aiheesta jos toisella on vaikeuksia, niin varmasti tuntee jäävänsä yksin. Tekee mieli sanoa, että "kyllä kaikki menee hyvin", mutta sitähän ei kukaan voi tietää, joten voi vai toivoa ja olla ajatuksissa mukana. Itsellä on ollut vahvat pelot varsinkin alkuraskaudessa, vaikka ei ole huonoja kokemuksia taustalla. En osaa kuvitellakaan millaisia pelot ovat silloin kun yrityksiä ja pettymyksiä on useampia!

Toivon sydämestäni, että tällä kertaa kaikki menee sinulla hyvin ja pelot eivät toteudu. Toivon myös voimia raskauteen, koska vaikka kaikki (toivottavasti) menisi hyvin niin huolta varmaan et pysty unohtamaan täysin missään vaiheessa. Se vie voimia ja elämäniloa varmasti. Toivottavasti siis tulee myös päiviä tai hetkiä, jolloin voit unohtaa huolen ja iloita joko raskaudesta tai löytää iloa muista elämän osa-alueista.
 
Piikulle voimia! Toivottavasti kaikki on tällä kertaa kunnossa. Ei noista liikkeistä kannata olla huolissaan. Kovin yksilöllistä milloin tuntuu. Minä ostin dopplerin jo alussa ja sillä päivittäin kuuntelen pikkuisen sykkeet. Helpottaa oloa, kun kuulee jumpsutuksen. Suosittelen sen hankintaa mielen rauhoittamiseen.
 
Piiku82 liikutuin kovasti sinun tilanteesta. Luettuani sinun viestisi, mietin vaan koko ajan että kunpa voisin auttaa sinua. Minullakaan ei ole noista asiosta aiempaa kokemusta, mutta tämä raskaus on ollut välillä vaikeeta. Tiedän miten aloin itse panikoimaan ja pelkäämään kun alkoi kivuliaat supistukset, ajatus siitä että voisin menettää vauvan sai minut pois tolaltaan. Olenkin nyt 2kk sairaslomalla ja onneksi lepo on auttanut ja voin jo paljon paremmin. Toivon sinulle sydämestäni paljon voimia ja jaksamista! <3 toivottavasti tämä raskaus menisi sinulla hyvin loppuun asti. ilmoittelethan itsestästi, sillä olet mielessämme.>
 
Myös minua viestisi kosketti, Piiku82. Toivottavasti kaikki menee tällä kertaa hyvin. Tuossa on ollut yhdelle ihmiselle jo aivan tarpeeksi kestämistä. Voimia!!!
 
Kyllä veti hiljaseksi ja mietteliääksi Piikun kirjoitus.. Ei sitä toinen ihminen tajua, joka ei ole käynyt samaa läpi, että kuinka pahaksi nämä huolet ja murheet voi muuttua. Sitä kuitenkin haluaa olla tukena ja sanon minäkin, että varmasti ollaan kaikki täällä hengessä mukana ja pidetään peukkuja, että kaikki sujuu hyvin! <3
Itsekin kova huolestumaan pienestäkin asiasta, mutta tuntuu, että kun mitään ongelmaa ei ole ollut tähän mennessä, niin nämä omat murheet tuntuu pieniltä verrattuna niihin, joilla jotain häikkää on ollut nyt tai aiemmissa raskauksissa. 

Olen myös ajatellut aiemmin, että kuinka onnelliseksi se tekeekään, kun saa tietää raskaudesta, kun kuitenkin sitä vauvakuumettakin oli ja lapsi sinänsä toivottu. Mutta eipä sitä onnen tunnetta oo pahemmin näkynyt.. en tiiä, että eikö sitä tajua vieläkään koko asiaa, vai mistä nyt kiikastaa. Tietenkin se murehtiminen vaikeuttaa varmasti tuntemasta sitä onnen tunnetta jollain tapaa.
Mulla ystävä murehtii, että miten muutun, kun vauva syntyy. Hänellä itsellään ei ole lapsia. Sitäpä ei tiedä miten sitä muuttuu, tietyt asiathan väkisinkin muuttuu, mutta ihmisenä en tietenkään haluaisi muuttua mitenkään erityisesti. 

Liikkeen tuntemiset on varmasti niin yksilöllisiä, että ei kannata sitä miettiä.. Joillain vauva on sen verran rauhallisempi kaveri, että ei pahemmin jumppaile ja toisilla taas päin vastoin tosi vilkas. Ja se istukan paikkahan vaikuttaa kans.. en nyt muista, tiesitkö missä se sulla Piiku on.. En itsekään joka päivä tunne ja kyllähän sitä huolestuu aina vähän, mutta mulla tekee varmaan siinä se, että vauva on pienempi viikkoihin nähen.

Mutta tosiaan tsemppiä kovasti täältäkin ja kirjoittele ihmeessä tuntemuksia tänne, jos se hieman helpottaa sitä sun oloa! <3
 
Siitä syntymättömän lapsen vakuutuksesta...

Mäkin laitoin hakemuksen menemään jo viikolla 17 (meillä vakuutukset Pohjolassa), kun sanoivat, että se olisi tosiaan hyvä tehdä jo ennen rakenneultraa. Sit oonki tässä ootellu ja ootellu. Ehdin jo kertaalleen soittaakin sinne ja kysyä, että mikä maksaa, mutta sanoivat vain, että on ruhkaa. Nyt tällä viikolla sieltä tuli sit kirje, että liitteistä puuttuu vielä yksi äitiyskortin sivu. Plaah. Eli menee varmaan vielä toinen kk ennen kuin saan tietää, saako meijän vauveli sen vakuutuksen vai ei.

Mites on, ootteko meinannu käydä vielä sellaisessa 4D-ultrassa näitten perusultrien lisäksi? Itseäni vähän houkuttelis käydä sellaisessakin... Onko jollain kokemuksia sellaisesta?
 
En oo menossa 4D:hen, mutta ihan tavalliseen ultraan olisin varmaan mennyt, ellen olisi saanut vielä kolmatta ultraa. Oli aika yllätys, että mulle tulee  vielä kolmaskin ultra (rv 34-35). Ensi viikolla neuvolassa varataan.

Kuulin tänään eräältä läheiseltä ihmiseltä, että olenpas minä kasvanut! :D On vissiin maha sitten ihan kunnolla viime aikoina pullahtanut :D
 
Mua jurpii tällähetkellä. Pitäs mennä harjottelua teke,e mut mistään kuulu mtn ja kohta en enää lähde harjottelemaan mtn uuta alaa varten. Pitäs soittaa pesukonehuoltoonkin ja kysellä mitä maksaa ja miten maksetaan et saataisiin pesukonekin, eihän tuo kori kun vain pursua yli!
Ja nukkunut viimeyön huonosti, yhä väsyttäs mut pyörein jo kolme tuntia sängyssä tuloksetta. Ja nyt koira tuhisee viereisellä sohvalla ni ärsyttää kun itsekin haluis vielä nukkuu!!

MO jos jotain positiivista hakis, ni jee, vihdoinkin projektinin helma on valmiss!! Ei siihen mennytkää ku vaan kk.
 
Ärsyttää tää mun nukkuminen, viime yönä ruhtinaalliset 4h sekin kolmessa pätkässä välillä 01-10 eli valvottua tuli aivan liikaa, toissayönä sitten 12h putkeen. Voisinko kiitos saada takaisin sen 7-8h keskeytymätöntä unta? Mietityttää kanssa että milloin tuo muksu nukkuu kun kyllä se ihan tasaiseen tahtiin koko yön muksi, ei mitenkään häiritsevästi mutta sen verran että havaitsi etten ole ainoa hereillä oleva.
 
Aamu81: Mäkin sain nyt vklna kuulla kommenttia mun pyöristyneestä ulkomuodosta. Olin menossa spinning-tunnille, kun joku ihan tuntematon naisihminen huudahti mulle, et "Oi, miten ihana masu! Koska hän syntyy? Vai onko heitä kaksi?". Alkujärkytyksestä toivottuani (eiväthän tuollaiset kysymykset sovi suomalaiseen kulttuuriin :)) sain sitten soperretuksi tälle naiselle, et "Kiitos, kiitos. Kyllä heitä käsittääkseni on vain yksi ja sen yhden olisi määrä aloittaa tämä maallinen taival 2.4.". No siinä se nainen sitten kertoili mulle ihan avoimesti omat raskaus- ja synnytysmuistonsa ja toivotteli hyvät jatkot. Tuntu jotenkin niin hassulta (ei siis pahalta, mutta oudolta kylläkin), että joku vieras ihminen tulee tuolla tavoin juttelemaan...

Ikuisuus: Meillä tuntuu, et muksu nukkuu niin kauan, kun mä oon liikkeessä, mut heti, jos mä rauhotun paikoilleni, niin johan alkaa myllerrys.
 
piikulle voimia<3
millä aikavälillä se vauvavakuutus pitikään ottaa? ootteko jaksaneet tehdä paljon vertailua? mietin et kuinkahan paljon hyötyä on kun mä oon nyt ymmärtänyt et sairaalassa on joku hintakatto aika pitkälle jos jotain tehohoitoa tarvii...en kyl oo varma. esikoiselle meillä oli pohjolasta vakuutus, keskitettiin sinne kun on muutkin vakuutukset siellä. muistaakseni hintavertailussa ei ollut paljoa eroa...?????
maha on tosiaan kasvanut paljon:) ihanaa. en jaksa tota painoa kauheesti tuijottaa, vaikka nyt jo noussut joku 6kg,mut lähtöpainoni oli 4kg pienempi kun viimeksi ja muutenkin. enemmän pelkään ettei nousisi joten en jaksa kytätä kiloja. ne lähti viimeksikin helposti ja ylipainoa ei ole entuudestaan.. mut mahaa kyl kommentoidaan;) nautin! vaikken tykkää siitä et ihmiset tulee koskemaanmun mahaan.

oon ostellut jo lähes varmalle pojalle vaatteita muutamia, en oo malttanut olla nauttimatta siitä puolesta, koska todella siitä nautin. esikoisen unisex-vaatteetkin kaivoin ja ne odottaa pesua:) ihanaa. nyt vasta vähän konkretisoitunut vauvantulo. muttei vieläkään kyllä kunnolla. viikot menee vauhdilla, huomenna 22+0 ja neuvola ylihuomenna.

liikelaskentaa ootteko tehneet?
itse aina välillä iltaisin oon tehnyt (vaikkei vielä vissiin tarvisi tehdä)kun tuntuu niin mahdottoman rauhalliselta kaverilta esikoiseen verraten(istukka nyt tällä kertaa tosin edessä).5-10potkua pitäöis tulla tunnissa, niin yleensä ne tulee tällä herralla n.4-8min:ssa. tänään 3min:ssa. toi tunti tuntuu ihan hirveen pitkältä ajalta, vai mitä ootte mieltä? toisaalta en oo päivisin kauheesti kiinnittänyt kyllä liikkeisiin huomiota, ehkä silloin menee pitempiä aikoja liikkeiden välillä..esikoisella meni varmaan puolessa minuutissa noi 10 potkua:D

piiitkä teksti, sorry!
 


vitsukka830 kirjoitti:
piikulle voimia<3
millä aikavälillä se vauvavakuutus pitikään ottaa? ootteko jaksaneet tehdä paljon vertailua? mietin et kuinkahan paljon hyötyä on kun mä oon nyt ymmärtänyt et sairaalassa on joku hintakatto aika pitkälle jos jotain tehohoitoa tarvii...en kyl oo varma. esikoiselle meillä oli pohjolasta vakuutus, keskitettiin sinne kun on muutkin vakuutukset siellä. muistaakseni hintavertailussa ei ollut paljoa eroa...?????
--

liikelaskentaa ootteko tehneet?
itse aina välillä iltaisin oon tehnyt (vaikkei vielä vissiin tarvisi tehdä)kun tuntuu niin mahdottoman rauhalliselta kaverilta esikoiseen verraten(istukka nyt tällä kertaa tosin edessä).5-10potkua pitäöis tulla tunnissa, niin yleensä ne tulee tällä herralla n.4-8min:ssa. tänään 3min:ssa. toi tunti tuntuu ihan hirveen pitkältä ajalta, vai mitä ootte mieltä? toisaalta en oo päivisin kauheesti kiinnittänyt kyllä liikkeisiin huomiota, ehkä silloin menee pitempiä aikoja liikkeiden välillä..esikoisella meni varmaan puolessa minuutissa noi 10 potkua:D

piiitkä teksti, sorry!

Pohjolassa Rv 16-27. En ees lähteny vertaileen, ku keskittäjiä ollaan.
Tehohoitoa ajatellen jjjoooo tais olla joku hintakatto, mut ite katon tilannetta siltä kannalta, et on se si sairaus tai tapaturma mikä iskee, niin haluan viedä lapsen heti hyvään hoitoon yksityiselle, ilman että joudun päivystyksessä venaamaan juoppojen kanssa (Helsingissä asun, tämän olen itseni kanssa kokenut tarpeeksi monta kertaa, enkä halua samaa kokea lapsen kanssa). Pohjolassahan se omavastuu on 100e/10% kuluista per vakukausi. Samalla tavalla niitä kuluja tulee kunnallisellakin, tarkoitan että jos joutuu öitä viettämään hoidossa.
Hinnaltaan itse varaus on 271 euroa, ja sitten kun lapsi syntyy niin se summa hyvitetään 1. vuoden vakumaksusta (joka oli yli 300e). Hoitokuluvakuutuksen vuosimaksuhan alenee, mitä vanhemmaksi lapsi tulee.
Hyöty voi tulla myös esim siitä, että vauva syntyy astmaatikkona tai muuten vaan pahan allergian kanssa/saa jatkuvasti korvatulehduksia/ ihan mitä vaan, kannattaa siis miettiä näitä "normisairauksiakin" (eli niiden hoitokäyntejä JA lääkitystä, paljonko maksaa) eikä vain worst case scenariolla tehohoitoja ja mitä niissä ehkä säästäisi.


Mä en oo ikinä mistään liikelaskennasta kuullutkaan. Jes. Tulipa taas opittua jotain. :D
 
Voisko joku kertoo mitä tämä vakuutus oikeasti hyödyttää? Esikoista odottelen ja olen vähän ymmälläni tän vakuutuksen kanssa, kun tiedän että se korvaa jotain jos esim. lapsella on jokin synnynnäinen sairaus, mutta entä ihan perus lääkärikäynnit kun vauva sairastuu? Entä miten se käytännössä toimii? ...lapsi sairas ja menet yksityiselle lääkärille, mutta täytyykö nämä lääkäri- ja lääkekulut ensin maksaa itse ja sit joskus vuoden päästä saat jotain hyvitystä vai mitä? Mää en tajuu...auttakaa tyhmää :)

Täällä on kans masu alkanut ihan kunnolla näkymään...aivan ihanaa. Mieskin sanoi että nythän sää alat näyttää ihan oikeesti että oot raskaana.

Mulla ei ollut paino noussut kun vasta 2 kg siitä kun ensimmäisen kerran kävin neuvolassa ja sanoivatkin että todella maltillisesti on noussut.

Mulla on liikkeet alkanut tuntumaan kunnolla vasta tosiaan viime viikolla ja en ole kyllä mitään liikelaskentaa tehnyt, mutta täytyypä kokeilla. Vaikkakin mulla liikkeet tuntuu enimmäkseen vaan illalla ja yöllä. Mistähän tämäkin johtuu ettei päivällä tunne oikeastaan mitään liikkeitä ja sit yöllä saatan valvoa monta tuntia vaan ihmetellen pikkuisen möyrintää <3
 
Ei oo kyl liikelaskennalle paljoa ollut tarvetta kun tuo 10 liikettä tulee parissa minuutissa täyteen jos vauva on hereillä. Tietty silloin jos se nukkuu niin ei elämöi, mutta niin kauan kun arvio päivässä tapahtuneista liikkeistä on reilusti yli 100 niin ei ehkä ole tarvetta. :)
 
Siis mitä ihmettä tuo liikelaskenta on? Ymmärsin varmaan väärin, että joka tuntiko pitäisi tuntua 10 liikettä? Eihän sellaisen seuraamiseen ole mitenkään aikaa, enkä minä ainakaan tunne liikkeitä muutenkaan kuin ihan satunnaisesti. Pitäisikö siis olla huolissaan jos vauva liikkuu liian vähän :/ (?)
 
Takaisin
Top