Marraskuun muminat

Tämä keskiraskaus on aikamoista odottelua. Hirveän pitkä aika np-ultran ja seuraavan neuvolan välissä. Jos en olisi jo tuntenut pientä liikehdintää, niin olisin varmasti todella huolissani, että onko kaikki hyvin. Mulla on toinen neuvola vasta rv 17.

Tietääkö kukaan muuten, että miten äitiyspäivärahat lasketaan, jos olen määräaikaisessa työssä, josta jään äitiyslomalle 2,5kk ennen sopimuksen loppumista? Ja maksaako työpaikka äitiysrahat sopimuksen loppuun vai kela alusta alkaen?
 
Tänään mä lähren vapaalle esikoisesta, näitä hetkiä ei todellakaa usien ole, mut tänänä mun 22 v synttärit :) masentavaa että en ookkaa enää 18 :(
 
Kisse91: kelan sivuilta löytyy helppokäyttöinen laskuri äitiys- ja vanhempainpäivärahan laskemiseen. Jos sopparisi on voimassa vielä 2,5kk äitiysloman alkamisen jälkeen niin saat täyden palkan koko sopimuksesi voimassaoloajan. Itselläni on sama tilanne töiden suhteen.
 
Tuli osettua tänään vähän halloweentavaraa alennuksesta ja pidetään pikku pippalot ja mennään tsekkaa kaupungin meno, ku ainakin yhessä paikassa halloween-teema. Tosin itse olen alkoholittomalla kun nuo muut nautiskelee huurusiaan =D
Mut mukavaa joskus vähän leikkiä ja menä mukana. Nyt o kynnet lakattu hyvän punasiksi, en viitsi edes siistiä reunoja kun on aika hyvä kun on noita suttuja ohikin. Ja sit illalla vähän naamaa erivärikseks tai muuta ja menos vaan =D
 
Eilen illalla oli työkaverin läksiäiset ja oli ihan mukava ilta- hyvää ruokaa ja runsaasti juomaa niille, jotaka sitä pystyivät juomaan. Tänään aamulla oli sokerirasitus- yäk! Se litku oli niin kamalaa, että meinas kyökätä ylös kaiken, mut sain pidettyä alhaalla. Onneks sitä ei tarvinnu juoda kun kaks desiä. Olo ei menny muuten huonoks testauksen aikana, vaikka kauan saikin tk:ssa odotella. Maanantaina saa sitten tuloksia! Mukavaa weekendiä!
 
On tullut vietettyä vähän hiljaiseloa, kun gradu ja työkeikat ovat repineet ajatuksia suuntaan jos toiseen. Onneksi on viikonloppu tulossa!

Oon kyllä Kisse sun kanssa ihan samaa mieltä, että odottelua piisaa... Ajattelin jo, että olenko ihan hermoheikko kun stressaan vieläkin sitä, onko kaikki kunnossa jne. Tuntuu, että pitkään aikaan ei ole ollut mitään "kontrolleja" pikkuisen hyvinvoinnista, eikä raskausoireitakaan niin hirveästi ole. Maha on toki alkanut pyöristyä enemmän vauvamasun kuin turvotusmasun suuntaan, mutta sekin tuntuu kasvavan niin hitaasti kun sitä joka päivä itse tuijottaa :P Välillä uskon tuntevani pienen möyrintää ja jopa potkuja, mutta olen vähän epävarma, miltä niiden liikkeiden pitäisi tuntua... Noh, pitää vissiin pistää vain jäitä hattuun ja odotella rauhassa seuraavaa neuvolaa, että pääsee kuuntelemaan sydänääniä :)

Kuulostaapa hauskalta teidän suunnitelmat Galadriel :) Naamiaiset ja pukeutuminen on hirmu kivaa vielä aikuisenakin, harmi kun niitä tilaisuuksia tulee vain niin harvoin :P Hyvää viikonloppua kaikille!
 
HUPS, kirjoitin vielä lokakuun puolelle ensin, mutta sitten tajusin että johan se marraskuulle heilahti.. :D Alla siis tekstini ja nyt tutustun mitä tälle puolelle on jo löpisty..

Huhheijaa kun on pitänyt kiirettä. 
Uudet työt ja lasten uusi hoitorumba pitää päivät täysinä.

Supistuksista: Itselä harkkasupparit tuntuvat kiristävänä tunteena vatsanympärillä. Kunnon harkkasuppari kyllä pysäyttää sekin, vaikka kiuvlias ei olekaan. Mulla harkkasuppari tulee hyvinkin herkästi, ihan esimerkiksi neuvolassa th:n sf-mittaa ottaessa. Nyt tässäkin raskaudessa ensimmäiset ovat jo ilmaantuneet. Kipeät supistukset tuntuvat polttavana (menkkamaisena) jomotuksena alavatsalla ja myös selässä. Oikein kovat synnytyssupistukset mun mielestä tuntuvat polttavan "sapelina" joka pyörii alavatsassa avoimistuen ja sitten laskien. Kivuliaatkaan supistukset eivät kuitenkaan ole repäiseviä tai pistäviä kipuja joten ne on minusta helpompi kestää.Toki nämä tuntemukset on erilaisia eri ihmisillä. Kyllä jos harkkasuppareitakin kovasti tulee niin kannattaa miettiä voisiko vähän löysätä. 

Erilaiset äidit- sarja on jäänyt seuraamatta kun ei ehdi telkkaria paljoakaan avata. Mutta kuulin myös viimeisestä jaksosta vaikken sarjaa seuraakaa.. Minä en kans ymmärrä että jotkut eivät vain viitsi hakea töitä tai kouluun. Itsellä on moraali sen verran korkealla että omatunto ei sallis tollasta.. Toki sairastumiset yms jutut on asia erikseen. Mutta harvassa valtiotssa tuollainen on edes mahdollistakaan.. Siksikin kyllä ärsyttää että toiset käyttävät tärkeästi tollaset edut jotka kuuluvat niille jotka oikeasti niitä tarvitsevat.

Kotieläimistä meillä oli koira kun esikoinen syntyi ja hienosti sujui. Olin totuttanut koiran kaikenlaiseen läärimiseen ja lääppimiseen, korvien ja kuonon kosketteluun etukäteen. Toki "repimään" en lähtisi minäkään mutta minusta koiran on muutenkin tärkeää hyväksyä se että jokapuolelle voi koskea nätisti. Koiralla oli oma koppa jossa sai olla rauhassa, sinne sai mennä aina kun esikoinen kävi liian raisuksi. Tuotiin jo laitokselta vauvalle tuoksuva rätti ennenkuin minä ja vauva kokonaan kotiuduttiin.
Kissan kanssa pelkäisin enemmän. Kotona on ollut kaksi kissaa ja en kyllä uskaltaisi luottaa että ne eivät lapsen päälle käpretyisi nukkumaan.. Hui! Onneksi ovet ja suojat on keksitty.

suklaasydän: Onnea ihanista uutisista!

ON: Maha kasvaa aikamoista kyytiä. Saa nähdä paljonko kiloja on tullut. Kai tämä kolmas kertakin jo vaikuttaa siihen että maha "kasvaa" jo aiemmin esiin kuin ekalla kerralla. Viikkoja pian se 16 +. Liikkeitä olen tuntenut parisen viikkoa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ens viikolla neuvola, joten sittenhän taas saa tietää lisää kaikesta. :) Eilen vaivasi taas sitkeä päänsärky, joka sai lopulta oksentamaan ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa vaikka otin kaksi kertaa päivän aika särkylääkkeenkin. Iltaa kohden helpotti kun lipitin vuoroin vettä ja teetä. Olisiko nestehukkaa osaksi ollut...

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Töitä, töitä, töitä... Tänäänkin (pyhäinpäivänä) olisi ollut työpäivä, mutta koko viikon on tuntunut kovin flunssaiselta olo, joten hankin itselleni tuuraajan. Ja flunssakausi näyttää työpaikallani olevan pahimmillaan. Sen verran ammatissani helpottaa, ettei se onneksi ole kovin stressaavaa, mutta pitkät työpäivät silti verottavat. Vielä kun ensi viikon jaksaisi, niin pääsee viikoksi huilimaan Kanarian auringon alle. Varasin matkamme jo kesän alussa, onnellisen tietämättä raskaudesta. No tähän pimeyteen tämä sopii kuin naula lautaan ja tulee ehdottomasti tarpeeseen. 

Ensi viikon perjantaina on myös seuraava neuvola, mutta rakenneultra vasta joulukuun alussa... Ei malttaisi odottaa. Raskaus on kyllä mennyt todella hyvin. En tiedä, minkälaiselle liikkeet tuntuvat ja olen kovasti yrittänyt jo keskittyä "kuulostelemaan" :D Minun maha edelleen muistuttaa enemmän semmoista "hyvin vietettyä kesää", kuin raskausmahaa :D Ja kovasti olen pohtinut, kehtaako nuo biksut vielä vetäistä rannalle päälle vai pitäisikö kuitenkin uimapuku hankkia... Naisen elämän valintoja taas :D 
 
Ahdistaa odottaa vielä 3 viikoa rakenneultraa. Hiukan rauhottaa kun tuntee pienen möyrivän masussa. Lisäksi lainasin viikonlopuksi dopplerin kaverilta ja oli se kiva kun löysimme sydänäänet. Siinä sitten kuulokkeet päässä tuijottelimme toisiamme onnellisina. Meinasi kuulo lähteä kun veitikka potkaisi varmaan suoraan dopplerin suuntaan :D
 
Sama malttamattomuus täällä, mutta mulla menee rakenneuä marraskuun loppuun ja viikkoja on silloin 22+4. Yhtä odotustahan tämä tosiaan on ;)
 

Tajusin tänään että eilen tuli 15 viikkoa täyteen. Vasta äsken mentiin viikossa 8 ja nyt jo 15 menossa. Aika on kyllä kulunut yllättävän nopeasti.
Paitsi että laskin kauanko menee rakenneultraan. 7 VIIKKOA!!! Se tuntuu jo liian pitkältä ajalta. 
Nyt jo odottelen kovasti millonkas tuntuisi pikkuisen liikkeet. Kuinka moni on jo tuntenut? 
On taidettu tätä kysyä aijemmin
Mulla oli nyt torstaina lääkärineuvola ja siellä pääsin vihdoin ja viimein kuulemaan sydänäänet. <3. 
 
Minullakin tuli tänään ekaa kertaa sellainen "mihin nämä viikot oikein menee" -olo. Aika on mennyt nyt tosi nopeaa, tänään paukahti 19 viikkoa täyteen, ja viikon päästä PUOLIVÄLI! Ei voi käsittää!
emoticon
Ehkä tämä aika tuntuu lentävän siksi, koska ei oikein ehdi keskittyä tähän raskauteen, kun joutuu tuota uhmaikäistä paimentamaan päivät pitkät, eikä ehdi pysähtymään hetkeksikään.
 
Mullaki aika menny todella nopeesti esikosiesta ei menny näin nopee tää aika, mutku joutuu ton esikoisenkaa touhuu nii ei sillai ajattele tätä raskautta. Ja noista liikkeistä, mä ono tuntenut ekat liikkeet josksu viikol 13 ja paremmin viikol 15
 
12pv on seuraava neuvola, eikä mtn maltaisi odottaa, tuntuu että viimeisimmästä käynnistä on ikuisuus, niinku siitä onki!
Huomannut tässä tuosta meidän cavalieritytöstä, että se selvästi vaistoaa, että kohta ei ole enää ainoa vaavi talossa. Se seuraa mua ja on mahdollisimman paljon sylissäni ja vieressä. On nuo karvaset niin pöhköjä.
Tänään täytyy kun kotiutuu mökiltä käymästä ni laittaa vähän tuonne käsitöihin kuvaa työn edistymisestä.
Odotusta odotusta...
 
mullei edelleenkään tunnu liikkeet kauheen hyvin. esikoisesta paremmin tuntui ja aiemmin. saas nähdä mitä ultrassa sanovat istukan sijainnista jne. toivottavasti vauvelilla olis kaikki hyvin vaan<3 oon vähän valvonut öitäkin asian takia, kun huolestuttaa. no, onneksi on toi kotidoppler millä voi tarkistaa että ainakin ollaan elossa:) mulla on ens to jo rakenneultra! sitä vähän aikaistettiin, aiemmin oli vasta marraskuun keskivaiheille laitettu aika..kiva näin niin ei tarvi murehtia jne enäöä sit torstain jälkeen,jännittää!!
ootteko kuinka paljon nimiä miettineet nyt? tai jo päättäneet? me jo ehdittiin päättää kertaalleen nimet, mut nyt tajusin et pojalle valitsemastamme nimestä pystyy helposti vääntämään jotain ikävää ja tytön nimeä on joskus käytetty miehen nimenä:D joten en tiedä meneekö uusiksi. nimen päättäminen tuntuu aika hankalalta kunkaikessa on aina joku missä mättää:) joko liian yleinen, tai sitten ei sovi sukunimeen tai sitten just et nimestä tulee mieleen jotain/joku/pystyy vääntäämän jonkun haukkumanimen herkästi. ÄH. no, mut ihan mukavaa tää miettiminen joka tapauksessa on. saas nähdä kumpaa sukupuolta sieltä on tulossa:)

harkkasupistuksia täälläkin, välillä aika paljonkin.
työt ja kotihommat uhmaikäisen esikoisen kanssa pitää ajatukset arjessa kiinni, niin että tosiaan aika menee hirveen nopsaan verrattuna esikoisen odotukseen. joulukuussa lomailen aika paljon, joten ei oo enää kun 3kk töitä mammikseen :D ihanaa.

Kisse91: äitiysrahasta: saa päättää ottaako viimeisen 6kk tulot äitiysloman alkamisesta vai edellisvuoden verotettavista tuloista. tosin jos haluaa ton 6kk tulot, niin tulojen pitää olla noussut yli 20% edellisvuoden tuloista. kolmas vaihtoehto on se et, jos on toinen lapsi kyseessä, ja toinen lapsen ja esikoisen välillä ikäeroa max 3v, niin voi saada samat äitiysrahat kuin esikoisesta. itse aion ottaa ton koska tulot on tippuneet huomattavasti verraten aikaan ennen esikoista.
mä en tiedä tosta maksajasta niin hyvin, mut mulla meni esikoisesta niin et ensin työnantaja maksoi ekat n.3kk (ja kela maksoi työnantajalle korvauksia kait tästä ajasta) ja sitten kela alkoi maksamaan. toi ekat 3kk oli niin, et sain täyttä palkkaa. (se on se korotettu äitiysraha aika). en tiedä edellyttääkö toi et sopimus jatkuu, koska mulla ainakin se ois muuten loppunut lyhyempään jos ei sopimusta olis jatkettu pidemmälle kuin vuoden loppuun (esikko syntyi marraskuussa)....mut en oo niin varma.

ihanaa kun alkaa äitiysloma, saa olla lasten kanssa ja nauttia ja saa rauhassa miettiä tulevia työkuvioita jne mitä haluaa tehdä elämässä. ja tietty sitä ennen on joulu, isäinpäivä, esikoisen 2v synttärit ja pieni lomareissu lappiin<3 pitkä teksti, mutta pitkästä aikaa kirjoittelinkin. soriii...
 
Minniäinen: Onkohan se kaikilla sopimusaloilla samalla tavalla, että työnantaja maksaa aluksi? Mulla on yksityisten opetusalojen tes.

Vitsukka830: Mulla on tulot vain tippuneet, kun tein ensin kaksi vuotta sijaisuutta koko päiväsenä ja sitten aloitin osa-aikaisena uudessa työpaikassa. Eli mun kannattaa hakea verotulojen perusteella.

Mulla on rakenneultra vasta 7.12. Sinne on niiin pitkä aika, ettei malttaisi odottaa. Ultraääni jotenkin konkretisoi, että siellä masussa oikeasti on joku. Plus haluaisin saada selville, että vauvalla on kaikki hyvin ja sukupuolikin olisi kiva tietää. Olemme jättäneet vaatteiden ja tavaroiden ostamisen myöhemmäksi, kun haluaisimme heti ostaa sukupuolelle sopivat värit yms. :)
 
marraskuiset terveiset kaikille!!!

ite olen pitäny hiljaiseloa että en ole kirjoittanu tänne mitään varmaan puoleen toista kuukauteen!! Joten heippa niille jotka ovat tänne tulleet minun jälkeeni kirjoittelemaan... Minun raskausaikani ei ole sujunut hyvin ja ihanasti...

Kaikki energiani on mennyt viimeisen kuukauden töissä käymiseen ja nukkumiseen...Tänäänkin nukuin 16 putkeen... Onnesta on neuvola tiistaina niin saa nähdä hemoglobiini arvot,etteivät olisi pielessä... Muut oireet ovat vähentyneet eli oksentelu ja pahoinvointi.. Mutta tuo jatkuva väsymys häiritsee jokapäivästä elämää...
 
Meillä on pojalle mahdollinen nimi mietittynä. Se on aivan yleisimpiä nimiä, mitä nyt lähivuosina on annettu. Nimellä on miehelleni eräänlainen merkitys lapsuudesta. Itse en oikein ole varma, onko hyvä laittaa niin yleistä nimeä. Tosin, en ole itse kokenut asiaa mitenkään hankalaksi, että minulla oli peruskoulussa yksi kaima samalla luokalla. Erikoiset nimetkin ovat usein hienoja, ja kiva ettei joka toisella ole samaa nimeä. Mutta monilla tuntuu hieman menevän liiallisuuksiin nimen valinta :D Toki siltikin jokaisen oma asia. Mielestäni lapselle pitää antaa nimi, joka tuntuu omasta mielestä hyvältä. Ei siksi, mitä muut siitä ajattelee :)
 
Kisse91: En siis ole työoikeusasiantuntija, mutta käsittääkseni kaikilla kyllä työnantaja maksaa alussa palkkaa, ja kela maksaa vastaavasti työnantajalle ne korvaukset tällöin.  Jos haluat varmistua asiasta, niin työpaikalta pitäisi löytyä työehtosopimus jota kaikki saavat avoimesti lukea. Ja löytynee netistäkin googlaamalla. Sieltä sen ainakin voi tarkistaa. Ja siis jokatapauksessa se, että olet määräaikainen, ei vaikuta palkan maksamiseen. Jos vakkareille maksetaan palkkaa äitiysloman ensikuukausien aikana, niin silloin sitä maksetaan myös määräaikaisille.

Nimistä: Mulla on tytön ensimmäinen nimi jo valmiina. Tämä nimi on ollut tiedossa jo vuosia, ja kun miehellä ei ole mitään sitä vastaan, niin se annetaan jos tyttö tulee. Nimi ei ole yleisimpien listalla, mutta ei myöskään erityisen harvinainen. Muutenkin tytölle minulla olisi monta hyvää vaihtoehtoa valmiina, niitä on jotenkin helpompi keksiä. Pojan nimi sen sijaan tuottaa paljon enemmän päänvaivaa. En ole vielä keksinyt yhtään sellaista, jonka ihan oikeasti haluaisin antaa. Eli jos poika tulee, niin ei tule olemaan helppo päätös keksiä nimeä. Yleisesti ottaen en haluaisi antaa mitään muotinimiä, mutta toisaalta nimenantoon vaikuttavat niin monet asiat, että parempi vielä olla vannomatta sitäkään :)

Omaa: Mulla tänään toinen neuvola. Kiva mennä, kun edeltävästä on jo niin pitkä aika, ja muutamia kysymyksiäkin on tässä matkanvarrella kertynyt. Lisäksi on ihanaa kuulla sydänäänet. Vaikka uskon kyllä että kaikki on kunnossa kun maha kuitenkin kasvaa tasaista tahtia. Mitään liikkeitä en vielä ole ole tuntenut, ja teidän supistuskuvailujenne perusteella ei ole vielä supistuksiakaan. Tänään siis 16+0.
 
Takaisin
Top