Marraskuun muminat

Hehee, mä vaan täällä tärisen ja jännitän kun vielä vajaa 6h rakenneultraan. En osaa olla oikein huolissani että jotain ois vikana kun tuo pieni on niin iloisesti koko ajan liikkumassa, enemmän mietin että saako hän tarpeeksi unta. :)
 
ok, kiitti vastauksistanne ja mielipiteistänne. siis nää nimet on tyyliin Kiia ja Kiira, mut tietty pojille(en vielä sano nimiä;)) mut et tolleen et yks kirjain tulee lisää meidän miettimään nimeen. no, äh. eihän toisaalta nimet oo kenenkään omistuksessa. ja meillä ei oo kun yks tuttu yhteinen+mun sisko ja äiti tuntee jollain tapaa tän mun kaverin muttei oo mitenkään tekemisissä, lähinnä moikkaa/juttelee jo kerran vuodessa tapaavat.

meillä oli esikoisen kohdalla kans vähän samantyyppistä nimiongelmaa, ja vaihdettiin esikoisen nimi toiseen. tosin nyt ollaan tosi iloisia että vaihdettiin, ihan tytön näköinen ihana nimi. ja, vähän harvinaisempi kuin tämä mitä mietittiin alkuun.

onko muuten muilla ollut nenäverenvuotoa? mullei oo koskaan aiemmin ollut, mut limakalvot nyt kyllä tosi herkkänä.

onnea kaikille keskiraskauden saavuttaneille! nopeesti menee aika! ja onnea rakenneultraan, ihana uniikki kokemus<3
 
Ikuisuus: Luin just jostain (varmaan siitä vau-kirjasta), että vauvalla on selkeä unirytmi vasta joskus viikolla 22. Eli unensaannista ei varmaan kannata huolehtia vielä :) Tsemppiä ultraan!

Ja onnea kaikille puolivälin saavuttaneille!

Omaa: Mulla ei mitään uutta raskauden tiimoilta, paitsi että mahassa kuplii monta kertaa päivässä, lopultakin :) Kauheaa kiirettä pitää koko ajan arjessa. Töissä on kiire ja tämän ja viime viikon olen juossut kaikki illatkin töiden jälkeen erinäisissä menoissa. No, itsehän olen tietty itselleni ohjelmaa järjestänyt, joten ei pitäisi valittaa. Mutta ihanaa olisi jo vähän hengähtää ja viettää edes yksi ilta sohvalla. Vähän ikävä viikonloppukin on edessä, sillä ohjelmassa on mummini hautajaiset :( Sitä ennen sitten  500 km ajo sinne tänä iltana ja sunnuntaina takaisin. Eli ei lepoa luvassa vieläkään...
 
Voi vitsit, tännään mennään syömään miehen kans oikee kunnolla pitkästä aikaa, illalla kahtellaan peliä ja oleskellaan. ja huomenna haetaan tulevalle pikkuselle pinnasänky ^^ Jotenki hassua, että huomenna tulee ostettua ihan eka juttu vauvaa varten :)

Mulla tuntuu aamusin niinku mun maha vaan paisuis. Tää on nimenomaan aamusin kun havahdun unesta ni on vähän kuin olis ihan hirvee pissahätä-kipu mahassa ja se jää aina n. tunniksi heräämisestä pyörimään ja lieventymään.
 
Meillä pinnasänky jo hankittu, saatiin kaverilta ilmaiseksi. Vielä ei ole sitä kotiin haettu kun se on eri paikkakunnalla. Samalla ostin kaverilta myös sitterin. Vaunut on myös jo tiedossa, käytetyt Emmaljungat. Vaatteita on jo kasapäin kotona koska saan työni puolesta niitä suhteellisen edullisesti. Koomisinta tässä on se, ettei mies halua tietää etukäteen kumpi on tulossa, joten ostelen sitten tyttö-, poika- ja neutraalivaatteita! Kai ne ylimääräiset saa myytyä kirppiksellä tai annettua kavereille..Mä oon hurahtanut hankkimaan vaikka mitä... Välillä ihan hävettää.
 
Meilläkään tuo mies ei oikeen tiedä haluuko se tietää kumpi sieltä tulee. Itse kyl haluisin tietää ihan hirveesti, mut sit taas toisaalta, ei mua haittaa vaika se jäis piiloon sinne syntymään asti :))

Onko noissa vaunuissa muuten jotain mikä menis lapsella mahdollisimman kauan? Ettei tartis olla kokoajan ostamas isompia/toisenlaisia. Et onko se heittoaisa just sitä varten, et se menee isommallekin lapselle?? Neuvokaa uutuuden uutta äitiä joka ei ole vauvaa kantanut sitten 15 vuoden jälkeen =D
 
Yhdistelmävaunuthan ne menee useamman vuoden, tai niin kauan kuin mukula niissä jaksaa istua =)
Ensin se toimii vaununa, jossa vauva makaa, ja sitten sen voi muuntaa rattaiksi, joissa istutaan, kunhan vauveli on valmis istumaan.
Heittoaisalla voi vain vaihtaa sen rattaan suuntaa, eli onko lapsen kasvot menosuuntaan vai sinuun päin. :)
 

Noi mun omat on just yhdistelmät mutta ilman heittoaisaa, suunnan saa kyllä rattaissa käännettyä muttei niin helposti. Mutta eiköhän noilla pärjää, on sitä ihmiset ennenkin ilman heittoaisaa pärjänneet. Ostan sitten matkarattaat erikseen koska asutaan sen verran syrjässä että autolla on lähdettävä liikenteeseen. Noi yhdistelmät pääasiassa käytössä kotikulmilla.

PS. 3 viikkoa sitten en ollut kuullutkaan mistään heittoaisasta... ;)

 
Niinhän tuo vähän menee,että käyttäjästä riippuen kuka tykkää heittoaisa ominaisuudesta ja kuka ei. :) Meillä on noissa yhdistelmissän heittoaisa ja mä olen todennut sen hyväksi,enkä muuhun vaihtaisi.
On ihan kiva,jos esim hirveen tuulisessa ilmalla pystyy pienellä liikkeellä vaihtaa niin,et muksu menee toistepäin ja nyt ainakin,kun tuo esikoinen on vanhempi niin viihtyy huomattavasti paremmin lenkeillä kyydissä,kun saa olla nenä menosuuntaanpäin.Ei tartte vaan äippää kyylätä. :)

Pitäis ruveta katselee hiljalleen tuplavaunuja/rattaita ja voi olla,että joudun luopumaan heittoaisa ominaisuudesta. 
Kannattaa ihan mennä liikkeeseen katselee ja kokeilee sopivia vaunuja.
Mä varmaan näytin huvittavalta,kun tuota esikoista odottaessa menin ihan liikeen ulkopuolelle vähän työntelee vaunuja,että sain  hyvin kokeiltua kuinka esim. pystyy kulkee niin,että koira on mukana ja jaksaako yhdellä kädellä kääntyä jne. :)


Mä en meinannut päästä tänään aamulla kunnolla ylös sängystä,kun niin veti molemmin puolin ala vatsaa pinkeeksi tai ei ehkä pinkeeksi,mutta selkeesti jotkut sielä venyi liikaa niin,että teki pirun kipeetä.. :/ Hetken piti maata vaan ihan aloillaan ja sitten koittaa uudestaan niin sitten ei enään sattunut.Varmaan liika nopsaan koitin nousta niin ei päässyt kroppa mukaan.
 
Okei.. Eli siis kahtelen edhottomasti yhdistelmävaunuja heittoaisalla.
Mullakin on ollut tuota samaa Martha. Joutuu jos on pystyssä ni ihan pysähtymään ja ottamana tukea kun ihan vihlasee alavatsasta.
Nyt on ihan samaa ja sit vielä maha tempuilee ravintolaruuasta jossa oli jalopeenoa vaikei pitänyt...
 
Hups! Mitenkäs tässä näin kävi? Kauhean kiireen keskellä olen koko ajan odotellut rakenneultraa kuin kuuta nousevaa ja ollut huolissani kaikesta. Oikein soitin ja sain ultraa pari päivää aikaistettuakin. Se on nyt 21.11. Jee! Mutta samalla olen unohtanut varata toisen neuvola käynnin, jonka olisi kaupungin ohjeistuksen mukaan pitänyt olla 18. viikolla. No huomenna alkaa jo 20. viikko ja mennään ultraan 'o' Lainasin jopa kaverilta doppleria kuunnellakseni mönkijän sydänääniä. No, täytyypä maanantaina soitella ja selvitellä milloin pääsisi neuvolaan puhutteluun :D Muuten oma mönkijä möyrii masussa reippaasti joka päivä ja onnistui jo viikko sitten muksaisemaan miestäkin sopivasti poskeen kun oli siinä kuulostelemassa josko jotain hänkin tuntisi. Vaikken itse usein tänne ehdi kirjoittelemaan, on tosi kiva lukea teidän kaikkien juttuja. Kiitos siis niistä ja tsemppiä ja iloa odotukseen itse kullekin.
 
Meil on abc desing yhdistelmävaunut heittoaisalla ja se heittoaisa o kyl ihan paras, mut nyt ostan tuplat nii joudun luopuu siit aisast ku niis vaunuis mitkö meinaan ostaa nii niis ei oo heittoaisaa, mut eiköhä me pärjätä :)
 
Jos mäkin ostaisin uutena tai en saisi niin älyttömän halvalla niitä Emmaljungan vaunuja, ostaisin ehdottomasti heittoaisalliset vaunut. Näillä mennään nyt, mutta eiköhän sitä pärjätä.
 
Voisko olla jo maanantai? :D Sillon ois rakenneultra ja ootan niiiiin kovasti, että saisin tietää pikku ihmisen sukupuolen.. mutta minun tuurillahan kaveri ei sitä halua ees paljastaa.. :P

Tosiaan minäki käyn lukemassa harvase päivä näitä keskusteluja, mutta ei tule kovin kirjoiteltua. Että jatkakaa vaan likat samaan malliin, on kiva lukea mitä muillekin kuuluu tässä ihanassa ja ei-niin-ihanassa odotuksessa :) 

Oma masukki on antanu merkkejä itestään jo jonkin aikaan.. kuplintaa ja möyrimistä tuntuu. Varsinkin kun syö jotain sokeripitoista, niin johan alkaa kemut kaverilla :D 
Olin tuossa jo vähän huolissani pari päivää, kun ei oikein minkäänlaista älämölöä tuntunut, mutta sitten huomasin, kun eilen vedin suklaapatukan ja limpparia, että kyllä siellä jotain liikettä alko taas tuntumaan. On tullu nuita herkkuja vedettyä tässä parin vkon aikana, niin oli pakko vähän jo hillitä.

Mä en hirveesti oo vieläkään miettiny, et millaset vaunut hommaan tai ylipäätänsä mitään tavaroita.. Jotenki tosi varovainen ollu kaiken sellasen suhteen. Että mitä jos tulee turhaan ostettua, jos kaikki ei meekkään hyvin.. =/ 
Mutta mitä näitä teidän keskusteluja tässä lukenu, nii kyllä mäki ne yhdistelmävaunut heittoaisalla haluisin.. Pitää varmaan alkaa kyselee, jos veljen tytön entiset vaunut sais ostettua halvalla, kun mun muistin mukaan ne on just sellaset.

Mulla ei nenän verenvuotoa oo ollu, mutta limakalvot kyllä tuntuu aika kuivilta, sekä ylä-että alapäässä :D Piti tuonne alapäähän ostaa ihan apteekista geeliä, joka kosteuttaa ja hoitaa, kun välillä yltyy kutina niin mahottomaksi.

Ootteko muuten tilanneet tuon tervetuliaislahjan vaukirjalta????
 
Vaunuista: Meillä on ollu kahdella lapsella jo Brion yhdistelmät. Ihan ok toimivat. Koppa on kova ja sen voi kiepauttaa toisipäin, heittoaisaa ei ole mutta en ole osannut sitä kaivata. Pyörät meillä on ilmatäytteiset pehmeät, ja se on yksi juttu mihin olen ollut tyytyväinen. Koppa tuossa jää hyvin äkkiä pieneksi (yli 6 kk ei mahdu) varsinkin kun toinen oli talvivauva ja vaatteet veidät tilaa. Huhtikuun vauvalla samaa ongelmaa ei varmaan niin ole ja ainahan voi ostaa lämpöpussin.
Vaunujen ohessa meillä on ollu sukulaisilta perityt kevyet emaljungan ikivanhat rattaat ja niitä on kyllä tullut eniten käytettyä.
Kannattaa miettiä kuinka paljon vaunuja tulee käyttämään ja missä. Meillä ne on ollu aika vähällä käytöllä, lähinnä päiväunilla ulkona jne. Taas kaverini joka asuu kaupungissa ei voisi elää ilman hyviä vaunuja. Julkisilla liikuttaessa on näppäryys valttia (kääntyvät pyörät yms). Meillä taas hiekkateitä kulutetaan jolloin mainitsemani pyörät on näppärät. Kyllä sen näppäryysero huomaa kaupungissa kyläillessä, hyvin saa hikipisarat paikallisjuniin siirryttäessä aikaiseksi.. ;)

Täällä omassa navassa potkitaan ja kasvetaan. Venymiskivut on olleet aika ikäviä.. Mutta muuten olo ok. Mekään ei tavaroita paljoakaan hankita tai muita valmisteluja tehdä, edellisiltä kun on jäänyt enemmän kuin tarpeeksi. :) Kotiin ennen synnytystä kunnon siivous, vaatteet pyykätään ja valmistetaan hyvää ruokaa pakkaseen sekä leipomuksia vieraita varten. Yleensä nuo hommat saa kyllä tehdä kahdesti, mamma kun popsii äitiyslomalla herkut jo etukäteen.. ;)



 
Se on ihan kannattavaa leipoa ja tehdä pakkaseen valmiiksi jotain. Mä tein esikoista odottaessa 3 peltiä suolaista piirakkaa,marjapiirakkaa,pullaa ja kakkua valmiiksi pakkaseen niin oli tosi näppärää ottaa sieltä tarvittava määrä tarjolle. :)
Nyt pitäisi vaan saada ensin tyhjennettyä pakkasta,jotta saisi sinne jotain mahtumaan..


Vaunuista vielä.Nythän kannattaisi ennen joulua ja joulunjälkeen käydä ihan liikkeissä vaunuja katsomassa,kun yleensä sielä vaihtuu taas uuteen malliin ym vaunut ja saattaa olla todella hyvissä poistoissa vaunuja.Me löydettiin nuo esikoisen emmaljunga vaunut tosi edullisesti,kun oli juuri sellainen poistuva erä ja ostettiin siis juuri joskus lokakuussa varmaan ne vaunut..Eihän niissä tietenkään sitten ole enään niin paljoa värivalikoimaa ja nehän on niitä ns.mallikappaleita eli esillä olleita.
Mä tiedän jo nyt,että haluan ostaa uutena ne tuplavaunut.Sen verran kuullut vähän huonoja kokemuksia käytettynä ostetuista vaunuista,että mielummin ostaa uudet.On sitten ainakin takuut voimassa jne.
 
Meille on tulossa käytetyt Emmaljunga City Crossit kaverilta. Lisäksi ostamme niihin City kopan käytettynä. Hintaa noille tulee yhteensä n. 150€. Meillä vaunujen käyttö oli esikoisen aikaan hyvin vähäistä. Nyt lähinnä tarvitaan niitä, kun mennään lähipuistoon, tai jos vauva nukkuu päiväunia niissä. Noissa ei siis ole heittoaisaa, enkä sitä viimeksikään tarvinnut. Edellisissä Abc Design vaunuissa oli heittoaisa, sitä tuli käytettyä pari kertaa. Ilman heittoaisaa vaunut on usein kevyemmät, ei tietysti kaikki.
 
Meillä tullaan kyl vaunuja käyttämään, kun meillä ei ole kummallakaan ajokorttia niin tulee sitten niissä työnneltyä ja käytyä keskustassa. Samoin kun vieraillaan mun kotikaupungissa ja matkustetaan junalla n.joka toinen kuukausi ni tulee ihan tarpeeseen kyl vaunut. En usko, et meillä jäis vaunut nurkaan tai parvekeelle (tai terasihan tuo enemmän taitaa maantasalla olla) kun ollaan niin liikuvaisia ihmisiä kuitenkin.
 
Siis kyllä meilläkin vaunuja käytettiin, mutta heittoaisaa ei tarvittu kuin pari kertaa :D Ja tullaan tälläkin kertaa käyttämään vaunuja. Vaikka ei ollakaan mitään lenkkeilyihmisiä :) Meillä tosin se käyttö oli kuitenkin vähäistä, verrattuna esim. sellaiseen perheeseen jossa koiria, tai muuten lenkkeillään päivittäin.
 
Takaisin
Top