Maaliskuun mutinat

Alkuraskaus on kamalaa aikaa mutta muuten oon kyllä aina nauttinut raskauksistani. Esikoisen kanssa olin tosi kipeä liitoskipujen ja kaiken kanssa, kuopuksesta sain juurikin pukamia ja suonikohjuja mutta silti - lapsen potkut ja myllertäminen masussa ja jo pelkkä ajatuskin siitä että minun keho kasvattaa sisällään täydellistä pientä ihmistä on ihana :) aina on tullut ikävä raskaanaolemista ja uskoisin että niin tapahtuu tämänkin raskauden jälkeen. Pelottaa että kehitän vielä uuden vauvakuumeen jostain vaikka enempää lapsia ei tosiaan ole tulossa :D
 
Kysynpä täällä julkisellakin puolella kokemuksia ensimmäisen lapsen mammaloman aikana opiskelusta... Mietin kovasti, että hakisinko opiskelemaan yamk-tutkintoa, joka tehdään muutoinkin töiden ohella. Epäilen, että jos en nyt hae niin milloin sitten kun tarkoitus ois pullauttaa maailmaan ehkä kolme lasta... Ja oishan se hienoa palata työelämään uuden tutkinnon kera. Mietityttää vaan oma jaksaminen, nytkin kun oon ollut väsynyt ja saamaton. Kokemuksia?
Ajatuksissa ois yliopistossa vielä käydä pyrähtämässä, ehkä ensi vuonna tai sitten menen hetkeksi vielä töihin ennen kuin haen. Mutta aattelin että katselen tilannetta ihan rauhassa :happy: Jos sitten äitylinä olo kotona onkin kivempaa..:joyful:
 
En nyt yhtäkkiä löytänyt oliko asiasta keskusteltu niin kysyn nyt täällä: onko teillä jotain rasvoja käytössä kutiseviin rintoihin/nänneihin ja vatsan alueelle? Itsellä on vinopino eri rasvoja kun oon tällanen ongelma iho muutenkin, mutta jos teillä on jotain uusia mielessä :D rasvailulla ei vissiin kauheesti pysty estää arpien syntymistä, niitä tulee kun tulee. Mutta jos joku on säästynyt vähillä arvilla jollakin voitella niin kertokaa ihmeessä :)
 
Maikkoo94, jossain noista taisi olla jo puhetta..
Mä rasvasin aikanaan apteekista saatavalla Vichyn raskausarpivoiteella. Ei niitä tullut, mutta en tiedä oisko ollut tulossakaan, kun paino on muutenkin tässä elämänvarrella heitellyt.
 
En usko itse yhtään raskausarpi voiteiden tehoon. Se on ihotyypistä ja geeneistä kiinni miten se iho antaa periksi. Esikoisen kanssa oli kaikki mahdolliset super voiteet käytössä ja silti olen rinnosta polvitaipeisiin yhtä raskausarpea. Maha on niin venynyt ja täynnä arpea ettei tule koskaan palautumaan...

Itse suosin nyt ihan tavallisia mahdollisimman hyvin kosteuttavia perusvoiteita, jotka auttavat juurikin kutinaan ja pitää ihon mahdollisimman kosteutettuna :)
 
Onko kellään ollut ihoon auttavia ravintolisiä mukana raskaus aikana. Vaikuttaakoha se.
 
Komppaan 7aimen sua tässä raskausarpiasiassa. :) Voiteilla ei voi ehkäistä arpia, johtuu toisiaan ihotyypistä, että tuleeko niitä vai ei. Rasvaus auttaa kyllä kutinaan. :)
Ekalleäiti: Itse syön sinkkiä, mutta olen silti yhtä arpea esikoisen jäljiltä. Voisin siis väittää, että ravintolisät ei auta arpiin, mutta muuten kyllä. :)
 
Sinkin ja Omega3 sanotaan vaikuttavan ihon, kynsien ja hiusten laatuun.
 
Hei, kysynpä täältäkin, että minkä merkkisiä mamma-vitamiinejä käytätte?
 
Maikkoo94: Mä kävin eilen apteekissa hakemassa voidetta juurikin kutisevaan vatsaan ja apteekin täti suositteli Bepanthol Lotionia. Sellainen tarttui mukaan ja parin kokeilukerran perusteella vaikuttaa ihan hyvältä ja toimivalta. Ei tosin mitään hajua, tehoaako raskausarpien ehkäisyyn millään tavalla.

Aurorita: Mulla on käytössä Minisun Monivitamiini Mama. Sisältää lähes kaiken paitsi kalsiumin. Omegat ja D-vitamiinin syön vielä erillisinä tabletteina, sillä D-vitamiinipitoisuus on tuossa alhainen (suositusten mukainen kyllä, mutta itse olen jo vuosikaudet syönyt suurempia annoksia ja kokenut sillä olevan hyviä vaikutuksia).
 
Meilläkin käytössä Minisun Mama ja oiskohan ollu multivitan omega3 mama
 
Täällä myös noi minisunin vitskut. omegat just loppu niin pitäis käydä lisää hakemassa :)
 
Calsorin D3 (kalsium 500mg+D-vitamiini 20mikrogr), Lysi omega3-valmiste sekä Rela tabs maitohappobakteerivalmiste.
 
Maikkoo94: Mä kävin eilen apteekissa hakemassa voidetta juurikin kutisevaan vatsaan ja apteekin täti suositteli Bepanthol Lotionia. Sellainen tarttui mukaan ja parin kokeilukerran perusteella vaikuttaa ihan hyvältä ja toimivalta. Ei tosin mitään hajua, tehoaako raskausarpien ehkäisyyn millään tavalla

Mä käytän tuota dopplerin kanssa ja levitän sit lopuksi vatsalle. Oon joskus ostanut auringonpolttamiin tuota rasvaa ja siihen se toimii kyllä hyvin, ja periaatteessa after sun -voiteena voi käyttää.
 
Meidän nuorempi poika 5v. on kysellyt paljon vauvasta ja miten vauva voi millon se tulee. Muutama päivä sitten puhuimme aamusta taas vauvasta ja poika kysyikin että "sitten kun se vauva alkaa kuoriutumaan niin saanko olla mukana" :D
 
Onkos se 22raskausviikon jälkeen kun saa raskaustodistuksen? Ja sen jälkeen voi hakea etuuksia :)
 
Juu, juuri noin. Eli raskaustodistusta vastaan voi hakea avustusta ja äitiysvapaita. Hakea pitää viimeistään 2kk ennen laskettua.
 
Takaisin
Top