Lastenneuvola

Meillä muksu lämpöili 3 päivää ja nukku huomattavasti enempi rokotusten jälkeen. Tällä toisella rotarokotteella ei sentis oksenneltu niinku viimeksi.
 
Siis apua..nyt meidän tyttö oppi ryömimään. :nailbiting: Ihan päätä huomaa tää tahti..oletin sen tulevan vasta myöhemmin, mutta niin vaan tyttö lähti jo aamusta ryömimään. Tosin onhan hän toki harjotellukin sitä lattialla ollessaan, nyt uskallan laskea tuon jo ryömimiseksi..saa nähä millasia tulee nää yöt nyt olemaan, kun tässä viikon verran ollaan nyt selkeästi jotain uutta taitoa prosessoitu kun yöt on ollu enemmän ja vähemmän hulinointia..


Jaaha..meni kyllä niin väärään paikkaan tää viesti. :D pahoittelut..
 
Muokattu viimeksi:
4kk neuvolassa käyty. Tyttö on edelleen pieni ja simpsakka mutta kasvaa normaalisti omalla käyrällään. Mitat nyt 59cm (49) ja 5660g (3486). Sai kehuja vahvasta ihosta. Muuten kaikki niinkuin pitääkin. Vellien aloittamista suositeltiin vähitellen. Tyttö on ollut täysimetyksellä ja kiinteitä olin kuvitellut aloittavani noin 5kk iässä mutta täytynee vähitellen kokeilla riisivelliä.
 
Meilläkin 4 kk neuvola takana. Mitat: 7225g (edellinen 6500g), 65,2cm (edellinen 62,3cm), py 40,2cm (edellinen 39,0cm). Eli hyvin on kasvettu! Th suositteli kiinteiden maistelua, eli noin kolmekin uutta makua voi esitellä per viikko. Ei siis varsinaisesti syödä soseita vaan maistellaan vaan sormen päästä pieniä määriä.

Typy kääntyilee nyt ahkerasti selältä mahalle ja yöt onkin hirmu hulinointia. Nyt herätään kolmesti yöllä ja lisäksi tohistaan ja puhistaan.

Pikkusella on ihossa nyt kuivia kohtia joten pitää ruveta rasvailemaan. Onko jollakulla suositella jotain tosi hyvää jymäkkää rasvaa? Th suositteli bebanthen antiexem, ja ostin sitä mutta se olikin tosi vetistä rasvaa..
 
Nii ja neuvolassa käyty tällä viikolla. Painoa tytöllä 7kg(3190g) ja pituutta 63,7cm(49cm). Suluissa syntymämitat..tää äiti on kyllä ihan järkyttyny tästä kasvamisesta ja kehittymisestä. Ostin tytölle 3kk neuvolan jälkeen 62cm vaatteita ja aattelin, että kyllähän nää nyt menee viä hetken..tyttö oliki sit venähtäny taas kuukaudessa 4cm. :D En taida paljoa ostella lisää 68 kokosia vaatteita, jos taas venähtää 4cm kuukauden aikana nii hukkaan menee ne vaatteet. Muutenki tuntuu, että osa vaatteista ei kerkeä montaa kertaa päällä edes olemaan kunnes ovat jo liian pieniä. 74cm taitaa olla yleisesti sellanen koko, mikä on käytössä vähä kauemmin?
 
Samaa mieltä HanDe_, koko ajan saa ottaa vaatteita pois käytöstä kun jää pieneksi! Vauveli on jotenkin jo niin iso tyttö!
 
THL ja WHO ynnä muut suosittelee edelleen täysimetystä 6kk ikään, uusien suositusten mukaan vaan kiinteät saa aloittaa jo 4kk iässä, muttei todellakaan tarvitse ellei vauvan painonnousussa ole häikkää! Mä en ymmärrä, miten joka toinen lääkäri/terveydenhoitaja käskee alottaa kiinteät jo 4kk, jos vauva kasvaa normaalisti ja äiti haluais imettääkin edelleen.. Toki jokainen päättää kiinteiden aloittamisesta itse ja tosiaan 4kk voi aloittaa halutessaan, mutta siis miksi nämä joiden kuuluisi olla asiaan perehtyneitä ohjeistavat asiassa aivan metsään ja sitten kiinteät aloitetaan, vaikka itse olisi vielä aikonut jatkaa täysimetyksellä. Äh, tulipahan avautuminen, mutta mä en vaan ymmärrä! Ja siis tää ei ollut mitenkään kenenkään henk.koht. valintaa aloittaa soseet aikaisemmin vastaan vaan pelkästään tuota ohjeistusta! Jokainen itse tekee parhaaksi näkemällään tavalla, ärsyttää vaan, kun neuvolasta oikein käsketään aloitukseen, jos ei itse vielä sitä aikonut tehdä!
 
Meille sano th että jos 4kk iässä aletaan vaan maistelemaan niin se lasketaan täysimetykseks ja sitä se meille suositteli :)
 
Itseeki vähän ihmetyttää kun kaikki tuntuu olevan eri mieltä (siis lääkärit ja th:t). Mulle sanottiin neuvolassa että saa alottaa 4kk iässä, mut halutessaan voi myös imettää 6kk asti.

Nyt me mennään tiistaina uuteen neuvolaan, kun muutettiin tosiaan 1.9 toiselle puolen suomee, saa nähdä mitä ne sanoo asiaan. Ollaan jo tosin alotettu maistelut maanantaina, eli tänään on viides päivä.

Niin ja vähän kummallistahan se on, että kiinteet pitäs alottaa (vasten äidin tahtoo) aiemmin sen takia et paino nousis paremmin, koska eihän tollaset maisteluannoket voi nostaa painoo.. Eli sen perusteella olis tyhmä aloittaa aiemmin maistelut jos tähdätään 6kk täysimetykseen.
 
Mulle th sanoi että suositukset on nykyään niin että aloitetaan maistelut ajoissa ja maistellaan paljon eri makuja. Ei siis mitenkään liity vauvan painoon, vaan nimenomaan siihen et vauvalla olis laaja makumaailma eikä tulis allergioita. Ennen oli enemmän rajoitteita siinä miten uusia makuja tuodaan vauvalle mutta nyt olis siis jotenkin vapaampaa. Mutta mistäs noista tietää, suositukset muuttuu jatkuvasti.
 
Toissapäivänä 4kk lääkäri ja poika 63,2cm ja 6390g. Th sanoi että voi aloittaa maisteluita, etenkin jos tuntuu ettei maito pidä nälkää, mutta jos poika tyytyväinen niin hyvin voi jatkaa täysimetykselläkin. Lääkäri oli ehkä vähän napakampi kiinteiden aloittamisen suhteen, mutta painostusta en kokenut asiasta.

Tarkoitus oli viivyttää maistelua hieman, mutta aamulla nuori herra hermostui kun ei saanut maistaa äidin puuroa niin päätettiin antaa perunaa maistiaiseksi jo tänään. :D ja kyllähän se maistui :D
 
Joo meinasin tota mitä Salmiakkilakritsi sano, en vaan osaa pukee mun ajatuksia enään sanoiks kiireessä kun kirjottaa :D
Että vauvan suolisto olis kaikkein vastaanottavaisin just siinä 4-6kk tienoilla ja sen takia maisteltais :)
 
Kiinteiden aloittamisessa yleisesti ainakin suositellaan tarkkailemaan vauvan valmiuksia aloittamiseen (on kiinnostunut vanhempien ruoasta, pystyy istumaan tuettuna pieniä hetkiä, ei sylje/tuo kielellä ruokaa ulos suusta yms.) ja toki on vauvoja joilla ne on jo 4kk mut yleisemmin ymmärtääkseni lähempänä 6kk.
Ja äidinmaidon kauttahan lapsi saa jo makuja ja eri ruoka-aineita, jollon niille altistuu sitäkin kautta (: nyt on paljon noita tutkimuksia allergioiden vähenemisestä kun kiinteät alotetaan 4-6kk iässä mut siihenkin haarukkaan mahtuu se 6kk täysimetys :hilarious:

Nii ja se on muuten ihan totta kans ettei ne pienet makuannokset kyllä todennäköisesti painoakaan nosta, kun sisältävät niin paljon vähemmän energiaa kun maito o_O nii ja vielä, että mä oon ymmärtänyt että heti kun antaa pienenpieniäkin annoksia muuta ruokaa niin ei enää ole täysimetystä, ota näistä nyt sitten selvää.. :bored:

En mäkään siis oo mitenkään, että pakko täysimettää sinne 6kk asti mut me odotellaan niitä valmiuksia ilmestyväksi ennen kun aletaan maistella :) kyl sitä sit kerkee totuttaa sillonkin ruokaan jos toiseen :happy:
 
Jos aloittaa maisteluannokset ennen 6kk, niin se ei ole itse asiassa määritelmällisesti enää täysimetystä. Täysimetys tarkoittaa, että vauva saa vain rintamaitoa, ei muuta. Mullekin ihan sama mitä kukin tekee, mutta todella vääriä neuvoja kyllä monet saavat neuvolasta ja se ärsyttää. Osa th: sta väittää, että kiinteät PITÄISI suositusten mukaan aloittaa jo 4kk iässä, mutta se ei siis pidä paikkaansa. Ne VOI aloittaa, jos lapsi on valmis. Vaikka täysimettäisi 6kk, pääsee silti 4-6kk maisteluhaarukkaan, jos allergioita ajattelee, koska vauva on 6kk siihen saakka, kunnes täyttää 7kk. Että mikään pakko kiinteitä ei ole aloittaa aiemmin. Täysimetys 6kk saakka on edelleen ykkössuositus. Ja jos painon kanssa on ongelmia, ettei tuu tarpeeksi, yleensä imetyksen tehostus on eka keino, koska ei ne pienet maisteluannokset energiaa juuri sisällä ts. ei korjaa ongelmaa.

Meillä huomenna 4kk neuvola ja ke lääkäri. Vähän jännittää, koska esim. Moron pitäisi olla jo sammunut, mutta ei meillä kokonaan ole. :/
 
Mulla on tarkoitus jatkaa pelkällä imetyksellä sinne 6 kuukauden ikään saakka. Meille on haastetta tuonut oikeastaan koko ajan se, että vauva on kevyt pituuteensa nähden. Neuvolan mukaan tilanne on ollut kuitenkin se, ettei tää kone vielä hälytä :) Eli siis tilanteen korjaaminen ei ole vaatinut moneen kuukauteen muuta kuin imetyksen tehostamista. Mekään ei kyllä päädytä imetystilastoja kaunistamaan, kun ihan alussa jouduttiin antamaan lisäksi korviketta. TOSI pieniä määriä, mutta kuitenkin. Ei siis voida enää varmaankaan puhua puolen vuoden täysimetyksestä, vaikka yli viisi kuukautta ihan pelkällä imetyksellä mennäänkin (toivottavasti). Meille ohjeistettiin 4 kuukauden lääkärineuvolassa, että kiinteitä saa halutessaan alkaa antaa maisteluannoksia. Lääkäri totesi kyllä, että ei niillä painoa saa nousemaan, ja sen vuoksi ensisijaisesti sitä imtyksen tehostamista painottikin. Eli on neuvoloiden antamat ohjeet ilmeisesti aika erilaisia eri neuvoloissa. Meille mm. esikoisen aikaan th sanoi, ettei vellejä suositella enää oikeastaan kenellekään.

Meidän vauva on tällä hetkellä tosi kiinnostunut muiden syömisestä. Täytyy toivoa, että herkkyyskausi osuu kohdille vielä silloin vajaan kahden kuukauden kuluttua. Yksi syy etten nyt halua aloittaa kiinteiden maisteluita vielä nyt (vauvan ollessa pari viikkoa yli nelikuinen) on se, että esikoinen sai vajaan viiden kuukauden iässä pienistäkin maisteluannoksista kovat vatsavaivat. Meillä on nyt yöt tarpeeksi rauhattomia ilman vatsanväänteitäkin.
 
Neuvolääkäri ja terkka takana. Vauva on kasvanut ja kehittynyt hyvin äidinmaidolla (7kg ja 66 cm). Kuulemma uusimman tiedon valossa suositellaan aloittamaan pienet määrät kiinteitä allergioiden ehkäisyksi jo 4 kk iästä lähtien. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, jote ajattelin jatkaa maistelua avokadolla (sopivan rasvaista ja terveellistä).
 
VeeHoo, voitaisiinko vähän tasata tota painoo? Meillä pojan pituus-painosuhde huitelee reippaasti plussalla. :D Th tai lääkäri ei kyllä ole siitä mitään sanonut. Ovat sitä mieltä, että kunhan lähtee liikkeelle niin kyllä se siitä tasottuu. :) Nyt meillä on vähän reilun neljän kuukauden iässä keksitty pyöriminen. Nyt tarttis olla silmät selässäkin... :D

Lisäys: Meillä siis 4 kk neuvolassa mitat oli 8,9 kg ja 64,9 cm :D (tosin en edelleenkään luota neuvolan mittaan kun se on tosi vanha ja vähän rikki)
 
Täälläkin on pojalla painoa tullut aika reippaasti. Tiistaina 5kk-neuvolassa 70cm ja 10950g. Painon ja pituuden suhde jossain n. +30, mitä se sitten onkaan. Meillä ihmetystä aiheuttaa lähinnä se, että pituuskasvu on alkupyrähdyksen jälkeen alkanut seurata käyriä, mutta painoa tulee koko ajan enemmän. Nyt onneksi vähämmän ylimääräistä kuin viimeksi. Tosin ei terkkari ollut vielä yhtään huolissaan, uskoo painon tasaantuvan viimeistään, kun lähtee kunnolla liikkeelle.
Aletaan nyt ottaa soseet kunnolla mukaan. Kasvissoseet ovat kuitenkin aika kevyttä syötävää, niin saadaan energiansaantia vähän paremmin säädeltyä. Tänään maisteltiin jo kanaa, ja kaurapuuroa on syöty muutama päivä. Poika ei kyllä tykkää puurosta! Kokeillaan seuraavaksi neljän viljan puuroa.

Jos kiinteillä pitäisi saada paino nousemaan, niin yleensähän avuksi otetaan öljyt. Eli soseisiin paljon öljyä mukaan ja puuronkin voi tehdä korvikkeeseen tai keittää paksun puuron veteen ja laimentaa tissimaidolla.
 
Niin ja saihan poika rokotteetkin. Ilta meni ihan hyvin ilman itkuja. Yöllä kuitenkin huomattiin, että poika on ihan kuuma. Kuumetta olikin sitten 38,3°. Panadolilla saatiin se laskemaan.
Nyt toisessa reidessä on kuitenkin punoittava "näppylä" pistokohdassa ja kiinteä pahkura ihon alla. Ei hirveän kova, noin viinirypäleen kokoinen. On varmaan ihan normaalia? Voisiko johtua siitä, että en saanut poikaa pidettyä kovin hyvin paikallaan? :sad001 Harmittaa pienen puolesta. Sätkivää vauvaa on kyllä hankala saada pysymään liikkumatta. :sad001 Edelliskerralla oli illan itkuisempi, ei muita oireita.
 
Takaisin
Top