Lastenneuvola

Eilen tuli itkuisuutta ja oli kipeän oloinen. Ei kuumetta, mutta annettiin Panadolia, joka auttoi oloon. Yöllä heräsi itkemään kolme kertaa ja nukkui levottomammin. Aamulla vatsa sekaisin rotasta eli sama kun viimeksi.
 
Meillä kans myöhemmin iltapäivällä neuvola ja sama homma - pitää hakea apteekista kotimatkalla Panadolia, kun en oo muistanut ostaa etukäteen.
 
No niin, nyt on saatu 3 kk lukemat. Pituutta 60,5 cm (syntymäpituus 51 cm), painoa 5690 g (syntymä- 3646 g), pään ympärys 41,3 cm (syntymä- 36 cm). Kaikki oli muuten hyvin, th totesi, että hyvin jäntevä lapsi ja seuraa tosi hyvin. Kuunteli myös vauvan ääntelyä ja totesi, että ei ole ns tavallista jokeltelua, vaan vauvalla on selkeästi jo ihan oma tapa kommunikoida ja käyttää erilaisia äänteitä ja äänenkorkeuksia. Rokotukset saivat kyllä itsellä vedet silmiin, tuntui jotenkin riipaisevalta katsoa, kun toinen itki niin paniikissa, kun neulat iskettiin reisiin. Oltiin sovittu, että mies pitää sylissä rokotusten ajan ja oli tosi hyvä niin.
 
Rokotukset saivat kyllä itsellä vedet silmiin, tuntui jotenkin riipaisevalta katsoa, kun toinen itki niin paniikissa, kun neulat iskettiin reisiin. Oltiin sovittu, että mies pitää sylissä rokotusten ajan ja oli tosi hyvä niin.

Meilläkin mies piti sylissä. En voinut olla edes samassa huoneessa kun teki niin pahaa.
 
Mulle on ilmeiseti tapahtunut jotain kummallista toisen lapsen syntymän jälkeen :rolleyes:. Esikoista en olisi voinut pidellä rokotusten aikana, tuntui silloin tosi pahalta. Tällä kertaakin oltiin sovittu, että mies pitää vauvaa rokotusten aikana. Vauva kuitenkin sattui olemaan mun sylissä, kun rokotusten aika tuli, eikä siinä hetkessä tuntunutkaan ollenkaan mahdottomalta pidellä rokotusten aikana. Toki mullakin meinas sitten itku päästä, kun pistettiin. Ei tuntunut kuitenkaan ollenkaan samalla tavalla ahdistavalta kuin esikoisen kanssa.
 
Meillä oli kans tänään 3kk neuvola. Mulle taas tuntui luontevammalta pitää ite rokotuksen ajan, että on äiti siinä lähellä turvana. Kuitenkin oon meillä se pääasiallinen hoitaja muutenkin arjessa...
Kaikki oli hyvin ja kasvu keskikäyrällä. Nyt nukahti poika päikkäreille ja ootellaan mitä ilta tuo tullessaan :confused:
 
4kk -neuvolassa käyty :) Lääkäri kirjoitti näin : "Tyytyväinen,virkeä tyttö. Ottaa katsekontaktin ja hymyilee, seuraa katsellaan hyvin. Oppinut kääntymään, jokeltaa, tarttuu hienosti leluun. Sydän,keuhkot ja vatsanseutu normaalit. Kyynernojassa vatsallaan. Kasvu ja kehitys hyvää! "

Paino oli 7200g(6600g) ja pituus 65,5 cm(62.5 cm) Suluissa 3 kk-mitat. Tosi hienosti kuulemma kasvaa, ja hyvässä mallissa ollaan kiinteiden maistelun kanssa ja niitä saa alkaa nyt ruveta antaan ihan sen verran kun Oona vaan jaksaa syödä :) Kuukauden päästä sitten alotellaan viljat ja lihat :)
 
Onko teille rokotteista tullut jälkiä reiteen? Meidän poitsulle tuli vain toiseen reiteen mielettömän iso punainen läiskä tai oikeastaan patti.
 
4kk neuvolassa käyty : 69cm ja 10kg, hups! :D Painoa on siis tullut paljon, mutta terkkari kehui vain, että hienosti kasvaa. Kysyin itse tarvitseeko painosta huolestua, sanoi että vasta, kun liikkuu kunnolla aletaan mahd. ylipainoon kiinnittää huomiota. Todennäköisesti makkarat alkavat sulaa, kun pieni lähtee liikkeelle. Kaikki kunnossa muutenkin. Poika ei vaan yhtään tykännyt, kun lääkäri tutki nivusia ja lonkkia, tuli iso itku.
 
Unohdin kysyä milloin hammasta aletaan pestä! Osaisko joku sanoa? Ei varmaan ihan vielä, kun ei ole kunnolla puhjennut?
 
Heti kun on puhjennut näkyviin ikenen alta niin voi alkaa pestä kerran päivässä 1000-1100ppm fluorihammastahnalla (joissain pienten lasten hammastahnoissa on vaan 500ppm, kannattaa katsoa kun ostaa!) ja toisen kerran päivässä pelkällä vedellä :) näin siis nykyisten suositusten mukaan! Nii ja hammastahnaa vaan ihan tosi vähän sillai pieni ohut sipaisu harjalle, kunnes lapsi on 3v.
 
Paitsi toki jos on oma kaivo, jossa vesi on fluoripitoisempaa tai asuu alueilla, joissa normi hanavesi on kovin fluoripitoista niin sitten tuo fluorijuttu on erikseen!
 
Onko teille rokotteista tullut jälkiä reiteen? Meidän poitsulle tuli vain toiseen reiteen mielettömän iso punainen läiskä tai oikeastaan patti.
Meille ei tullut mitään, mutta terkka sanoi, että voi tulla patit tai sitten mustelmat tai punoitusta. Että vasta jos se oire/läikkä/joku leviää paljon pistoskohdan ulkopuolelle, niin se on epänormaalia.
 
Onko teillä vauva ollut väsyneempi rokotusten jälkeen? Meillä saatiin rokotukset siis ma-iltapäivänä ja eilen oli musta ihan ok ts. nukkui päikkäreitä n 40 min, nukahti kyllä aiempaa helpommin, mutta ei ollut mitenkään erityisen unelias. Yöllä heräili taas useampaan otteeseen viime yönä, mutta tänään nukkui ensin ulkona miltei 2,5h päiväunet (ei todellakaan normaalia :D ), nyt heräs syömään, söi 30 min (joka päiväsyömiseksi paljon) ja nukahti heti uusiksi. Et ei kyllä normaalisti tälleen nuku+syö+nuku, tällasta oli ihan vastasyntyneenä.

En oikein keksi muuta kuin ton rokotuksen, on ollut muutenkin tänään ehkä jotenkin vaisumpi, siis oli ihan hereillä aamulla ym, mutta on enemmän vaan katsellut ympärilleen, eikä ollut ihan mitenkään superenerginen, kuten normaalisti. En vaan tiedä voiko tällanen väsymysoire tulla päivän viiveellä...? Ihan outoa, kun nukkuu nyt näin paljon ja pitkään, kun tässä vielä vajaa viikko sitten olin ihan tuskastunut, kun nukkui maks 25 min :D Ei ole mitenkään kipeän tuntuinen, kuumeinen tmv.
 
Me saatiin eilen rokotukset ja tänään on nukkunu jo yhdet 3h päikkärit ja toiset 2h päikkärit :eek: yön nukku yhdellä heräämisellä, jota täällä ei oo ennen tapahtunukkaan :D
 
Meillekin oireet (kuume, itkuisuus yms.) Tuli päivän viiveellä. Reidessä oleva läiskä oli mun mittakaavassa iso, mut onneks on jo hyvin laskenut. Meinasin eilen laittaa siitä kuvan tänne, mut enhän mä osannu. :D
 
Meille terkka ihan sano sillon, että voi tulla väsymystä rokotteista (hyvinkin vasta seuraavana päivänä) ja se voi olla ainoa oire.
 
Onko teillä vauva ollut väsyneempi rokotusten jälkeen?.

Meillä vauva oli rokotusten jälkeen 1,5 vuorokautta väsynyt ja tosi hiljainen. On normaalisti tosi äänekäs, joten muutos oli huomattava. Juuri muita oireita meille ei noista rokotuksista tullutkaan. Kolmantena iltana, kun vauva oli taas oma itsensä ja piti normaalit väsymyskiukkuhuudot, mies ehdotti että pitäiskö tälle hakea uudet rokotteet :D
 
Takaisin
Top