Lastenneuvola

No musta se ei johtunut sillon päästä, vaan näytti ihan tarkoitukselliselta. Mutta tiedä nyt sit näistä... :hilarious:

Meillä oli mun mielestä ihan sama juttu mut nyt kun on oppinu kääntymään selältä vatsalleen ja vähän sitä ennen ni ei enää käännykään ollenkaan toisinpäin! :eek: Ja aiemmin siis joka kerta kun oli mahallaan ni käänty selälleen jossain vaiheessa..

Mut niin, meillä vika rotarokote taas vetää mahan sekaisin ja olon vaikeeks, puklu lentää, maito seilaa ja pierettää ja kakka ihan vaahtoa.. :sad001 ite en ois ehkä halunnu koko rokotetta enää edes ottaa kun th:kin sano, että kahdella ekalla saa jo n. 90% suojan mut mies halus ehdottomasti nii myönnyin.

Painoa oli tullu alle 500g. Aiemmin refluksin takia käytiin erikoislääkärillä joka ohjeisti pidentämään ruokavälejä 3 tuntiin 1-2 tunnista mut se ei kyl oikeen oo onnistunu kun poju nukahtaa vaan tissille ja iltatankit jää väliin ni heräilee sit useammin yöllä. Mut siis nyt vielä vähemmän oisin syöttöjä harventamassa, jottei painonnousu kärsis! Meillä toki kans on alettu jonkun verran liikkumaan, et osa varmasti sitäkin.
 
Meillä 5 kk neuvolamitat: 7940 g (edellinen 7255), 67 cm (edellinen 65,2), py 41,2 (edellinen 40,2). Hyvin kasvaa typy. Mutta koska heräilee niin paljon yöllä syömään, th suositteli alottamaan iltapuuron. Lisäks suositteli että lounasaikaan antaisin kasvissosetta ja iltapäivällä hedelmäsosetta (pieniä määriä vielä). Mutta tää vois auttaa siihen et päiväsaikaan tulis ruokakiintiö täyteen, ettei käänny niin et alkaakin syömään enemmän yöllä kun päivällä. Tähän asti oon antanu vaan kerran päivässä sosetta pari lusikallista.

Tällä hetkellä meillä käännytään selältä mahalle (ja välillä mahalta selälle), pyöritään mahalla navan ympäri ja kauheesti yritetään eteenpäin peppua nostamalla ilmaan. Paras leikki tällä hetkellä taitaa olla sitterissä keinuttelu. Heiluttelee siis omia jalkojaan niin että saa sitterin keinumaan hirveetä vauhtia ja peppu käy aina maassa asti :D. Tätä jaksaa tehä vaikka kuinka kauan!
 
Oletteko ajatelleet ottaa pienokaisille influenssarokotetta?
Meillä olis ke neuvola, jossa mahdollista saada. Luultavasti otetaan koko perhe. Harmittaa vain taas piikityttää pientä. :sad001
 
Oletteko ajatelleet ottaa pienokaisille influenssarokotetta?
Meillä olis ke neuvola, jossa mahdollista saada. Luultavasti otetaan koko perhe. Harmittaa vain taas piikityttää pientä. :sad001

Mä aattelin ottaa itselleni ja tytölle. :) Mies harkitsee vielä..
 
Meilläkin oli neuvola tällä viikolla. Ikää 5,5kk, paino 8,3kg ja pituus 66cm muistaakseni. Kiinteitä syöty nyt jokunen viikko, yöt meni ihan risaisiksi samoihin aikoihin. Meillä ei siis auttanut yösyöttöihin. Kolme rokotetta tuli taas, nosti lämpöä illan ja yön ajaksi ja poju oli kiukkuinen. Söi yöllä ensin kuusi (!) tuntia putkeen ja vielä kahdesti normisyötöt ennen kuin mun piti nousta ylös. Aamulla oli kuitenkin jo terveen oloinen poika. Meillä ryömitään vauhdilla, konttausasentoonkin pääsee, mutta kaatuu siitä kyljen kautta selälleen kun yrittää liikkua. Ja sekös suututtaa! Kiinteiden syöminen on kivaa, sekä soseet, että sormiruoat maistuu. 0,5-1dl soseita menee kerrallaan.
 
Mua mietityttää noi kausirokotteet.. oon aina ollut niitä vastaan ja esim itselleni en ikinä ottaisi. Olisi kuitenkin kamalaa jos vauva sairastuisi.. mutta sitten taas tulee mieleen tää -09 vuoden sikainfluenssarokotteen narkolepsia juttu, ni hiukset nousee oikein päässä. Eli ehkä ei tosiaan niitä rokotteita meille oteta.. :/ :sad001
 
Kyllä me otetaan meijän tytölle influenssarokote. Me saatiinki miehen kanssa jo viime neuvolakäynnillä omamme. :)
 
Mulla on ihan samankaltaiset ajatukset Rosmarinaa.. Vaikka influenssarokote onkin eri asia kun noi sikainfluenssarokotteet sillon, niin silti ne täytyy uusia vuosittain kun viruskanta muuttuu.. Ja kun se rokotekaan ei täyttä suojaa anna, jos virus kerkeekin muuntua erilaiseksi kun rokotteessa. Toki pelottaa se, jos sitten vauva influenssan sattuiskin saamaan ja mitä siitä seurais, nii en oikeen pääse tästä ajatuskehästä pidemmälle..
 
Siskon mies sairasti viime talvena influenssan. Oli sen verran raju tauti, et tänä syksynä meidän perheessä jokainen ottaa rokotuksen. Nuori, fyysisesti todella hyvässä kunnossa oleva mies, meni niin huonoon kuntoon, niin ei uskalla edes ajatella mitä vauvalle kävisi...
 
Ilmeisesti se on niin että tänä vuonna ei enää vauvan vanhemmat saa ilmaiseksi influenssarokotetta kuten ennen? Tai niin olen ainakin kuullut. Ehkä otan siis vauvalle mutta en tiedä sitten otanko itselle? Mies saa työn kautta.
 
Meillä ottaa koko konkkaronkka. Pojalle laitetaan seuraavalla neuvolakäynnillä kun ikää yli 6kk. Mulla on jo.
 
Lahdessakin koko perhe saa rokotteen ilmaiseksi, kun on alle 3 vee taloudessa.
 
Me otetaan koko perhe influenssarokotteet. Sovittiin neuvolassa, että kaikki rokotetaan vauvan 6kk neuvolan yhteydessä. Täällä rokote annetaan kaksivuotiaille nenäsuihkeena. Esikoinen ehtii juuri ennen sitä täyttää 2 vuotta. Kiva, että toinen pienistä säästyy pistämiseltä :). Täällä Lohjalla kaikki asukkaat saavat halutessaan influenssarokotteen maksutta. Mua myös pelottaa ajatus siitä, että lapsi sairastuisi ihan pienenä influenssaan.
 
Mäkin pelkään sitä, että tyttö influenssa saa ja sen takia rokote otettiinki. Ja voihan influenssa silti tulla, mutta rokotetut selviää influenssasta yleensä vähemmillä oireilla. Jos nyt sit ollaan epäonnekkaita ja influenssa saadaan niin toivottavasti nyt sit päästäis sen kanssa vähä helpommalla. Mitä toho sikainfluenssarokotteeseen tulee niin eikös sen narkolepsia saanut lähinnä ne lapset, joilla oli perinnöllinen altius narkolepsian puhkeamiseen? Ja eikö tutkimuksissa vahvistunut vain se käsitys, että myös nerkolepsia on autoimmuunisairaus ja yleensähän tälläiset tarvii perinnöllisyyden lisäksi jonku ulkoisen tekijän..pelkkä infektio voisi näissä riittää taudin syntymiseen. Näin uskotaan myös lapsuusiän diabeteksen syntyvän..perinnöllinen altius+ulkoinen tekijä. Saa korjata, jos oon ihan väärässä.. :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: Dee
Mä en muista miten se tutkimus tosta narkolepsia-asiasta meni, mutta silloin oli kyseessä eri rokote. Tätä nyt pistettävää rokotetta on käsittääkseni pistetty jo iät ja ajat ilman ongelmia.
 
Vauva on kasvanut 68 cm ja 7300g. Rokotuksista tuli jo pienempi itku ja toivon, että tällä kertaa ei nousi kuumetta yms. Influenssarokotusta ei otettu enää lisäksi kun emme käy missään. Kuulemma joka vuosi ko. rokotusta muutetaan niin, että se vastaa kulloinkin vallalla olevaa viruskantaa.
 
Täällä oli tänään 6 kk neuvola. Mitat; (suluissa 5kk mitat) Pituus 69,5cm(67,5cm), paino 8280g(7550g) ja py 44,5cm(43,2cm). Hienosti ollaan kasvettu :) Meidän neiti on kuulemma poikkeuksellinen puolivuotias jo pelkästään konttaamisen puolesta, mut sit th oli aivan ällistynyt kuinka hienosti jo istuu ja suojaheijasteet löytyy :) Mun rakas ihanuus :Heartred Seuraava aika on sit vasta tammikuussa ja sillon lääkärineuvola :)
 
Takaisin
Top