Kiinteiden ruokien aloitus

Itse olen kyllä maistattaja :) , eli aion kyllä maistatella pikkuruisia määriä, vaikka ei vielä heti kiinteitä poika muuten kaipaisi ja/tai rintamaidolla komeasti pärjäisi. Paineita en tule kiinteistä ottamaan, mutta en myöskään aio tarkoituksella vetkutella tai kauas aloitusta siirtää. Se milloin murkina maistuu sitten oikein kunnolla jääpi nähtäväksi, kiirusta ei ole siihenkään suuntaan. Selkeää sepustusta, eikö? :wink Pääpointtina kai se, että siloitellaan tietä pikkuisilla askelilla kohti piltiipurkin tyhjennystä.
 
Me käytiin eilen 3kk neuvolassa ja siellä terveydenhoitaja puhui noista kiinteistä, että allergialääkärit suosittelevat pientä maistelua jo 4kk iässä, ajatuksena siis ehkäistä allergioiden syntyä. Meillä poika on kasvanut hyvin rintamaidolla, oli jo yli 7kg ja reilu 65cm. Terveydenhoitaja sanoi, että voisi ihan teelusikallista/paria alkaa antaa nelikuiselle sitten, se ei vielä kovasti vie masusta tilaa, ja äidinmaito olisi edelleen varsinaisena ravintona.
 
Sulla on citrus mun mielestä tosi hyvä ajatus noista kiinteistä. Hiljaa hyvä tulee ja kun vielä muistaa että vauva tarvii useamman maistatuskerran ennenkuin tottuu uuteen makuun,ei pidä heti luovuttaa vaikka vauva aluksi sylkisi kaiken ulos.
 
Me saatiin semmonen neuvo että kun yöt on yhtä heräilyä jatkuvasti niin voidaan varovasti koittaa olisko velleistä apua. Kunhan ensin on tämä "rokotteiden jälkeinen" aika ohi. Ettei tuu sitten kuumetta rokotteista, ummetusta rotasta ja mahdollisesti vielä vellistäkin. Viikonlopun jälkeen yritetään illalla sitten pienen pieni määrä velliä antaa ennenku mennään nukkumaan (masu täynnä toivottavasti). :)
 
Neuvolassa neuvoivat meitäkin, että allergialääkärit suosittelevat jo 4 kk ikäisenä maistatusta. Yhtä makua kerrallaan ja vain vähän aluksi. Esikoisen aikaan, eli 7 vuotta sitten suositeltiin täysimetystä 6 kk. Odotan nyt ainakin 4 kk ikään asti. Hyvin oli kasvanut tissimaidolla.
 
Täälläkin kasvetaan hyvin ja siksi yllätyinki että th itse ehdotti kiinteiden maistelua. Munhan piti niistä joka tapauksessa kysellä mutta en kerinny. Katto varmaan että äidillä on niin tummat silmänaluset että parempi vaan kokeilla. :D
 
Voi kun tässä ketjussa on tullut ilmi jo isoja vauvoja! Aatelkaas, meidän neiti on kahta viikkoa vaille 4kk! Ja vain 5,1kg ja vain 55,5cm! :) mini tyttö, ja silti kasvaa hyvin. Jopa plussa käyrillä paino joten ei kanssa kiirettä muuhun ravintoon. Esikoinen oli vieläkin pienempi joten tämä on mulle ihan normaalia :). Mutta hassua että kohta neli kuiselle menee 56cm vaatteet heppoisesti vielä päälle :)
Meillä on koko suvun naiset jäänyt alle 160cm ja kaikki miehet alle 172 joten niin tappi geenejä ettei näistä mun tytöistä muuta voi tullakaan :D. Esikoisen 2v neuvolassa ennustettiin että hänestä kasvaisi 160cm johon minä että "jessus- suvun pisin nainen" :D
Edit. (Niin ja meillä päivisin n 3h syöttöväli. Yöt on nukkunut jo kuukauden 11h putkeen jossa yksi ruokailu n klo02-03. Täyskorvikkeella menty 1kkn iästä)
 
Mä oon pakkaseen tehnyt bataattia, porkkanaa ja kesäkurpitsaa kuukauden päästä aloitetaan maistatukset
 
Kuivatuista luumuista mäki tein sillon reilu vuosi sitte pojalle.. Pari kertaa tein tuoreista, mut vaikee oli löytää niin makeita ja kypsiä tuoreita luumuja, et soseesta tuli tarpeeksi makeeta! Pirkalla on ainaki ihania luomu-luumuja ja aprikooseja! Kuivattuja siis:)
 
Meille neuvolassa sanottiin, että 4kk iässä aloitetaan soseet, semmoinen lusikallinen päivässä. Ja uusia makuja pitäisi tulla 1-2 viikossa. Makeita ei ihan heti. Onkokaan kasviksia nuin paljoa? Kun lanttu, punajuuri jne on jo valmiiksi pois pelistä.
Korvikkeella ollaan menty tähän asti ja neuvolassa sanoivat että se riittää hyvin, tyttö siis kasvanut hyvin. Vellejä ei suositella ollenkaan, koska tarkoitushan on siirtyä lusikkaruokaan eikä oppia että imemällä täytetään maha. Ymmärsin!

Mietin että ehkä hieman turhaa tehä kauheesti pakastimeen mitään valmiiksi, koska tuoreenahan ne on sit kuitenkii parempia. Saa sitten siinä samalla kun meillekin tehdään. Jotain voin tietty tehä jääpalamuotteihin, mutta en paljoa.
 
Ostin eilen purkin maissia, ajattelin sillä alotella(sitte joskus). Ja ku en maissia ite osaa tehä nii se oli järkevä ostos. Nyt vaan mietin, että voiko sen lopun pakastaa mitä jää sen 2 lusikallisen jälkeen? Eihän siinä oo mitään järkee nakata meneenkään, osaako kukaan neuvoa?
 
Yhtä makua on hyvä maistattaa noin viikon, ,poissulkee mahdolliset allergiat ja yliherkkyydet. Jos ottaa monta makua samaan aikaan ja laps saa vaikka ihottumaa, ei voi tietää mistä tuli. Pavut ja herneet ei suositella ensisoseiksi, aiheuttaa ilmavaivoja
 
Ajattelin suosia kotimaisia kasviksia ihan jo siitä syystä että itekin syödään ihan tavallista kotiruokaa. Ja myös ekologisista syistä .
 
Takaisin
Top