Kiinteiden ruokien aloitus

Vellejä voi jo antaa 3kk vanhalle, toki niitäkin alkuun vähitellen että vatsa tottuu. Illalla kun antaa velliä maidon sijasta yleensä vauvaa nukkuu pidempään (jos ei tuu ilmavaivoja)
 
Täytyypi kysellä seuraavalla käynnillä joko uskaltais hieman maistella velliä. Enpä mä tähänkään kuole vaikka kuukauden tarttis heräillä vielä sen 8 kertaa/yö kunnei ole muita lapsia, asia olis varmasti aivan eri jos niitä olisi enemmän. Olisihan se silti kivempi tytöllekkin jos äiti jaksaisi vähän enemmän leikkiä eikä olisi vaan silmät ristissä vieressä aamuisin. :D
 
NinjaKirppu: mä alotin esikoiselle vellit 3,5kk iässä ku jätkä heräs tunnin välein tissilleo_O neuvolasta suosittelivat sillon. Tais olla maissivelli jolla alotettiin.
Tänään kävin tytön kaa neuvolassa ja täti sano että jos tuntuu siltä, että haluat alottaa maistelun nii ei muuta ku annat mennä vaan. Tyttö on nyt vähä yli 3kk. Ite en kyllä vielä oo valmis siihen hommaan, hänhän on vielä äitin pieni tissivauva :dummy1::shy:
 
Mä olen kanssa aloittanut joka lapsen kanssa vellit 3,5kk,tosin kaikki ollut poikia ja reilusti isompia kuin tämä meidän neiti nyt on. Mun kolmonen painoi jo kolmikuisena 8,1kg ja nelikuisena jo huikeat 9,2kg. Siinä ei paljoo maidot enää riittänyt tyydyttämään toisen nälkää :grin
 
Hui minkä kokosia! :D siinä voi juu oma maito olla jo vähän tiukilla.
Meillä on toi neuvola 12pv ja kun tääkin tosiaan heräilee sen 1-2 tunnin välein. Kokoakin on mielestäni ihan hyvin kun ainakin 6kg ollaan jo ylitetty. Noooh katotaan mitä th sanoo. :)
 
Meidän neidille ajattelin aloittaa maistattelun, että tottuu makuihin. Mustikkaa annoin viime viikolla ja ensi viikolla on vuorossa joko peruna tai bataatti. Voin sanoa, ettei mustikka neidin mielestä vetänyt vertoja maidolle. Naama meni niin kippuraan, että ihan kuin olisi etikkaa juottanut :D
 
Meillä ei tullut mitään puhetta neuvolassa vielä kiinteiden aloittamisesta, vaikka pojalla oli 3kk painoa jo 6,6kg ja syö melko tiheään (2h välein).
 
Meän neiti oli tänään 3kk neuvolassa 7,6kg ja ei puhettakaan kiinteistä! :) meän pikku pullukka kasvaa äidinmaidolla niin hyvin että se riittää. ❤️

Edit: kuukaudessa siis tullut kilo lisää painoa joten ei nälässä lasta ainakaan oo pietty!
 
Minä olen myös tällainen imetysaktivisti ja en pidä kiirettä kiinteiden aloittamisessa. Maito on imeväisen ravintoa :wink Huomenna on 3 kk neuvola, mielenkiinnolla odotan että ottaako terkka kiinteät puheeksi.
 
Meidän pitäis tällä viikolla aloittaa potun maistelu, neuvolatäti oli sitä mieltä kun paino ei nouse samaa tahtiin pituuden kanssa.
 
Minä olen ollut siinä käsityksessä, että niin se vauvan kasvu nimenomaan menee, välillä kertyy painoa ja pituus jää ns. jälkeen ja välillä toisin päin? Joten minun korvaan monia on kyllä ohjeistettu aloittamaan kiinteitä kovin aikaisin.

Mä aloitin omasta halustani tuon maistattamisen esikoisen kanssa kun hän oli vähän reilu 4kk. Ihan vaan siksi, että oli jotenkin kiire kehittyä, päästä eteenpäin..Ellillä ei ollut tuolloin vielä minkäänlaista kiinnostusta kiinteämpiä ruokia kohtaan joten ei siitä maistelustakaan tullut oikein muuta kuin itkua ja ienten kiristelyä... Tällä kertaa olen viisaampi tässä asiassa, aloitetaan vasta sitten kun Elma alkaa näyttää jonkinasteista kiinnostusta muuhunkin ruokaan kuin maitoon.
 
Ihan saman opin minäkin esikoisen kanssa noista kiinteistä. Kiinteitä alkoi kunnolla upota ehkä 7-8kk iässä ja välillä tuli senkin jälkeen jaksoja, että mitään ei uponnut... Kauhee ressi oli muka saaha evästä uppoomaan ja kun ite tein soseet, oli tosi raskasta kun se ei kelvannukkaan... Nyt vähä rennommin ja just sitte ku vauva osoittaa kiinnostusta muitten syömisiä kohtaan:)
 
Tyhmä kysymys mutta mistä mä tiedän koska toi on kiinnostunu kokeilemaan kiinteitä? :D saatte sen kuullostaa nii itsestään selvältä. :D Kokeilee sillon tällön ja joko onnistuu tai ei?
 
Kun itse syö niin vauva saattaa seurata esim. tosi tarkasti tai alkaa maiskuttamaan ja sitte vaan antaa jotain käteen tai lusikalla et mitä tuumaa:) harjottelua ja sotkemistahan se syöminen on ainaki meillä ollu ekoihin synttäreihin asti;D
 
Meilläki tuijotetaan kovin kun syödään ja on ruvennu maiskuttelemaanki. Kuullostaa siltä ku yrittäis pusu ääniä tehdä. :D Aika kauan on jo ollu silleen että kaikki tungetaan suuhun mitä eteen tuodaan. Oli sit kyse kädestä, vaatteesta tai lelusta. Oon ajatellu et se on hänen tapa "tutustuu" uusiin asioihin.
 
mie oon antanu neidille vähän maistaa eri asioita. Just lusikan päässä pieniä makupaloja. Eilen sai maistaa kaurapuuroa. Ei ollu hyvän makusta, sylki pois :D
 
Takaisin
Top