Kela

Mulla osuisi 30 pv ennen jääminen 14.7. ja on kertynyt parisen viikkoa vuosilomia (määräaikainen työsuhde) siihen mennessä joten varmaan jäisin viimeistään heinäkuun alussa ensin lomille ja sitten äitiyslomille. Työnantajan kannalta ois tietysti paljon reilumpaa jos jäisin varhennetulle mahd aikaisin, kun tuplaraskaudessa on isot mahdollisuudet joutua saikulle ennen äitiysloman alkua. Mutta kun en haluaisi lyhentää vanhempainrahakautta toisesta päästä! Todennäköisesti siis ilmoitan vaan tuon 14.7. tai korkeintaan muutaman päivän aikaisemmin, ja jään sitten saikulle jos tarttee.

Tietääkö muuten kukaan miten menee määräaikaisessa työsuhteessa jos jäisin ennen vuosilomia saikulle - siirtyykö vuosilomapäivät eli joutuuko työnantaja maksamaan niistä sitten vielä palkan erikseen vai eikö määräaikaisessa siirry? Joo, on kyllä aika syyllinen olo tästä pelaamisesta, mutta toisaalta rahoille ois käyttöä tuplayllätyksen myötä. Eikä työnantajakaan onneksi oo mikään konkurssiin ajautuva pikkufirma vaan iso kunta...
 
Sokeripala: Siirtyy totta kai, jos jää käyttämättä. Sama tilanne edessä minullakin ja joko työnantaja maksaa rahana 30 pv ja lomarahat, tai sitten jään lomalle jo tässä kuussa :) Minulla on toki mahdollisuus saada vakipaikka nykyisestä työpaikastani.

Varmaan työnantajat toivovat, että lomat pidettäisiin työsuhteen aikana, mutteivat missään nimessä voi jättää päiviä maksamatta, jos ne jäävät käyttämättä. Työnantajalle pitää toki kertoa vähintään kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkua. "Työsopimuslain mukaan raskaudesta on ilmoitettava työnantajalle viimeistään 2 kk ennen äitiysvapaan aiottua alkamisaikaa."
 
Mä jään 30pv ennen äitiysvapaalle ja pidän kertyneet vuosilomat ennen sitä. Eli joskus kesäkuun alkupuolella jään jo kesän viettoon! :) Täytyy toivoa, että tuo loppuraskaus sujuisi ilman kummempia vaivoja, että ehtii nauttia kesästä ja ehkä vähän edistää katkolla olleita opintojakin vielä ennen vauvan saapumista. Hauskaa ajatella, että enää 4kk töitä jäljellä!
 
Kannattaa tosiaan tarkastaa veroprosentit kohdalleen nyt ja ensi vuonna! Itse en esikoisesta tajunnut niitä tarkistaa, ja vaikka ekan vuoden verot tasaantui vielä jo maksetuilla veroilla (esikoinen syntynyt lokakuussa, niin Kelan kuukausia sille vuodelle ei ollut niin montaa). Mutta sitten seuraavalla vuodella olikin sekaisin vanhempainrahaa, lomaa, lomarahaa ja hoitovapaata, jolloin verotus meni ihan pyllylleen, kun en niitä tajunnut korjata. Kiva tässä nyt sitten hoitovapaalla ollut repiä mätkyihin useampaa satasta! Nyt osaan ollakin tarkempi!
 
Vanhempainraha tulee kohdallani määräytymään vuoden 2015 palkkatulojen mukaan. Tänä vuonna olen vaihtanut työpaikkaan, joka maksaa minulle aiempaan työnantajaani verrattuna vähemmän palkkaa. Olenko ymmärtänyt oikein, että nykyinen työnantajani maksaa minulle äitiysloman ajalta palkkaa, jonka summa määräytyy aiempaa parempipalkkaisen työsuhteen perusteella? Tämä ei käy nyt minulla järkeen?
 
Vanhempainraha tulee kohdallani määräytymään vuoden 2015 palkkatulojen mukaan. Tänä vuonna olen vaihtanut työpaikkaan, joka maksaa minulle aiempaan työnantajaani verrattuna vähemmän palkkaa. Olenko ymmärtänyt oikein, että nykyinen työnantajani maksaa minulle äitiysloman ajalta palkkaa, jonka summa määräytyy aiempaa parempipalkkaisen työsuhteen perusteella? Tämä ei käy nyt minulla järkeen?
Hmmm jännä kysymys! Työnantajasi maksaa sulle sun tavallista nykyistä palkkaa sen aikaa mitä teidän työehtosopimus lupaa. Siltä ajalta Kela ei maksa sulle vaan maksaakin ne tuet työnantajalle. Uskoisin että Kela maksaa ihan sen 2015 perusteella sun uudelle työnantajalle. Jos nyt ois palkka NIIN paljon laskenut että ne Kelan tuet ois suuremmat kuin sun nykyinen palkka, niin silloin toki se ylimenevä osuus tuista annettaisiin sulle. Eli et jää häviölle kumminkaan.
 
Hmmm jännä kysymys! Työnantajasi maksaa sulle sun tavallista nykyistä palkkaa sen aikaa mitä teidän työehtosopimus lupaa. Siltä ajalta Kela ei maksa sulle vaan maksaakin ne tuet työnantajalle. Uskoisin että Kela maksaa ihan sen 2015 perusteella sun uudelle työnantajalle. Jos nyt ois palkka NIIN paljon laskenut että ne Kelan tuet ois suuremmat kuin sun nykyinen palkka, niin silloin toki se ylimenevä osuus tuista annettaisiin sulle. Eli et jää häviölle kumminkaan.

Kiitos vastauksestasi!
 
Näenkö jostain vuoden 2015 tulot? Siis sen vuoden kokonaistuloista lasketaan? Kyseleepi täya uuno näitten asioiden kanssa :rolleyes:
 
Näenkö jostain vuoden 2015 tulot? Siis sen vuoden kokonaistuloista lasketaan? Kyseleepi täya uuno näitten asioiden kanssa :rolleyes:

Sen vuoden vika palkkakuitti paperilla tai jos sulle tulee nettipankkiin ne.
 
Osaako joku sanoo mitä tarkoittaa korotettu äitiyspäiväraha kun sitä saa ekat 54 päivää ja loput vähän alempaa äippäpäivärahaa.
Mikä teillä on veroprossa äippä ja vanhempainrahakaudelle?
 
Ruusa, mul on ollut tuloja vähän sieltä ja täältä ja siihen päälle vielä pääomatulot ja koulutustukia joteb toi konsti ei onnaa :happy:
 
Tulotiedot näkyvät vuoden 2015 verotuspäätöksestä, joka on postitettu kotiin viime vuonna. Siinä näkyvät pääomatulot ym. Jos ei ole tallessa, tiedot saa Verotoimistosta (varmaan myös puhelinpalvelusta).
 
Lisäys: äitiysraha lasketaan työtulojen perusteella (jos sellaisia on), mutta palkkakuitista ei voi työtuloa suoraan katsoa, sillä vuosipalkasta vähennetään ensin tulon hankkimisesta aiheutuneet kulut, kuten esim. liiton jäsenmaksut ym.
 
Jeppis, löyty aikas kätevästi kun menee kelan sivuille "tekemää" sitä äitiysraha hakemusta, sielä näkyy selkeesti :happy:

Ja pääomatuloja ei näemmä lasketa tuloiksi. Taidan hakee viimosen 6kk perusteella, taitaa olla tulot sit kuitenkin nyt paremmat.
 
Onko kukaan aiemmin siirtänyt lomaa sairausloman takia? Tai siis kun mietin tässä juuri itse,e ttä jäisikö ennen äitiyslomaa kesälomalle vai sääsätisikö kesälomat myöhempään. Mietin itse alunperin sitä, että meneekö loma sitten vähän hukkaan jos onkin niin kipeä,e ttä olisi muuten ollut töistä sairauslomalla. Mutta joku täällä olikin maininnut tuon loman siirron sairausloman takia ja nyt muistinkin että sellainenhan on kai mahdollista. Mitä ehtoja siihen on?
 
Kannattaa tosiaan tarkastaa veroprosentit kohdalleen nyt ja ensi vuonna! Itse en esikoisesta tajunnut niitä tarkistaa, ja vaikka ekan vuoden verot tasaantui vielä jo maksetuilla veroilla (esikoinen syntynyt lokakuussa, niin Kelan kuukausia sille vuodelle ei ollut niin montaa). Mutta sitten seuraavalla vuodella olikin sekaisin vanhempainrahaa, lomaa,
lomarahaa ja hoitovapaata, jolloin verotus meni ihan pyllylleen, kun en niitä tajunnut korjata. Kiva tässä nyt sitten hoitovapaalla ollut repiä mätkyihin useampaa satasta! Nyt osaan ollakin tarkempi!
Miten sä olet laskenut veroprosentit kun on kaikkee äippärahaa sun muuta rahaa? Osaatko sanoa mikä on yleisesti kelanetuuksien veroprossa ettei ainkaa tulis mätkyi?
 
Takaisin
Top