Kela

Saa itse päättää. Suurin osa taitaa jäädä tuon 30pv aikasemmin, että saa sitten lapsen syntymän jälkeen olla enemmän äippälomalla.
 
Itse meinasin jäädä 30pvä aikaisemmin kun olen ymmärtänyt että jos jäät 50 pvä aikaisemmin se on toisesta päästä pois
 
Mä oon vuoden vaihteessa tehnyt uuden verokortin silmällä pitäen tulevaa äitiyslomaa. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla ja ihan huojentavaa tietää ettei tässä välissä tartte töihin mennä. Kaikki lapset ovat tulleet alle 3v. Ikäerolla niin samoilla tuloilla mennään vielä esikoisen ajoista jolloin oli parhain palkkakin :). 2 ja 3 lapsen välille jäi 2 päivää että olis menny uusiks äitiysrahalaskelmat. Keskimmäisen synttärit 7.2 ja kuopuksen laskettu aika oli 5.2 :D
 
Ääh se verokortti on unohtunut :mad: ens viikolla pitää muistaa soittaa sinne ja muuttaa prosenttia. Mua ahdistaa nää vero ja kela jutut :wtf:.
 
Ääh se verokortti on unohtunut :mad: ens viikolla pitää muistaa soittaa sinne ja muuttaa prosenttia. Mua ahdistaa nää vero ja kela jutut :wtf:.

Mä kans unohdin ton hiton verokortin!!! ja mua kans ahdistaa siis AHDISTAA kaikki nää tällaiset paperiin ja rahaan liittyvät paperin pyörittelyt :mad::hungover:
 
http://www.kela.fi/aitiysraha Itse saa valita milloin jää :happy: Ajattelin katsoa sitten oman jaksamisen mukaan, ei osaa vielä suunnitella niin pitkälle...toki voi olla että joutuu jäämään loppuraskaudesta sairauslomalle mikäli ei pysty töissä olemaan, mutta sen näkee sitten :wink Niin ja verokortinhan voi tilata missä vaiheessa vuotta vaan....taidan tilata kesällä loppuvuodeksi uuden sitten kun saa selvitettyä etuuksien verotukset.
 
http://www.kela.fi/aitiysraha Itse saa valita milloin jää :happy: Ajattelin katsoa sitten oman jaksamisen mukaan, ei osaa vielä suunnitella niin pitkälle...toki voi olla että joutuu jäämään loppuraskaudesta sairauslomalle mikäli ei pysty töissä olemaan, mutta sen näkee sitten :wink Niin ja verokortinhan voi tilata missä vaiheessa vuotta vaan....taidan tilata kesällä loppuvuodeksi uuden sitten kun saa selvitettyä etuuksien verotukset.

Moni suosii sitä että jää sitte saikulle lopussa jos tarvii. Kun onhan se tosi kurjaa käyttää niitä päiviä jo etukäteen ja sitte vauva joutuu aiemmin mahdollisesti hoitoon kun lomat loppuu sitte kanssa aiemmin. Ja ehtii aikakin käydä pitkäksi synnytystä ootellessa :D Itselläni "tuhlaantui" äitiyslomaa jo siinäkin kun esikoinen syntyi vasta 2 viikkoa LA jälkeen...
 
Mä oon laskennut että toukokuun vikalla viikolla jään kesälomalle ja kesäkuun vikalle viikolla äippälomalle. 30pv. Ja jos on saikkua kesälomalla niin saa ehkä pitää uudelleen kun palaa töihin.
 
http://www.kela.fi/aitiysraha Itse saa valita milloin jää :happy: Ajattelin katsoa sitten oman jaksamisen mukaan, ei osaa vielä suunnitella niin pitkälle...toki voi olla että joutuu jäämään loppuraskaudesta sairauslomalle mikäli ei pysty töissä olemaan, mutta sen näkee sitten :wink Niin ja verokortinhan voi tilata missä vaiheessa vuotta vaan....taidan tilata kesällä loppuvuodeksi uuden sitten kun saa selvitettyä etuuksien verotukset.

Mulla on samanlaiset suunnitelmat. Muutoinkin melkein joka vuosi tilaan uuden verokortin ellen kaksikin niin sen kerkiää kyllä, eli älkää stressiä siitä ottako, paljon tuntuu olevan muutakin stressattavaa näin raskaana:happy: Mukavaa kyllä kun on kesä tulossa :happy:
 
Missä vaiheessa työnantajalle pitää ilmoittaa äitiyslomista? Onko siihen joku virallinen ohje?
 
Minäkin aion jäädä äitiyslomalle 30 päivää ennen la:aa ja tarvittaessa jäämään saikulle. Kesälomien suhteen en ole asiaa vielä paljoa pohtinut, koska en ole työnantajallekaan saanut vielä kerrotuksi...
 
Meinaatteko ilmoittaa työnantajalle kirjallisesti että kuka ja milloin aloitat äp loman?
 
Meinaatteko ilmoittaa työnantajalle kirjallisesti että kuka ja milloin aloitat äp loman?

Mä taisin viimeksi sanoa suullisesti ja sitte pistin kirjallisesti vielä sähköpostilla. Ihan oman oikeusturvan takia hyvä että on kirjallisena ettei käy niin että jos tuleeki ongelmaa nii pääsisivät sanoon ettei ole ilmoittanu ajoissa.
 
Mä kerroin jo koska jään :grin mutta meillä pitää myös anoa kirjallisesti (tai netissä), niinkuin lomat ja opintovapaatkin tmv, niin sen teen toki vasta kun saan sen todistuksen raskauden kestosta.
 
Meilläkin oli tänään töissä puhetta kesälomien suunnittelusta, niin siinä yhteydessä jo epävirallisesti ilmoitin esimiehelle että juhannukselta jään äitiyslomalle. Se taitaa meikäläisellä olla juuri se 30 päivää ennen la:ta. Kesälomia pidän pois vain viikon nyt maaliskuussa, mutta varsinaista kesälomaa siirrän sitten äitiysloman loppuun TAI otan rahana. Saa nyt nähdä mitä käy. Itse olen äitiysloman sijainen, mutta koska tämä äiti ei palaa vielä töihin, jatkuu minullakin sijaisuus paperilla sinne hänen hoitovapaansa loppuun. Voisi minun puolesta vaikka pyöräyttää toisen mukulan samaan syssyyn, niin voisin käydä töissä taas välissä. :D
 
Ajattelin jäädä kesälomalle toukokuun puolenvälin jälkeen ja ennen juhannusta äippälomalle, ihana kesä :)
 
Takaisin
Top