Kela

Ruusa#

Supliikin supersankari
Huhtimammat 2016
Elomammat 2017
Ketju jutuille raskauden tuomista paperitöistä, tukien ja vapaiden hakemisista ym...
 
Mua mietityttää esikoisesta pidettävät isyyslomat... Vielä en ole kyselly Kelasta, mutta oon kuullut että isä menettää osan lomista jos jättää niitä pidettäväksi sille ajalle kun mä olen toisesta lapsesta lomilla. :eek:

Mies on siis pitäny ne ekat 18vrk jotka on saanu pitää mun ollessa äitiyslomalla. Mutta ne loput 36 sitten...
Näin Kelan sivuilla:
"Jos perheeseen syntyy tai adoptoidaan uusi lapsi, isä voi pitää aiemmasta lapsesta pitämättä olevia isyysrahapäiviä yhtäjaksoisesti enintään 24 arkipäivää samaan aikaan, kun äiti on äitiys- tai vanhempainvapaalla uuden lapsen perusteella. Isyysvapaat aiemmasta lapsesta on pidettävä viimeistään siihen mennessä, kun lapsi on 2 vuotta"
Eli tarkoittaisko tuo että isä saa kuitenki olla ne 12 päivää ennen mun lomia ja silti nuo 24 uuden lapsen aikana? Vai ei kai ne väkisin vie niitä 12vrk pois?

Vaikka olenki kiitollinen lapsiperheiden tuista niin on kyllä totta että on tuo ihmeen säädeltyä! Ruotsissa on paljon joustavampi malli! Ei tarvis miettiä monessako erässä lomat saa pitää jottei niitä menetä jne...
 
Kyllä mä ymmärrän niin, että ne 12 päivää voi pitää ennen sun uutta äippälomaa ja 24 päivää sitten yhtä aikaa sun kanssa. :)
 
Ovatko jotkut ottaneet raskauden huomioon vuoden 2017 verokorttia tehdessä? Alkaisi olemaan viimeiset hetket käsillä niin ajattelin kysäistä.

Ja onko jollakin omakohtaista kokemusta: jos jäät äitiysvapaalle, vanhemmain vapaalle ja vielä hoitovapaalle ja onnistut raskautumaan ja synnyttämään ennen kuin esikoinen on 3v niin onko saamasi avustus töistä/valtiolta sama kuin jos olisit palannut välissä töihin?

Luen kyllä kelaa yms mutta välillä tarvii vertaistukea ja kokemuksia :)
 
Noniin, toiseen osaan löysin jo vastauksen :)

Tässähän pitää ehkä suunnitella jo pidemmälle :wideyed: On jokaiselle yksilöllistä meinaako palata töihin missä vaiheessa, itse pohdin mitä tehdä ja miten järkevää töihin paluu on jos toiveessa on saada 2 lasta... Jos esim synnyttäisi toisen 2019 ja olisi palannut töihin välissä niin onko laskutapa sama kuin jos olisi ollut lapsen kanssa koko ajan kotona...
 
Muokattu viimeksi:
Vuoden 2017 enskertaa synnyttävien äitiys- ja vanhempainraha lasketaan 2015 tulojen mukaan TAI välittömästi äitiys- ja vanhempainrahakautta edeltävät 6kk tulot (työnantajalta pyydettävä Y17 lomake täytettäväksi). Itsellä vaihtui työ vuoden 2015 keväällä ja nykyinen palkka huomattavasti edellistä parempi + verotettavat edut. Tulen pyytämään Y17 lomakkeen täyttöä.

Onko muita jotka joutuvat ottamaan tämän huomioon?
 
Ihan samojen juttujen kanssa painiskelen! Tänää just tilasin verokortin, eilen kyselin verochatissa vähän neuvoja et mites kun syksy ois näillä näkymin äitiyspäivärahalla. Koitin sitten tehä jotkut arviot sekä nyt alkuvuoden palkkatuloista ja sit niistä syksyn etuuksista, toivottavasti ei menny ihan perseelleen!

Ja myöskin täytyy tuo äitiys- ja vanhempainrahan määrä hakea näillä uusilla tuloilla sitten. Aikasemmin kun olen tehnyt töitä koulun ohella, ja nyt sitten ihan kokopäiväisesti. Mutta apua en oo koskaan kuulluukkaan tuosta Y17-lomakkeesta, kyllä hirvittää jo valmiiks taas nää kaikki vero- ja kelasotkut mitä on luvassa :sad001
 
Autetaan toinen toistamme, kyllä me tää hoidetaan :grin

Taidan itsekin vähän muunella verokorttia sen mukaiseksi mitä tänä vuonna on tuloja luvassa. Vissiin verotus on vähintään 25% jollei saa pienintä vanhempainrahan määrää.
 
Mitenkähän kannattaa tehdä, mun oli tarkoitus palata heinäkuussa töihin, mutta nyt ku LA on 15.8 niin eikö ole sama jos vaan jatkan tätä vanhempainvapaata pari viikkoa ja jään sen jälkeen äippälomalle?? Siis tää nuorimmainen kenestä oon äippälomalla täyttää elokuussa 3.
Ja siis eikö se niin mene että nyt ku on vaihtunu vuosi 2017 niin se äippäraha määräytyy 2015 verovuoden mukaan? shit mulla oli silloin äitiysraha tuloina joten ei varmaan isoa pottia oo tulossa.... aiemmin oon ollu töissä ennen raskauksia niin on ollu palkan mukaan se äippäraha ......

Ja joo todellakin autetaan ja neuvotaan toisiamme! Mulla neljäs kierros menossa ja silti oon pihalla ku lumiukko :hilarious:
 
Mamaminion, jos sun nuorin ei ole vielä kolmea täyttänyt ennen la, niin voit saada samaa äitiysrahaa.
 
Olen alian kanssa yhtä mieltä, että sama laskelma on voimassa jos nuorin ei ole ehtinyt täyttämään 3 vuotta (mieheni kanssa eilen pohdittiin). Mutta onko mahdollista että nuorin ehtii täyttää 3 ennen nuorin syntymää? Ja mitähän kela on mieltä kun laskelmat tehdään kuitenkin etukäteen... Silloin kela saattaa laskea eri tavoin ja ymmärtääkseni koittaa saada laskettua yhteensä 6 kk tulojasi työajoilta, ei tukiajoilta.
 
Mä en ymmärrä näistä mitään, vaikka olen yrittänyt selvittää. 2015 olin sentään 3-4 kk kesätöissä, mutta taidan vissiin silti saada opiskelijana vähimmäismäärän äitiysrahaa? Saako isäkin jotain vähimmäismäärää isyyslomalta, kun sekin on (vielä) opiskelija, vai voiko ja kannattaako sen kohta työttömänä edes jäädä isyyslomalle ansiosidonnaiselta? o_O
 
Eloinen17 Mä saan saman summan kuin esikoisesta. Katsotaan että lasketunajan oltava ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3v. Ei ole väliä koska syntyy.

Arielle tuki lasketaan sen mukaan mikä sulle kannattavampi. Eli 2015 mukaan, jos silloin oot ollu töissä. Jos nostat opintotukea niin silloin menee päiväraha minimiin niiltä päiviltä... (mulla oli 3päivää vanhempainvapaata esikoisesta vielä nyt tammikuussa niin ne sain minimirahaa koska hain opintotuen tammikuulle. Viime vuonna taas koska äitiysvapaa alkoi helmikuun lopulla niin mun oli kannattavampaa hakea vain tammikuu opintotukea, jottei vaikuta äitiysrahaan. Vaikka siis opiskelin kyllä ihan koko vuoden. Ja nyt siis olen hoitovapailla niin kotihoidontukeen ei opintotuki onneksi vaikuta niin saan molemmat).
Isällä sama juttu.
Jotkut edeltävät tuet ilmeisesti voi myös olla se minkä mukaan vanhempainraha lasketaan.
 
Vanhempainpäivärahojen määrä lasketaan

-edellisenä vuonna verotuksessa vahvistettujen tulojesi mukaan, kun olet ollut työssä.
-päivärahaa edeltävien 6 kuukauden työtulojen mukaan, jos tulosi ovat nousseet vähintään 20 % verotuksessa vahvistetuista tuloista.
-päivärahaa edeltäneen etuuden mukaan, jos olet opiskellut tai ollut kuntoutuksessa tai työttömänä.
-samojen tulojen perusteella kuin edellinen vanhempainpäiväraha, jos uuden lapsen laskettu aika on, ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3 vuotta.
Vanhempainpäivärahojen määrään vaikuttavat elämäntilanteesi ja saamasi tulot. Kaikissa vanhempainpäivärahoissa käytetään samaa laskukaavaa.

Vanhempainpäivärahoja maksetaan arkipäiviltä. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät.

Saat vähimmäispäivärahaa, jos sinulla ei ole ollut työtuloja.

Vähimmäispäiväraha on 23,73 euroa arkipäivältä.
 
Mun pitää kanssa vähän sumplia noita kelarahoja.
Aloitin nykyisessä työssä syksyllä 2015, ja alkuvuoden tulot olivat huomattavasti pienemmät. Mitään en mistään tiedä, esimerkiksi missä välissä näitä pitäisi alkaa säätää, mutta eiköhän se selviä.

Verokortissa en ottanut huomioon! Ihan siksikin, että jos nyt jotakin käy, tuntuisi rankalta vielä sitten maksaa lisää veroja loppuvuodesta sen takia.
 
Mamaminion, jos sun nuorin ei ole vielä kolmea täyttänyt ennen la, niin voit saada samaa äitiysrahaa.

Nyt mulla on LA puolessa välissä ja tää nuorimmainen on syntyny viimeinen päivä :D
Mitenkähän ne kelalla suhtautuu, en varmaan osaa jotenkin pitää puoliani, vai onko ihan selkeetä että voin samoilla työtuloilla hakea nytkin saada äippärahaa?
 
Nyt mulla on LA puolessa välissä ja tää nuorimmainen on syntyny viimeinen päivä :D
Mitenkähän ne kelalla suhtautuu, en varmaan osaa jotenkin pitää puoliani, vai onko ihan selkeetä että voin samoilla työtuloilla hakea nytkin saada äippärahaa?

On ihan selkeetä! Vaikka ois edellisellä 3v synttäri 2.8 ja nyt laskettuaika 1.8. Niin saa samat tuet. Ei väliä vaikka menis yliajalle. Sitä en tiiä mitä tekevöt jos LA sattuis just edellisen synttäripäivälle :wideyed:
 
No huh hyvä tietää. Ja toinen huh että onneksi on sentään kaks viikkoa ennen 3ween synttäreitä LA niin ei pitäis olla epäselvää :D
 
Ai kauhee olin jo unohtanut nämä tämmöset. Aikasemilla kerroilla aina jotain säätöä ja vääntöä kelan kanssa. Mulla alko tytöstä äitiysloma kesäkuussa ja ekat rahat sain takautuvasti lokakuussa :D oli vähän jotain ongelmia papereiden kanssa. Ollaan oltu miehen kanssa onnellisia kun kelan kanssa ei oo tarvinnu asioida piiitkään aikaan. Jospa nyt menis kaikki normaalisti.
 
Uus verokortti pakko soittaa että ottaa huomioon tulevan äippäloman.
 
Takaisin
Top