Kasvukontrolli

Kannattaa sanoa että sua pelottaa ja olo on huono. Kyllä sinun olotila ja pelot täytyy ottaa huomioon.

Niin aattelin sanoa taas. Se viikon takanen lääkäri ymmärsi hyvin mut toi tiistain lääkäri lyttäs ihan täysin mun mielipiteet asiasta.
 
No huhhuh, toivotaan että käynnistävät, ette tuu lähemmäs 5kg jos menee laskettuun aikaan
 
No huhhuh, toivotaan että käynnistävät, ette tuu lähemmäs 5kg jos menee laskettuun aikaan

Niimpä. Oon sanonu et 4kg on mulle maksimi alakautta, koska esikoinen oli 3040g ni yli 4000g kauhistuttaa :sad001
 
Mulla on laskettu aika 30.3. ja tänään oli painoarvio, semmonen vajaa 3kg oli nyt. Sanoinkin että tän vattan koon perusteella en kyllä olettanukkaan että siellä mikään valtava pötkylä olis tulossa.
 
Mulle tuli aika sairaalaan naisten polille (rv 34), jossa ilmeisesti tarkistetaan vauvan koko. Kutsu sairaalaan siksi, koska minulla todettiin radi. Katsotaankohan koko ultralla? Arvioiko ne samalla synnytystavan ja tehdäänköhän samalla sisätutkimus? Minulle on tehty koko raskausaikana vain yksi sisätutkimus joskus ensimmäisen kolmanneksen jälkeen neuvolalääkärin toimesta. Siksi kyselen, kun mies tulisi mielellään mukaan katsomaan vauvaa ruudulta, mutta tiedän että jos minulle tehdään sisätutkimus, kokee hän olonsa kiusalliseksi.
 
Mulla joskus aikanaan sanottiin sairaalassa että nyt tehdään sisätutkimus ja mies saa poistua paikalta :)
 
Jos sun mies on osallistumassa synnytykseen niin synnytyksessä tehdään sisätutkimus useampaan otteeseen. Olisi hyvää siedätyshoitoa, mikäli sellainen kokoarviossa tehdään. :happy: Ymmärrän kyllä, että miehestä saattaa tuntua epämiellyttävältä tai kiusalliselta tilanne.

Synnytyksen aikana voi nähdä jos jonkinlaista eritettä, joten enemmin tai myöhemmin joutuu kokemaan epämiellyttäviäkin asioita. Alastomuutta tai puolialastomuutta raadin edessä jne.

Tässä vaiheessa raskautta vauva on jo niin kookas, että kokonaista kuvaa hänestä ei enää saa eikä ultrauksessa varmaankaan ole samanlaista fiilistä kuin varhaisemmissa ultrissa. Oman kokemuksen mukaan meininki on tutkivaa eikä sen erityisemmin raportoida mitä missäkin näkyy. Jos mies jättäytyy pois koko tilaisuudesta niin tuskin paljosta enää paitsi jää.:rolleyes:
 
Niin ja osastollakin mies saattaa olla paikalla kun kätilö tulee ennalta varoittamatta tsekkailemaan kohdun palautumista ja jälkivuotoa. Karusti pötkölleen sängylle, housut alas ja kätilö painelee kohtua katsellen minkälaista ja kuinka paljon tavaraa alakerrasta tursuaa ulos.

Näinhän se todellisuudessa menee ja aika monta kertaa on tullut mietittyä, että mahtaiskohan miehet suostua samanlaiseen projektiin kerta toisensa jälkeen, jos kokisivat samoja tutkimuksia :hilarious:
 
Pitää nyt vähän tätä kauheiden eritteiden ja alapään ronklaamisen rimaa laskea. Meillä ainakin mies on istunut ihan siellä pää päässä synnytyksissä, eikä oo alapäätä tuijotellu synnytyksissä. Kätilö kysy ekan synnytyksessä että haluaako isä katsoa päätä kun oli tulossa ulos ja mies kohteliaasti kieltäyty. En usko että hirveästi on sieltä pääpäädystä nähny eritteitäkään.. Että ei nyt aleta ihan kauhukuvia maalailemaan [emoji23] sama kun halusin ite nähdä istukan niin ei mies sitä katsonu.. Keskitty vauvaan sillon :Heartred
 
Ja osastolla kätilöt on ollu hienotunteisia ja kertonut että tulevat palautumista katsomaan. Mies on siinä vaiheesaa jälleen ollut vauvan kans.
 
Mulla oli tänään toi synnytystapa-arvio ja tehtiin sisätutkimus koska lääkäri tsekkas kohdunsuun tilanteen ja otettiin joku bakteeriviljely (olisko sitten ollu se streptokokki-näyte?). Mulle on tehty useempikin sisätutkimus tässä matkan varrella eikä mun miestä haittaa yhtään, mutta toisaalta hän on lähihoitaja että ei mikään sisätutkimus enää tässä vaiheessa aiheuta yhtään vaivautuneisuutta =) Ja mä oon sitä mieltä että ei siellä oo mitään sellasta mitä se ei oo jo nähny että olkoot vaan mukana sisätutkimuksissa :joyful:

Muuten lääkäri vaan käsillä tutki sisältä ja paineli ulkopuolelta kun tsekkas lantion kokoa (onko ihan normaali eli mahtuuko siitä vauva tulemaan). Samoin ultras mahan päältä kun halus nähdä missä asennossa vauva on mutta ei siinä mitään sen ihmeempää enää tutkittu. Vartti riitti aivan hyvin ja siitäkin puolet ajasta meni siihen kun lääkärin kanssa juteltiin näistä mun nivusvaivoista kun vauva on jo kiinnittyny alas
 
Niin ja osastollakin mies saattaa olla paikalla kun kätilö tulee ennalta varoittamatta tsekkailemaan kohdun palautumista ja jälkivuotoa. Karusti pötkölleen sängylle, housut alas ja kätilö painelee kohtua katsellen minkälaista ja kuinka paljon tavaraa alakerrasta tursuaa ulos.

Näinhän se todellisuudessa menee ja aika monta kertaa on tullut mietittyä, että mahtaiskohan miehet suostua samanlaiseen projektiin kerta toisensa jälkeen, jos kokisivat samoja tutkimuksia :hilarious:

Mua yks jo synnyttäny kaveri valisti sanomalla, että täytyy muistaa et niin kauan kun on sairaalassa, kroppa ei oo sun oma vaan sitä sörkitään ja tutkitaan sieltä ja täältä kysymättä moneen otteeseen :wink
 
itse olin eilen kontrollikäynnillä (verenpaineet) ja viikkoja silloin 35+5, painoarvioksi tuli n. 3100g.
Painoarvion ja istukan virtauksien lisäksi tehtiin sisätutkimus ja kyllä mulla ainakin oli mies mukana huoneessa. Täytyyhän sen se kestää kerran on synnytykseenkin tulossa [emoji3]
Pari viikkoa sitten paikat oli visusti kiinni, mutta nyt oli jo kuulemma merkkejä ilmassa, ja paikka pehmenneet, jännää! [emoji4]
 
Mulla mies on ollu joka ultrassa mukana ja melkein kaikissa on ultrattu alakautta tai tehty sisätutkimus. Ja mies on ollut ihan ok. Ihan luonnollistahan tää on ja oon kokenu et yksityisyys on menny aikaa sitten :hilarious:
 
Eli synnytystapa-arviossa tehdään normi sisätutkimus ja katsotaan ultralla vauvan koko? Googlatessa löysin ko.toimenpiteestä niin hirveitä tarinoita, joita en tänne edes viitsi toistaa, että alkoi hirvittää koko käynti. Olisi kiva tietää mitä siellä nykyään 'oikeasti' tapahtuu.
 
Eikait siellä muuta kun katotaan vauvan koko ja mahtuuko se lantiosta tulemaan. Mulla oli edellisessä raskaudessa synnytystapa-arvio enkä oikein muista siitä eli ei ainakaan mulle ole jäänyt mitään traumoja.
 
Eli synnytystapa-arviossa tehdään normi sisätutkimus ja katsotaan ultralla vauvan koko? Googlatessa löysin ko.toimenpiteestä niin hirveitä tarinoita, joita en tänne edes viitsi toistaa, että alkoi hirvittää koko käynti. Olisi kiva tietää mitä siellä nykyään 'oikeasti' tapahtuu.

Kirjotinkin tuonne pari kommenttia ylemmäs mitä mulle tehtiin synnytystapa-arviossa, ei se mikään sen kummempi tilaisuus ollu, kai sitten jos vauva olis perätilassa niin homma menis vähä mutkikkaammaksi mutta siis sisätutkimuksella katottiin kohdunsuun tilanne, onko avautunu/pehmentyny ja merkattiin se neuvolakorttiin, ja sitten ihan käsikopelolla koitti lantion kokoa päältä käsin että onko se ihan normikokonen ja mahtuuko siitä vauva syntymään. Sitten se ultras mahan päältä ja tarkisti vauvan asennon. Koko toimitukseen meni 5 min.
 
Mulla oli tänään lääkärineuvola. Teki sisätutkimuksen ja otti streptokokkinäytteen sekä ultras kun halusin tietää vauvan koon. Kokoarvioksi tuli 3-3,5 kg. Ei muuta. Luin myöhemmin netistä että synnytystapa-arviota ei tehdä ellei ole jotain epäilystä lantion / sikiön koossa.
 
Mulle tuli aika sairaalaan naisten polille (rv 34), jossa ilmeisesti tarkistetaan vauvan koko. Kutsu sairaalaan siksi, koska minulla todettiin radi. Katsotaankohan koko ultralla? Arvioiko ne samalla synnytystavan ja tehdäänköhän samalla sisätutkimus? Minulle on tehty koko raskausaikana vain yksi sisätutkimus joskus ensimmäisen kolmanneksen jälkeen neuvolalääkärin toimesta. Siksi kyselen, kun mies tulisi mielellään mukaan katsomaan vauvaa ruudulta, mutta tiedän että jos minulle tehdään sisätutkimus, kokee hän olonsa kiusalliseksi.

Meillä kans miesystävä ollu mukana lääkärikäynnillä misä tehtii sisätutkimus ja siinä se istua tönötti eikä kummallekkaa ollu mitenkää ihmeellinen tilanne. Tuo sisätutkimus ku on aika oleellista raskaudesa ja sen seurannassa :)
 
Takaisin
Top