Kasvukontrolli

Tänään kävin itsekustanteisesti ultrassa, piti olla 4D mut laite ei toiminu kunnolla. Ultrattiin normilla ja katsottiin kokoa ja muuta, kaikki oli pienellä hyvin, painoarvio 1473g ja viikkoja nyt 30+2 :Heartred lääkäriä harmitti sillä vauva oli kuvauksellinen ja siitä ois saanu tosi nättejä ja selkeitä kuvia jos se 4D olis pelittäny.. :) hyvä mieli silti jäi kun näki pienen :)
 
31+4 painoarvio 2300g. Omall käyrällään kasvaa ja yläkantissa mennään :) seuraava kontrolli rv35
 
Siis onko teillä ihan kunnallisen neuvolan puolesta noita kasvukontrolleja vai käyttekö yksityisellä? Mulla ei ole mitään tietoa sikiön koosta (30+4). Rakenneultra oli joskus rv 20 tienoilla. Silloin saattoi sanoa painoarvion, mutta kun sitä ei merkattu mihinkään niin unohtui sitten kun sitä tietoa tuli niin paljon siinä ultran aikana.
Neuvolalääkäri on kuulemma joskus rv36-38. Kuvittelin ehkä jotain sellaista, että raskausdiabetesdiagnoosi antaisi aihetta vähän tarkempaan seurantaa, mutta ei sitten vissiin...
 
Siis onko teillä ihan kunnallisen neuvolan puolesta noita kasvukontrolleja vai käyttekö yksityisellä? Mulla ei ole mitään tietoa sikiön koosta (30+4). Rakenneultra oli joskus rv 20 tienoilla. Silloin saattoi sanoa painoarvion, mutta kun sitä ei merkattu mihinkään niin unohtui sitten kun sitä tietoa tuli niin paljon siinä ultran aikana.
Neuvolalääkäri on kuulemma joskus rv36-38. Kuvittelin ehkä jotain sellaista, että raskausdiabetesdiagnoosi antaisi aihetta vähän tarkempaan seurantaa, mutta ei sitten vissiin...

Oon miettiny ihan samaa. Radi täälä todettiin eikä kuitenkaan mitää enempää muutaku yks mammapolikäynti viikolla 36(?) Ei mittää kontrolleja että kui kovasti kasvaa tuola masussa ku kuitenki sf mitta on yläkäyrällä mutta ei sen kummempaa oo neukassakaan sanottu :confused:
 
@Chandelier ; eiks sulle oo merkattu nla-korttiin sinne kasvukäyrä taulukkoonkaan mitään :eek: sieltä näkee että meneekö käyrän ylä vai alapuolella ainakin..
 
Sehän on vain kohdun koko? Ja itse asiassa vasta alkuviikosta, kun oli harjoittelija aluksi paikalla, niin se piirteli ne kaikki pisteet sinne. Eli vasta nyt näin että millä käyrällä se kohtu kasvaa. Ja se on ollut hieman siinä vahvemman viivan alapuolella. Nyt tämän viikon mittauksessa sikiö oli jotenkin viistottain, niin sen takia mitta hyppäsi ihan yläkäyrälle. Yhteensä siis kolme mittausta on tehty.
 
Mulla näkyy omakannassa rakenneultrakäynti ja kaikki sillä käynnillä otetut mitat, painoarvio, mitä viikkoa mikäkin mitta vastaa jne.
Tsekkaa näkyiskö sullakin, jos haluat tietää silloisen painoarvion.

Itse keskustelunne aiheesta radi ja kasvukontrollit, minulla ei ole pienintäkään hajua. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että olisi kaupunkikohtaista?!?

Neuvolalääkäri rv 36-38 kuuluu kaikille. Siinä lähinnä käsikopelolla tarkistetaan vauvan asento ja kohdunsuun tilanne. Muuten se on yksi neuvolakäynti muiden joukossa.
 
Varmaan jos sokeriarvot pysyvät hyvänä niin raskausdiabetes ei tee itsessään mitään.
Voithan Chandelier seuraavassa neuvolassa kysästä että olisko syytä käydä tarkastamassa vauvan mitat jos sinua mietityttää.
 
Itse asiassa kysyinkin tuolta keskussairaalasta noista tuloksista ym. niin niitä ei laiteta omakantaan näkyviin. Käytännössä siellä ei näy mitään tuloksia / potilasmerkintöjä, ainoastaan käynnit neuvola-äitiyspkl.
Ja neuvolakortissa rakenneultrassa merkitty B-mitta=55 (mikä ei kerro mulle yhtään mitään). Suluissa oli 22+5.

Mä vaan olen sellainen, että mä imen itseeni informaatiota, ihan koko ajan ihan joka paikasta.
Oon kyllä ajatellut käydä yksityisellä ultrassa kunhan ehdin. Rahalla saa...
 
No hitsi, että sekin vaihtelee mitä omakantaan laitetaan näkyviin.
Mulla tosiaan näkyy lapsi nro 3. nt- ja rakenneultratekstit, menehtyneen lapsi nro 4. nt- ja rakenneultratekstit sekä kuluvan raskauden edellä mainitut tekstit.
Mutta neuvolakäynneistä näkyy vain merkiltä, ei tekstejä.
 
Mulla oli tänään äippäpolilla verenpaineiden nousun takia kontrolli jossa myös ultrattiin sikiö. Painoarvio oli 1,8 kg (rv 31+5) ja neuvolan sf mitta menee nippanappa hieman keskikäyrän yläpuolella.
 
Mulla merkattu siihen taulukkoon neuvolakorttiin myöskin painoarvio. On sit visiin eroja.
 
Me joudutaan käymään 2-3 vko välein kasvukontrollissa, koska ukkeli kasvaa niin paljon yläkäyrällä. Vastaa nyt siis kahta viikkoa isompaa kun mitä onkaan. Siksi ne ultraa noin usein, että nähdään kasvua jos se vaikka hidastuisi hiukan, ettei synnytystä tarvitsisi käynnistää. Samaa tahtii jos kasvaa niin ne käynnistävät ettei vauvasta tule liian isoa.
 
Lahdessa ei ainakaan ole automaattisesti kuin lääkärin käynti (mulla oli ultra ainakin siinä) viikolla 10, nt- ja rakenneultrat sekä viikolla 36 uus lääkärin käynti jossa pitäisi myös olla ultra.

Ihme jos neuvolakortissa ei näy rakenneultrassa ollutta painoarviota :O
 
Oon miettiny ihan samaa. Radi täälä todettiin eikä kuitenkaan mitää enempää muutaku yks mammapolikäynti viikolla 36(?) Ei mittää kontrolleja että kui kovasti kasvaa tuola masussa ku kuitenki sf mitta on yläkäyrällä mutta ei sen kummempaa oo neukassakaan sanottu :confused:
Se äpolikäynti viikolla 36 on se sun radikontrolli. Mulla meni esikoisen kanssa ihan samalla tavalla. 36+ oli se äpolikäynti ja siellä määrättiin lääkitys, mut esikoinen synty pari päivää myöhemmin 37+0 niin en koskaan ehtiny alottaakaa koko lääkitystä ja vauvalla oli sokerit kuitenki hyvät :)

Siis onko teillä ihan kunnallisen neuvolan puolesta noita kasvukontrolleja vai käyttekö yksityisellä? Kuvittelin ehkä jotain sellaista, että raskausdiabetesdiagnoosi antaisi aihetta vähän tarkempaan seurantaa, mutta ei sitten vissiin...
Äitiyspolilla tehdään radiin liittyvät kasvukontrollit. Kaikkialla ei pääse automaattisesti kontrolliin. Jos kotiseurannassa ei oo ylityksiä, niin kaikki nvlterkat ei tee lähetettä kontrolliin ja jossain päin Suomee taas laitetaan heti ku radi vaan diagnosoidaan. Sillon äpolin lääkäri korvaa sen nvllääkärin ajan sillon viikoilla 36-38.


Jos aikasemmassa raskaudessa on ollu radi tai sokerirasitus tehdään muista syistä jo raskauden alkupuoliskolla ja se radi diagnosoidaan jo sillon, niin pääsee herkemmin ja useammin kasvukontrolleihin. Kasvukontrolleihin pääsee monesta muustakin syystä ja ne on aina sellasia (kuten radissakin), että katsotaan potilaskohtaisesti tarve, kuinka usein ja kuinka tiukkaan syyniin joutuu.

Eli jos on radi, mutta pieni tai sopiva sf-mitta ja sokeritki on alle sallitun kotiseurannassa, niin eivät välttis passita kontrolliin ollenkaa.
 
Mä sain kunnalliselle kasvukontrollin ultraan istukan koon takia, täytyy seurata että istukan isokokoisuus vaikuta vauvaan, että vauva pääsee kasvamaan :)
 
Tänään on kasvukontrolli, vasta kahelta, jännittää vähän :D
 
Takaisin
Top