Kasvukontrolli

Cokada

Silmät suurina ihmettelijä
Heippa! Kauheesti en ole täällä osastolla huudellut, mutta seuraillut kyllä kovastikin:) rv 28+0 tänään ja vauvan painoarvio vain kilon luokkaa, kasvukontrollia siis 12 päivän päähän :/
Onko muita kasvukontrolliin joutuvia tai jollain kokemuksia niistä? Esikoinen oli kuitenkin syntyessään 39+1 3874g, että luulis tästäkin tulevan isompi. Tulee pitkä odotus tuonne, toivottavasti kaveri kasvaa ja saahaan hyvät tulokset ensikerralla!
 
Meillä on helmikuussa kontrolli ultra, viimeultrassa kasvu oli huh vähän ja jopa viikonisompi, mutta istukka normaalia paksumpi ni seurataan että se istukka ei vaikuta vauvan kasvuun :)
 
Mekin ravataan kasvukontrolleissa, mut meillä vauva kasvaa vähän liiankin hyvin :eek: rv 27+5 painoarvio oli jo reilu 1400g :) eikä ole radia, nii siks seuraavat :)
 
Mikä on toiminut laukaisijana sille, että teidät on kasvukontrolliin laitettu? Sf-mitta, mikä?
 
Lääkäri sanoi että on turhan pieni, vastasi reilua viikkoa pienempää painonsa perusteella, mutta pään mitan mukaan mentiin oikeilla lukemilla.
Olin kontrollissa istukan paikan takia tänään (oli rakenneultrassa vähän kohdun suun kohdilla, nyt noussut hyvin :)) ja siellä huomattiin sikiön pieni koko joka sitten johti kasvukontrolliin :/
 
Meillä oli esikoisen aikaan kasvukontrolleja ja silloin oli 27+6 850g. Sitä seurailtiin viikon tai kahden välein ja otettiin lapsivesipunktio missä ei selvinnyt muuta kun että silloin (30rv) keuhkot oli epäkypsät ja sain kortisonit. Meillä oli kasvuhidastuma ja poika syntyi 34+2 1616g/41cm. Istukasta sanottiin sen verran että kun se oli käynyt patologilla niin oli kuulemma kalkkeutunut ja napanuora oli lähtenyt jostakin sivusta ja oli ohut ja lyhyt, eli meillä siellä vika. Onneks kerettiin saamaan poika elossa ulos.
En nyt halua pelotella tällä, mutta kannattaa itsekin olla vähän tarkkana. Meillä oli kotidopleri jolla sillon kuunneltiin ja sykkeet laski välillä alle 60. Soitettiin silloin kättärillä jossa vastahakoisesti sanottiin että tule nyt sitten käyrille. Ei keretty olemaan siellä sairaalassa kun ehkä 30min niin siitä hätäsektioon. Vieläkin ollaan miehen kanssa mietitty että hitto jos ne ei olis ottanu meitä sinne käyrille. Mielummin ylihysteerinen äiti kun ottaa riskin että vauvalle kävis jotakin.

Munkin mielestä noilla viikoilla pitäisikin olla sitä kilon luokkaa mutta parempi se on tarkistaa jos vähääkään epäilyttää. Ihan hyvä että tarkistavat, ja jos mitään häikkää ei löydy niin hyvä niin. Ei siinä ainakaan mitään menetä.
 
Mulla huomattiin rakenneultrassa että ukkeli on isompi. Lisäks mulla oli rv28 sf 32cm jo niin sekin kertoo siitä että kasvaa reippaasti yli käyrien.
 
T_87: Oon samaa mieltä siitä, että mieluummin "hysteerinen" äiti kuin ottaa riskejä. Täytyy uskaltaa luottaa omaan intuitioon ja tuntemuksiin. Oman historian takia tullut tutustuttua jos jonkinmoiseen tarinaan ja kohtaloon.
Jos vähääkään epäröi eikä puhelimessa oteta todesta niin parasta marssia suoraan synnytyssairaalaan.
 
Käytiin tänään 3/4D ultrassa, jossa tehtiin mm. vauvan painoarvio.
Tänään 26+1 ja arvio oli 829 g eli suht siro. Kätilön mukaan painoarviota laskee rv 24+4 vastaava reisiluun mitta. Mitta oli saman verran "jäljessä" rakenneultrassa ja itse asiassa toisella meidän pojista oli sama juttu hänen rakenneultrassaan ja terve kaveri on. Eli eiköhän kyse ole ihan genetiikasta eikä sen ihmeellisemmästä. Ollaan miehen kanssa molemmat pitkiä, mutta selkä suhteessa jalkoihin pidemmät.
Kaikki näytti olevan hyvin. Tulipahan käytyä ekaa ja vikaa kertaa tuollaisessa "huvissa". Enpä olisi itsestäni uskonut :D
 
Mitä kaikkea muuta 3/4D ultrassa katsottiin (ilmeisesti yksityisellä)? Mun gyne silloin alkuraskaudessa kehotti varaamaan tsekkauksen noin viikoille 31-33, mutten enää muista tarkkaa syytä, miksi... toki kyseessä yksityinen, mutta kyllä hänellä silloin tuntui olevan järkevänkuuloinen syy tuohon rv 31-33 käyntiin.
 
Yksityisen ultrassa ennen vastaanottoa paperilla painotettiin, että ultralla ei tarkastella vauvan rakenteita ja allekirjoitin ymmärtäväni asian.
Uskoisin, että jos jotain huolestuttavaa olisi löytynyt niin kätilö olisi varmasti kehoittanut ottamaan yhteyttä omaan neuvolaan. Eiköhän hän hiljaisuudessa katsonut suurimmat jutut.

Lähinnä siinä ultrattiin vauvan kasvoja, käsiä, jalkoja, napanuora oli hyvin vahvasti kuvassa mukana, varmistettiin sukupuoli, kuunneltiin sydänäänet ja kyllä hän istukasta katsoi napanuoran kiinnittymisenkin.
Mukaan saatiin muistitikulla kuvia ja liikkuvaa kuvaa. Saas nähdä tuleeko uudestaan katsottua.
Semmoset 45 min kesti ja maksoi 135 euroa.

Toi 3/4D suositellaan tehtävän rv 24-28, koska silloin lapsivettä on vielä reilummin ja kuvasta saa paremmin selvää. Ja tämä koskettaa nimenomaan hupikäyntejä.
Toki, jos jotain tsekattavaa terveydellisistä syistä on niin ammattilaiset pystyy tutkimuksen suorittamaan missä vaiheessa raskautta tahansa, mutta hupi on siitä kaukana ja niin pitääkin olla. Ei esim. välttämättä erota kasvoja kunnolla, jos pää on jo laskeutunut syvälle lantioon.

Pystytkö lukemaan kanta.fi tai yksityisen aseman omista tiedoista mikä uusinta ultrauksen syy on?
 
Me ollaan käyty 4D ultrassa kahdessa edellisessä raskaudessa ja siihen on kyllä kuulunut rakennetutkimus mukaan. Siellä on tarkastettu just rakenteet, istukka, lapsiveden määrä, kohdunsuun tilanne ym. Sitten ollut myös sitä kuvaa missä näkyy vauvan kasvonpiirteetkin. Saatiin myös kuvia ja dvd mihin oli nauhoitettu se ultraus.

Kai tämäkin on klinikkakohtasta. Yksityisellä ollaan käyty.
 
Missä ootte käyny noissa ultrissa yksityisellä? Mikä paikka? Mä oon kans kaikista käyny ja tästäkin tarkoitus mennä niin ois kaikista dvd muistona :)
 
Me käytiin Femedassa ekassa raskaudessa ja se oli kyllä ihan huippu. Toisen kerran käytiin Aavassa mut se ei ollu läheskään niin hyvä. Sitä Femedaa suosittelisin ihan tosi lämpimästi. Hinnathan on kyllä aika mukavan korkeita mutta itse olin tyytyväinen.
 
29+5 ja painoarvio 1200g. Reilu 2viikkoa ja taas katsotaan uudestaan, mutta toistaiseksi näyttää ihan tasaselta kasvu. Pikkunen kaveri tulossa :eek:
 
Meillä on huomenna ja kyllä vaan jännittääkin :/
 
Takaisin
Top