Joulukuun mammat 2015

En nyt ehdi lukemaan, mitä kaikkea kivaa olette taas turisseet, mutta tulin hehkuttamaan kuukuppia. Jos ette ole jo kokeilleet tai kokeilusta on jo aikaa, niin voi koittakaa heti, kun tuntuu, että limakalvot on toipuneet! Miten hirveetä oli käyttää muutama kerta siteitä ja varsinkin tamponin poisottaminen, au!! Kuukuppi on yhtä juhlaa niihin verrattuna :) Ja positiivista, sama koko on hyvä edelleen :wink
 
Tytsy miten kuppi pidetään puhtaana? Mä kun en oo ees miettinyt koko hommaa ja jotenkin mietityttää et saako sen pidettyä kuin hygienisena? Entä kuin usein sitä tyhjennetään? Mulla on niin kamalan runsaat menkat et super tamponit pitää vaihtaa tunnin välein:eek:
 
Mua jotenki ällöttää se kuukuppi. En muistais kuitenkaa pestä sitä tarpeeks usein ja saisin jonkun pöpön siitä...
Siteet/tamponit on paljon helpompia, suoraan roskiin käytöstä. Joo,tiedän ettei oo kovin ekologista, mut ei vaan pysty..
 
Jeminalle tsemppiä sairastelun kans ja muillekkin jokka sairasna ite tai laps on.

Mirillä jaksamisia yökyöpelin kans ja myöhästyneet synttärionnittelut.

Mulla menee nyt kaikki luppo aika opiskellessa, kun poika nukkuu ... ei oo tullu tääläkään käytyä. Ja huomenna mun pitäs mennä takasin töihin! $#@!! Siis kääk! 13kk edellisestä työpäivästä. Huijui
 
Kuukuppi on tosi hygieeninen. Vähintään 12 h välein tyhjennellään ja silloin ihan vesipesu tai sopiva mieto saippua. Sillon kun synnytyksen jälkeiset muutamat kuukautiset oli varsin runsaat niin taisin tyhjentää 3 h välein. Mutta tietty jokaisella oma välinsä. Mut en kyllä vaihtais pois, musta siteet ja tamponit on paljon iljettävämpiä ja haisee. Kuppi for ever!!
 
Mulla oli edellinen kuukuppi 8 vuotta käytössä ja mies osti mulle nyt sit uuden kun oli mustia tarjolla :D Kupissa ei bakteerit elä, toisin kuin siteissä/tamponeissa. Kuppi keitetään steriiliksi menkkojen loputtua. Mulla runsaat menkat, kuppia ekoina päivinä joutuu tyhjentämään tiheään, mutta mieluummin sitä kuin tamponia tunnin välein ja silti paikat verillä! Kuppia voi käyttää myös yöllä, se ei tunnu käytössä ja ei kuivata limakalvoja. En vaihtaisi pois! Muutenkin jätettä tulee aivan törkeät määrät, niin ihan jo siksikin kuppi on mun valinta! Ja rahallisesti maksoi äkkiä itsensä pois, menkkojen aikaan kun sai melkeen kympin pistää erilaisiin suojiin, että hyvin on jäänyt "voitolle" vuosien aikana :)
 
Mulla ed kuppi oli 10 v. Yhtäkkiä vaan hoksasin et ei juma, pitäisköhän vaihtaa. Ei se miksikään käytössä ole mennyt että sikäli olisi edelleen voinut käyttää. Mut vaihdoin kuitenkin. Hämmentävän jäykkä se uusi, näpsäsee aina sormille kun ei osaa varoa :D

Laskeskelin joskus että kuppi maksoi about 30 e eli 3 e/vuosi. Ei paha :)
 
Mulla taas uus kuppi oli entistä notkeampi, oli ihan outo laittaa ekaa kertaa kun sai niin nätisti nippuun :D Vetoisuudeltaan myös reilusti isompi, niin kelpaa vuotaa ku Niagara :'D
 
Joo, musta kans alku about kahden päivän harjoittelun jälkeen kuppi tuntui heti jo niin paljon puhtaammalta tavalta kuin tamponi ja varsinkin side. Veri jää siihen kuppiin eikä leviä ympäriinsä. Kippaa sen sit vaan pönttöön tai lavuaariin, huuhtelee eka kylmällä ja sit kuumalla ja takas sisään puhtaan raikkaana.

Tamponi tuntuu mulla kamalan kuivalta ja ikävältä aina paitsi ihan suurimman vuodon päivinä ja tämän olen tajunnut etenkin otettuani kuukupin käyttöön. Ja siitä jää kaikenmaailman pumpulikuituja sisälle väkisinkin. Että siinäkin mielessä kuppi on kyl paras. Ja niin helppo, aina mukana :wink

Joitain tuntuu ällöttävän työntää sormiaan "sinne". Mä vaan ihmettelen, että eikö sitä olis sit jo aika tutustua omaan anatomiaansa, jos ei sinne oo koskaan ennen koskenut :wink
 
Kiitos Äitylillekin :)

En tiiä vaistooko tuo poika et lähen töihin vai hampaatko vaivaa mutta se on koko tän pvn vaatinu mun läsnäoloa ja sillai että mun pitää vielä kattoo sitä koko ajan. Heti jos yrittäny siinä vieressä touhura jotain omia juttuja niin hirvee huuto. Ja tää yöunille laitto... normaalisti nukahtaa tosi helpisti ja viimeistään kaheksaan mennessä. Mutta nyt vasta nukahti kovan itkeskelyn päälle
 
Metsäläinen tsempit tähän päivään:) varmaan aika jännää kun pitkän kotona olon jälkeen lähdet töihin:) mulla olis vielä melkein 4 vuotta kotona oloa edessä, mikäli toukka jaksaa mukana roikkua:Dosaanko mä edes käydä töissä? Kun miettii et mä oon sillon ollu kotona melkein 10 vuotta:eek:
Qkupista, kiitos kaikille infoamisesta:) kyl kuulostaa ihan fiksulle ratkaisulle:) mistä semmosen saa, apteekista? Ja maksaa kuin paljon? Joku mainitsi 30€?
 
On tää tämäkin akka 30 kynnyksellä ja vasta nyt miettii tommosta asiaa kuin kuukuppi... Enhän mä oo vuotanutkaan kun 11-vuotiaasta asti:D
 
Ei se mitään, mäkin vasta oon kaukaisesti sellaista harkinnut. Tampoonejakin päässyt käyttämään vasta hetken, niin nekin tuntuu tosi siisteiltä siteisiin verraten. Mulla vuotanut jo 10-vuotiaasta, mutta ennen ekaa yhdyntää ei ollut kyllä mitään mahiksia käyttää tampooneja. Niitä siis päässyt sen viitisen vuotta käyttämään ja silloinkin oikeastaan vaan sen puolen vuoden ajan kun viimeksi yritettiin, minipillerit kun on pitäny menkat loitolla.
 
Mulle mies tilasi kupin netistä, oisko ollu joku leastore.fi... Varmaan siinä 30e pintoja ne taitaa kaikki maksaa, väristä ja mallista riippumatta :)
 
Takaisin
Top