IVF/ICSI-HOIDOT 2021

Itse otin kaikki tarjotut tropit ennen punktiota ja operaatio oli täysin kivuton. Olin jopa niin rento, että vähän herättelivät minua punktiossa :tears:

Minulla ei myöskään ollut jälkivuotoa tai muita komplikaatioita. Suosittelen kuitenkin sidettä, jos tulee vähän vuotoa, tulehdusriskin vuoksi.

Lääkäri antaa varmaan ohjeet hyperin välttämiseksi.

Tsemppiä :red-heart:
 
Cha-Cha: Tsemppiä punktioon! Ihanaa toi että saat loikoilla kun mies pistää, meillä mies kyllä uhoo kovasti kun on yhessä kaiken maailman Greyn anatomiat kateltu että hän voi pistää, mutta musta tuntuu että mä oon meistä se lujempihermonen ja onnistuu ite vakaammalla kädellä :tears: Laskettelu sujui hyvin, kiitos kysymästä! Voisin hyvin vielä kuvitella tällä viikolla käyväni uudelleen (vaikka kyllä alkaa munasarjoissa tuntua jo, gonalilla taitaa olla vastetta!)

Beebi: Oon kans harkinnut musiikkia korville punktion ajaks, tosin voi olla että se olis pausilla kun en malttais olla kyselemättä kokoajan kaikkee :tears:

Lumotar (ja muut): Mitä kaikkee lääkettä punktiossa annettiin ja miten? Mua jännittää kun on paniikkihäiriö ja aivan varmasti tuun saamaan paniikkikohtauksen, ja sit kun joo antavat kyllä rauhottavia mut mulla on jonkunlaiset toleranssit niihinkin kun joudun välillä ottaa (on reseptillä), niin toivon et ottavat ne huomioon..

Mulla tänään gonalista kuudes annos, munasarjoista oon ollu harvinaisen tietonen ja välillä turvottaa (ei mitään mikä ei ois tuttua endosta), välillä oikein sattuu munasarjoihin mutta pystyn ihan normaaleja asioita tekemään. Muistelisin, että gonalista mulla oli inssissä jo niin hyvä vaste, että muutaman päivän käytön jälkeen annoksella 37,5 mulla oli kaks follia kasvamassa (toinen vaan kypsyi ajoissa), nyt yli 10x määrä siihen nähden niin voin vaan kuvitella millanen farmi siellä odottaa :tears: No, toivoo ainakin. Tänään alkaa lisäks myös Fyremadel. Piikkiä toisensa perään siis!
 
Omasta punktiosta on jo pari vuotta niin en nyt valitettavasti muista, mitä ne lääkkeet on mitä saa ennen toimenpidettä.

Tippahan siinä on kädessä ja otin sen lisäksi ne rauhoittavat mitä tarjottiin.

Tsemppiä punktioon!
 
Punktion jälkeen kotona ja olo yllättävän hyvä. Täytyy sanoa että oli aika ihanaa istua pitkästä aikaa kun nesteet oli poissa, mutta hoitaja meinasi, että tämä nautinto katoaa pian kun rakkulat täyttyvät yhtä täyteen... Tietysti on kuitenkin viiltäviä oloja liikkuessa nyt ja istumaan meneminen tai asennon vaihto käy aika verkkaisesti.

Toimenpiteestä:
Alkuun sai pari särkylääkettä ja diapamin. Sitten laitettiin kanyyli. Toimenpiteen aikana en muista montako tujausta suoneen mutta siitä sai kyllä välittömästi mukavat pitkät piruetit päähän. Minä tunsin neulat aika ikävästi kun munasarjoihin mentiin ja toisella puolella oli jokin kipeä kohta mistä keräys oli vähän tuskaisaa mutta hengittäen ja lisälääkkein siitä selvittiin. Toimenpiteen aikana pidettiin pieni tauko laitteen ongelmien kanssa ja se oli minulle kyllä helpotus. Lopussa kun lääkäri tarkasti vielä munasarjat löytyi joku piilotteleva folli ja siinä kysyttiin sitten kestänkö vielä että se kerätään. Vähän hengittelin ja sekin käytiin vielä sitten ottamassa matkaan ja siellähän olikin sitten 2 rakkulaa (tämä vaati siis yhden ylimääräisen piston munasarjaan).

Kokonaisuudessaan antaisin arvosanaksi koko hommalle 9,5, se viimeinen folli oli henkisesti vähän paha. Ennen toimenpidettä olisin antanut arvosanaksi 4 että eipä se siis niin kauheaa ollut mitä pelkäsin.

Koko Oysin henkilökunta oli aivan ihanaa ja rauhoittivat minua hienosti. Puoliso silitti koko toimenpiteen olkapäästä ja sillä oli myös iso vaikutus omaan turvalliseen oloon.

Toivottavasti tämä minun selvitykseni luo teille nyt menossa oleville toivoa että hengissä siitä selviää eikä ole yhtään niin paha mitä etukäteen pelkää!

Puoliso oli varsin yllättynyt nesteen määrästä mikä sieltä lähti, kuulemma isoja ”pulloja” melkoinen määrä että ei enää ihmetellyt tukalaa oloani ja oli kyllä järkyttynyt kun hoitaja kertoi että sama määrä nestettä tulee pian takaisin…

Soluja löydettiin 11 eli minusta oikein kelpo saalis!

Sorry sekava selvitys, puhelimella täältä sohvan pohjalta ajattelin antaa tilannekatsauksen.
 
Punktion jälkeen kotona ja olo yllättävän hyvä. Täytyy sanoa että oli aika ihanaa istua pitkästä aikaa kun nesteet oli poissa, mutta hoitaja meinasi, että tämä nautinto katoaa pian kun rakkulat täyttyvät yhtä täyteen... Tietysti on kuitenkin viiltäviä oloja liikkuessa nyt ja istumaan meneminen tai asennon vaihto käy aika verkkaisesti.

Toimenpiteestä:
Alkuun sai pari särkylääkettä ja diapamin. Sitten laitettiin kanyyli. Toimenpiteen aikana en muista montako tujausta suoneen mutta siitä sai kyllä välittömästi mukavat pitkät piruetit päähän. Minä tunsin neulat aika ikävästi kun munasarjoihin mentiin ja toisella puolella oli jokin kipeä kohta mistä keräys oli vähän tuskaisaa mutta hengittäen ja lisälääkkein siitä selvittiin. Toimenpiteen aikana pidettiin pieni tauko laitteen ongelmien kanssa ja se oli minulle kyllä helpotus. Lopussa kun lääkäri tarkasti vielä munasarjat löytyi joku piilotteleva folli ja siinä kysyttiin sitten kestänkö vielä että se kerätään. Vähän hengittelin ja sekin käytiin vielä sitten ottamassa matkaan ja siellähän olikin sitten 2 rakkulaa (tämä vaati siis yhden ylimääräisen piston munasarjaan).

Kokonaisuudessaan antaisin arvosanaksi koko hommalle 9,5, se viimeinen folli oli henkisesti vähän paha. Ennen toimenpidettä olisin antanut arvosanaksi 4 että eipä se siis niin kauheaa ollut mitä pelkäsin.

Koko Oysin henkilökunta oli aivan ihanaa ja rauhoittivat minua hienosti. Puoliso silitti koko toimenpiteen olkapäästä ja sillä oli myös iso vaikutus omaan turvalliseen oloon.

Toivottavasti tämä minun selvitykseni luo teille nyt menossa oleville toivoa että hengissä siitä selviää eikä ole yhtään niin paha mitä etukäteen pelkää!

Puoliso oli varsin yllättynyt nesteen määrästä mikä sieltä lähti, kuulemma isoja ”pulloja” melkoinen määrä että ei enää ihmetellyt tukalaa oloani ja oli kyllä järkyttynyt kun hoitaja kertoi että sama määrä nestettä tulee pian takaisin…

Soluja löydettiin 11 eli minusta oikein kelpo saalis!

Sorry sekava selvitys, puhelimella täältä sohvan pohjalta ajattelin antaa tilannekatsauksen.

Kiva kuulla että oli positiivinen kokemus ja hieno saalis! Nyt peukut niille että saatte hyvin blastoja :)
 
Lumotar (ja muut): Mitä kaikkee lääkettä punktiossa annettiin ja miten? Mua jännittää kun on paniikkihäiriö ja aivan varmasti tuun saamaan paniikkikohtauksen, ja sit kun joo antavat kyllä rauhottavia mut mulla on jonkunlaiset toleranssit niihinkin kun joudun välillä ottaa (on reseptillä), niin toivon et ottavat ne huomioon..

Itsellä ei ollut tarvetta rauhoittaville mutta olisi varmasti saanut jos olisi tarvinnut. Ennen toimenpidettä niin taidettiin antaa joko panadol tai burana. Toimenpiteessä muistaakseni antavat kanyyliin ensin Fentanyyliä ja sen jälkeen voivat antaa lisää tujauksia jotain muuta lääkettä (en muista nimeä). Ne antavat ihan suosiolla lisää lääkettä koko ajan tarpeen mukaan. Itselläni oli toinen punktio sellainen että jouduttiin endometrioomien takia useita kertoja pistämään (taisi olla 3-4 kertaa) kumpaakin puolta. Omat kokemukseni kahdesta punktiosta ovat olleet hyviä, kaikki hoitajat ja lääkärit ovat olleet super mukavia ja on ollut todella sellainen olo että he pitävät minusta huolta.

Oikein paljon tsemppiä tulevaan punktioon, eiköhän se hyvin mene! :thumbs-up:
 
Punktion jälkeen kotona ja olo yllättävän hyvä. Täytyy sanoa että oli aika ihanaa istua pitkästä aikaa kun nesteet oli poissa, mutta hoitaja meinasi, että tämä nautinto katoaa pian kun rakkulat täyttyvät yhtä täyteen... Tietysti on kuitenkin viiltäviä oloja liikkuessa nyt ja istumaan meneminen tai asennon vaihto käy aika verkkaisesti.

Toimenpiteestä:
Alkuun sai pari särkylääkettä ja diapamin. Sitten laitettiin kanyyli. Toimenpiteen aikana en muista montako tujausta suoneen mutta siitä sai kyllä välittömästi mukavat pitkät piruetit päähän. Minä tunsin neulat aika ikävästi kun munasarjoihin mentiin ja toisella puolella oli jokin kipeä kohta mistä keräys oli vähän tuskaisaa mutta hengittäen ja lisälääkkein siitä selvittiin. Toimenpiteen aikana pidettiin pieni tauko laitteen ongelmien kanssa ja se oli minulle kyllä helpotus. Lopussa kun lääkäri tarkasti vielä munasarjat löytyi joku piilotteleva folli ja siinä kysyttiin sitten kestänkö vielä että se kerätään. Vähän hengittelin ja sekin käytiin vielä sitten ottamassa matkaan ja siellähän olikin sitten 2 rakkulaa (tämä vaati siis yhden ylimääräisen piston munasarjaan).

Kokonaisuudessaan antaisin arvosanaksi koko hommalle 9,5, se viimeinen folli oli henkisesti vähän paha. Ennen toimenpidettä olisin antanut arvosanaksi 4 että eipä se siis niin kauheaa ollut mitä pelkäsin.

Koko Oysin henkilökunta oli aivan ihanaa ja rauhoittivat minua hienosti. Puoliso silitti koko toimenpiteen olkapäästä ja sillä oli myös iso vaikutus omaan turvalliseen oloon.

Toivottavasti tämä minun selvitykseni luo teille nyt menossa oleville toivoa että hengissä siitä selviää eikä ole yhtään niin paha mitä etukäteen pelkää!

Puoliso oli varsin yllättynyt nesteen määrästä mikä sieltä lähti, kuulemma isoja ”pulloja” melkoinen määrä että ei enää ihmetellyt tukalaa oloani ja oli kyllä järkyttynyt kun hoitaja kertoi että sama määrä nestettä tulee pian takaisin…

Soluja löydettiin 11 eli minusta oikein kelpo saalis!

Sorry sekava selvitys, puhelimella täältä sohvan pohjalta ajattelin antaa tilannekatsauksen.

Kiitos tarkasta selityksestä ja hienoa että jäi hyvä fiilis! Oliko diapam minkä vahvunen? Mulla kun on kymppejä niitä kotona tarvittaessa otettavaks :loudlycrying: Luulis että ottavat huomioon tällaset asiat!

Kiitos muillekin vastauksista :red-heart:

PS. Fyremadel on syvältä :tears:
 
Ja lisään tosiaan, että mulla on traumatausta mistä johtuu gynekammo, niin silläkin panikoin tuota punktioo vähän etukäteen :crying-face:
 
Ja lisään tosiaan, että mulla on traumatausta mistä johtuu gynekammo, niin silläkin panikoin tuota punktioo vähän etukäteen :crying-face:
Ikävää että on huonoja kokemuksia :sad-face: mä suosittelen että otat yhteyttä sinne hoitopaikkaan jo etukäteen ja kerrot kaikki nää asiat ja juttelet kaiken läpi ja sovitte jo etukäteen noi lääkkeet ja muut niin saisit vähän mielenrauhaa ennen toimenpidettä ja tietäisit myös että he tietää sitten ottaa huomioon sun taustaa ym. :Heavy Black Heart:
 
Ikävää että on huonoja kokemuksia :sad-face: mä suosittelen että otat yhteyttä sinne hoitopaikkaan jo etukäteen ja kerrot kaikki nää asiat ja juttelet kaiken läpi ja sovitte jo etukäteen noi lääkkeet ja muut niin saisit vähän mielenrauhaa ennen toimenpidettä ja tietäisit myös että he tietää sitten ottaa huomioon sun taustaa ym. :Heavy Black Heart:

Voisin varmaan huomisen ultrassa ottaa tän puheeks. En tiedä miten säänneltyjä noi jutut on julkisella puolella et mitä saa antaa ja miten paljon, ollaan siis TAYSissa.
 
Monella on ollut punktio hiljattain. Voimia toipumisiin ❤ ja toivon kaikille hyviä saaliita.
Oon vähän huono kommentoimaan, mutta tosi kiva on lukea muiden tilanteista, vertaistuki on parasta.
Meidän punktiosta saatiin lopulta 2 blastoa ja 1 huonompi pakkaseen. Tämä oli jo sinällään voitto, kun aiemmin ei oo mitään saatu pakkaseen. Kato oli vaan aika kova, punktion 12(?) solusta hedelmöittyi 5 ja niistä saatiin 3 pakkaseen. Tuoresiirtoon ei päästy hypeririskin takia. Soittelin eilen polille menkkojen alettua, ja päästäisiin heti tässä kierrossa tekemään pas. Oon luullut, että pitäisi (tai olisi hyvä) olla välikierto.. kp 12 menen ultraan.
Onko täällä muita joille on tehty pas heti ivf:n jälkeiseen kiertoon?
 
Monella on ollut punktio hiljattain. Voimia toipumisiin ❤ ja toivon kaikille hyviä saaliita.
Oon vähän huono kommentoimaan, mutta tosi kiva on lukea muiden tilanteista, vertaistuki on parasta.
Meidän punktiosta saatiin lopulta 2 blastoa ja 1 huonompi pakkaseen. Tämä oli jo sinällään voitto, kun aiemmin ei oo mitään saatu pakkaseen. Kato oli vaan aika kova, punktion 12(?) solusta hedelmöittyi 5 ja niistä saatiin 3 pakkaseen. Tuoresiirtoon ei päästy hypeririskin takia. Soittelin eilen polille menkkojen alettua, ja päästäisiin heti tässä kierrossa tekemään pas. Oon luullut, että pitäisi (tai olisi hyvä) olla välikierto.. kp 12 menen ultraan.
Onko täällä muita joille on tehty pas heti ivf:n jälkeiseen kiertoon?

Itsellä on ollut kaikkien 3 punktion jälkeen taukokuukausi.
PAS:ien välissä ei ole aina olut taukokuukautta.
Nämä on sellaisia asioita, että paras tieto on sinua hoitaneella taholla. Että jos he ovat sitä mieltä että olet palautunut tarpeeksi jo että PAS kierto pystytään toteuttamaan. Jos paljon arveluttaa niin kannattaa vielä kysyä asiasta lääkäriltä.
 
Voisin varmaan huomisen ultrassa ottaa tän puheeks. En tiedä miten säänneltyjä noi jutut on julkisella puolella et mitä saa antaa ja miten paljon, ollaan siis TAYSissa.
Toivottavasti sait puhuttua hieman peloistasi, jos siulla tänään oli ultra. :)
Jos sua yhtään lohduttaa, niin me ollaan myös TAYSissa ja siellä oli ihan mielettömän empaattinen ja ammattitaitoinen henkilökunta punktiossa. Hoitajat siellä toipumishuoneissa oli aivan huippuja, ja itse lääkäri ja kätilö jotka teki punktion oli tosi tosi huippuja. He varmisteli multa kokoajan että tarvitsenko lisää kipulääkettä (ja sitä kyllä saa toimenpiteen aikanakin, pyydä rohkeasti) ja kuinka selviän. Mulla oli kokoajan se tunne, että nää tyypit tietää tasan mitä ne tekee ja et mä oon hyvissä käsissä. :)
 
Mitkä on kriteerit sille, että voi tehdä tuoresiirron?

Progesteron arvot ei saa olla liian korkeat, vai matalat. No kumminkin ne pitää olla kohdallaan. Mä olen käynyt pari päivää ennen punktiota verikokeessa, jossa tämä on mitattu. Ekassa punktiossa 2018 arvot olivat liian korkeat ja ei päästy tuoresiirtoon. Nyt toisessa hoidossa arvot oli ok, ja oltaisiin päästy tuoresiirtoon, jos olisi ollut jotain siirrettävää.
 
Progesteron arvot ei saa olla liian korkeat, vai matalat. No kumminkin ne pitää olla kohdallaan. Mä olen käynyt pari päivää ennen punktiota verikokeessa, jossa tämä on mitattu. Ekassa punktiossa 2018 arvot olivat liian korkeat ja ei päästy tuoresiirtoon. Nyt toisessa hoidossa arvot oli ok, ja oltaisiin päästy tuoresiirtoon, jos olisi ollut jotain siirrettävää.

Mielenkiintoista, mitenköhän liian korkea progesteroni vaikuttaa epäsuotuisasti siirtoon? Oliko teillä tarkemminkin siitä juttua?

Uskoisin että ainakin liian matalat arvot on vaaralliset, koska se tietää keskenmenoa, jos siis alkaa raskaus ja on matala progesteroni. Mulla on edellisestä alkaneesta raskaudesta ihan alussa ollut n.140 progesteroni ja lääkäri on vaan ollut että saa olla ja hyvä. Mulla oli lugesteron 800mg päivässä tukena.
Tietysti matalaa progesteronia pystyy korjaamaan progesteronituella.

Mutta on mielenkiintoista että on otettu juuri ennen punktiota arvot. Onko muita, joilla on otettu?
 
Mielenkiintoista, mitenköhän liian korkea progesteroni vaikuttaa epäsuotuisasti siirtoon? Oliko teillä tarkemminkin siitä juttua?

Uskoisin että ainakin liian matalat arvot on vaaralliset, koska se tietää keskenmenoa, jos siis alkaa raskaus ja on matala progesteroni. Mulla on edellisestä alkaneesta raskaudesta ihan alussa ollut n.140 progesteroni ja lääkäri on vaan ollut että saa olla ja hyvä. Mulla oli lugesteron 800mg päivässä tukena.
Tietysti matalaa progesteronia pystyy korjaamaan progesteronituella.

Mutta on mielenkiintoista että on otettu juuri ennen punktiota arvot. Onko muita, joilla on otettu?

Liittyiskö tuo ennen punktiota arvo siihen ettei proget saa olla koholla kun "ovista" ei saa siinä vaiheessa olla vielä tapahtunut että limakalvon vastaanottavaisuus pysyy aikataulussa tuoresiirron kannalta? Eli jos joku munasolu oliski karannu ennen punktiota niin proget nousee ja limakalvo alkaa muuttua liian aikaisin. Toisaalta empä tiiä miten yleistä tällänen on. Multa ei progea mitattu yksityisellä ivfs. Punktion jälkeen olin kyl menossa tarkistaan sen mutta peruin sen kuitenkin.
 
Mielenkiintoista, mitenköhän liian korkea progesteroni vaikuttaa epäsuotuisasti siirtoon? Oliko teillä tarkemminkin siitä juttua?

Uskoisin että ainakin liian matalat arvot on vaaralliset, koska se tietää keskenmenoa, jos siis alkaa raskaus ja on matala progesteroni. Mulla on edellisestä alkaneesta raskaudesta ihan alussa ollut n.140 progesteroni ja lääkäri on vaan ollut että saa olla ja hyvä. Mulla oli lugesteron 800mg päivässä tukena.
Tietysti matalaa progesteronia pystyy korjaamaan progesteronituella.

Mutta on mielenkiintoista että on otettu juuri ennen punktiota arvot. Onko muita, joilla on otettu?
mulla on otettu arvot ennen punktiota, koska siellä oli yksi isompi folli, jota jouduttiin jarruttamaan ja jännittämään enemmänkin. progearvot olivat liian korkeat tuoresiirtoon, toki myös tulehdusriski oli suuri kun tuo jättifolli jouduttiin myös tyhjentämään ja se hieman vuosi (sain kaksia eri antibiootteja suoneen heti punktion jälkeen). mullekaan ei sen tarkemmin selitetty miten tuo korkea progesteroni vaikuttaa, mutta selkeästi lääkäri sen ilmaisi että se arvo oli liian korkea tuoresiirtoon. voisko olla jotenkin niin, että elimistö on yrittäny tehdä sitä ovulaatiota jo aiemmin ja siksi kohdun olosuhteet ei ole optimaaliset alkionsiirrolle normaalilla laskentatavalla?
 
Takaisin
Top