Imetys

Jos rinnat on pinkeät niin kuuma suihku auttaa usein maidon valumiseen ihan itsestään. Samoin jos edes epäilee rintatulehdusta niin kuuma suihku ja imetystä pääosin siitä kipeästä rinnasta. Ja rasvaa toki jos nännit aristaa, myös maitotipan puristaminen nännin päälle imetyksen lopuksi suojaa nänniä.

Mä luulin että rintatulehdus iski kun oli illalla kipeä ja punainen, päätäkin särki, mutta suihkussa punoitus hävisi ja ahkera imetys ja pumppaus vei kivun pois ihan muutamassa tunnissa. Kuume ei koskaan noussut.
 
Antakaapa kokemattomalle pumppaajalle hieman neuvoja. Hautajaisiin pitäisi päästä ilman vauvaa, joten koitan saada omaa maitoa sen verran talteen ettei tarvisi korviketta antaa. Mulla on aventin manuaalinen pumppu. Sitten niitä kysymyksiä. Jos pumppaatte maitoa monta kertaa päivässä niin steriloitteko pumpun joka kerta? Millaisissa astioissa pakastatte maitoa? Käykö ihan normi minigrip pussit? Kauanko säilytätte maitoa jääkaapissa ennen pakastus? Muitakin vinkkejä saa antaa :)
 
Antakaapa kokemattomalle pumppaajalle hieman neuvoja. Hautajaisiin pitäisi päästä ilman vauvaa, joten koitan saada omaa maitoa sen verran talteen ettei tarvisi korviketta antaa. Mulla on aventin manuaalinen pumppu. Sitten niitä kysymyksiä. Jos pumppaatte maitoa monta kertaa päivässä niin steriloitteko pumpun joka kerta? Millaisissa astioissa pakastatte maitoa? Käykö ihan normi minigrip pussit? Kauanko säilytätte maitoa jääkaapissa ennen pakastus? Muitakin vinkkejä saa antaa :)

Kerran päivässä keitän pumpun ja joka käytön jälkeen huuhtelen pumpun osat kylmällä vedellä. Pumpun osia säilytän huuhtelun jälkeen suljettavassa rasiassa jääkaapissa. Itse pakastan maidon aina littanana minigrip-pussissa :) ennen kuin mahdollisesti yhdistän eri pumppauskerran maitoja, säilytän maidot jääkaapissa. Maidot tulisi yhdistää aina samanlämpöisinä (eli ei juuri pumpattua maitoa jääkaappikylmän kanssa samaan pussiin/pulloon). Yleensä, jos pumppaan suoraan pakastusta varten, viilennän maidon vain jääkaappikylmäksi ja siitä suoraan pakkaseen. En siis säilyttele maitoa jääkaapissa kauempaa kuin pakollista. Jos oikein muistan, niin maito säilyy jääkaapissa vuorokauden :)
 
Omaan käyttöön ei tartte edes päivittäin keittää mutta ei siitä haittaakaan ole, hyvä saada joku rutiini, huuhtelu riittää käytön jälkeen. Pumpun osat on mulla ihan talouspaperin päällä tiskipöydällä. Maito säilyy jääkaapissa 2 vrk (näin siis luovutettukin maito), siellä Immen kuvaamalla tavalla pullot jäähtymään ennen pakastusta ja maitojen yhdistämistä. Mä käytän niitä pienimpiä Minigrip-pusseja pakastukseen. Kannattaa kirjata päivämäärä pussiin, pakkasessa säilyy lähteestä riippuen 3-6kk. Myös niissä muovipulloissa voi pakastaa jos ei aio pakastinta täyttää :)
 
Kiitos vastauksista! Sitten vielä jatko kysymys: tarviiko niitä minigrip pusseja steriloida ensin jotenkin vaan pistänkö maidon vaan suoraan sinne?
 
Täällä rintatulehdus näin heti alkuun. Pari päivää korkea kuume yli 39 ja koko kroppa ihan rikki. Eilen neuvola kotikäynti ja terkkari kehoitti hakemaan antibiootin. Näin tein ja nyt harmittaa että pieni saa maidosta antibioottia viikon ikäisenä..
Mitä mieltä muut tästä? Olisitteko itse antaneet korviketta vai jatkaneet imetystä lääkärin kehottamana?
 
Minä ainakin imetin normaalisti vaikka oli antibioottikuuri rintatulehduksen vuoksi. Annoin vauvalle maitohappobakteereja, mutta tiiä sitten auttoiko mitään. Meillä poju oli tuolloin 3vkon ikäinen.
 
Minä ainakin imetin normaalisti vaikka oli antibioottikuuri rintatulehduksen vuoksi. Annoin vauvalle maitohappobakteereja, mutta tiiä sitten auttoiko mitään. Meillä poju oli tuolloin 3vkon ikäinen.
Tuliko kovasti vatsan puruja pienelle? Meillä myös maitohapot lisänä.
 
Meidän pienelle tyllerölle on tullut ensimmäinen tiheän imun kausi. Toivottavasti menisi suht nopsaan ohi, ettei kestäisi siihen seuraavaan tiheään imuun asti :hilarious:
 
Ens viikolla tulee mun imetystavoite 3kk täyteen. En siis aio lopettaa, mutta se oli mulle sellanen virstanpylväs että siihen asti pitää kestää. En siis tykkää imetyksestä juurikaan. Joskus ihan ok, mut yleensä se vaan ärsyttää. Oikeestaan piti kysyy että pysyykö teillä vauvat hereillä tissillä? Tää mun tapaus nukahtaa joka kerta imetyksen aikana. Eikä oo edelleenkään kertaakaan vielä itse irroittanut että ois syönyt tarpeeksi. Ruokailuvälit on nyt about viikon ajan ollut öisin kolme tai neljä tuntia, välillä tuntuu jo että ois jopa nukkunut :grin
 
Meillä vauva syö hereillä ja jossain välin itse irrottaa otteen. Usein ruuan päälle kyllä nukahtaa tai edes torkahtaa. Välillä toki nukahtaa tissi suussa, jos kovin on väsynyt. Mutta tää on uskomattoman nopee syömään, syö ahkerasti n. 5-10 min ja se on siinä. Toki saattaa syödä tunnin päästä uudestaan, mutta ei notku tunteja tissi suussa. Esikoinen oli välillä viisikin tuntia putkeen tissillä irrottamatta/lopettamatta. Eipä sillä, hyvä näin :)
 
Ahven, kuvailit juuri mun esikoisen. Tissillä roikkui koko ajan (paitsi vaunuissa päikkäreillä) ja nukahti siihen aina. Koskaan ei saanut syötyä vatsaa täyteen vaan nukahti siihen rinnalle vatsa "sopivasti" täynnä. Kävin imetyspolillakin tämän takia ja siellä he neuvoivat ottamaan vauvan vaikka vaippasilleen imetyksen ajaksi, niin vauva on vähän ehkä virkeämpi rinnallakin. Samoin neuvoivat vaihtamaan rintaa heti, kun vauva torkahtaa. Tämä kakkonen taas syö tosissaan ja sitten irrottautuu. Hyvä, tehokas syömäri siis :)
 
Ai niin, onnea myöa Affenalle ensimmäisen imetysetapin saavuttamisesta! Siitä on hyvä jatkaa niin kauan, kuin itsestä hyvältä tuntuu :)
 
Kiitos hei :joyful:
Te ootte onnekkaita joilla on reipas syöjä, eniten just imetyksessä harmittaa kun siinä kestää niin kauan ja koko ajan pitäis vaihtaa rintaa et tuo heräis siinä ja ääääähpuuuuh. Mut tosiaan ollaan saatu öisin ruokailuvälit pitenemään nyt kolmeen neljään tuntiin, niin ihanaa:)
 
Meillä joskus irrottaa otteen hereillä ja joskus nukahtaa (mutta irrottaa silti otteen). Mä aina röyhtäytän vauvan, jolloin herää ja näin saan sen valveille ja valveilta nukahtamaan. Eli ei muuta kuin torkahda tissille toisinsanoen.
 
Pumppailijoilta kysyisin, että paljon yleensä saatte pumpattua/pumppaatte kerralla/päivässä pakkaseen ja paljon vauva syö keskimäärin, jos joutuu olemaan hoidossa muutaman tunnin?
 
Mä pumppailen aamusin ja iltasin, joskus päivällä, jos rinnat on pinkeenä. Aamulla tulee eniten, yleensä 150-300 ml, illalla 100-200 ml ja päiväl yleensä maksimissaan 120ml (en tiedä miksi vaihtelee noin paljon). Pumppaan aina molemmat tissit ja yleensä vasta vauvan syönnin jälkeen. Tyhjäksi en vedä ettei maidontulo entisestään kasva.

Eilen vauva sai pullosta pumpattua maitoa iltapalaksi, veti noin 150 ml. Yleensä on pullosta syönyt noin tuon verran, tosin pulloa on saanut vasta neljä kertaa. Se on jännä, että kauppaankin kun lähtee niin just sillonhan se nälkä iskee, vaikka just olis syönyt :hilarious:

Pakastimeen pakastan minigrip pusseihin, yleensä n.100ml per pussi. Mut jos ei kerralla saa paljoa niin niitä pussejahan voi ihan hyvin sekoitella keskenään. Eli sillä paljonko saa kerralla pumpattua ei oleniin suurta merkitystä silloin.
 
Ja edelliseen vielä lisäys, että tosiaan luovutan maitoa, ei meillä noin paljon pakkaseen mahtuis! Toki pumpattava on joka tapauksessa kun tissit muuten räjähtäis, mutta sillon pumppaisin vaan suurimmat pois. Hyvähän sitä maitoa on varulla olla, mutta ei nyt ihan kymmeniä litroja :grin meillä taitaa olla parisen litraa varulla täl hetkel..
 
Takaisin
Top