Imetys

Ekan viikon imettäminen oli järkyttävän kipeetä. Mutta otin heti käyttöön rintakumit ja rasvasin ahkerasti. Vieläkin tuntuu epämiellyttävältä mutta enää ei tarvi niin keskittyä imetykseen. Eli positiivista. Ja voi että ku syöttää aina yhden rinnan kerrallaan ja vauva nukkuukin normaalia pidenpään.... aika pakkautunut maitotonkka silloin. Eilen ainakin helpotin oloani laittamalla maidonkerääjän liiviin ja lämpöpussin rinnan päälle. Kaks kertaa täytty kerääjä itsestään...
 
Jahas,täällä on tissit verillä, vaikka kuin on rasvannut eikä imuotteessa pitäis olla vikaa. Mut vauva ollu tänää koko päivän rinnalla (tiheä imu?)niin vasen tissi on pelistä pois. Oli niin täysi kyl illalla, et rintakumin kans oli imetettävä kerran(verta tuli nii paljon et rintakumi oli pakollinen, vauva pukli maidot ilman). Sit ku maitoo tulee muutenki ni joku tilaa sitä tauotta ni mun tissit on täynnä pari tuntia imetyksen jälkee... o_O

Toinenkin tissi on herkillä ja ihan järkky kipu aina kun imetys alkaa. Onneks sen aikana helpottaa ees vähän... illalla totesin miehelle, et imuote on hyvä ja vauva syö ihan järkysti (kakkaa oikeesti 10 kertaa päivää ku ei tavaraa maha masuun nii paljon ku mieli tekis imee vaa tauotta :rolleyes:)et nyt tutti. Ihan sama sano kuka mitä mut tää äiti syöttää kyl vaavinsa mut sit tutti suuhun ja imetään sitä. Toimi hyvin :happy: sais sen tutin joka tapaukses ni ottakoon sit jo nyt. Tarkotus oli oottaa että ois 2 viikkoa. No, nyt on 5 päivää.
 
Siis kuinka usein teidän vauvat syö? Tuo syö edelleen yötä päivää kahen tunnin välein..oli toki tullut kuukaudessa painoakin 1,5kg.
 
Kurjaa Emppuli, mutta toivottavasti kohta parantuu! Musta tuntuu kans et 2vko typy syö jatkuvasti. Mutta kai enemmä läheisyyttä tankkaa ja haluu nukahtaa turvalliseen syliin. Tuttia olen harkinnut, mutta en oo vielä ottanut käyttöön.

Ahven: meillä syödään 3-4h välein. Mutta saattaa sitten imutella monta kertaa peräkkäin useamman rinnan. Painoo en tiedä tällä hetkellä, mutta uskon että aika hyvin nousee.

Muoks. Tuntuu siis että syö koko ajan kun just nukkuu 3-4h ja sen jälkeen voi siis olla hereillä 2 h jonka aikana suurimmaks osaks rinnas kiinni
 
Meillä kans tuo nukkuu sen 3-4h , öisin enemmänkin, ja sitten päivisin kun on hereillä syö käytännössä jatkuvasti, puoli tuntia malttaa seurustella ja sitten kaipaa taas sapuskaa.

Mielenkiintoista muuten, olen nyt pumpannut yhteensä litran maitoa muutamassa päivässä ja tuntuu että maidon tuotanto ei ole lisääntynyt (joskaan ei myöskään vähentynyt). Vaikeuksia tuottaa saada pumpattua yksi 125 ml pullo kerralla mikä tarkoittaa että pumppaan sen neljä kertaa päivässä (kun luovutusta varten pitää saada kasaan vähintään puoli litraa per kaksi päivää). Jotenkin luulin että helposti tulisi maidot kasaan kun vauva saa imettyä pitkiäkin pätkiä niin että maito valuu suu pielestä. Ilmeisesti heruminen pumpulle on vähäisempää että sinne tulee vaan "ylivuodot", reilu puoli desiä per rinta.

Muoks. Tuo tuttikysymys. Ekalle ei edes hankittu tuttia kun ei ollut missään vaiheessa tarvetta. Nyt on käynyt jo mielessä että käytetäänkö minua huvituttina ja ehkä kokeillaan tuttia jossain vaiheessa. Riippuu miten tää äidin imeskely kehittyy...
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon niin väsynyt ja kateellinen teille :wacky: onneks taas vkl ja saa nukkua vähän enemmän :happy:
 
Meillä päivisin nukutaan sitä 3-4 tuntia. Hereillä ollessa syötäisiin sitten koko ajan..:rolleyes: Yöt on tähän saakka valvottu, kun olen yrittänyt nukuttaa omaan sänkyyn. Tai kun on nukahtanut syliin, niin siirtää yksin nukkumaan. Vajaan tunnin unilla mentiin, ei sitä jaksa. Nyt sitten luovutin, ja otin heti illalla viereen nukkumaan. Ja oi onnea ja autuutta, yöllä herättiin vain 2 kertaa. :happy:
 
Opin kanssa tuon esikoisen kanssa, että perhepedissä kaikki saa nukkua, jopa äiti :) vähän vanhempana oppii kyllä nukkumaan omassa sängyssä. Välillä tämä vauva oikee hinautuu kylkeen ja jää siihen tyytyväisenä :Heartred
 
Meillä nyt alkanut imetys sujumaan, eikö ehditty edes imetyspkl käymään[emoji16]) nyt takana kolme täysimetys päivää, yöt ollaan menty pullolla.
Syö 3-4h välein ja iltaisin roikkuu sen kolmisen tuntia tilaamassa maitoa. Joten meilläkin tutti käytössä ollut jo viikon verran, muuten ei vaan päivässä riittäisi tunnit myös tuon esikoisen hoitamiseen.
 
Meillä alkuun vauva heräsi vain kolme kertaa yössä. Nyt hän kuitenkin heräilee läpi yön 1-1,5 tunnin välein. Rauhottuu vain tissillä, jossa hän vähän aikaa lupsuttaa ja nukahtaa taas. Nukkuu omassa sängyssään. Voi äääh, jos hänestä tulee yhtä huono nukkuja kuin esikoisesta! Äitiä väsyttää.
 
Meillä ollaan rinnalla vähintään parin tunnin välein. Välillä jopa puolen tunnin välein. Syö aina nopeasti ja nukahtaa syliin. Täällä myös ongelmana, että poju herää lähes joka kerta kun koittaa laittaa sylistä sänkyyn. Meillä nukutaan myös perhepedissä. Kaks viikkoa jaksoin laittaa pojun omaan sänkyyn, mutta sen jälkeen olin niin väsyny etten enää jaksanut yöllä nousta. Nyt vaikka poju on öisinkin tiheään tissillä, niin ite kuitenkin saa paremmin nukuttua kun ei tarvi nousta ylös. Jaksaa sitten päivät huolehtia lapsista ja huushollista eikä oo niin kärttyinen koko ajan.
 
Eilen otettiin tutti käyttöön - ihan kuten esikoisella reilun 2 viikon ikäisenä. Vauvalla on aika huikea imemisen tarve ja harmistuu, kun rinnasta tulee maitoa koko ajan :hilarious: haluaisi siis selvästikin vain imeä. Mahaoirelutkin on helpottanut, kun ei jatkuvasti hauko ilmaa rinnan mukana ja pulauttele ylimääräisiä pois. Nyt vaan pitäisi löytää hyvä suhde rinnan ja tutin välille, ettei rinta jää tarpeeksi stimuloimatta.

Lisäksi meidän vauva nukkuu yöt yhdellä herätyksellä ja silloin molempia rintoja kiristää jo paljon. Pelottaa, että kohta pitää alkaa tyhjätä rinnat yöllä ettei kroppa luule, ettei maidolle olekaan tarvetta :hilarious:
 
Meillä on myös ollut tutti jo viikon (oli pakko antaa jo alle viikon ikäiselle kun maitoa tuli liikaa imemisen tarpeeseen nähden). Meil kans yöllä herätään maksimissaan kerran syömään niin välillä herään kun tissit liian pinkeät. No, viime yönä oli pakko herätä pumppaan,koska oisin räjähtänyt muuten. Täytyy vaan varoa, ettei tyhjennä tissejä liikaa, ettei nouse enempää maitoa enää..
 
Imetys sujuu muuten ihan ok ja vauva on päivisin tosi tyytyväinen, nukkuu vaan, mutta iltaisin tulee sitten useamman tunnin raivokohtaus, joka kestää sinne 2-3 asti, sitten vasta päästään nukkumaan. Toivottavasti menee pian ohi, ainakin ennen isyysloman loppua, muuten ei kyllä mies jaksa töissä millään. Itse kuitenkin saa päivän aikana levättyä.
 
Vasen nänni aivan rikki ja pois pelistä. Tosi ihana vaiva ja ei tunnu paranevan millään.

Nyt vielä äiti pelotteli rintatulehduksella kun nousi eilen kuume, on kyllä kurkku ja oikea korva kipeänä joten ehkäpä tavallista flunssaa
 
Mulla on oikea tissi edelleen tosi arka. Ei oo iho rikki niin en tajua miten se on kipee. Vaavi nukku koko viime yön ja heräsin itse kuudelta. Sitten oli pakko herättää vauva syömää ku tissit ois räjähtäny muuten. On niin pinkeenä, että piti ottaa rintakumi käyttöön, että vauva sai edes otteen tissistä...
 
Joskus voi auttaa että vauva syö tissiä eri asennoissa, jotta rinta tyhjenee tasaisesti. Esim vauva kainaloon niin että leuka on rinnan ulkosivuun päin. Itse ainakin huomaan että ulkoreunat on monesti kovettuneet...
Mulla nännien kipuun ja haavaumiin auttoi se violettipurkkinen nännivoide. Se äitiyspakkauksen ei tehonnut mutta tää toinen oli hyvä :)
 
Jostain luin et jos tissin sivut on kipeät niin voi kokeilla imettämistä kontillaan. Varmaan kyllä aikamoinen näky :grin
 
Mä oon kans kokeillut muutamia eri asentoja, mut nännien kipeytymiseen niillä ei oo juurikaan ollut vaikutusta. Ja eikös rinta tyhjenny aina lapsen leuan vai nenän mukaisesti? Mulla oli aamulla rinnat vaan niin täys kun koko yön keränneet maitoa, että olivat kivikovat joka puolelta. Muuten päivän tissit tuntuu suht pehmeiltä, jopa vähän tyhjiltä, vaikka niistä tuleekin maitoa hyvin.
 
Takaisin
Top