Imetys

Mulla on muistikuva, että irrotti vaan kun oli saanut maitoöverit X) enemmän se taitaa olla muuta kuin ruuan tähden rinnalla notkumista
 
Mulle neuvolantäti sanoi viime neuvolassa,että nyt tän tokan kanssa ei välttämättä pysty mitään 5 tunnin imetysmaratooneja vetään kun on esikoinenkin, joka tarvii huolenpitoa. Sanoi, että vauva imee n puoli tuntia syödäkseen ja sen jälkeen voi joo tilata maitoa tai sitten vaan käyttää äitiä huvituttina. Eli en minäkään huolestuis, että vauvan elämä siitä kärsii. Toki sitä läheisyyttä pitää olla ja maitoakin antaa tilata, mutta tokan (tai useamman)lapsen on valitettavasti vaan tyytyminen osaansa, ainakin jos sisarukset on vielä kovin pieniä. Eli aion myös ite irrottaa vaavin tissiltä, jos aikoo pitkiä maratooneja alkaa vetään. Eriasia sit illalla tms kun esikoinen nukkuu tai ei muuten tarvii huomioo.
 
No siis apua, mä oon ottanut pois varmaan kymmenen minuutin kohdalla kun tuntunut ettei enää niele mitään :eek::grin
 
Imetysajat on käsittääkseni aika vauvakohtaisia, joku on valmis viidessä minuutissa ja toinen lutkuttaa tunnin. Joku vartti vois olla meillä sellainen normiaika tissillä, joskus haluaa saman tien uusintakierrokselle tai sitten simahtaa. Kylläisyyden kyllä huomaa kun ei enää ime vaan joko pelleilee suu auki tai sitten jättää vaan nännin suuhun imemättä. Ei ole kumpikaan lapsi (vielä) huvituttina käyttänyt vaikkei tuttia ole ollutkaan käytössä. Mutta siis irrottaa ei ole tarvinnut oikein koskaan, kyllä ne on imun lopettanut kun ei enää nälätä. Yleensä vauva on kääntänyt pään pois kun on valmis.
 
Varmasti on paljon vauvakohtaisis eroja! Meidän vauva tykkää ottaa taukoja imemisestä, kunhan nautiskelee silmät kiinni ja välillä imaisee vähän taas. Kun se on oikeasti valmis, se kääntää päätään sivusuuntaan, laittaa tissin itselleen tyynyksi ja nukahtaa. Aww :D :Heartred
 
Mä en kyl muista, että esikoinen ois yleensäkään ite irrottanut musta otetta vauvana,myöhemmin kyllä, sillon ottikin vaan tyylin 5-10min huikat kun sai enempi nopeempi irtikin. Mutta se kyllä piti mua ihan huvituttina useinkin vauvana. Huomas siitä että syömisen jälkeen nukahti tissi suussa välillä lussuttaen ja heräs heti kun otin tissin suusta pois :grin sitten kun tutin huoli niin tehtiin sellanen nopea vaihto operaatio ja unet jatku :grin
 
Nyt täytyy kyllä sanoa että se raskausajan valvominen ja huonosti nukkuminen ei ollut kyllä näin paha. Vauva herää tunnin välein tissille ja lupsuttaa sellasta tyhjää reppanaa kun ei tissit kerkee täyttymään välissä. Alkaa olee aika kovilla mun kärsivällisyys, kolme ja puoli viikkoa valvomista. Ja esikoinen kipeenä joka herää viis kertaa yössä itkemään. Sit välillä on vähän kyseenalaista onko miehellä aivoja ollenkaan, se tuli HERÄTTÄMÄÄN mut just ku sain nukahdettua. Siis voi jeesus et mulla kilahti päässä.
Naiset, ahven on niin poikki.
 
Paljon tsemppiä ahven! :) mie luulen kanssa että noilla miehillä ei aivoja ole. Ainakaan mitä tulee tähän älä herätä nukkuvaa äitiä osastoon tai siihen, että äidin olisi hyvä myös syödä monipuolista ja terveellistä ruokaa ja juoda riittävästi. Meillä se ei mene miehen jakeluun.. hänellä itellää kun ei oo minkäänlaista ateriarytmiä ollu ikinä ja syö mitä sattuu millon sattuu, eihän sitä sillon tarvii miunkaa syödä, kun illala ehkä lämminruokaa, jos kerkeen tekemään imetyksen, vaipanvaihdon ja viihdyttämisen kanssa. Olispa kantoliina tai reppu! Ja meillä vasta eka lapsi! Ahven oot supernainen ja edelleen, tsemppiä älyttömästi. :)
 
Ahven teillä on selkeesti 3vko:n tiheän imun kausi menossa. Jos yhtään lohduttaa, niin ei pitäis kestää kuin muutamasta päivästä viikkoon. Meillä kesti n. kolme päivää. T. 6vko:n tiheästä imusta ja rintaraivoista tällä hetkellä kärsivä! Tsemppiä tosi kovasti meille kaikille super-naisille!! :)
 
Ainii, mä en muistanut tuota 3vko tiheää imua. olin jo eilen ihan paniikissa et tuleeko meille koliikki tai refluksi (joo hysteerinen mama) , kun tyttö tissi suussa itkeskeli vähän pitkin päivää. Oli välillä tosi rauhaton rinnalla ja ihan tosi "raivoisasti" tarttu tissii kiinni. Illalla veti sit ihan kunnon hepulit rinnalla, mut onneksi sitä huutoa ei kestäny ku max 10min. Yöllä sitten veti 6h sikeitä putkeen ja lyhyet imuttelut ja uni jatkui.
 
Jos joku kaipaa sähköistä rintapumppua niin mulla olis myydä sopuhintaan muutaman viikon ikäinen kapistus ja lisäpulloja. Ihan ilmanedestä ei lähde mutta saadaan varmasti sovittua hinta jos joku tarvii :)

Ja jos täällä ei saa kaupustella niin viestin saa poistaa
 
Osaakohan joku vastata? Meillä vauva on nyt reilun kuukauden vanha ja kasvaa hienosti rintamaidolla. Roikkuukin tissillä kyllä melko ahkeraan :)

Nyt oon pikkuhiljaa alkanut pumppailla maitoa pakastimeen muutamana päivänä viikossa ihan sitä silmälläpitäen, että pystyisin joskus käymään jossain pidempäänkin kuin puolen tunnin pyrähdyksiä (vaikka saapa nähdä, milloin raskin lähteä...). Nyt tuntuu kuitenkin, että maidosta on jo vähän ylituotantoa, tai ainakin se tuntuu tulevan aika vauhdilla rinnasta; vauva hörppii tiheästi, lievää suihkutissisyyttä on, puklua tulee paljon ja ilmavaivojakin vauvalla on. Varsinkin aamuöisin ähisee, puhisee, örisee ja vähän itkeskelee - en tiedä, liittyykö maitoon vai johonkin muuhun. Kysymys on siis: Miten mun kannattaa pumpata, etten vahingossa buustaa maidon tuotantoa entisestään? :confused: Vai onko se vaan väistämätön seuraus, jos haluan pumppailla?
 
^yleisesti olen ymmärtänyt että pumpaaminen lisää maidon tuotantoa, mutta jos koet ongelman ilmenevän enemmän imettäessä niin "suihkutissi-hoito" voisi olla hyvä. Eli imetä kahtena kertana peräkkäin samasta rinnasta ja sitten pari kertaa toisesta. lisää infoa imetystuen sivuilta :)
 
Täällä imetys lähtenyt onnistuneesti käyntiin :grin en muistanut kyl kuinka kivuliasta on alkuun ja nännit on rikki, vaikka vauvan imuote on tosi hyvä. Eikä tällä kertaa ole tarvittu rintakumiakaan :) tosin nyt kun maito on alkanut kunnolla nousta niin tissit on pinkeenä ja vauva saattaa hermostua, jos ei heti saa otetta. Mutta paino ei juuri ole tippunut, joten ilmeisesti massuun menee jotain. Ihana, että maito on noussut verenhukasta riippumatta, ehdin jo pahinta pelätä kun taas hemppa tippu niin alas. Mutta kyllä tässä silti on taas temuamista, ei se imetys vaan niin helppoo ole :rolleyes: jos tänään päästäs sairaalasta kotio oman imetystyynyn luo niin löytyis vielä parempia asentoja :happy:
 
Tiutiutiu, mä olen kanssa siinä käsityksessä, että maidon poistuminen rinnasta indikoi naisen kropalle, että maitoa pitää tuottaa enemmän. Itse esikoisen kohdalla ajoitin pumppauksen aina imetyksen kanssa samoihin hetkiin, niin ei tullut ainakaan ylimääräisiä kertoja vuorokauteen rinnan tyhjennystä. Lisäksi ehkä yrittäisin mieluummin pumpata/lypsää imetyksen yhteydessä pieniä määriä useammin kuin kerralla älyttömiä määriä. Silloin se pumpattu määrä olisi ehkä lähempänä ns. normaalikulutusta.
 
Tuo maidon ylituotanto on kuitenk onneks aika positiivinen ongelma :) minä ehkä vaan kiinnittäisin nyt alkuun juomiota siihen suihkuamiseen, vähän vaikka lypsää pois ennen kuin vauva alkaa syömään. Oman kokemuksen mukaan meillä vauvat oppinu tosi nopeesti käsitteleen suihkua, nyt jo kuukauden ikäinen jolla meni suunnilleen joka ruualla maitoa henkeen hörppii jo poistiekseen suihkutkin, toki kiirettä pitelee edelleen nieleskellä kun maito herahtaa. Ylituotanto loppuu kuitenkin nopeasti kun lopetat pumppaamisen eli jos liikaa alkaa suihkuamaan niin pidä taukoa :)
 
Mulla tulee jo nyt tosi paljon maitoa, on pakko pumpata aamuin ja illoin, vaikka vauvakin syö tosi paljon. Just pumppailin 80 ml maitoa pois kun tissi meinas räjähtää. Ja tähän siis meni joku alle 5 min. Yrittää vaan pukata rintatulehdusta kun ovat niin täysiä.

Ja mä oon käsittänyt niinkin, että jos rinnan tyhjentää kokonaan niin se täyttyy nopeammin. Eli jos tulee liikaa maitoa niin tissiä ei kannata pumpata tyhjäksi vaan aina vähän pois. Ja suihkutissiin suositeltiin, että syöttäis useamman kerran samasta tissistä peräkkäin tai ensin lypsäis enimmät pois (sillon tosin pakko pumpata toista tissiä tyhjemmäks). Vauvaa suihku ei ole häirinnyt ainakaan vielä.

Aattelin soitella jossain välin tayssiin ja hakea maidonluovutusvermeet. Jos vaan mun maito luovutukseen soveltuu niin taitaa tästä riittää muillekin. Mulla on jo ihan kiva satsi pakkasessa omaan käyttöön. Ja kotona oltu alle 2 vrk. Mutta niinkuin joku sanoi, ihan positiivinen ongelmahan tämä on,ainakin jos ei tissien aristusta (täysinä) ja märkää paitaa lasketa.
 
Takaisin
Top