Imetys

Meillä mies nukku pojan kanssa 4 yötä, mä olin vierashuoneessa. Ekana yönä heräs kaks kertaa, eka nukutus oli ollu helppo. Toisella herätyksellä kiukutteli/itkeskeli noin 45 min. Olin sanonu et jos ei millää lopeta ni antaa vettä pullosta, mut ei sit tarvinnu sitä. Seuraavana yönä heräs yhden kerran ja ehkä 10 min itkeskeli. Sit sen jälkee rupes vaan nukkuu n. 8 h putkeen. Meillä meni näin kivuttomasti, mut kaikki on niin yksilöllisiä. Toivotaan että teidänki murut oppii nukkumaan ilman tissiä. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Musta tuntuu, ettei meillä oo vielä aika koittaa yövierotusta, koska tuo vielä oikeesti syö, eikä käytä tissiä vaan lohtututtina.. Ja pullosta ei suostu varsinkaan yöllä/tosi väsyneenä juomaan ollenkaan. :sad001
Vaikka mitään tietoista muutosta en oo tehny rytmin suhteen, niin maidontuotanto on alkanu hiipua. Pumpulla saa tuskin mitään, käsillä lypsettyä suurella kärsivällisyydellä muutama kymmenen ml.. Ja tuo vaikuttaa välillä oikein yrittämällä yrittävän imee, pidempään kuin tuossa välillä. Mä melkein panikoin tästä, koska haluisin mielelläni sinne 1,5 v tai jotain imettää. :/
Oon nyt koittanut lypsää aktiivisemmin jos tuolle tulee pidempiä breikkejä syömisessä.
 
Meillä syödään vieläkin yöllä. Välillä oltiin jo yhdessä yösyötössä, mutta nyt taas syödään vähintään kaksi kertaa, kahden-kolmen maissa ekaa kertaa kun nukkumaan on menty 21 kieppeillä. Meidän poika ei ole vielä eläessään nukkunut viittä tuntia pitempään yhtäjaksoisesti.

Tuntuu tässä vaiheessa, että joka puolelta tulee unikoulua ja kehotusta imetyksen vähentämiseen tai lopettamiseen. Mä ihan mielelläni imettäisin vielä ainakin vuoden ikään, mutta toki imetyskerrat saisi pikkuhiljaa vähentyä. Tällä hetkellä kuitenkin öisin poika itkee ihan tosissaan maidon perään. Pari kertaa on kokeiltu että isä jää rauhoittelemaan mutta ei se itku ota laantuakseen. Lohduton "mäm mäm"-hokema vaan kuuluu vähän väliä. :sad001 Meistä kumpikaan ei kestä kuunnella sitä huutoa, kokeiltu on joskus ja poika jaksaa jatkaa ainakin toista tuntia.

Jännä huomata että imetys on itsellekin tärkeää, vaikka meidän imetystaipaleella on ollut aika paljon vaikeuksia. Ekat 2 kk sattui ihan koko ajan, pojalla oli kai liian pieni suu tai tiukka imuote. Sitten, kun ei enää sattunut, alkoivat rintaraivarit. Ehkä 3-6 kk iässä oli suht ongelmatonta imetystä, yösyötötkin kohtuullisissa määrissä ja sujuvia. Sitten 6 kk iässä kiinteiden maistelun alettua pojalle tuli tissi entistä tärkeämmäksi, ja olisi syönyt ihan joka välissä.

Eilinen oli ihan horror-päivä, kun poika keksi ruveta ihan tosissaan puremaan tissiä. Aluksi vielä nauroi päälle, kun kielsin, sitten kun huomasi, ettei äitiä naurattanut niin alkoi lohduton itku. Joka imetyksellä jossain vaiheessa puraisi, ja lopetin siihen. Kun vielä muutkin syömiset tökkivät, niin tietysti illasta oli nälkä. Joikin sitten pullosta korviketta yli 1,5 dl yhteen kyytiin ennen kuin nukahti. Ajattelin, että nyt varmaan jaksaa nukkua pitempään kun on maha täynnä, mutta niin vain heräsi taas kahden jälkeen syömään. Ja viideltä sitten päättikin nousta ylös. Nyt onneksi on jo vaunuissa unilla, ja mammalla on suklaata. :p
 
Mä aion vakavasti jatkaa imetystä vielä taaperoimetyksen puolelle. En uskalla päättää tai suunnitella mitään, kun tuo on asioita, mistä ei tiedä miten kääntyy, mut ainakaan en koe mitään paineita yrittää vierottaa. Toi on vähän hassun kuuloista, että 10 kuisen äidiltä kysellään VIELÄKÖ imetät.. Eiks se suosituskin oo vuoteen! Eihän se siis itsestäänselvyys oo, mut ei mitenkään friikkiäkään! Katotaanpa vuosi eteenpäin, sit alan jo ymmärtää kysymyksen vieläkö imetät. :wink

Nyt on täällä taas hampaidentekokausi ja sen takia neiti vetää räkäkännit maitoa monta kertaa yössä. Pikku takiainen todella, pitää kirjaimellisesti kynsin hampain kiinni rinnasta. Aamulla se heräs 6.30 ja oli 45 min rinnalla, sit heräs lopullisesti, mutta huus vaan kun koitti laskee sylistä. Lopulta sain leikkiin hetkeks, mut kohta alkoi taas huuto emmemmemmem = maitoa tänne ja heti! Seuraava 30 min rinnalla ja sit 4 yrityksellä sain sen sänkyyn asti päikkäreille.
On nyt vähän hellinä nännit tiukasta imemisestä/puremisesta ja pitää myöntää, että hetkittäin turhauttaa, mut sit ku näkee miten tärkeetä se on kumminkin tytölle yms, niin mielelläni jatkan. :)
 
^ Heh, minusta taas ihmiset voisivat pitää ne kysymykset ihan itsellään, oli se lapsi sitten kolme kuukautta tai kolme vuotta vanha! Mitä se kenellekään kuuluu?

Meillä imetys loppunee 1-vuotissynttärin kieppeille, mutta siihen saakka jatkan, jollei poika nyt vierota itse itseään aiemmin (fat chance :grin). Ja täällä sama juttu öisin, nyt kun tehdään hampaita, olen saanut herätä useammin kuin yleensä, ja poika ei oikein rauhoitukaan kuin tissille.
 
Okei, kuulostaa siltä että samanlaista vaihetta on muillakin. Hampaita meilläkin tehdään ilmeisesti, kun kaikki tungetaan taas suuhun. Positiivista oli että äsken lounaalla maustamaton jogurtti maistui nokkamukista, ehkä vähän vähentää maidonnälkää.
 
Mä olen ollut vähän kypsä imetykseen jo hyvän aikaa, mutta neidillä on rakkaus tissiin, eikä näy mitään merkkejä sen hiipumisesta. Ajattelin, että saa jatkaa rauhassa sinne vuoden ikään, sitten mietin vieroitusta, mutta saa nähdä tuleeko minustakin taaperoimettäjä tahtomattani. :confused: Mutta kyllä luulen, että se ottaa sitten itsellä kovemmalle, kun imetys lopulta loppuu, eilen illalla imetin neidin enkä meinannut raaskia laskea sitä sänkyyn, vaikka oli jo ihan unessa, tuntui niin haikealta ajatus siitä, etten ole täällä yöllä imettämässä sitä... Joo, kutsukaa valkotakkiset! :oops:

Mä olen muuten suunnitellut itselleni jo imetyksen lopetus -juhlia hyvän tovin. Aion käydä paikallisen ostarin rintaliivikaupassa ostamassa parit tavalliset, hyvät ja oikean kokoiset liivit, ehkä myös jonkun sellaisen mekon tai paidan missä ei voi imettää. :p Sitten menen kavereiden kanssa syömään kreikkalaiseen ravintolaan, jossa tilaan pullon retsinaa (tiedän, että monet vihaa sitä, minä rakastan) ja lopulta jatketaan jonkun kaverin luo jälkkäri-sherryille. :grin Mä olen suunnitellut tätä jo jonkin aikaa, puhunut kavereille ja jotakuinkin kutsunut niitä jo, niin vähän noloa, jos tää tapahtuu joskus kahden vuoden päästä... :rolleyes: Niin, ja toinen juttu, että onko rahaa... :confused:
 
Minuakin on ihmetyttänyt nuo "vieläkö imetät"-kyselijät. Helkkariako se kenellekään kuuluu! Ihme homma, kun ensin pitäisi kynsin hampain imettää ja sitten puolivuotispäivän jälkeen melkein jo lopettaa.

Meillä on tissit vielä tosi tärkeät tytölle, erityisesti kun väsyttää tai on paha mieli. Nyt lähinnä tissitellään aikaisin aamusta (jotta nukkuisi vielä vähän), ehkä kerran pari päivällä ja sitten ennen nukkumaanmenoa iltatissi.

Saa nähdä, että miten käy nyt kun maanantaina menen takaisin töihin, sitten ainakin nuo päiväimetykset jää ihan ymmärrettävistä syistä pois. Mitenköhän tuon aamuimetyksen kanssa pitäisi tehdä? Jotenkin ei hotsittaisi herättää tyttöä viideltä syömään, jos se nukkuisikin pidempään.

Suunnitelmissa olisi imettää niin kauan kuin tyttöä itseään kiinnostaa. :)
 
Heitin imetysrintsikat roskiin ( risaisia ja kulahtaneita ne oli!) ja siirryin vanhoihin, normaaleihin, tavallisiin liiveihin. Hirvitti ruveta käyttämään kaarituellisia liivejä, pelkäsin hysteerisenä, että tulee jotain tukkeumia ja puristuksen vuoksi tulee rintatulehdus tms. No ei muuten taatusti tule :grin Maidon tuotanto on ihan minimissään, 2 x päivässä imetys. Voisin luopua vielä yhdestä imetyskerrasta, ja poika myös, mutta sitten voi olla, että loppuu maidot siihen. Eli ehkä maltan vielä hetken.
 
Nyt flunssan aikana Ilkka on yrittänyt siirtyy takas täysimetykseen. Syö kiinteitä tosi vähän ja rinnalla olis koko ajan. No oon ollutkin vähän joustavampi, koska kipeelle ei vois olla loistavampaa ravintoo/"lääkettä", mut en silti ihan innostunu oo tästä. Jossain vaiheessa söi maitoo vaan ennen unia ja yöheräämisillä. Kai tää kumminkin vaan joku vaihe on. Ehkä samalla sen keino rauhottua välillä, kun muuten on niin meno päällä koko ajan. Kiipee siis syliin halaan, höpöttää maamaamaa ja kaivautuu rinnalle paidan alle tai jos ei muuten, niin paidan läpi, ei mitään sen hienovaraisempaa. :p
 
Meillä on nyt muutamana päivänä alkanut lehmänmaito tehdä kauppansa ruokajuomana. Neiti saa sitä iltaruualla, ja eilen ja tänään joi innokkaasti nokkamukin tyhjäksi ja pyysi lisää. :) Minun ilokseni se on vähän vähentänyt tissillä roikkumista, itse asiassa tänään kävi aamulla, ja seuraavan kerran vasta 18 maissa, ja silloinkin enemmän siksi, että muksahti ja tarvitsi syliä enemmän lohtua. Ja sitten nukutustissi. Ja tämä siitä huolimatta, että olemme olleet kotona melkein koko päivän, yleensä olen huomannut, että kaipaa tissiä enemmän silloin, kun olemme kahdestaan kotona, kylässä ja harrastuksissa ei muista, eikä silloin, kun on isän kanssa.
 
Mä olen yrittänyt nyt päästä normaaliin imetysrytmiin, eli tissiä ruokailun yhteydessä n. 4 kertaa päivässä. Reissussa homma meni vähän päälaelleen, päiväsaikaan oltiin tosi isoa poikaa eikä tissiä huolittu millään, mutta yöllä sitten piti saada maitoa alvariinsa :confused: Mutta nyt siis vähän kurinpalautusta monessakin asiassa, kun ollaan palattu arkeen :)

Olen ajatellut, että sen jälkeen kun yöimetykset saadaan loppumaan, voisin alkaa pienentää päiväsyöttöjenkin määrää ja tarjoamaan jossain kohtaa sitä lehmänmaitoa. Me ollaan siis vasta vähän maisteltu jugurttia ja rahkaa, ja jonkun verran poika on saanut maistaa leipää tai ruokia, joiden valmistuksessa on käytetty maitoa tai voita. Aina välillä tuntuu, että me ollaan hirveästi jälkijunassa teidän muiden menosta ruoka-asioissa, mutta sitten taas, onhan tuo poikakin vasta marraskuun puolivälissä syntynyt joten ei meillä ole niin kiire :)
 
Meillä on imetys loppusuoralla. Tuntuu helpottavalta suoraan sanottuna. Nyt poju saa rintamaitoa ennen yöunia, jos haluaa. Kyllä, olen ollut vuorokauden imettämättä ensimmäistä kertaa lähes vuoteen :grin
 
Ketäs meitä imettäjiä vielä on? Onko joku vieroittanut tai aloittanut sitä ja miten on onnistunut?

Mä olen vähän huuli pyöreenä tän lopettamisen kanssa. Vähän kateellisena kuuntelen niitä "meillä lopetti itse kymmenkuisena" -juttuja, tuo varmaan lopettaa itse kouluikäisenä... :confused: Ja käly sanoi, että sai lopetettua niin, että lakkasi tarjoamasta, ja antoi tissiä vain silloin, jos lapsi itse pyysi. No, tätä olen noudattanut jo pari kuukautta, ei ole auttanut. Ja sitten sain tähän jatkoneuvon "ole niinkuin et ymmärtäisi", yritetty joo, mutta vähän vaikeaa, kun tyyppi tulee repimään mun paidan helmaa ylös. :oops: Yksi kaveri sanoi, että lähti lopulta viikonlopuksi Helsinkiin, kun ei muuta keksinyt, olen vitsaillut, että teen samoin, mutta nyt alkaa näyttää todennäköiseltä, että se on ainoa keino.

Jotenkin tuntuu, että imetystukea ja neuvoa on saatavana vaikka kuinka paljon silloin aluksi, mutta nyt kun pitäisi lopettaa on asian kanssa aivan yksin. Neuvolassakin yritin tästä jutella, mutta sain lähinnä myötätuntoa, mikä toki on parempi kuin ei mitään. Ja joo, tiedän, että asialla ei periaatteessa ole kiire, mutta itse alan olla ihan kypsä tähän touhuun. Olen ollut jo pitkään, mutta ajattelin, että vuoden ikäiseksi saa olla tissihiiri ihan rauhassa. Haluaisin jo tavallisia rintsikoita ja tavallisia paitoja, haluaisin laittaa juhliin päälle mekon... :rolleyes:
 
Meidän pojalle nännit ovat vain nappeja joita on kiva painella. Onneksi äidin ovat suurimmaksi osaksi pojalta piilossa, mutta isä kun on ilman paitaa niin voi sitä riemua kun niitä pääsee painamaan sormella :laughing021
 
Täällä (ei uutisarvoa) siirrytään taaperoimettäjäksi ja taidanpa lisätä Latteäidin kysymykseen jatko-osan, eli onko muita, jotka tietoisesti aikoo imettää pitempään? Itse aattelin nyt tähdätä siihen WHO:n suositukseen 2-vuotiaaksi, mut toisaalta annan tytölle ihan päätösvallan jos sitä ennen haluu lopettaa. Katsotaan aina välillä mikä tilanne. Pikkuisen äidintahdistaa ajattelin kuitenkin. :)

Toi tissi on niin tärkee tytölle ja tuki ja turva elämässä, etten ala vierottaan ehdoin tahdoin, kun se ei mun elämistä hetkauta mihinkään suuntaan.
Lisäksi terveellisyysnäkökohdat luonnollisesti.

Ketään en tuomitse imetyksen suhteen tehdyistä ratkaisuista, toivon, että muut on samalla asenteella mua kohtaan, :wink vaikka viime aikoina asiaan perehdyttyäni on tullut jos jonkinlaista 'yökkäilyä' vastaan joidenkin taholta (ei lähipiiristä)! :O
 
Tää mun vieroitusprojektihan alkoi jo kesällä :grin Hitaasti on edetty, mutta toisaalta ongelmitta. Ja meillä se rinta ei taida niin iso juttu ollakaan, kuin jollain muilla muksuilla. Ennen yöunia oon rintaa antanut, mutta sekin on jäänyt jo jokusen kerran välistä. Poju on ollut niin väsähtänyt, että ei ole edes halunnut imeä, vaan rauhoittuu sängyssään itekseen.

Maitoa tulee kyllä melko vähän ja oon imettänyt enää vaan toisesta rinnasta. Siihen 1 vee synttäriin on alle 2 viikkoa, voipi olla että imettämiset on siinä vaiheessa lopullisesti ohi, ja se on ihan ok mulle. Mitään muita tavoitteita mulla ei ollut kuin päästä eroon päiväimetyksissä, kun häivyn töihin, ja se tavoite kyllä täyttyi :)
 
Täällä imetetään vielä, mutta pikkuhiljaa on vieroitus alkanut. Nyt on lopetettu yösyötöt (joita saattoi olla kolmekin yössä), ja ajattelin alkaa vähentämään päiväsyöttöjäkin. Nyt olen imettänyt aterioiden yhteydessä eli 4 kertaa päivässä, tosin niin, että vähempikin riittää jos on muuta menoa, esim. eilen poika oli vanhempieni hoidossa ison osan päivässä joten kolmella imetyksellä mentiin. Alustavasti ajattelin, että tiputtaisin vaikka yhden imetyskerran viikossa tai parissa, kunnes touhu loppuu kokonaan.

Mutta ei, ihan selkeää vieroitussysteemiä ei ole, ja nyt kun yösyötöt loppuivat, on tissi ruvennut merkitsemään pojalle aiempaa enemmän päiväsaikaan, eli saa nähdä, miten mennään eteenpäin. Murmeliinin kysymykseen vastauksena, en aio tietoisesti imettää pidempään, mutta toisaalta en stressaa siitäkään, että 1-vuotispäivään mennessä olisivat imetykset ohi :)
 
Mä päätin kokeilla vähän epätoivoista keinoa: laitoin nokkamukiin tavan maitoa, ja aina kun neiti alkoi repiä mun paitaa otin syliin ja annoin nokkamukista maitoa. Mies oli todella skeptinen tämän suhteen, mutta se toimikin tosi hienosti. Neiti oli ihan onnesta soikeena, kun maidon saikin niin helposti. Ehkä sillä onkin ihan oikeasti ollut jano? o_O No, maitoa meni ihan kiitettävät määrät, ainoa ongelma oli se, että pullo olisi pitänyt saada mukaan leikkeihin, ja silloinhan koko kämppä olisi täynnä maitoa. Ja toinen se, että neiti purskautta välillä myös ylimääräiset ulos, joten paita meni pari kertaa vaihtoon. Käyn ehkä huomenna ostamassa sellaisen erilaisen nokkamukin, mikä ei ole niin altis heiluttelulle yms. kuin nuo meillä olevat. Pitkästä aikaa toiveikas olo tän vieroituksen suhteen! :)
 
Jatkan tätä vieroitussaagaa, vaikka kukaan ei taidakaan olla ihan samassa tilanteessa, mutta tää on meillä nyt niin iso juttu tällä hetkellä.... Kävin tosiaan ostamassa kaksi uutta nokkamukia, yhden nuk- ja yhden avent-merkkisen. Molemmissa se nokka on silikonia tms. ja niistä pitää vähän imeä että juoma tulee, joten aikaisemmat ongelmat ratkesivat: nyt ei heilutellessa tule maitoa ulos eikä sitä myöskään tule suuhun kerralla liikaa, joten neiti saa siis tällä hetkellä mukin mukaan leikkeihin. Hahaa, äitini kauhistuisi jos tietäisi, että lapsenlapsi kulkee ympäri kämppää juomamuki kädessä, mulla on ihan anarkistimutsi olo! :cool: Takaisin asiaan. Nyt laitoin mukiin pelkkää vettä, ja sekin näyttää ajavan saman asian, neidillä siis ilmeisesti tosiaan on ollutkin koko tämän ajan jano, eikä mikään sylin kaipuu. Muki on noussut suurimmaksi aarteeksi, jopa pupu tippui maahan, kun päikkäreiltä herätessä näki mukin pöydälllä. :eek: Ja mikä parasta, nyt on menty jo useampi päivä niin, että tissillä on käyty vaan aamulla herätessä ja sitten illalla. Jos tämä jatkuu, alan joskus viikon päästä yrittämään aamutissin pois jättämistä, ilta sitten viimeisenä. Elättelen siis suuria toiveita, että pääsenkin veronpalautusrahoilla ostamaan itselleni uusia rintsikoita! :grin
 
Takaisin
Top