Imetys

Sophie82

Kommentoinnin ninja
Luonpa tällaisen ketjun vaikka oma monsteri vielä imeekin peukaloaan masussa :)

Mutta aiheeseen liittyen, imetyspaidat! Huomasin, että mulla on tasan kaksi hihatonta imetystä varten.. talveksi kannattaisi varmaan hankkia vähän jotain muutakin. Taas yksi asia josta mä oon ihan pihalla :confused:

Eli mitä olette hankkineet ja mistä, mitkä olette todenneet hyviksi/huonoksi jne?
 
Mullakaan ole kuin yksi imetyspaita, ja sekin saatu lahjaksi miehen siskolta. Lyhythianen ja totesin sen olevan todella pieni m (raskausaikana en yllättäen edes viitsinyt kokeilla sitä), koska edes minä en s-kokoisena siihen tahdo mahtua :/ Pitäisi varmaan ostaa joku pitkähiainen, ovat vaan niin hirveän kalliita ettei tahtois raaskia laittaa rahaa vaatteeseen, jota käyttää about ½vuotta. Ehkä vaan kikkailen imetyksen kanssa jotenkin....
 
Kerro Kyumin miten sun kikkailu sitten onnistuu, itsekkään en haluaisi ostaa erikseen niitä paitoja kun ovat niin sairaan kalliita!
 
Itse lämpimästi suosittelen imetyspaitojen hankintaa. Ainakin siinä vaiheessa, kun imetys lähtee hyvin käyntiin ja huomaa, tuleeko lapsesta pullo vai tissilapsi. Helpottaa ihan kotona imettämistä ja liikkeellä ollessa myös todella helppoa toteuttaa ruokailu. Esim. H&M:n ja mamalicousin paidat ei järkyttäviä summia maksa ja on ihan kivan näköisiäkin. Tykkäsin myös esikoisen kanssa käyttää hihatonta imetyspaitaa/toppia yhdistettynä johonkin kivaan neuletakkiin. Mutta tämä vain oma mielipide asiasta.
 
Ja tavallisella löysällä T-paidallakin voi pärjätä, jos on alla masutuubi, itse ainakin suunnittelin sillei käyttää. Muutama imetyspaita on jostain ilmaantunut, ihan kätevän tuntuisia.
 
Mä oon ostanu yhden imetyspaidan joka on 3/4 hihanen. Ainut suht kivannäköinen minkä silloiselta ostosreissulta löysin. Aattelin että käytän vaan ku on jossain kyläilemässä tai kaupungilla :) En oo senkään puolesta viittiny ostaa enempää, kun ei mitään ilmasia oo, jos ei sitten oiskan tarvetta.
 
Minulla on yksi lyhythihainen imetyspaita (tosi miellyttavaa puuvillatrikoota, voin ihan hyvin kuvitella kayttavani kotipaitana myohemminkin) ja yhdet imetysliivit. Molemmat lahtee jo sairaalaan mukaan. Olen kuivaharjoitellut luukusta avaamista ja ihan hyvin toimii. :laughing002
 
Suosittelen edelleen niitä Lindexiltä (ei, tämä ei ole maksettu mainos :)) saatavia imetystoppeja joissa on hakaset niinkuin imetysliiveissäkin - niitä voi käyttää aluspaitana ja päälle voi heittää minkä tahansa paidan. Imettäessä nostat vaan päällmmäistä paitaa (joka myös suojaa), eikä maha vilku paljaana. Vähän sama kuin toi masutuubi jonka joku jo mainitsikin.Mä pärjäsin näillä viimeksi pitkälle, varsinaiset imetyspaidat jäi melkein kokonaan käyttämättä kun olin niin iloinen että pystyin käyttämään omia vanhoja paitojani! Nyt on kyllä varastosta kaivettu esiin pari vanhaa Boobin paitaa ja pari hm:n perusmustaa imetys-t-paitaa. Noi Boobit on kyllä tosi kovissa hinnoissa, mä ostin omani muistaakseni alesta ja kirppikseltä.
 
Nuo hildamaijan mainitsemat imetystopit vaikuttavat käteviltä. Olen hommanut 2 toppia nyt alkuun testikäyttöön valkoisena ja mustana.
 
Taidan käydä H&Mssä kuhan vauva on syntynyt. On varmaan ihan kiva että syötty sujuu "huomaamattomasti ja vaivattomasti" sitten kun aletaan liikkumaan enemmän ihmisten ilmoilla :)
 
Mulla on pari imetyspaitaa esikoisen ajoilta, mutta ne jäi sillon melkeen kokonaan käyttämättä. Melkeenpä eniten käytin vaan venyviä toppeja. Niistä kiskas helposti paidan kauluksen rinnan alapuolelle, hakaset auki ja avot. Taidan aika samallalailla tehdä nytkin kun on näitä venyviä toppeja raskausajalta kuitenki jemmassa. Pois ne menee kuitenkin heti kun imetyshommat loppuu, niin jos nyt vähän venähtää niin eipä tuo haittaa! :) ps. kuinka ihanaa onkaan sitten taas kun saa laittaa kaapista ne vaatteet mitkä on vaan yksinkertaisesti kivat!! Ei kätevät, vaan kauniit!! :wink
 
Kertokaapa mulle naiset, onko sitä ihan paska mutsi jos imettää rintakumin kans? Onnistuu kyllä ilmanki, mutta se sattuu. Vauvalla jotenki liian kapia imuote ilmeisesti.. Mua vaivaa ihan äärimmäisen paljon tuo. Kuitenki näkisin parempana että imettäsin sen kumin kans ku oon ruvennu jo vähän pelkäämään imetystilannetta sen kivun vuoksi, ja ku maijontulo yhtäkkiä on vähentyny ihan hirviästi niin en haluais ressata että sais homman taas pelittään, haluaisin kuitenki imettää.. Vaikiiaa.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
No et tosiaankaan! Paska mutsi et ole vaikka lapsesi söisi pelkkää korviketta. Iso hatunnosto sinulle, että imetät kovista kivuista huolimatta. Sinuna ottaisin ehkä silti neuvolassa tai muualla puheeksi imetyskivut, niin niihin voisi löytyä ratkaisu, mutta paska mutsi et ole ja sillä piste!
 
Ei ole ihan yksinkertaista tuo imetys. Jos vauva ei ime riittävästi, niin silloin on jollain keinoin varmistettava että vauva tulee ravituksi. Kunnon pumppu on osoittautunut korvaamattomaksi. Osa menee korvikkeena. Rinnallaoloa treenataan, joka päivä tulee onnistumisia. Ei se jokaisella onnistu noin vain eikä siitä sovi tuomita. Tässä herkässä hormonitilassa en edes pysty lukemaan imetyssivuja, kun pulloruokinta tuomitaan rivien välissä. Tärkeintä on että vauva kasvaa ja voi hyvin.
 
Järkyttävää miten paljon latausta imettämiseen liittyy! Pullolapsista kasvaa ihan yhtä hyviä kuin imetetyistäkin, (nimimerkillä äitini ruokki pullosta ja olen ihan normaali, enkä sitäpaitsi ole ollut juuri ikinä kipeä) - jotenkin kamalaa miten sitä rivien välistäkin painostetaan imettämiseen. Kaikille se ei sovi eikä siihen välttämättä aina pysty vaikka haluaisikin, eikä se todellakaan tee kenestäkään huonompaa tai parempaa äitiä. Ystäväni joka synnytti kuukausi sitten siirtyi nopeasti pulloruokintaan juuri sietämättömien rintakipujen ja tulehduskierteen vuoksi - ei itseään pidä turhaan kiduttaa!Itse aion yrittää ujuttaa pulloa osaksi ruokintaa että mieskin saisi kokeilla ja osallistua syöttöihin, ja koska itse pääsisin ehkä vähän useammin puuhaamaan esikoisen kanssa. Katsotaan miten se sujuu, esikoinen totaalikieltäytyi sekä pullosta että tutista ja roikkui tosi pitkään tississä kiinni. Ei sekään ihan aina ollut niin hyvä vaihtoehto. :)
 
Kiitokset, tuli vähän parempi mieli :) Syö kyllä sinänsä hyvin, ja syöntiaika on pidentynyt siitä mitä oli esim sairaalassa (söi ehkä 10-15min kerrallaan ja about 4h:n välein, paino kääntyi silti parissa päivässä nousuun) ja olen nyt sitkeästi herätellyt tissille nukahtajaa että söisi molemmista yhdellä kertaa.. Ei kyllä jää syötön jälkeen nälkäisen oloiseksi kun jaksaa värkätä, ja nyt kun olen taas pari kertaa kumin kanssa syöttänyt niin tuntuu että maitoa tulee vähän paremmin. Tokihan kumin kanssa saattaa mennä enemmän ilmaa, mutta jos koetan röyhtäyttää joka välissä ja syötön jälkeen hyvin, niin ehkä se ei aiheuta vatsavaivoja. Seurataan tilannetta. Neuvolantäti tuntui vaan niin tuomitsevalta rintakumista että jäi vaivaamaan ihan hirveästi, neuvoi kyllä miten saa oikean otteen aikaiseksi mutta.. Kun sekin kävi kipeää :/ Ja kun se ei käy vain sitä kymmentä sekuntia tms mitä puhuvat että on normaalia, vaan sattuu lähes koko syötön ajan ja rintaa jomottaa vielä pitkään jälkeenkin.
Alisa ja Hildamaija, tuo on kyllä ihan totta että millekkään sivustoille ei kannata eksyä, en missään muualla uskaltaisi edes kysyä tuollaista asiaa, jessus mikä p*skamyrsky siitä nousisi.....
Eikös se ollut kk:n iässä se eka lastenneuvolaemännän käynti? Pitää kotipuntarilla seurailla painoa niin saa edes jonkinlaista osviittaa että jos alkaa paljon putoamaan paino niin tietää käydä lisämaitoa ostaan. Pumppu kyllä on, ja olen miettinyt että rupeais syöttöjen välissä pumppaamaan vaikkei sieltä nyt hirveitä pumpulle herukkaan, mutta olisipa vähän stimulaatiota rinnoille..
 
Meillä kävi jo neuvolatäti ja käytiin sitä ennen jo kerran puntarille, kun tuo kirppu oli niin pieni syntyessään. Hyvin on paino lähtenyt nousuun. Tehkäämme rohkeasti omat valintamme, kyllä me näemme mikä on lapsellemme parhaaksi, jos vaihtoehtona on painonputoaminen ja hermojenmenetys. Ja jos rinnat kestää, suosittelen pumppausta, koitan vielä tihentää tahtia ja kiihdyttää maidontuotantoa.
 
Mulla on kaks imetystoppia ja ovat käytössä. Liivejä en ole vielä käyttänyt,kun ne ahdistaa. Rinnat on niin pinkeenä,että helpompi on ollut laittaa vaan toppi ja imetyslaput lätkästä siihen. Ulos mennessä neuletakki päälle. Mulla on kans löysiä hihattomia toppeja ns. saman mallisia kuin miesten hihattomat,mistä yläselässä menee olkaimet yhteen. Huomasin,että sellaisella helppo imettää,kun vetää kainalosta topin rinnan yli. Mä käytän nyt rintakumeja. Poika puri ikenillä jo niin kovaa,että toinen nänni alkoi vuotaa verta. Jouduin sitten päivän pumppaamaan veristä rintaa,kunnes parani. Aikamoista säätöö ja sähläystä imetys on. On pumppuu ja lappuu ja kumii ja vaikka mitä. Aluksi tuntui,ettei maito ikinä nouse,vaikka tyyppi roikkui rinnassa 24/7. Nyt sitä pulppuaa sitten aivan sairaasti! En tiedä olitteko muut varautuneet,että tää vie näin paljon aikaa! Itsellä ollut kärsivällisyys tosi koetuksella! Ehkä se balanssi vielä löytyy.. Kivuista en jaksa edes valittaa.. :D
 
Niin ja Kyumin, ihmettelen tosiaan,että tuomitsivat rintakumia,koska mulle sairaalassa suosittelivat sitä ja opastivat käytön ensitöikseen. Ärsytti silloin,mutta nyt olen tyytyväinen. Myös korviketta annettiin 3 krt ihan vähän,kun maito ei noussut ja poika hermostui,eikä saatu kukaan nukuttua. Olin ajatellut,että imetän alusta asti,enkä anna korviketta,mutta ei näköjään voi olla ehdoton. Kaikki toimimme parhaamme mukaan,niin eiköhän se riitä. Äidinvaistot käyttöön. :)
 
Vielä vinkiksi, kun maito nousi ja rinnat oli pinkeät jalkapallot, ne rauhoittuivat ja tasaantuivat kun kävin saunassa. Lämpö varmaan muutenkin rauhoittaa. Kauhea hiki öisin, ollut siitä lähtien kun maito nousi.
 
Takaisin
Top