Imetyksen ilot ja surut...

Taas tuntuu että meillä koko imetyshomma menee päin p'tä... Niin kuin tuolla muualla jo mainitsin, tänään oli neuvola ja mitattiin paino. Koska paino ei ollut noussut tarpeeksi, otettiin käyttöön lisämaito. Ohjeeksi sain että imetys 3 tunnin välein (max 40 min) ja päälle korviketta niin paljon kuin juo. Annettiin korviketta ensin 20 ml, kaikki meni. Annoin lisää, taas meni kaikki. En enää muista kaikkia määriä, mutta tuntuu siltä ettei toi poika saa paljon mitään rinnoista, kun niin paljon maistuu korvike. Ja aiemmin imetin molemmista rinnoista, nyt sekin unohtu kun stressaan ton korvikkeen kanssa. En haluais turhaan lämmitellä korviketta, ettei mene hukkaan. Päässä pyörii, tuntuu että ajatukset ei pysy enää kasassa. Ja itkettää. Ja vituttaa. En osaa löytää enää mitään rytmiä mein imetyshommasta. Miksi tää on niin vaikeeta...
 
Voi Alice, koita jaksaa! Toi on niin hirvee tunne kun tappelee imetyksen kanssa ja tuntuu että ei osaa eikä riitä ite mihinkään, mulla oli ainakin koko ajan itku ja tunne siitä että olin kauhee epäonnistuja :(

Olisko mitään apua että koittasit kerran pelkällä korvikkeella paljon pojalle maistuu? Sillon saisit ehkä vähän apua siihen että paljon poika yleensä tarvis kerralla jotta olis kylläinen? Lämmitä reippaasti vaikka 120ml ja katso paljonko uppoo, sen mukaan sitten mittailisi jatkossa sitä lisämaitoa. Itse tein kanssa samaa "virhettä" että en antanut tarpeeksi korviketta edes siinä vaiheessa kun rintamaito kiellettiin kokonaan kun luulin että vauva saa sitten liikaa maitoa ja vatsavaivat johtuu siitä, mutta neuvolassa sanottiin että reippaasti vaan pullo täyteen, poika lopettaa kyllä syömisen kun on täysi. Nyt meillä menee se 130-140ml kerralla ja ehkä vähän on parantunut toi unen laatukin, ei enää heräile tunnin välein syömään :) Jaksamista!
 
En tiedä mitä apua tosta pelkällä korvikkeella kokeilusta olisi, kun kerran tarkotus on myös imettää, enkä tiedä paljonko poika rinnoista saa. Kai se pitää vaan lämmittää silti isompi määrä ja heittää sitten ylimääränen viemäriin.
 
Totta varmaankin, ajattelin vaan että siitä ehkä saisi jotain kuvaa paljonko vauva tarvii yleensä kerralla ollakseen kylläinen... Mutta eipä sitä tissimaidon määrää pysty tosiaan mittaamaan muuta kuin pumppaamalla :(
 
Voi Alice, tsemppiä ! Tää imetys ei tosiaankaan oo niin helppo ja itsestäänselvä asia niinkuin jotkut luulee! Se ei todellakaan oo vaan, että tissi suuhun ja that's it!

Meillä imetys on kyllä lähteny sujumaan aika hyvin ja oon siitä todella onnellinen. Kerran tässä jo ehdin miehelle itkua tihrustaa kun mulla alko TAAS mennä rinnanpäät niin kipeäksi ja toinen jopa vähän rikki, että oonko mä näin huono äiti kun en oo osannu kumpaakaan lapsistani imettää. Onneks kuitenkin nyt osasin alkaa toimia ajoissa. Yhden kokonaisen päivän imetin rintakumeilla ja lotrasin Bepanthenia ja nyt pari päivää oon taas imettänyt ihan paljaana ja nännitkin on pysyny tosi hyvänä. Sekin tietysti vaikuttaa että nyt kun maitoa on alkanu tulemaan niin hyvin niin vauvan ei tarvii enää imeä niin voimakkaasti, että saa sen ruokansa sieltä. Lisäksi tietysti se, että kun Jemina aikanaan roikku tissillä ihan älyttömän pitkiä aikoja niin se lussutti rinnanpäät ihan täysin rikki kun annoin pitää niin paljon ihan vaan huvituttina. Nyt kun ei kahden pienen kanssa oo aikaa tissitellä koko päivää niin kyllä on huima ero.

Maitoa tulee hyvin ja on ilmeisesti laadultaan ihan jees kun niinkuin jo kirjoitinkin tuolla neuvolakuulumisissa niin typyn paino oli noussut parin päivän aikana 100g!
 
Alice, Koeta vaan jaksaa tarjota sitä tissiä niin paljon kuin jaksat... Varmasti kyllä stressaa toi tilanne, mutta onko sillä tosiaan mitään väliä kuinka/millä lapsensa ruokkii kunhan lapsi on tyytyväinen ja kasvaa!!!? On hyvä että noita neuvola käyntejä on vauvan kanssa alkuun näin tiheästi niin varmasti tietää saako pikkuset tarpeeks sapuskaa ja jos ei saa niin sit muut keinot käyttöön!!!

Mulle imettäminen on ollut kummallakin kerralla helppoa tuota liikatuotantoa lukuunottamatta. Tällä toisella kertaa olen saanut sen onneksi aisoihin jo tässä vaiheessa. Että kyllä se joskus voi olla juuri niin kuin lauraelina sanoi " tissi suuhun ja that's it!" en sano tätä kiertääkseni veistä haavassa vaan sillä että tietäisitte että jos tämän lapsen kanssa ei onnistu ei se tarkoita sitä ettei jatkossa onnistuisi!!!

Älkää lannistuko siskot!!!
emoticon 
 
Ihanaa lukea, että niin monella imetys on lähtenyt tosi mallikkaasti käyntiin. Meillähän kävi niin, että kun tyttö tehoaikanaan tottui pulloon ja tuttiakin mun pyynnöistä huolimatta hänelle tuputettiin, ei osannut sitten ollenkaan enää tissiltä syödä. Mulla on myöskin matalat rinnanpäät joten olis vaatinut tytöltä vielä lisää vaivaa... Aluksi yritettiin rintakumilla kun vihdoin sain tytön 4 vrk:n iässä rinnalle ja maito alkoi alkujärkytyksen jälkeen nousta, ja sillä alkuun onnistui jotenkin, sai syöttöpunnituksiinkin jonkun verran aina painoa, mutta loput piti aina antaa pullolla tai nenämahaletkulla. Sitten loppui se kumillakin imeminen. Ilman kumia kun yritettiin, niin oltiin lopulta molemmat vaan ihan yltä päältä maidossa (jota tuli suihkuamalla) ja lopen turhautuneita. Niinpä sitten lypselin tytölle pari viikkoa ja annettiin pullosta. Kunnes tuli ihan totaalinen väsyminen. Lääkärin mielestä tällä mammalla on jonkinlaista synn. jälkeistä masennusta johtuen varmasti osittain vaikeasta loppuraskaudesta ja vielä vaikeammista tytön alkupäivistä. Niinpä neuvolan kanssa tehtiin mun pitkän harkinnan jälkeen se vaikea päätös, että nyt loppuu lypsy ja tytöstä tulee korvikevauva... Näin on nyt menty reilu viikko ja hyvin tyttö kasvaa, onneksi. Vatsavaivat johtuvat varmaan osittain korvikkeesta. Imetyksestä luopuminen oli mulle todella kova paikka. En olis ikinä uskonut sen ottavan niin koville. Se ottaa vieläkin koville ja on mielessä joka kerta kun tyttöä pullolla ruokin. Onneksi maidon tulo alkaa nyt loppua pikkuhiljaa... Ei tarvitse koko ajan olla vaatteet ja lakanat ja kaikki märkänä.

Mutta miten tästä epäonnistuja-olosta pääsisi irti? Vaikka tiedän, että tämä oli meille paras ratkaisu, tunnen itseni jotenkin huonoksi äidiksi kun en pysty omalla maidollani ruokkimaan lastani.
 
Hemmis-
minä masennuin sillon esikoisen aikaan kun imetys ei onnistunut ollenkaan,väkisin yritin tasitella itelleni maitoo enempi ja poikaa rinnalle imemään jne.kokeilin jopa lääkkeitä .kunnes 1½kk taistelun jälkeen katottiin nmeuvolassa paremmaksi luovuttaa ja jatkaa pelkällä korvikkeella. eli tuolta osin tiedän miten paskan olon tuo saa itselle aikaiseksi.. ei siihen auta mikään mitä kukaan sanoo tai muukaan,aika. mutt muista se ,että lapsesi kasvaa ihan yhtä hyvin ja yhtä terveeksi kuin rintamaidollaki! :) tai ainakaan minun korvikelapseni ei oo mikään moniallerginen tai muutenkaan aina kipeenä ,niinkuin jotkut väittää ett korvike vauvat saa mukamas helpommin allergioita tai sairastelee niin PAH! itseasiassa yhden ystäväni lapsi on saanut 6kk pelkkää rintaa ja on jatkuvasti kipee ja omaa paljon allergioita..eli tuurista kiinni sanon minä.
toi asia kummittelee sun mielessä vielä pitkäääään.mutta ajan myötä siihen sopeutuu ja tärkeintähän on että lapsi saa ravintoa <3 *hali*
 
Voin sanoo et meidän äiti pystyi imettämään mua ehkä vajaan kuukauden kun joutu pahan rintatulehduksen vuoksi imetyksestä luopumaan eikä mulla oo ainakaan mitään korvatulehduksia tai muita ollu koskaan lapsena. Eikä nykyäänkään oo allerginen millekään. Itse ajattelen et jos imetys ei jostain syystä onnistu ni en ota siitä stressiä, nykyään on niin paljon lapsia joista on tullu ihan vastustuskykyisiä korvikemaidollakin. Tietty se näin on helppo vielä sanoa kun ei tiedä tuleeko itseltä maitoa ja miten se imetys lähtee sujumaan etteikö sit ottais siitä stressiä.. varsinkin kun oo muutenkin vähän viimeaikoina stressannu milloin mistäkin mutta loppujen lopuks luulen et se imetyksen painostus on peräisin aika pitkälti ulkopuolelta. Neuvolassa kysellään ja lähipiiri kyselee miten menee ym..

Älä hemmis turhaan syyllistä itseäs, tärkeintä on että lapsi saa ravintoa ja rakkautta <3
 
Tuntuu hölmöltä kaikkien imetysmurheiden jälkeen tulla hehkuttamaan kuinka hyvin meillä imetys on nyt lähtenyt sujumaan. Pakko vaan tulla kun oon niin superonnellinen! Esikoisen epäonnistuneen imetyksen jälkeen tuntuu niin hyvältä onnistua! Niinkuin tossa aikasemmin kirjoittelinkin niin alussa meinas tosiaan käydä niinkuin esikoisenkin kanssa eli tissit mennä taas ihan totaalisen rikki. Tilanne onneks korjaantui ja nyt mennään ihan täysimetyksellä eikä imettäminen satu ollenkaan! Pari ekaa imasua tuntuu vähän "epämiellyttävälle" ennen kun maito alkaa kunnolla herumaan. Mä pystyn jopa nukkumaan samalla kun tyttö syö, joten yösyötöistä on tullut äärimmäisen helppo homma; tissi suuhun ja mami goes bäck to höyhensaaret <3 Tyttö sitten nukahtaa kans aina siihen tissille ja siinä vierekkäin nukuksitaan :)
 
Alussa oli ongelmia imetyksen kanssa, odotusaikana sitä maitoa tuli ja tuli niin että vaihtoon meni suojukset mutta kappas kun poika syntyi ei maitoa tullutkaan. Silti ahkerasti pidin poikaa rinnoilla vuorotellen, vaikka ei saanut tarpeekseen maitoa. Korviketta annettiin sairaalassa ja kehottivat antamaan sitä myös kotona jos tuntuu siltä että poika ei kylläinen. Parina ekana yönä imetyksen jälkeen annettiin korviketta mutta nyt on jätetty pois, koska maito noussut kohisten rintoihin, niin että hyvällä ruokahalulla poika syö-maitoa on joka paikassa :) Ja tärkeintä sitä menee sinne masuun! Kasvua havaittu kyllä ja poika saanut pyöreyttä poskiin!

Rinnatkin voivat hyvin, kiitos Lansinoh-rasvan joka pitää ne kunnossa!
 
No niin. Olihan se jo vastoinkäymisen vuoro.

Poika söi aamun tissiä melkeen tunnin välein. Pulautteli kovasti mutta huomautteli syömistarpeesta tiuhaan. Mies tuli lounaalla käymään kotona, eli teki sitten sen lounaan, kun minä olin koko ajan tissi suussa sohvalla. Poika oli imeny jo kummatkin tissit tyhjiksi ja irrottautui tissiltä. Mies lähti takas töihin, minä 40 min tissisession jälkeen muka itelleni lounasta lautaselle laittamaan niin lohduton huuto alkaa.

Kokeilen röyhtäyttää, röyhtäisee. Uusi yritys hyssyttää poika nukuksiin ja parku tulee. Vaipan tarkistus ja vaihto. Hiljenee hetkeksi, mutta huuto jatkuu taas.

Sitten meinasi mennä hermo ja huomasin että huudon lomassa poika yrittää hamuta. Itkun kanssa lämmitin vähän korviketta ja se upposi. Eli syötyään kaksi kertaa kummatkin tissit poika veti vielä 60 ml korviketta. Sitten nukahti tyytyväisenä kesken röyhtäytyksen olalle ja huono äiti märisi ja söi lounaansa. Onko nyt tississä joku vika vai mikä? Eilen illalla vielä suihkusta tullessa maitoa valu molemmista tisseistä niin että kerääjää piti käyttää, ja tähän asti poika on pärjänny jopa yhdellä tissillisellä kerralla. Sairaalassa sanoivat että keskimääräinen syöntimäärä on tuon kokoisella ja ikäisellä 86 ml kerta 3 tunnin välein. Oisko sillä joku kasvupyrähdys?

Nyt iltapäivällä vajaan kolmen tunnin tirsojen jälkeen kelpasi pojalle jälleen kerran kummatkin tissit. En tajua, eikö se nyt sitten riitäkään vaikka viikonloppuna sai olla liikoja pumppaamassa pois?!
 
Mulla ei tullut raskaus aikana ku siin loppuvaihees vähän välillä oikeesta rinnasta matioa. sitku tyttö synty nii sitä tuli päivän jonki verra ja sai korviketta viel päälle, maito siitä sit nous ja sitä tulee nii helvetisti!viime yönä heräsin ku suojus oli läpi märkä ja rintsikat kaikki iha märkii ja koko oma kroppa maidossa. Imetys oli eka hankalaa, mut siitä se sit alko sujuu, en vaa vielä oikee osaa imettää istuviltee :/
 
hele81
onks tein vauvalla ollu masun kaa ongelmia? mietin et ku meil ainaki likka hamuaa rintaa sillon jos röyhtäsy ei oo tullu ja ilma kiertää vattas.eli söis maitoo sitten ns.virheelliseen tarpeeseen. me on tutti lykätty sille niin sitten kun sen hyväksy niin se on riittäny. ett tällä ainaki se imutarve on sillon kova jos vattas kiertää ja sit jos vaan syöttää ja syöttää tuon ihan ähkyyn niin se vaiva pahenee.
tietty myös vauvoille tulee välillä tiheen imun kausia jollon on entistä useemmin tissillä.voisko olla sitä vain? siitä en kyll tiä ett minkä ikäsenä ne tapaa tulla vai onko ihan tapaus kohtasta.
mullakin kyllä neiti välillä saattaa olla tunninki rinnalla ja sit vetää saman määrän lisämaitoo kuin niilläkin kerroilla kun on rinnalla vaan 30min O_o et en oikee tiiä mistä noi hetkelliset suuremmat nälät sitte johtunee :O
 
Mulla on ongelma...

Imetys on alkanut vasta viime päivinä sujua paremmin. Pojalla on nyt ikää kyllä vasta 1,5 viikkoa, joten lienee vielä aikaa parantua tästäkin. Sairaalassa ja alkuun kotona en meinannut saada poikaa millään imemään kunnolla, joten sitten joka syöttötaistelun jälkeen pumppasin loput maidot (ja pumppaan edelleen) ja annan ne sitten aina seuraavalla syötöllä lisäkrvikkeen kanssa pullosta. Ja maitoa on siis tullut niukasti.

Maanantaina poika koki ihmeheräämisen, terkkarin ollessa kotikäynnillä nappasi suoraan ja KUNNOLLA imuotteen rinnasta ja sen jälkeen imeminen on sujunut hyvin. Edelleen kuitenkin imetyksen jälkeen annan lisämaitoa. Alkuun imetysvälit oli tosi tiheitä, 3-4 h välein ja jouduttiin poika yleensä herättämään syömään. Ehkä ongelma johtui osin siitä, poika ei ollut vielä riittävän nälkäinen, eikä siksi imenyt kunnolla. Nyt kun paino on lähtenyt hyvään nousuun, saatiin lupa pidentää syömisvälejä ja nyt selkeästi imee nälkäisenä.

Mietityttää vaan sen lisämaidon tarve. Imetyksen jälkeen 15 min pumppauksella saan aikaiseksi vaan n 20 ml. Terkkari sanoi, ettei siitä voi päätellä mitään, vauva saa rinnasta erilailla. Syöttöpunnitusta ei ehditty kunnolla tehdä, sen verran terkan käydessä katsottiin, että lyhyen imun aikana ehti saada 20 g lisää painoa.

Nyt mietinkin, että pitäisikö kokeilla vähentää/lopettaa lisämaidon anto? Nyt poika herää n. 5 h välein syömään, mikä on aika pitkä väli. Ajattelin, että noin pitkä väli varmaan johtuu siitä, että tulee tankattua poika niin tehokkaasti sillä lisämaidolla. Eli jos vähentäisin sitä, niin poika varmaan heräilisi imemään useammin ja se taas varmaan voisi tehostaa maidontuotantoa?? Onko kenelläkään mielipidettä/ajatuksia??? Toisaalta inhottaa ajatus, että poika jäisi nälkäiseksi. Toivoisin vaan, että oma maito alkaisi riittämään... Helpotus nyt kuitenkin sekin, että vauva on oppinut kunnolla imemään, ei tarvitse enää taistelun kautta tyrkyttää rintakumin kanssa!

 
nika

mä sain semmosen ohjeen et kun ensin syötän rinnat ja kun vauva ei selvästikkään enää saa rinnasta,eli alkaa huutaan tai pälyileen vaan ympärilleen niin sit lisämaitoo ja antaa ensin vaan vähän,sit jos edelleen tuntuu nälkäseltä niin sit himppu lisää jne. et ei anna heti isoo ja tyydyttävää määrää sitä lisämaitoo.vaan kokeilee AINA ensin ett tyytyiskö vähempään ja sit tietty mieluummin löis aina rinnalle.mutta. pakkohan sitä lisämaitoo on aina jonku verran antaan jos vauva selvästi on nälissään ja rinnasta ei tule
 
xiina85: on meijän vauvalla masuongelmaa, tullu ihan viikon sisään, poika pieree suurinpiirtein vettä (syytän d-tippaa kyllä tästä). Kiitos vinkistä, tässä kohtaa taidetaan olla oikeilla jäljillä:

Eilen aamulla ei korvike kelvannut "nälkään"; hamuilu jatku vaikka kummatki tissit oli tyhjät. Röyhtäytin ja röyhtäytin ja ei tullu röyhyä ja itku vaan koveni. Sitten ku poika veti vaipan täyteen tavaraa, hiljeni. Loppu päivä meni tosi kivasti ja sievästi tissillä, vauvan vinkit oli tosi selvät ja syönti vähemmän sotkuista kuin aikoihin :D Nukkui parvekkeella ulkoilmassa melkeen kaks tuntia ja sitte oli tosi nälkä. Joku kommentoikin että vauva syö tiheään, 3-4 tunnin välein, mutta minä oon huomannu että jos meillä menee lähellekään 3 tuntia niin sitten alkaa vauva raivota niin että ei pysty keskittymään syömiseen, kuten kävi ehkä eilenkin illalla:

Käytiin iltasella vaunulenkillä ja poika nukku jonku 2,5 tuntia. Sitte iltakasin maissa tehtiin iltatoimet ja mentiin pötkölleen. Tissiä halutti pojalla, mutta joko väsytti tai mahassa kiersi tai oli jo niin nälkä ettei voinu keskittyä tissille ja jos otin tissin pois suusta ja nostin pojan pystyasentoon niin huusi niin että mulla lähti hetkeksi korvasta kuulo. Sitten huijasin ja annoin tuttipullosta 30 ml korviketta, vauva hiljeni ja rauhottui tissillekin. Tosi raivostuttavaa kun vauva heiluu ja huitoo käsillä ja jaloilla ja kätisee eikä sitä meinaa saada syliinkään kunnolla ja sitte ku kynnet on tosi pitkät mutta ei niin vahvat että tohtis vielä leikata ja tissit on sitte raivarisyötön jäljiltä ihan naarmuilla... meidän Predator <3

Kysyn tänään neuvolassa vielä vinkkejä onko mun tekniikka jotenki väärä vai miksi se pää heiluu ja heiluu siinä tissillä. Välillä sujuu tosi hyvin ja tuntuu tehokas imu, välillä se on ihan kauheeta ja raivostuttavaa häsläämistä, ja oon varmaan vähä naurettava mutta tuntuu se aika henkilökohtaselta että ku omat tissit on räjähtämäisillään ja toinen ei huoli mutta pullosta kelpaa kaupan tavara ku on vaan helpompi juoda.. HÖH. :(
 
Moikka meilä kans välillä sama ongelma tissillä ollessa et menee ihan hästäämiseksi, tyttö vaan pyörii ja hyörii välillä ottaa tissiä suuhun, mut ei malta imeä. Maitoa kyl näyttäs tulevan ku puristaa, mutta välillä pitää sit antaa pullosta ku ei tissille rauhotu. Kiva kuulla mitä neuvolasta sanovat Hele81 sulle :-)
 
Meillä menee imetys tosi hyvin. Mua ei satu yhätä eikä tunnu epämiellyttävältä. Tyttö on hirvee syöppö ja ottaa iha reilusti kii :) ainoo millo nyt vähä ongelmii ku se on tosi väsynyt nii oon välil luovuttanu ja hakenu pullon, mut nyt pyrin siihe et en enää turvaudu siihe pulloo muuta ku on jotai vieraita paikal. Mä nimittäi en halua imettää muiden katseiden alla
 
lei:  neuvolassa sanottiin mulle että se on kuulemma ihan normaalia että vauvat heiluu siinä tissillä kunon kova nälkä tai väsyttää, voi just tehä sen että antaa enste pullosta pahimpaan hätään että vähä rauhottuu. Tai sitte että herättää syömään.

Kyllä ton rintamaidon pitäis neuvolantädin mukaan riittää kun pojalle oli tullu selkeesti painoa lisää. Eilinen oli ihana päivä (ja yö). Ei yhtään tissiraivaria, ei yhtään tuttipullottelua, ei yhtään mahakipua!!! Otin testaukseen semmosen taktikan että herätän pojan viimestään 3 h välein tissille ja jos ei heti ota tissiä niin tsekataan vaippa, sen jälkeen jo maistuu. Nyt oon imettäny ainoastaan istualtaan, vaikka se on mulle ja tuolle heilujalle vaikeempaa, mutta pystyasennossa imeminen on ainaki yhden päivän tutkimusaineistolla vähentäny mahakipuja! Sitte keksin semmosen vatsanrentoutus-jalkojenheiluttelupelin josta vauva tuntuu tykkäävän. Sillon lähtee myös parhaat paukut :)
 
Takaisin
Top