Imetyksen ilot ja surut...

Meiän pikkunen on nyt ruvennu puklaan ihan kaarella järkyttävän paljon kerralla mutta ei kuitenkaan läheskään joka syönnillä. Paino noussu kyllä ihan mallikkaasti syntyessä 3360g 1kk ikäsenä 4060g et sen suhteen ei hätää! Jostain luin et pystyssä imettäminen saattas auttaa, en tiiä sit? Nyt oon melkeen aina imettäny pitkälteen kun mulla on ollu niskat ihan jäbässä. Täytyy ainaski tota pystyssä imettämistä kokeilla! Oisko kellään mitään muita vinkkejä et ei olis toi pulauttelu noin rajua?! Ärsyttää kun lakanat menee vaihtoon käytännös joka päivä ja harsoja kuluu!!! Voi tätä pyykin määrää....
 
niin ja tosiaan meiän tirppa ei oikeestaan mahaansa itke... Jos vaan röyhty tulee syönnin päälle ni eipä paljoa itkeskele...
 
Täällä menee imetys vaihtelevasti. Joinain päivinä ja varsinki iltasin neiti saa mielettömiä raivareita rinnalla :o rimpuilee vaan ja huutaa naama punasena.. siinä on mullakin tullu välillä itku kun ilta myöhään väsyneenä neiti raivoo.
Meil on tyttö muutenki tosi paljon rinnalla. Eilen oli esim vähä reilu kuudesta 24 saakka.. välillä raivoten ja välillä saattaa torkahtaa hetkeks ja heti ku yrittää omaan sänkyy viedä niin herää ja muka taas nälkä :D huohhh
 
Kiitos Hele81 tiedosta :-) meiläki täälä sitä pulauttelua välillä enempi ja välillä vähempi. Sillon ku kunnon röyhyt tulee syönnin jälkeen ni pulauttelua vähempi, mut aina vaan ei röyhtäsyä kuulu.
 
meillä myös on välillä röyhtäsyt tosiii tiukassa ja sit puklutellaan kunnolla. mut sit jos saa hyvin röyhtäseen niin ei puklaile nii isosti,toki niit tulee mut on sit semmottii pikkasii.
kannattaa muute kokeilla röyhtäyttää sillai ett otatte vauvan käsivarrelle vatsalleen ja kevyesti taputtelee pyllylle :) sillai meillä tulee aika hyvin.
 
Meillä poika ei pulauttele mutta röyhtäisee kunnolla aina syönnin jälkeen ja välissä myös jos vaihdetaan tissiä. Se ois pumpun osto tällä viikolla, tuo maito nousee päivä päivältä vaan enemmän rintoihin eli korviketta ei tarvitse antaa enää niin usein. Jeeh! Heräsin aamulla siihen kun toinen tissi oli kunnolla vuotanut, suojukset märkänä ja paita myös.
 
masu87; Onnea kunnon maitovuodosta ;D 
 
Itse odotan vieläkin että maito kohahtaisi kunnolla rintoihin..

Itselläni kävi niin että neidillÄ on HuRja imu ja hän onnistui imemään nännit haavoille heti laitoksella. Kovasti yritin jo ensimmäisenä vuorokautena hoitohenkilökunnalle selittää että sattuu niin penteleesti, onkohan imuote oikein?? Hoitajat olivat sitä mieltä että joo, sen kuuluukin sattua ja siihen kipuun tottuu.. No, kaksi ekaa vrk:t purin hampaita yhteen ja itkin kunnes kolmantena pÄivänä eräs hoitajista kauhistu että sullahan on nännit avohaavoilla ja neiti on imuttanut vinoon.
Sitähän minä olin yrittänyt selittää mutta mutta.. Hoitaja haki heti rintakumin ja rasvaa. :)(Rintakumin kanssa edelleen imetellään)
Mutta lievästi sanottuna ÄRSYTTÄÄ kun eivät aikaisemmin huomioineet kipujani saatikka vikaan imettyjä nännejä.. Asenne oli taaas että ensisynnyttäjä vaan valittaa kun vähän tissiä nipistää..
Rintakumin antanut hoitaja varasi yös minulle ajan "imetyspolille" jossa saisin tukea imetykseen. Nuo "imetyspoli" käynnit muuttuivat kylläkin neidin punnitus käynneiksi kun paino alkoi laskea. Neiti sai käskyn ottaa korviketta rinnan jälkeen ja sillä tiellä mennään. Yhden kätilön ohjeesta jo jätettiin korvike parina päivänä vähemmälle ja lopulta pois mutta sittenpä paino olikin taas laskenut. eli korvike takaisin ja isommalla annoksella.

Harmittaa ihan possuna kun ei maito ota noustakseen, vaikka välillä' jo lupaili siihen malliin :( Menin sitten maanantain neuvolan jälkeen ostamaan sähköpumpunkin jos se auttaisi asiaa mutta ekalla lypsyllä toisesta rinnasta ei tullut mitään .  RaiVostuttaAA!!  haluaisin niin kovin täysimettää neitiä mahdollisimman pitkään ja tietysti ei haittaisi jos korvikepieruista päästäisiin eroon .

kaikkea olen yrittänyt mikä ehkä edistäisi maidonnousua: suihkuttelu, kuumavesipullo, alkoholiton olut ... eipä juurikaan edistystä, tai siltä ainakin tuntuu kun pitää korviketta neidille tuputtaa joka imetyksn jälkeen.

Sitten vielä päivänkysymys; ollemme saaneet ohjeet että neiti pitää herättää syömään 3h välein. Siis 3h siitä kun edellinen syöttö alkoi.
Nooh, mutta mitäpä tehdä jos neiti hengailee rinnalla vaikka esim.2,5h, herätetäänkö tyttö 0,5h päästä syömään? tai jos hän viihtyykin siinä 5h, niin kuin eilen kävi.
Tähän olen saanut eri kätilöiltö erillaisia ohjeistuksia. Joittenkin mielestä ehdottomasti 3h välein herätys ja syöttö ja toiset taas sanoo että tilanteen mukaan.
Mutta mistä sen tietää onko neiti saanut syödäkseen minkä verran kun on "hengaillut"  rinnalla useita tunteja ja välillä imetään ja välillä nukutaan? vaikea mennä sanomaan imun perusteellakaan kun on rintakumi käytössä.
Tietysti yritän seurata nielemisääniä mutta ei sitäkään aina turhautuneena muista seurata :( miettii vain että josko saisi neidin rinnasta irti ja pääsisi esim.syömään/vessaan/suihkuun tjn.. mutta auta armias jos yrität irrottaa neitiä tissistä emoticon

Plääh, voi tätä turhautumisen määrää...

Ja kuinka paljon ärsyttää kun mies kehtaa tokaista keskellä päivää että kylläpä VÄSYTTÄÄ! siis hän joka on saanut melkein katkotta yöllä nukkua,. Mitä nyt herää ehkä vessaan... AAARGGGHH!!

mutta nyt pois kiukku minusta ja toiselle aamupalalle
 
Katilii:  Ompa kummallista snao noin että sen kuuluuki statu ja kipuun tottuu!! Mulla kävi neuvola kotikäynnillä ja se kysy mites rinant, nii mä sanoin että ei satu yhtää et hyvin menee, sit se sano nos itte vauvalla on oike imutekniikka! ei sen jumaliste kuulu sattua, mä ono esnisynnyttäjä ja mua ei ole statunut lainkaa koko imetys. ärsyttää kyl sun puolesta
 
Eevi^: Ne varmaan ajatteli että ensisynnyttäjä liioittelee kipu tuntemuksiaan ja heidän mielestään tytöllä oli hieno imuote! joo,o, ja hienolta se tuntuikin :D Auwwwiii...
Ärsyttää kun joutu sitten rintakumille ja viime viikolla jo yksi kätilö ahdisteli jotta pitäisi nyt päästä eroon tuosta kumista. Arvatenkin neiti on siihen jo kovin kiintynyt ja pistää melkoisen tivolin jos yritän luomutissiä tarjota :(
ei paljoa nappaa väsyneenä yrittää luopua kumista, etenkin kun pitää neitiä syötellä 3h välein ja etenkin yöllä on vaikeuksia pysyä hereillä syötön ajan, niin äidillä kuin tyttärellä että kumin kera mennään..
 
Katilii, meillä oli samanlainen tilanne, eli tisseistä ei tullut tarpeeksi maitoa, joten piti ottaa korvike lisäksi imetyksen jälkeen ja imetys 3 h välein (imetyksen aloituksesta). Meille annettiin lisäohjeeksi, että imetystä korkeintaan 45 min, koska poika tykkäs hengailla tissillä ilman imemistä (ja imeminen on uuvuttavaa vauvalle, eli ei kovin pitkään saisi sitä tehdä). Näin saatiin paino nousuun ja vähennettiin korvikkeen määrää, jolloin paino ei taaskaan noussut tarpeeksi. Eli korvike on meillä aina käytössä, niin paljon kun jaksaa tissin jälkeen syödä, imetysväli on korkeintaan 5 h (yleensä poika huutaa ruokaa 2-4 tunnin välein), Ja meillä on ollu rintakumi käytössä alusta asti, eikä neuvolassa nähnyt sitä mitenkään huonona asiana, kunhan ei itteäni haittaa (ei todellakaan haittaa).
 
Kerronpa nyt omankin surkean imetyskokemukseni :/ Eli persiilleen meni täällä(kin). Sairaalassa kaikki tuntui sujuvan ensin hyvin, vauva imi tissiä tyytyväisenä eikä huutanut. Tissitkin olivat aivan täynnä maitoa, ja jotenkin oletin, että kyllähän vauva saa ravintoa. Sitten vauvan paino romahti ja keltaisuusarvot pomppasi, eli tissistä ei sitten tullutkaan mitään. Siinä sitten asiaa tutki vuorollaan ainakin parikymmentä kätilöä ja hoitajaa, mutta vaihtelevalla menestyksellä. Ainoa mikä loppupeleissä toimi, oli rintakumi. Vauva oppi kyllä imemään, mutta oma rinnanpää oli sellainen onneton vetkula, ettei se yltänyt tarpeeksi syvälle, vaikka kuinka yritin. Jouduttiin olemaan tämän takia pitkään sairaalassa, kun halusivat saada homman toimimaan. Kaikki hokivat, että kyllä se siitä sitten alkaa sujua. Ja paskanmarjat, kotona sama ongelma. Pumppasin omaa maitoa kuuden tunnin välein, ja annoin tissin jälkeen lisämaitoa pullosta. Kun oma maito loppui, annoin korviketta.

Ja sitten alkoi taas alamäki... Rintakumi ilmeisesti falskasi sen verran ilmaa, että vauva oksensi kaiken maidon rintaruokinnan & lisämaidon antamisen jälkeen, ja se hajotti äidin pahemman kerran. Siinä pumppaat maitoa useamman kerran päivässä ja istut lapsi rinnalla tuntikaupalla, mutta kaikki lentää kaaressa ulos! Pyykkivuori vain kasvaa ja itku tulee itse kullekin. Pullon kanssa mitään superoksentelua ei taas ollut, joten oksentelun oli johduttava rintaruokinnasta/rintakumista. En kestänyt enää, joten jätin rintaruokinnan kokonaan pois ja siirryin pulloruokintaan. Pumppaan edelleen maitoa tissistä, se ei minua haittaa. Vauva on kasvanut nyt hyvin eikä oksentelua tule kuin pari kertaa päivässä, mikä on minusta normaalia, eihän lapsen ruuansulatuselimistö ole vielä kehittynyt kunnolla. Saan myös mielenrauhan sillä, että tiedän, paljonko vauva saa sitä maitoa, kun omasta rinnasta se määrä on vaihdellut nollan ja 50 millin välillä. Neuvolantätikin oli sitä mieltä, että tämä järjestely on nyt paras. Voin vielä joskus kokeilla tissittelyäkin, mutta epäilen, että se voi jäädä. Minulle tärkeintä on tässä se, että lapsi saa mun maitoani edes jonkin verran (sitä kun kerta riittää) ja että lapsen paino kasvaa. Myös onnistumisen tunne on tärkeä, muuten menee äidin kohdalla kaikki päin persettä. Jos joku tulee nyt ehdottelemaan tissittelyä ja sanomaan että "kyllä se siitä, kun vain jaksat yrittää" niin pataan tulee ja rankasti. Minusta jokaisella on oikeus päättää itse, mitä tekee tämän jutun kanssa, ollaan kaikki niin erilaisia muksuinemme. Sairaalassa tuli itselle ainakin selväksi, että mielipiteitä ja "totuuksia" on niin monia kuin ihmisiäkin: kun kysyin osastolla tuttipullojen puhdistamisesta, joku sanoi, että ne pitää heittää roskiin aina käytön jälkeen, toinen käski vain huuhdella kylmällä vedellä. "Voi sen ehkä astianpesuaineella pestä..." Jaaha. Että järki käteen...
 
meilläki mennään rinta- JA korvikemaidolla. kun ei tuu tar+peeks niin ei. hmph. toisinaan vähä ottaa luonnonpäälle kun oma ei riitä mutta oon kyllä tyytyväinen  tähänki vähään.ja helpottaahan tuo elämää et neiti syö pullostakin x) voi jopa joskus itte käyä jossain ja isi hoidella ruokintapuolta :P me on laitokselta asti menty lapsentahtisella ruokailulla.onneks.
aikamoista touhua olis kyllä jos tuttipullo pitäs aina roskiin viskoo :DDDD melkosen kalliiks kävis xD
 
meitä kumitissejä tuntuu siis riittävän ...

Rasittavaa kun menin ostamaan rintapumpun jotta saisi hyvällä tuurilla syötettyä omaa maitoa pullosta, mutta hyvä tuuri loppuikin ekan pumppauksen jälkeen. enää irtoaa muutama pisara pumpatessa. Siis tosiaan muutama, ei ihes pullon pohjalle valu pisarat kun niin vähän :(

Itse olen saanut 3h imetysväliin niiin monta ohjeistusta että ei tiedä mitäkä noudattaa. Yksi oli sitä mieltä että 10min per tissi ja vaihto, tätä tissiltä pompottelua saa jatkaa niin pitkään kuin vain jaksaa. Toinen taas opasti että 15min per tissi ja sit korvike. Ja joku kolmas oli taas sitä mieltä että tissiä max.20min ja sit korvike. ja joku sanoi että tissiä niin paljon kuin neidille maistuu ja sit korvike pääälle jos vielä maistuu...
No itse olen aina soveltanut tilanteen mukaan. tällä hetkellä tuntuu että tissit on aina rutikuivat mutta silti pitää neitiä työllistää jotta hän aktivoisi tyhjiä "nahkapussejani ".
Mitä sitä olisikaan valmis maksamaan jotta saisi imetyksen sujumaan, huomenna tulee neidille 2vko ikää joten olisi jo korkea aika alkaa maidon tuotannon käynnistyä !!

tosiaan, viikon niksi; heitä pullot roskiin käyttön jälkeen . Taloudellista ja luontoystävällistä. Eikä tosiaan tarvitse vaivata pientä päätään mihin ne hurjan isot lapsilisät tuhlaisi ;)        ...Tosi hyviä ohjeita on joku antanut...

Itse ostin kättäriltä kotio päästyäni 4kpl rintakumeja, ajattelin että ei enempää tartte kun kohta mennään ilman, mutta pitänee tänään ostaa lisää kun ne on aina hukassa tai likaisena :(   
 
Katiili ja Tiikerililja: Niin tunnen teidän tuskan tästä imetyshommasta!!! Sairaalassa imemisestä ei tullut mitään, poika ei saanut kunnon imuotetta, rintakumilla vaan vähän onnistu, maitoa ei tullut läheskään tarpeeksi jne. Paino romahti sairaalassa,lähti sitten toki vastikkeenannon tehostuksen jälkeen nousuun ja kotiin päästiin myös ohjeella imetys 3 h välein. Siinähän sitten taisteltiin, kun imetyksestä ei tullut mitään, imetyksen päälle pumppasin, jotta maidontulo aktivoituisi, annoin vastikkeen, röyhtäytin jne. Koko ruljansiin meni aikaa yli 2 h ja samantien piti aloittaa uudestaan...Ekaan neuvolakertaan mennessä olin jo ihan raunioina, se epäonnistumisen tunne siinä väsymys- ja hormonihöyryissä oli ihan kamalaa. Ekassa neuvolassa paino oli noussut, mutta nihkeesti ja edelleen jatkettiin samalla 3 h välein syöttämisellä. PAinokontrolli sovittiin vaan muutaman päivän päähän ja sitten paino oli onneksi noussut niin hyvin, että saatiin päivisin venyttää imetysvälit 4-5 h ja öisin 6 h (poika kyllä herää vaatimaan ruokaa jo ennen 6 h täyttymistä). Se helpotti elämää ihan suunnattomasti, koska pidemmän imetysvälin ansiosta poika oli selkeästi nälkäisempi, niin imeminenkin lähti sujumaan paremmin. Yhtenä päivänä nappasi vaan rinnasta kiinni ilman kumia. Ote oli vielä hiukan väärä, ei heti osannut "rullata" alahuulta tarpeeksi, mutta sekin korjaantui reilun viikon aikana.

Maidontulo on mullekin ollut ongelma. Söin kuurin Primperania maidontuloa lisäämään, vaikea sanoa oliko siitä apua. Mitään kunnon nousua en ole tuntenut, mutta hiljakseen kotona huomasi, että ajoittain tulee sellaista epämääräistä painontunnetta rintoihin, jonkinlaista kiristystä, varsinkin ennen syöttöä.

Edelleen olen pumpannut aina imetyksen jälkeen, lähinnä tehostaakseni maidontuloa. Pumppaamalla sain aina jotain 10-30 ml ja olen koko ajan ajatellut, että eipä vauva kovin häävisti voi saada. Ollaan siis lisämaitoa annettu imetyksen jälkeen koko ajan. Eilen sitten oltiin illalla juhlissa ja pikkuinen oli ekaa kertaa isovanhempien hoidossa muutaman tunnin. Kotiin tullessa rintoja kiristi kovasti ja päätin pumpata, koska (hunona ätitinä) olin juonut pari lasillista, enkä vielä uskaltanyt imettää. Yllätys oli mekoinen, kun pumppaussaalista tulikin 130 ml!!! Eli vauva ilmeisesti ihan kohtalaisesti saakin maitoa. Olin kyllä tosi tyytyväinen, vaikka ne maidot menikin viemäristä alas .  Mulle terkkari sanoi, ettei pumppaamalla saadusta maitomäärästä voi myöskään suoraan arvioida saako vauva tarpeeksi. Joillain vaan ei pumppaamalla kunnolla tule, mutta vauva saa silti imemällä.

Poika on nyt siis kolme viikkoa, ja imetys on lähtenyt kunnolla toimimaan vasta ihan viime päivinä. Olin itse jo aikas luovuttanut ja täytyy myöntää, että osittain jo toivoin, että maidontulo lakkaisi sitten kokonaan, ettei koko ajan tarvitse yrittää ja tuntea olonsa niin saakelin epäonnistuneeksi. Mutta näköjään tilanne voi vielä näinkin "pitkän" ajan päästä lähteä parantumaan...Sen takia sitä ilmeisesti hoetaan, että pitää vaan jaksaa yrittää, kyllä se siitä... Mutta uskoa vaan kaikille tämän kanssa tasteleville, että parannusta voi tulla. Tosin ymmärrän kyllä täysin niitäkin, joille paras ratkaisu on pulloon siirtyminen.

Neuvoja tosiaan varsinkin sairaalassa sai niin monenlaisia, että lopulta olin itse aivan sekaisin niiden kanssa. Osan mielestä rintakumi oli hyvä juttu, osan mielestä itse paholaisesta. Kaikkien kätilöiden neuvoja koitin kuunnella ja kokeilla ja aina tuntui että persiilleen menee ja sitten tuli täysin luuseri-fiilis, kun mikään ei auta. Tuntuu, että eniten tässä on auttanut aika ja harjoittelu, vauvakin on nyt selkeästi keksinyt, missä asennossa ja miten maitoa parhaiten tulee... Vielä mietin, että uskaltaisiko nyt viimein tuon imetyksen jälkeisen pumppauksen jättää pois ja luottaa siihen, että vauva stimuloi tissejä tarpeeksi?

Tsemppiä kaikille ja uskoa imetykseen. Oma mielipiteeni kyllä on, että vastikkellakin taatusti ihan terveitä lapsosia kasvaa ja pääasia on ettei äiti ihan kokonaan ahdistu ja masennu, jos imetys ei vaan toimi!


 
Hienoa Nika, että sulla tilanne kääntyi paremmaksi :) Itse taas saan mielenrauhan tuolla pullottelulla, vaikka sen kanssa voi mennä hermot ainakin öisin, kun pitää juosta lämmittämään maitoa samalla kun vauva kiljuu nälkäänsä niin että koko talo herää siihen. Tissi olisi paljon nopsempi vaihtoehto. No, eivätpä nuo yösyötötkään nyt ikuinen "riesa" tule olemaan. Nyt vauva ollaan siirretty omaan huoneeseen nukkumaan, jotta mies saa nukuttua. Itse nukun vauvan kanssa samassa huoneessa siihen asti, kunnes saadaan hankittua itkuhälytin.

Rintakumista vielä: meidän neuvolakätilö kertoi imettäneensä pelkästään sen avulla, koska muuten imetys ei onnistunut huonon rinnanpään takia. Eli neljä kuukautta hän oli täysimettänyt rintakumilla ja sen jälkeen pari kuukautta jatkanut osittaisimetystä rintakumilla. Eli sitäkään ei ole pakko heittää menemään, jos homma sujuu sillä parhaiten. Ei tarvitse kokea syyllisyyttä, vaikka pelkällä rintakumilla imettäisi :)
 
Nika, Hieno kuulla että olet saanut imetyksen sujumaan  !

Meidän Neidille tulee huomenna 3 viikkoa täyteen ja täällä tuskaillaan edelleen.
juuri äsken yritin pumpata imetyksen jälkeen ja tuloksena oli muutama tippa pullon pohjalle  ei todellakaan mikään voittaja fiilis...

Tälllä viikolla olis taas punnitus neuvolassa ja toivoa sopii että Neiti olisi jo nyt päässyt takaisin syntymäpainooon.

Minkälaisia korvike määriä muut on syöttöneet imetyksen päälle?
Itse sain ohjeistuksen 30ml rinnan päälle. Eka siis pompotellaan neitiä tissiltä toiselle 10minsan välein. Mikä rassaa äitiä kun hyvän imetysasennon löytyminen on hakusessa. Varsinkin kun on sanottu että aina istuvassa asennossa imetys. Tosin yöllä olen makuulta imettänyt. Ongelmaksi öisin on tullut äidin ja tyttären nukahtaminen kesken syönnin. Viime yönäkin heräsin tunti imetyksen aloitettuani, sekä minä että asiakas nukkua töhötettiin  Eipä siinä muu auttanut kuin äkkiä kipaista korviketta ja sitten jatkettiin unia.
Seuraava syöttö venähtikin taasen 4h päähän vaikka pitäisi syöttää 3h välein, mutta päätin että yöunilla voi välillä joustaa jos neitiä unettaa. On meinaan tosi turhauttavaa herätellä toista syömään kun siihen menee välillä tosi monta aikaa ja sitten neiti kuitenkin kohta jo tupsahtaa tissille *krooh phyy*. Eli olen tuhma äiti ja annan välillä neidin nukkua "liian" pitkään. Toisaalta myös äiti tarvitsee välillä unta, uni vajeen kanssa maito ei kuulemma tahdokkaan nousta niin helposti.
 
katilii83
meil menee rinnan päälle korviketta 60ml.meki aina neidin kansa nukahetaan yösyötöllä xD mut mä teen sen tietosesti koska muuten en sais oikeesti tarpeeks nukuttua ja väsynyt äiti ei oo mistään kotosin :P ja ku neiti nukkuu hyvin siinä vieressä niin mikä jottei :) sit jos neiti alkaa taas tohottaan siinä nälkää niin vaihdan rintaa ja taas jatketaan xD sen vaihdon jälkeen yleensä nukkuuki sit pari tuntia siinä vieressä :)
 
Meillä menee imetyksen päälle 100-125 ml korviketta, poika on 5 viikkoinen. Oon huomannu että nykyään aina tissillä poika kiemurtelee levottomasti ja irrottaa otteen tosi usein. Tänään kattelin tarkempaan rintakumia, siinä ei ollu yhtään maitoa kun kesken imun otin pois pojan suusta. Aiemminkin oon epäilly, että onko mun maidontuotanto tyrehtynyt kokonaan? Poika on muutenkin laiska tissillä, kai se on tottunu pulloruokintaan.
 
Täällä mennään myös korvikkeella + rinnalla. Päivisin jos ei ole mikään kiire mihinkään, niin koitan imettää pelkästään  ja silloin vaan korviketta jos poika jää nälkäiseksi. Öisin poika on myös rinnalla, helpointa nostaa siihen viereen ruokailemaan. Jos päivällä on aikaa niin lisäksi pumppaan maitoa ja annan sen sitten pullosta (onneksi maitopossu ruokailee hyvin sekä rinnalla että pullosta) pumppaamalla tuota maitoa tulee kyllä tosi vaihtelevasti! pumppaan molemmat rinnat ja saldo on 50-100ml yleensä. Paljon te muut saatte pumpattua? Tiukan aikataulun sattuessa annan pojalle pelkkää korviketta, sitä menee kovaan nälkään 125ml (nyt ikää 3 viikkoa), joten eipä mun omat maidot tosiaan riitä vauvan tarpeisiin. Illalla nukkumaan menneessä oon nyt sortunut antamaan ison määrän tuttelia, että sais nukkua ekan yösyöttövälin pidempään. muuten saatetaan heräillä 2h välein syömään yöllä.

Milloin olette laittaneet vauvat omaan huoneeseen nukkumaan?
tuo kaveri "possuttelee" yleensä lähes kokoyön, tuhisee, ähisee, ähelteää ym. siinä ei äiti saa oikeen nukuttua kun havahtuu kokoajan vauvan ääniin.

muuten meillä menee ihan mukavasti. vielä kun saisi maidon nousuun ja pidempiä yöunia niin :)
 
Takaisin
Top