Imetyksen ilot ja surut...

Kyllä oli rankka yö..piti lypsää sitten maidot ulos kun ei vaan onnistunut imettäminen. Aamusta soitin heti neuvolaan ja täti siellä kertasi ja kertasi myöskin ettei saa itse alkaa hermostumaan, rauhallisesti vaan yrittää ja yrittää. Onneksi ensi viikolla on se kotikäynti neuvolatätillä niin saa apua taas kädestä pitäen, on se vaikeaa yrittää puhelimessa neuvoa.
Ihan hirveää kun tuntee olonsa niin huonoksi kun maitoa tulee niin että vuotaa toisesta kun toisesta lypsää tai saa joten kuten imetettyä.

 
mun imettämiset meni sitten heti päin mäntyjä!! Tuli yks päivä kauhea ylävatsakipukohtaus ja sairaalaan päivystykseen menin, ku ei kunnolla henki kulkenu. Nyt selvis sitten että mulla on sappikiviä ja edessä on sappirakon poisto 2-3kk päästä (kuulemma raskaus voi laukaista sappikivien oireilun) :( sain lääkkeet joiden kanssa en saa imettää (maitoa tulis kyllä vaikka muille jakais). Harmittaa tosi paljon! Vielä sitten neuvolassa tuli tosi paha olo ku neuvolatäti totes et "kyllähän vauvan olis tärkeetä saada sitä rintamaitoa. Soita sille lääkärille ja tarkista vielä voitko imettää". Et tosi kivat fiilikset oli lähtee sieltä!! Jos purkin kyljessä lukee selvällä suomen kielellä että EI imetyksen aikana ja lääkärikin kielsi imetyksen!! Tunsin itteni niin huonoks äidiks, kun poika joutuu syömään korviketta! Tiedostan kyllä etten voi tehdä asialle mitään, mut kuitenkin :( Anteeks tämä avautuminen ja ruikuttaminen täällä. Ärsyttää vaan niin paljon!!
 
Täälläkin on vähän ongelmia imetyksen kanssa... tunteet vielä käy ihan ylikierroksilla niin itse hermostun ja itken joka päivä. sairaalassa imetys tuntui sujuvan tosi hyvin, mutta kun kotiin päästiin, en ole saanut vauvaa hyvään otteeseen rinnalle kuin muutaman kerran.  rinnat ovat olleet verillä ja rikki, nyt oon taas pystynyt eilen ja tänään imettämään. maanantaina tunsin itseni täydellisen epäonnistuneeksi kun jouduin turvautumaan korvikkeeseen, kun ei siitä imettämisestä tullut yhtään mitään.
kova on halu imettää ja oon alusta asti toivonut, että saisin ja pystyisin imettämään lapseni. hermostun vain itsekin todella helposti kun ei heti onnistu. vauvan pää vain heiluu aina väärään suuntaan, kun yritän saada rinnalle.
toinen mikä turhauttaa on se, että kun viimein ja vihdoin saan lapsen rinnalle hyvin hän viihtyy siinä vain 5-10min... tänään aamupäivällä oli ensimmäistä kertaa kotona puolisen tuntia rinnalla. öisin en meinaa jaksaa sitäkään vertaa koittaa imetystä. viime yönä pari kertaa annoin rintaa, sitten en enää jaksanut yrittää, joten annoin korviketta.
maitoa kyllä tulee, ei mielestäni mitenkään aivan liikaa, mutta runsaasti kuitenkin.

anteeksi, tämä mun selitys on varmaan tosi sekava, mutta jos joku jaksaa lukea...

tänään oli kuitenkin jo kotikäynti ja paino oli lähtenyt jo nousuun, onneksi. ensi viikolla on uusi aika neuvolaan, onneksi. ihanaa, kun on nyt alussa näin useasti noita käyntejä, niin jaksaa vähän paremmin ja saa apua ja tukea ja varmuutta tähän.
 
Mimde, täällä ollaan nyt sit samassa puuhassa, eli kaikki maito viemäristä alas :( Maanantaina sain sitte lopulta virallisen kannanoton kun muksun iho vaan kuivuu kuivumistaan ja se huutaa kun hyeena mahaansa että mun aivopainelääkitys KUITENKIN estää sen imetyksen vaikka oon sitä jumalaut 9 kk kysynyt että onko se ok.. Ihme touhua.

No, nyt mennään sitten kans vaan korvikkeella ja poika on niiiin paljon paremman näkönen, reladropsit on auttanu mahaan jo jonkun verran että periaatteessa huutaa enää jonkun tunnin-kaks syömisen jälkeen ja muuten on hyvinki nätisti. Mutta millä tän maidon tulon saa lakkaamaan? Oks konkareilla ohjeita? Oon nyt vaan pumpannu pidemmillä väleillä mutta sekin on vähän hankalaa kun maito tulee suojista läpi ja tissit sattuu, varsinkin kun poika alkaa huutaan niin paita kastuu melkeen heti.. On tää kans kun ennakkoon suunnitteli kauheesti et sitten teen niin ja näin ja imetän ainakin niin kauan ja ihan jokasen suunnitelman on saanu heittää meneen.. Nyt jo vähän hymyilyttää mutta viel kaks viikkoo sitte tää tilanne vastas mun mielestä ihan maailman loppua!! Voi horrrrrmooni!! 
 
Annemari-
kurja ett kävi noin sitten kun maitoo kerta tulis :( mut hyvä että lapsi voi paremmin nyt! ja hienosti he korvikkeellaki kasvaa :)
kokeile olla kokonaan pumppaamatta,sit vaan ku tuntuu et tissit pamahtaa tai tulee tukoksia niin lämpimässä suihkussa hierot ja pumppaat käsin hellästi tyhjemmiksi.et rinta ei sit totu tuottaan sille pumpulle sitä maitoo .siitä en tiedä miten hyvin toimii ku itellä tosta ei oo kokemusta mut kaverille annettiin tämmöinen ohje
 
jenna: mulla kans on päänheiluttaja kotona. Poika näyttää ihan linnunpojalta, on niin suloinen kun tuhisee ja hakee tissiä, mutta ei meinaa osua. Ratkaisuksi olen löytänyt lähinnä vain makuultaan imettämisen, jolloin saan painettua vauvaa koko kehon pituudelta lähemmäs itseäni ja samalla puristan rintaa "litimmäksi". Poika söis vaikka koko ajan, ja eniten noita päänheilutusongelmia onkin kun edellisestä syötöstä on kulunut aikaa eli kun vauva hermostuu ja ärtyy niin keskittyminen herpaantuu ensin häneltä ja sitten minulta.

Muuten meillä sujuu imetys ok, mutta kun ehtivät kaapata vauvan synnyttäneiden osastolta tutkimuksiin ja hän sai ensimmäisen ja ainoan rinnan annon jälkeen melkein päivän pulloa, niin maito ei meinannut nousta eikä nänni löytyä. Nyt kun kotona nuo ongelmat oli jo jäädä taa, niin eiköhän poika joudu taas ensi viikolla sairaalaan tuttipullolle ja tissin hakeminen jatkuu. Eilen huomasin ihan selvästi että kun sai rauhoittuakseen tuttia ja ruuaksi tuttipulloa niin itkuksihan se äitillä meni kun ei enää kotona "luomu" kelvannutkaan. Harjoittelemalla vaan... en edes kuvittele että pääsisin julkiselle paikalle imettämään istuma-asennossa, kun ei se meinaa sujua täällä kotonakaan vielä.

 
mä oon taas huomannut, että istuvilteen onnistuu meillä paremmin imetys kuin makuultaan. tyttö on alkanut jo hieman hoksaamaan miten tissistä otetaan kunnon ote, mutta eilen taas meni toinen rinta rikki.
päivisin tyttö nukkuu hienosti kolmen tunnin pätkiä, yöt menee sitten valvoessa aika lailla.. oon miettinyt, että miten saisin hänet nukkumaan pidempiä pätkiä myös öisin. mä oon niin huono valvomaan, enkä millään jaksaisi nousta aina vaan koko ajan ylös tunnin välein ja pomppia ylhäällä pari, kolmekin tuntia...
huoh, viikko vasta mennyt.. toivon, että saataisiin joku rytmi öihinkin...
 
jenna: jostain luin että vauvat kuulemma "tankkaa" itsekseen illalla ennen nukkumaanmenoa, eli että iltamaito on rasvaisempaa ja siksi syövät tiuhempaan illalla että nukkuvat itsekin pitempiä pätkiä yöllä. Ainakin eilen meiläl poika söi about tunnin välein kummastakin tissistä 10 min settejä (luojan kiitos se onnistui). Viime yö menikin ihan mahtavasti, mentiin petiin klo 21:30, syötöt n. klo 00, 03 ja 07, jolloin nousin itse ylös ja tein aamuhommia, sitten syötin pojan uudelleen klo 08:15, tehtiin aamupesut ja tuossa se nyt on tuhissu jo tunnin puhtaissa vaipoissa maha täynnä <3

Eilen tuli myös työvoitto istuma-asennossa syöttämisessä, kun oli neuvolan täti käymässä ja siinä jutusteltiin vauvan asioista samalla niin jotenkin se sitten tapahtui kuin itsestään :) Ei muuta kuin uskoa ja luottoa ja kovasti nännirasvaa!
 
mull on ongelma :/ ku minun toinen tissi vallan suihkuttaa kaiken maidon ja toi neiti meinaa alati tukehtua siihen,sitt kun saa sen rinnan syötyä niin puklailee ja ilmavaivat kiusaa kun vetää ilmeisesti niin paljon ilmaa välistä kun sitä maitoo tulee niin voimakkaasti :( ja siis maitoo ei tule paljoa,mutta se kaikki mitä siitä rinnasta tulee niin suihkuaa.pumpatessaki suihkuttaa hitto 3 eri suuntaan samaan aikaan ja sit ku rinta tyhjenee niin loppuu ihan seinään. eli en usko et sekään auttais ett suurimmat ensin pumppaisin pois,kun se koko satsi suihkuaa sieltä :O toisesta rinnasta tulee ihan normaalisti ja sen tissin jälkeen neiti on paljon paremmalla tuulella!
 
Moi Tääläki imetyksen kanssa ongelmia, maitoa näyttää kyllä tulevan ku tyttö rupeaa itkemään niin alkaa tissistä tihkumaan ja toisesta kun imettää niin toisesta tihkuu koko ajan. Mutta jotenki ei vissiin kuitenkaan tuu tarpeeksi, vaikka molemmista syö niin vielä itkee sen jälkeen että pitää korviketta antaa. Minkä verran annatte korviketta lisäksi ja paljonko voin antaa, jos ei tissiä anna ollenkaan? eipä oo helppoa näin enskertalaiselle.
 
Meillä menee korviketta kerrallaan joku 70-100 ml, riippuu siitä onko ollu vähän lyhyempi vai pidempi väli viime syöntiin. Ja pelkästään korvikkeella siis mennään. Poika on niin iso että monesti kyllä huomauttaa 70 ml jälkeen että lisää ja äkkiä, sit jaksaa just jonkun 20ml kiskoo viellä. Yritän antaa ennemmin ihan vähän pienempiä annoksia kun heti suoraan jotain 120ml tms kun noi vatsavaivat pistää jätkän huutamaan. Reladropsit on käytössä neuvolan neuvosta.
 
mä en kaikilla ruoilla joudu antaan lisämaitoo et joskus tyytyy rintaan mutta sitten kun joudun antaan niin useimmiten 40ml vetää viel korviketta.sit kun oon antanu pelkästään pullosta niin tyytyy useimmiten 100ml mut välillä juopi 120ml kevyesti
 
Täällä oli taas vaikea yö... tyttö aloitti ilta tankkaamisen jo kuuden jälkeen illalla ja olin tosi tyytyväinen, kun simahti kymmenen aikaan ja ajattelin, että nyt saan itsekin nukuttua muutaman tunnin. mutta ei, neiti heräsi yhdeltätoista ja nälkä oli kova. imetin yli kolme tuntia putkeen ja mikään ei tuntunut riittävän. itkin ja imetin ja mietin, että tuleeko sitä maitoa ollenkaan, kyllä sitä tuli jonkun verran mutta ei nähtävästi riittävän paljon. puol kolmen aikaan yöllä passitin sitten miehen hakemaan korviketta. tyttö nukahti heti sitä saatuaan ja nukku viis tuntia puol yhdeksään.
ei tähän mennessä tuollaista ole ollut,  vaan ihan on mun oma maito riittänyt ihan hyvin. nyt sitten ei. hmph, joka yö tuntuu joku menevän pieleen, ettei saa rytmiä noihin öihin. aina valvotaan jonkun asian takia.
Ihmettelin vain, kun ei tyttö itkenyt ollenkaan. ei yhtään. entistä hanakammin vain yritti saada tissistä jotain, muttei hermostunut. sätki vain  niin mahdottomasti.
nyt on korviketta kaapissa, jos ens yö menis paremmin. nukahdettais ja herättäis muutaman tunnin välein syömään, ettei tarviis koko yötä valvoa..
 
En oikein tiedä sujuuko meillä imetys vai ei. Jo ensimmäisestä imetyskerrasta saairaalassa asti meillä on käytössä rintakumi mun surkeiden nännien takia. Poika ei osaa avata suuta kunnolla ja menee tovi ennen kuin kunnon imuote löytyy. Sairaalassa itkua tuhertaen kyselin apua ja kerran pyysin lisämaitoa, kun luulin ettei poika saa maitoa. Mutta ilmeisesti saa, tai ainakin sai... Päivisin kaikki on ok, syödään usein ja ollaan tyytyväisiä sen jälkeen. Iltaisin tankataan tiheesti, mutta itku alkaa heti kun sänkyyn laitetaan. En tiedä johtuuko siitä ettei halua nukkua yksin/omassa sängyssä vai siitä ettei ole tarpeeksi kylläinen. Usein menee aamu kahteen-neljään ennen kuin nukahdetaan, mutta joskus ollaan nukuttu 5 tuntia putkeen (kerran jopa 8 tuntia...). Olen siis ajatellut että saa tarpeeksi maitoa, mutta... Pumppasin tänään maitoa manuaalipumpulla, sain kasaan n. 20 ml (en ollut imettänyt siitä rinnasta pitkään aikaan). Eihän tuo määrä voi riittää mihinkään? Kuinka nopeesti rinnat täyttyy? Kaikki muut tuntuvat antavan lisämaitoa imetyksen jälkeen. Annettiin äsken tutti suuhun ensimmäistä kertaa, tyytyväisenä nukahti sen kanssa. Eli voisiko iltaitku johtua vaan siitä että haluaa nukkua tissiä lutkuttaen?
 
Alice_78
voi johtua hyvinki vaan imutarpeesta mutta kattele et näyttääkö se siltä ett sillä alkais maidot nouseen suuhun.meillä likka meinaan alkaa heti väännellä kun sen laittaa makuulteen vaikka ois sylissä nukkunu jo tovin.sillä meinaan nousee maidot tosi herkästi ylös makuultaan :( joskus jopa saattaa 2h unienki jälkeen herätä pukluun :/ pahimmillaan se puklu tulee nenästäki siinä makuuasennossa.oon nyt korottanut sängyn päätyä nii paljo ku pystyy siten että neiti ei valahda toiseen päähän sänkyä.mut siltiki sillä tuntuu nousevan :(
ja meillä tyttö on rauhallisempi sen pukluttelunsa kanssa jos saa tutin.
 
Alice, Meiän tirppis ainakin tuntuu pitävän tisua unikaverinaan ainakin toisinaan. Mä en ole antanut kertaakaan lisämaitoa, sitä toki varalta tuolta löytyy mutta ei ole vielä ainakaan tarpeen ollut. Vauvathan vetää iltasella useesti sellasen tehotankkauksen että jaksavat nukkua pidempään. Tirppis vetää meillä aina kasinmaissa kummatkin tisut ja muulloin vaan toisen. Nukkuu sit sen 5 tuntia ja tankkaa yhen tisun ja vetää 3-4tuntia, taas tankkaa ja nukkuu 2-3tuntia. Meillä siis helppo lapsi.. Onko sulla millai "kummalliset" nännit? (anteeksi suora kysymykseni, ei ole pakko vastata) Mulla on aika isot nännit ja jumalaton nännipiha! =D Laitoksella näytti eka et eihän se nänni edes mahdu tirppiksen suuhun, mutta niin se vaan sai sen sinne ja hyvin on imetys sujunu. niin ja vauvoilla on myös niitä tehoimu jaksoja jolla varmistavat että maito riittää jatkossakin... En olis kyllä huolissani maidon riittämisestä jos vauva on perustyytyväinen ja nukkuu noinkin pitkiä aikoja.
 
Meillä on nyt ollu tehoimupäivät. Yhelläki syöttökerralla tänään vaihettiin tissiä urakalla, molemmista vetäs kolme kertaa Eli iso tilaus maitoa tehty tyllerön osalta
Illat on venyny (tai siis yöt) mut ei se niin haittaa ku muutenki meidän rytmi on ollu aika iltavirkkuinen. Toissayönä saatiin nälkä tyydytetyksi vasta lähemmäs neljää ja se oli kyllä aika rankka tissinvaihtorumba kanssa. Eilen ei menny niin myöhään, vain kahteen mut sit kyllä kanssa nukuttiin pitkään, kaheksan maissa vasta alko kuulua pientä kitinää :)
Mutta jos nyt taas vähän tasoittus ku "maitotilaus" on tehty :)
 
Satu84, mulla on tosi laajat nännipihat ja siihen keskelle maastoutunut (uponnut) itse nänni :) Eli sormilla pitäis litistellä ja pyöritellä, mutta koen ton rintakumin helpommaksi. Neuvolassa sanottiin että siitä ei ole haittaa vauvalle (ehkä ilmaa vähän enemmin vatsaan), joten harjottelu pelkällä nännillä on jäänyt. Äsken laitoin pojan sänkyyn tutin kanssa, siellä tutti heiluu ja silmät on auki, ihan tyytyväiseltä näyttää. Saisi vaan nukahtaa (syötiin kummatkin tissit ja toinen kahteen kertaan ennen sänkyyn laittoa).
 
Alice_78, mulla kanssa oli imetyksen alussa sama homma! Eli nännit piiloutuneet, tai no ainakin tosi pohjalla, joten meän poika ei meinannut millään saada siitä otetta. Meillä tosin poika syntyi keskosena, jonka vuoksi imetyksessä ja muutenkin syönnin opettelussa meni enemmän aikaa. Sairaalassa poika oli kolme viikkoa, jolloin käytiin monta kertaa päivässä siellä hoitamassa ja syöttämässä. Yritin aina välillä imettää, mutta ei poika montaa minuuttia jaksanut kokeilla. Sai sitten osan pullosta ja loput meni nenä-mahaletkulla. Sairaalassa heti antoivat mulle sen rintakumin ja tuntui että tänkö kans mun pitäis sitte imettää, hirveä muovinen lärpäke! Noh, kotia kun päästiin niin imetin rintakumin kans ensin ja kun poika väsähti, niin sai sitten pullosta loput mitä jaksoi syödä. Vähitellen siirryttiin pelkästään rintaruokinnalle.. Ei tarvi koko aikaa pumpata maitoa ja keittää pulloja!! Nyt hyvin syö rinnasta, kun yks kerta päätin et toi rintakumi lentää nyt kuuseen.. Joka syönnillä kokeiltiin ensin ilman rintakumia ja kun vähä aikaa yritti niin sitten pojalla meni hermot. Sitten rintakumin kans syönti loppuun. Nännit vaan meni kyllä ensin tosi kipeäksi ja oli pakko välissä imettää pelkästään rintakumin kans! Nyt sujuu tosi hyvin ilman mitään rintakumeja! Eipähän tarvi niitäkään jatkuvasti muistaa ottaa mukaan ja olla pesemässä! Helpottunut nämä syönnit tosi paljon :) Todella hyvä mieli, vaikka ensin tuntui todella toivottomalta yritykseltä kaikki.
 
mulla kans esikoisen epäonnistunut imetys ei ois sujunut edes sitä vähää ilman rintakumia.sama vika oli et nännit ns.sisäänpäin kääntyneet.
mut nyt onneks tän toisen kohdalla nännit löysi tiensä ulos :,D terhakoitu ihan eritavalla nyt eikä oo kertaakaan tarvittu rintakumia :)
 
Takaisin
Top