Imetyksen ilot ja surut...

satu84

Vauhtiin päässyt keskustelija
ajattelin aloittaa ketjun imetykseen liittyen...


Itselläni ongelmaksi muodostuu taas ihan ylikierroksilla toimivat tisut... Tiedän, olen onnellinen kun maitoa tulee näin paljon ja sen riittävyydestä ei tarvitse huolehtia. Mutta, sattuu kokoajan, olisiko kellään mitään vinkkejä jolla saisin rintoja vähän rauhoittumaan, kaalin lehdet on jo käytössä?

Innokkaasti erilaisia imetykseen liittyviä mielipiteitä ja tuntemuksia odotellen!

 
Kiitos Satu, mikä ihana ketjun aihe! Jos sulla ei ole pumppua käytössä niin kantsii hommata, mulla on ollu ainakin maailman suurin pelastus tähän mun tilanteeseen vaikka en ylituotannosta kärsikään.

Itelläni on tällähetkellä ongelmana oma pää, tunnen olevani maailman huonoin äiti kun homma ei kulje niin kun olin suunnitellu.. Poikahan vietti ekat päivät teholla ja siellä sai kauheat määrät maitoa pullosta, ja tietty tuttia perään vielä. Kun lopulta sain pojan sitten itselleni niin imuote oli täysin väärä ja LUKUISISTA vaatimuksista huolimatta opasteet oli sitä että tissi väkisin suuhun, kyllä se siitä sitten imee kun on tarpeeksi nälkä. Voi vittu joo.

Neljän tunnin raivareiden jälkeen hoitsut tuli aina oven taa että täällä olis tämä pullo, kun koko osasto valvoo.. mutta kun halusin imettää normaalisti kun maitoa kerran tuli! Kun päästiin kotiin perjantaina niin katoin netistä imetystuesta kunnon ohjeet, koitin niiden avulla kaksi päivää ja yötä mutta lopulta olin niin väsynyt ja rikki että pistin miehen ostaan pumpun, ja syötin sitten oman maitoni pojalle pullosta.

Näin ollaan nyt sitten tehty pari päivää ja homma pelaa tosi hyvin mutta mulla on itsellä aivan hirveä olo, hormonit lyö tän jutun niin överiksi että se tuntuu ulkopuoliselta varmaan naurettavalta. Pääasiahan on että poika saa maitoa ja vielä plussaa on se että se on mun omaani. Mutta kun pää ei tajua asiaa muulla tavalla kuin että oon surkea luovuttaja ja pitäis vaan jaksaa opettaa sitä imuotetta...

Kävin äskön neuvolassa poistamassa haavasta rautahakaset ja neuvolatäti sanoi että 2 viikkoa kestää tää itkuisuus ja itsesyyttely, sen jälkeen melkein kaikilla äideillä helpottaa. Voi kun olisin taas tälläseenki osannu varautua ja vähän etukäteen olis ollu neuvolassakin puhetta tästä herkkyyskaudesta niin pystyis ehkä suhtautuun tähän vähän fiksummin. Oevoe.
 
Ja nyt vasta kun luin ajatuksella mitä kirjotit niin eihän se pumppu varmaan sulle mikään vastaus ole kun kerran homman nimi oli nimenomaan että särkee kun tulee liikaa... En ilmeisesti osaa edes lukea enää :) Ellei sitten auttaisi jos pumppaisit maitoa pois syöttöjen välillä? Ehkä joku jo aiemmin imettäny osaa vastata paremmin, ite rupesin vaan innolla kirjottaan omasta ongelmastani :O
 
hyvä ketju.
aloitanpa vastaamalla Satulle; ite kyselin neuvoo liberon sivuilla kun sattuu niin p***eleesti. Itse koin lopulta hyväks avuks ne kaalinlehdet ja lansinohin. kumpikaan ei poista imetys kipua mutta rauhottaa imetysten välillä. Sit yks minkä minä koin tosi hyväksi on se että skippaan jotkin syötöt ja annan pullosta omaa pumpattua maitoa.pumppu on hellempi rinnoille kuin vauva. tietenki tää edellyttää sitä että vauva juo myös pullosta eikä ala sen taki hylkiä rintaa.itelläni on tommee tippeen tuttipullo joka on parhaita imetyksen rinnalla koska tuttiosa on rinnanmuotoinen ja hitaalla virtauksella,eli ei anna niin helposti läpi sitä maitoa kuin esim joku ainun normi pullo.

Itestäni:
esikoisen kohdalla mulla ei onnistunut imetys oikeen laisinkaan 1½kk taistelin tissittelyä lapsen kanssa joka vaan huusi kun jo pelkästään näki rinnan :( maitoa ei yksinkertaisesti tullut ,kokeilin kaikenmailman herutuskeinot ja lopulta jopa lääkkeetkin mut ei. Sitten yhdessä tuumin neuvolan kanssa imetys lopetettiin koska masennuin siitä täysin.Oli ehkä ahdistavinta aikaa mitä on ollu vuosiin.
Mutta lapseni kasvoi hienosti myös korvikkeella.AINA se oma mieli muistuttaa siitä miten kykenemätön ja surkea olin kun en pystynyt imettään lastani,mutta aika parantaa.

Nyt tän toisen kohdalla on käynyt paljon paremmin! maito nousi ekana päivänä jo ja vauva imee hyvin rinnasta.Toinen tissi on nyt jopa niin innostunut ett alkaa lorotteleen jo vauvan itkuun :D tätä ihmettä ei meinaan ikinä tapahtunut esikoisen aikana.. Maitoa multa ei tule vielä niin paljoa että riittäisi vauvalle mutta olen nyt tosi tyytyväinen tähänki vähään että pystyn edes osittain imettämään! Annan aina ensin rinnasta ja sit pullosta loput kun hänen on selvästi viel nälkä.Toisinaan saa pullosta mun omaa maitoa ja toisinaan NANnia.
 
Toivottavasti voin auttaa, imetys oli mulla se joka on onnistunut jo kahdesti. Mikään muu ei sitten varmaan ole onnistunutkaan. Mutta mulla esikoisesta kätilöt kävi repimässä vaavin irti (ui ku sattu!) kesken ihan vaan kun varmistivat että ote on oikein. Jos maitoa on liikaa rinnassa niin on vaikea saada rintaa suuhun. Mulla auttoi käydä käsin lempeästi pumppaamassa altaaseen muutaman tipan. Juuri sen verran etttä rinta pehmeni. Ja sitten houkuttaa vaavia rinnalla kallistamaan päätään vähän taaksepäin. Nännin pitäisi päästä vaavin kitalakeen. Kun ote on oikea ei ole posket lommolla niin kuin pusua annettaessa vaan alahuuli rullalla. Ja se nänni pitäisi oikeesti saada sinne perälle. Vaavin navan ja nenän pitäisi olla samassa linjassa eli kaula ei saa kiertyä, vaan vaavia pidetään yhtenä pötkönä. Auttoiko? Autan mielelläni jos vaan voin. Mä näin jo alussa unta siitä että mulle annettiin lapsi, nostin sen rinnalle ja kaikki meni kuin pitikin. Mutta jokainenhan on kuin tyhjä lehti. Sitä ei tiedä miten sujuu ennen kuin kokeilee.
 
niin sen vaavin suun täytyy olla oikeesti tosi auki että saat sen nännin sinne oikeaan paikkaan!
 
mulla ei ole imetyksestä vielä mitään kokemusta. Mutta työkaverini (hänellä 3 pientä lasta, kaksoset ja heti perään vielä yksi :) ) kehui kovasti apteekista saatavia rinnoille tarkoitettuja "kylmä / kuuma-pusseja" rintavaivoihin. Näillä pusseilla hän sai myös ennalta estettyä jos tuntui että oli tulossa rintatulehdus. En nyt millään muista tuotteen nimeä, jos joku on kiinnostunut niin voin tarkistaa nimen kun piipahdan viikolla töissä :)
 
Mun vauva on vielä masussa, mutta yksi juttu askarruttaa jo imetystä koskien: te, jotka ootte jo imettäny, onko teillä kokemuksia lapsen imettämisestä julkisilla paikoilla? Ite haluaisin käydä vauvan kanssa kaupungilla ja muualla, en jaksa nököttää aina kotona :) Oon hommannu itselleni pari imetyspaitaa, joista tissin ei pitäisi juuri näkyä. Jännittää kuitenkin, että joku silti vetää herneen nenään, kun istun vauva rinnalla jossain ravintolan rauhaisessa nurkassa. Miten herkkiä ihmiset on suuttumaan julkisesta imetyksestä, onko teillä kokemuksia?
 
tiikerililja
minen oo imettäny julkisilla paikoilla mutta omasta näkökulmastani,mua ei häiritse imettävä äiti JOS hän peittää utareensa. Sitä en mielelläni meinaan katsele jos joku ottaa vaikka täydessä hesburgerissa meijerinsä kaiken kansan toljotettavaksi kun alkaa imettään. mut juur joku harso tai muu kun on suojana niin niin ok :)
 
annemari Kaikilla vauvoilla ei tuo oikea imemisote vaan löydy, ja tuo teidän pienen teholla viettämä aika ei varmastikkaan ole asiaa helpottanut. Pullosta syötettäessä ote on aivan erilainen kuin rinnasta. ET ole huono äiti/luovuttaja jos annat maidon pullosta, se on sitä sinun omaa maitoasi, mitä merkitystä sillä on kulkeeko se pumpun ja pullon kautta vai ei??! Ja hormonit nuo ihanuudet heittelee täälläkin, nyt vähemmän kuin esikoiselta mutta aiwan järkyttävä vesiputous olen kuitenkin.... Rintapumppu mulla on mutta vältän sen käyttöä koska se vain kiihdyttää maidon tuotantoa... Eilen jouduin tosin tyhjenteleen kun rupes tuleen niin järkkyä paakkua et lopputulos olis ilman pumppaamista varmasti ollut rintatulehdus! Ja sitähän sit tuli kaks säiliöllistä yhestä tissistä, eikä loppunu vielä.... Ei ihan 5päivää wanha noin paljoa jaksa syödä kerrallaan...

Xiina85 Lasinohia mullakin tuolla on mutta nänninpäät ei ole menneet rikki eivätkä ne ole kipeät. Joten en usko tuostakaan apua olevan. Tirppanalla todella hyvä imuote ja saa hyvin kiinni täydestäkin tisulista... Onnex! Tosi hyvä homma että nyt on sujunut imetys paremmin, voi olla että sullakin maidon tulo vielä kiihtyy ja jossain vaiheessa sitä tuleekin tarpeeks...

rominna Oon tota käsin lypsämistä koettanu mutta niistä parista tipasta ei näissä ylituotantoon taipuvaisissa lolloissa ole mitään hyötyä... Onnex tirppana tosiaan saa hyvällä imu oteella kiinni tosi täydestäkin rinnasta. Meillä ensiimetys sujui todella hyvin tyttö imas hienolla otteella kummankin tisun... Ja esikon kanssa oli samahomma. Jospa sun uni olis enne!

zibbh Noita pusseja kantsii ainaski kokeilla, olis tosi hienoa jos viitsisit töissä piipahtaessasi tuon tuotteen nimen vilkaista!!!

Tiikerililja Mä olen imettänyt ravintolassa ja kuppiloissa ihan siinä pöydässä istuessa, kaupungille lähtiessä suosin sellasia paitoja jotka saa kätevästi pois edestä. Tietenkään en hillu boobsit esillä yhtään sen enempää kuin on pakko! Ei  mulle ole kukaan koskaan mitään tullut sanomaan. Ja mitä sitten vaikka tuliskin!!! tuumaisin varmaan että syömässä se sinäkin täällä olet, samat oikeudet ne ruokaan vauvallakin on!!!





 
Satu: katson huomenna sen tuotteen nimen! Voin kysellä lisää työkaveriltani myös jos sattuu olemaan töissä, siitä on jo aikaa kun aiheesta puhuttiin, ja kun ei ole ollut vielä ajankohtaista niin hyödylliset  vinkit ovat karanneet lahosta päästäni :D
Anteeksi jo etukäteen seuraava kommentti (ei ole tarkoitus loukata) (ja tämä saattaa vaan ärsyttää kun sulla on tuskanen olo) mutta kerta sulla tulee tota maitoa noin reilusti, niin sähän voisit alkaa myymään sitä :)

onko kukaan täällä muuten myynyt rintamaitoaan?
täällä pääkaupunkiseudulla tulevat ihan kotoa hakemaan maidot jos on "ylituotantoa"
 
zibbh Luovuttaminen on täältä korvesta käsin vähän turhan työlästä... Pitäis kuskata maito jokapäivä 20 kilsan päähän ja bensoihinkin menis pirusti rahaa + se että puet ja pakkaat kaks pientä muksua autoon... Ei ihan hirveesti innosta. Jos asuttas jossain lähempänä ni varmasti luovuttasin/myisin rintamaitoa. Näkyivät siitä 18euroa/litra maksavankin. Varmasti menisi myös hyvään käyttöön!!! Laitokselta aina mulle ne esitteet tuntuvat törkkäävän käteen kun huomaavat et maitoa riittäs....
 
tääl maksetaan 25e/l ,on kyll supermahtavaa et jotkut ihmiset oikeesti luovuttaa sitä rintamaitoo,tehoo/tarkkailua seuranneena ei voi olla kun onnellinen et ne pienet ja heikot saa rintamaitoo korvikkeen sijasta<3
 
Turussa maksetaan 18e/l mutta se tullaan kotoota hakemaan ja tyksistä ne toimittaa kaikki tarvittavat välineet, sähköpumput ja striilit pumput. Ja on se kyllä hienoa että joku jaksaa luovuttaa, oon kuullu et ton litrankin pumppaaminen on aika työlästä hommaa!
 
Kiitos vastauksista tuohon julkiseen imetykseen liittyen :) Minunkin järjellä sen ei pitäisi häiritä, jos ei pidä utareitaan muiden näkyvillä. Onhan se parempi, että vauva saa ruokansa eikä häiritse muita itkullaan.

Oli kiva myös kuulla noista luovutusjutuista, oon pohdiskellu sitä itsekin. Jos omat voimat ja maito vain riittää, niin voisihan tuota luovuttaa ainakin jonkin verran, jos kerta Turussa haetaan se maito ihan kotoa asti :)
 
Maidon määrästä / riittävyydestä: onko runsas "esimaidon" tulo yhteydessä runsaaseen maidon "tuotantoon" imetyksen yhteydessä..?
mulla ei oo mistään esimaidostakaan mitään merkkejä..

satu: rintojen kylmäkuuma- geelipakkaukset josta oli puhetta, on nimeltään SmartChoices.
Tässä kotisivut (eivät olleet kovin hyvät saitit mielestäni)
http://www.wolcap.com/49513163/en/read/Wolcap_Trading_Suomi?history=95865,80933333

tässä vielä smartchoicen omat sivut: https://www.smartchoiceswomen.com/store/products/view.php?product_id=5

(itselläni ei tuolla sivulla kyllä auennut mitään tekstiä, mutta sieltä löytyy ainakin kuva tuotteesta)


"Geelityyny, joka sopii rinnan muotoihin. Geelipakkausta voi käyttää kylmä- ja lämpöhoitoon lievittämään imetykseen liittyviä ongelmia kuten rintatulehdusta, nännien arkuutta, rintojen paisumista ja tukkeutuneita maitotiehyeitä. Kylmähoitoa varten geelipakkaus voidaan viilentää jääkaapissa ja lämpöhoitoa varten kulhollisessa lämmintä vettä"

jos kiinnostaa, niin tuotetta voi tilata netistä ja jos lähiapteekissasi ei ole tuotetta valikoimissa, niin voivat he tilata sen Oriolan tukusta.
 
zibbh kiitos linkeistä.... Tuosta esimaidosta, käsittääkseni se tuleeko sitä vai ei, ei ole yhteydessä maidon eritykseen lapsen synnyttyä... Suurin tekijä taitaa olla se millaisella imu-otteella vauva imee ja kuinka ahkerasti. Tämä jouduttaa maidon nousua ja sen riittävyyttä. rintojen koollakaan ei ole mitään merkitystä, äidilläni oli a kupin rinnat ja maitoa tuli ihan liikaa, mulla taas isot lollerot... Tätilläni jumalattomat tissit ja maito ei riittänyt, tosin vauvalla oli rankka alku elämään joka todennäköisesti oli osasyynä tähän. Älkää turhaan stressatko imetystä etukäteen, sen näkee sitten kuin sujuu ja jos ei ota sujuakseen niin ei muutakun korviketta. Kasvaa ne muksut silläkin!
 
Heippa,

Tänään kotiuduttiin vihdoin, sairaalassa imetys onnistui tänään todella mallikkaasti mutta kotona ei oo kertaakaan onnistunut, vaavi hermostuu ja äiti vielä enemmän ja itkun kanssa sitte koitettu imettää.
Rintoihin käy kipeää, vauvalla oikea ote kunhan vain saa sen. Juuri äsken ihan veret tirskahti nännin päästä joten eipä siitä sitte enää imetetä, onneks toinen on vielä kunnossa. Huh, huomenna kyllä pakko soittaa neuvolaan kun ei taho tulla mitään.

Rintakumilla joten kuten saan imetettyä mutta tuntuu kuin missään asennossa en saa vauvaa oikein rinnalle, turhauttavaa. toinen itkee vielä niin särkyvällä äänellä kun nälkä on kova. Onneksi mies hoksasi ostaa korviketta kaupasta niin sai antaa sitä puolen tunnin yrityksen jälkeen. Miten voikin olla näin vaikeaa kun päivällä kaikki sujui kun leikki kätilön neuvoilla. Unohtu kai matkalla kotia kaikki. :(
 
Voi pitkää pinnaa Annukas, uskon että hätä tuntuu kasvavan kun on vielä nälkäänsä huutava lapsi vieressä. Mutta toivon että saatte sen sujumaan. Ja mieluiten vielä niin ettei siitä tule liian suurta stressiä kenellekään. Yritän lohduttaa. Mutta soita ihmeessä neuvolalle jos tuntuu että siitä alkaa tulemaan ongelma. Itselleni muistutettiin taas ja taas siitä että rinta pitää saada vaavi suuhun riittävän syvälle, kitalakea tavoitellen. Pelkäsin että tukehdutan lapsen niin en meinannut uskaltaa tarjota sitä ensin, niin isosti. Ja toinen että vaavin nenä ja napa on samaan suuntaan, ettei kaula kierry.
 
Takaisin
Top