Imettäjät

Meillä on pullo ollut kokoajan enemmän tai vähemmän tissin ohella käytössä. Välillä oli vain pari kertaa viikossa, mutta joskus kolmisen kuukautta sitten alkoi olla jäätäviä tissiraivareita iltaisin ja uni tuli vasta monen tunnin möyhöämisen jälkeen pikkutunneilla. Illan viimeisen aterian anto pullosta ja siirto perhepedistä omaan sänkyyn auttoivat. Nyt menee tissin ohella jo kiinteätkin. Välillä oli pientä viitettä maidon tyrehtymisestä, mutta hyvin sitten kuitenkin tähän saakka riittänyt.

Tavoite itsellä vähintään puoli vuotta ja korkeintaan 10 kk - tuolloin palaan töihin ja koen työn ohessa imetyksen liian hankalana. Pidän myös erittäin epätodennäköisenä että maito enää töihinpaluun jälkeen riittäisi vaikka haluaisinkin, nytkin tuotanto reagoi nopeasti yksittäisiin työvuoroihin ja vapaailtoihin vaikka miten yritän pumpata.
 
ihanaa että muillakin on ongelmia pullon kanssa :D
Ollaan miehen kanssa käyty pari kertaa keikalla/leffassa niin että täti tai mummo on hoitanut. Silloin on mukeltanut isoreikäisestä tuttipullosta mahaansa jotenkin maitoa. Minun kanssa ei tule pullo kuuloonkaan mutta ilmeisesti tänään oli jo imenyt pulloa ihan kunnolla, kun oli tätinsä luona hoidossa.
(herranperse! unohdin just rintapumpun kiehumaan hellalle, kun ekaa kertaa kokeilin keittää niitä :D)
 
Jos vielä jatkaisin sen verran, että meilläkin on tuota tissiraivoa aika runsaasti. Välillä kelpaa ruokapaikaksi vain sänky. Joskus kun ei oo sänkyä saatavilla ja vauvalla on nälkä niin kökötän tissi paljaana huutava vauva sylissä 5-15min ja sitten alkaa tuohtunut tissin imeminen :D Melkoista tahtojen taistelua. Kyllä on vauvalla pää märkänä sen huutourakan jälkeen mut ihan normaalisti se sitten syö. Häiriintyy tosi herkästi ympäristöstä. Esim ostarilla kahvilassa ei onnistu imetys, mutta sit vauvanhoitohuoneen verhonurkkaus kelpaa saman tien. Toivottavasti ois ohimenevää tämä sekoilu, kun ois tarkoitus imettää ainakin vuoden vanhaks :D
 
Meillä on Vius tuota samaa, että välistä on vaikea löytää imetykselle herralle sopivaa paikkaa. Oon jokusen kerran imettänyt saunan lauteilla pimeässä, kun muuten ei oo rauhottunut :D Ja tosiaan kodin ulkopuolella taitaa maailma kiinnostaa vähän liiankin kanssa, ja siksi syöminen olla vähän haasteellista, kun ei malta keskittyä. Sitten aikanaan kun on riittävä nälkä, syö. Pullo ei täällä oo oikein kelvannut missään vaiheessa. Eiköhän tää jossain vaiheessa mene taas ohi :D
 
Ääh! Täällä ois taas rintatulehduksen oireet! Edellisestä tulehduksesta on vaan 3 viikkoa :/ rinta on kipee ja kuumeinen olo. Ja tottakai oon reissussa vanhemmillani. Onneks täältä löyty buranaa jos se auttaisi. Toivottavasti ei olis tulehdusta koska se tarkottaa antibioottia joka taas tarkottaa vatsanväänteitä vauvalla ja äidillä väsymystä :/
Niin ja toinen juttu on tämä nännin pureminen ja vetäminen. Saakeli kun sattuu. Ja välillä rinnalla meuhkaaminen ja levottomuus. En keksi muuta ku hampaiden tulo ja toki ympäristö kiinnostaa aina pakko esim sulkea tv.
Alan kyl harkita imetyksen lopettamista... :/
 
Oletko Mirri kokeillut imettää sängyllä makuullaan? Meillä ei enää oikein muutoin edes suostuta syömään rinnalta, varmaan liikaa ärsykettä ympäristössä.
Viime yö meni yhdellä syötöllä, ollaan unikoulua nyt vedetty. Poika kyllä älisee, mutta kun silittelee ja laittaa tutin suuhun niin rauhoittuu paitsi silloin kun on oikeasti nälkäinen. Samoin soseet ja puuro maistuu paremmin kun ei yöllä syö niin paljoa.
 
Meillä poika ei kans suostu pullosta syömään ollenkaan joten ei ole kokeiltu hetkeen. Tosin koht varmaan pitää ruveta tarjoamaan vettä vähän soseiden kanssa ja kuumalla kelillä. Meillä kuitenkin vauva käy tissillä niin usein kuin haluaa vaikka meinasin viime viikolla että lopetan koko touhun..
Nyt ku hampaat on tullu niin poika puree tosi kovaa välillä mutta vielä ei ole tullut onneksi haavoja :)
 
Tarvitseeko soseiden kanssa aina tarjota vettä? Oon käsittäny, että imetettävä lapsi ottaisi rinnasta tarvittavan määrän nestettä helteilläkin eikä tarvitsisi asiaa murehtia. Meillä ollaan siis ihan vasta maisteltu, mutta olisi kiva tietää kesää varten, ettei tarvi helteillä stressata.
 
Minulle sanottiin ainakin esikoisen aikana, vajaa kolme vuotta sitten, että pieni vauva saa imetyksestä tarvittavan nesteen. Sitten tietenkin eri asia kun vesi tulee muutenkin juomaksi vähän isompana. Varmaan tässäkin voi suositukset vaihdella niinkuin tuntuu joka toisessa asiassa olevan :) ja siis neuvolasta sain ohjeen..
 
Ei tarvitse antaa vettä, jos imettää. Imetyksen tuki sivuilla usein kysytään tuota. Sitten jos matkustaa esim. Ulkomaille jossa on yli 30 astetta hellettä, ni sitten ehkä muttei välttämättä silloinkaan. Tissiä vaan suuhun. :p
 
Mä sain kans neuvolasta ohjeen, että vettä ei imetetylle vauvalle tarvitse antaa. Mutta kiinteiden kanssa voi alkaa vähän harjotella vesihörpyn ottamista että lapsi sitten tottuis aikanaan juomaan myös vettä.
 
Kun näille pitää juottaa rintamaitoo enemmän helteillä, ni mahtaakohan nää ite pyytää useammin rintaa vai pitääkö mun tarjota useammin?
 
No tässä tänään ja eilen on tullut pari semmoista erikoista imetystilannetta, että kai ne oli sit niitä ekstrahuikkia.
 
Vauva itse säätelee sitä määrää ja kertoja millon ottaa hörppyä. Jos tosiaan imetetty vauva eilen tarvitse vettä. Ite sit taas oon kiinteiden jälkeen antanut pienen huikan ns suun huuteluun mut ei sille varsinaisesti ole tarvetta :)
 
Meillä neuvolassa suositeltiin antamaan soseiden kanssa nokkamukista pieniä määriä vettä. Meillä tyttö syö kiinteitä jo niin hyvällä ruokahalulla, että en tiedä minkä verran menee enää maitoa, ja pelkään ettei hiipuva tuotanto etenkään kesäkuumalla riitä nestetarpeisiin. Ei meillä isoja vesimääriä anneta (eikä viileämpinä päivinä välttämättä ollenkaan), mutta välillä annetaan vähän ja pari kertaa on juonut niin ahnaasti että ilmeisesti on ollut tissistä huolimatta kunnon jano.
 
Täällä kyllä näin lämpiminä päivinä varsinkin ulkoilun jälkeen vaaditaan tissiä. Ja onhan sitä itselläkin jano. Täytyy kyl viel varmistaa ens viikon neuvolassa tuo veden anto, voisiko just ruuan yhteydessä parilla hörpyllä huuhtoa suuta... Tarkoitukseni on tuossa puolen vuoden kohalla vähentää imetystä. Lähinnä että voisi edes ajatella viikonlopputöitä sitten syksyllä.
 
En tiedä onko imetyksestä johtuvaa, mutta mun muisti on niin huono!! Just ku on sanottu jotain niin hetkessä sen unohdan... Onko muilla samaa? Mies ja tytär menettää muhun hermot kohta :D
 
Pyllerö, joo mulla on. Asiat ei pysy lyhytmuistissa kahta sekuntia kauempaa. En löydä tavaraa, joka oli äsken vielä kädessä ja ruoat unohtuu uuniin, liedelle milloin minnekin. Vaarallista tämmönen :eek:
 
Ihan sama minulla, en muista yhtään mitään. Lähipiiri on jo tottunut mutta esim neuvolassa vähän hävettää kun ei muista miten on mennyt.. Onneksi terkkari kuitenkin ymmärtää ja sanoikin että mulla on imetysaivot :)
 
Takaisin
Top