Imettäjät

Mun muisti alkaa kanssa olla melkosen olematon, oon tosin aatellut sen johtuvan tästä univajeesta..
 
Mulla kanssa pätkii jatkuvasti. Unohdan kesken lauseen, mitä oon sanomassa ja laitan tavaroita ihme paikkoihin. Unohdan muutenkin kaiken, mitä mulle on sanottu. Oon tosin kanssa syyttäny univajetta.
 
Kuinka usein vielä imetätte? Onko joku jo lopettanut yöimetykset? Tai imetyksen ihan kokonaan? Suunnitelmia miten pitkään jatkatte imetystä?
Itse laskeskelin että imetän vielä päivällä useimmiten viidesti, aterioiden välissä. Ja yöllä 2-3x. Toisaalta mietin jo imetyksen lopettamista itsekkäistä syistä. Mutta toisaalta imetys on kuitenkin niin ihanaa...
 
Meillä tyttö on niin tissitakiainen että en voi ajatellakaan lopettamista..alkaa kyllä olee väsy näiden yöheräämisten kanssa. Nyt heräilee 5-8 krt yössä ja tissiä saatava tai huutaa ja sit herää kaikki. :sad001
Kai tätä jaksaa siihen 1-vuotiaaksi asti ja sit kokeilla saada yöimetykset pois. Työt alkaa kyllä syksyllä, että saattaa silmäpussit ulottua lattiaan asti. Kokeiltiin pulloa ja korviketta kun imetän vain yhdellä tissillä ja en heru pumpulle kun tämä syö usein päivälläkin. Ei syönyt korviketta eikä tuttipulloakaan oikein kelpuuttanut...
 
Mä imetän vähän päivästä riippuen 5-7 kertaa ja sitten yöt päälle. En enää jaksa katsoa öisin kelloa tai laskea syöttöjä, en taida aina itsekään herätä siihen kun toinen käy tissillä. Arvailisin että ehkä 3-5 kertaa yössä syö. Laitettiin nyt muuton yhteydessä pinnasänkyyn laita takaisin paikoilleen ja olen illalla nukuttanut (tai jos nukahtanut tissille niin nostanut) omaan sänkyyn. Sitten kun ekan kerran yöllä herää syömään jää yleensä meidän sänkyyn nukkumaan ellei ota pikahörppyjä, siinä tapauksessa nostan takaisin omaan sänkyyn. Yöimetyksistä haluaisin eroon, en vaan ole ihan varma miten se pitäisi toteuttaa ja kuinka paljon huutoa (jos ollenkaan) olen valmis kestämään.
 
Minä imetän myös edelleen ihan lapsentahtisesti ympäri vuorokauden. Ei kyllä mitään käsitystä, että montako kertaa, ei ole yhtään tullut laskettua.

Meidän poitsulla on alhaalla jo pari pirun terävää hammasta, jotka osuvat imettäessä todella kipeästi nänniin. Siihen sattuu imetysten välissäkin, niin nyt on alkanut välillä imetyksen lopettaminen käydä mielessä varsinkin, kun ylös on tulossa ainakin kolme hammasta. Olen myös palaamassa syyskuun alussa töihin, tosin vain osa-aikaisesti. Poika huolii kyllä pillipullon ja tuttipullon, mutta korvike tai pakastettu maito ei kelpaa, niin ihan vielä ei taida lopettaminen onnistua.
 
Mä imetän aina kun näyttää et vois maistua ja ruokailujen yhteydessä ja yöllä 2-6 kertaa. Nyt pitää päivällä ihan houkutella syömään kun ei malttas et helposti jäis päivätissi pois mut sit luultavasti tankattas yöllä enemmän...
Alise; meillä hampaat kasvaessaan sattui kipeästi mut se kipuilu ja nännin pureminen loppui noin kuukaudessa. Nyt hampaita jo 6 ja 4 seuraavaa tuloillaan.
1-vuotiaana tarkitus hiljalleen yötä rahoittaa, kos sais vähenemään yhteen yöimetykseen. Lopetetetaan imetys kun vauva haluaa. Tai näin nyt ajattelen. Ainakaan korvikkeelle ei siirrytä et sit suoraan kauramaitoon.
 
Mä imetän kans ihan lapsentahtisesti edelleen, kiinteitä menee 3-4 kertaa päivässä niin ne saa hyvin annettua aina imetyskertojen jälkeen. Yöllä syö vähintään kolmesti, yleensä se 3-4 kertaa.
Mä jatkan ainakin sinne 1-vuotiaaks ja sitten pikkuhiljaa yöimetykset pois, ellei lapsi itse ala nukkua läpi yön. Muuten imetys saa jatkua sen mitä on jatkuakseen.
 
Mä oon monta kertaa alottanu laskeen monta imetyskertaa tulee vuorokaudessa, kappas oon saanu laskettua ehkä kahteen ja unohtanu sen jälkeen laskemisen... Mä meen nukkuun 23-00 ja nukutaan useimmiten 05 ja sit imetän ja sit 06.30-07 sit herätään ja noustaan. Ruokaa menee päivässä jo 2xpuuro, liharuoka, kasvisruoka ja hedeäsose. Tissiä aina kun nukkuun menee ja meil päikkäreitä 3x päivässä (30min-1h) ja hörppyjä otetaan muutenki päivällä.
 
Viikonloppuna poika oli 12 h isovanhemmilla hoidossa, muutoin meni hyvin mutta lypsetty maito ei kelpaa pullosta eikä nokkamukista, mukista joi kyllä vettä. Ruoan seassa maito menee kyllä. No työt alkoi tänään, ja poika ei edelleenkään huoli maitoa muuta kuin ruoan seassa, vettä kyllä juo. Illalla imi kolmesti rintaa ja yöllä ottaa varmaan kahdesti ja imetän vielä ennen kuin lähden töihin. Pissivaippoja kyllä tulee mutta mites noin muuten jos ei tissiä saa 9 tuntiin? Vai pitäisikö kokeilla korviketta tai vieroitusvalmistetta vai aloittaa maitotuotteet? Imetystä jatkan mutta tosiaan pitempi tauko välissä. Josko jollain kokemusta, neuvolaan toki otan yhteyttä jos nyt ei muutosta tämän viikon aikana tapahdu.
 
Hemppa, sanoisin että luotat vaan siihen et vauva juo sen minkä tarvitsee. Jos tankkaa illalla ja yöllä niin uskoisin ettei asian kanssa hätää ole. Pissaa jos tulee ja syö niin ei oo hätää. Nestettä tulee ruuastakin joten no worries. Mut ei kannata maitotuotteita aloittaa kun aloitetaan vasta hapanmaitovalmisteilla kun vauva 10kk ja lehmänmaito vasta 12kk. Eikä niilläkään ole kiire jos tissillä on. Siskoni tyttö ei juonut lehmänmaitoa ollenkaan ennen kuin lopetti rinnalla käynnin 2v 3kk. Maitoa sai ruuan seassa muuten joi ruualla vettä :)
 
Voihan rintatulehdus :arghh: eihän tämä ole kuin kolmas tän 7 kuukauden aikana :meh:
 
Voi Mirri, todella ärsyttiä nuo rintatulehdukset! Itselläni oli 1 ja antibiootit tarvitsi, niin varmaan sinullakin on?
 
Joo AB-kuuri niinkuin edellisiinkin. Tää on jostain niin syvältä...
 
Täälläkin on kolmasti noussut kuume tiehyttukoksen takia, mutta pikkumies onneksi selvittänyt tilanteet eikä ole tarvinnut lääkäriin lähteä.

Meillä mennään edelleen pikkumiehen tahtiin, syö melko tiheään edelleen, koska kiinteiden syönti on aika nihkeää. Pitää tiukasti huulet kiinni, kun lusikka lähestyy ja sormisyötäviä syö kun hyvä päivä kohdalla. Uutuudenviehätys yleensä toimii hetken. Yöllä taitaa syödä keskimäärin iltatankkauksen, kertaalleen neljän kieppeillä ja sit aamulla. Veikkaan, että imetystaival jatkuu yli 1v, yösyötöistä olisi kiva päästä siihen mennessä eroon. Vähän sen mukaan mikä pikkumiehen toive ja oma jaksaminen.
 
Meilläkin imetetään vauvantahtisesti. Kiinteitä syö n. 3 kertaa päivässä ja imetykset entisellään, nyt en osaa sanoa että monesti :D öisin syö kolmesti ja kolmet päiväunet nukkuu, niitä ennen imetän + pari muuta kertaa. Oon aatellut jossain vaiheessa siirtää omaan sänkyynsä nukkumaan, jos yösyönnit loppuis mut imettämistä jatkan niin kauan kuin hyvältä tuntuu.
 
Ihanaa lukea miten imetätte. Kun jotenkin sitä vaan on niin epävarma kaikesta kokoajan :D

Lopetin yöimetyksen viikko sitten, kyllästyin siihen kun heräsi monta kertaa yössä huutamaan ja halusi tissin vain tutiksi. Yllättävän helposti kävi! Nyt on ihan eri ihminen kun saa nukkua :)

Päivisin imetän aina kiinteän ruuan jälkeen (syö viidesti kiinteitä) ja lisäksi jos vaikuttaa siltä että haluaa.
 
Minä en oo vieläkää saanu yöimetystä pois vaikka haluisin.
Nyt sentää sujuu pojalta itsestään nukahtaminen illalla omaan sänkyyn. Imetän, sitten siirrän omaan sänkyyn mobilea kuunteleen. Mutta yöllä kun herää (ja herätyksiä on monta) ei kelpaa kuin äidin kainalo ja tissi suussa nukkuminen... tosin en itsekään yöllä väsyneenä jaksa hirveän kauaa tyynnyttää vauvaa muuten. Ollaan kokeiltu myös klassista "isä hoitaa yöherätykset"-systeemiä mutta isäntäkin luovuttaa aika äkkiä ja tuo pojan meidän väliin. Kai tuo yöimetys/tuttina olo joskus loppuu...
 
Tein niin, että kun yöllä ekan kerran (joskus yhden paikkeilla) heräsi huutamaan tissiä otin tytön kainaloon ja silittelin ja rauhottelin siinä. Ekana yönä jaksoi huutaa kolme tuntia. (ei onneksi ihan yhtäsoittoa sentään)
Seuraavat kolme yötä heräsi klo 1-2 huutamaan, mutta kun otin kainaloon rauhottui muutamassa minuutissa. Nukkui siis huudon jälkeen aina lopun yön kainalossa tai meidän välissä.
Nyt yöllä saattaa herätä, mutta rauhottuu kun laittaa käden päälle ja jatkaa unia omassa sängyssä. (meillä siis on vielä pinnasänky "sivuvaununa" meidän sängyn vieressä)
 
Takaisin
Top