Ikää yli 35 ja esikoinen tulossa, vertaistukea kaivataan :)

Tervetuloa! Meillä onkin sitten melkein yhtä vanhat vauvat, kun mun alkuperäinen la oli 40v päivää seuraavana. Ultrassa la siirtyi kolmella päivällä mut en tiedä, kuuluiko se mahaan asti :wink
 
Heippa kaikille :)

Uusille lämpimästi tervetuloa mukaan!

1.9 syntyi meille ihana pikku-mies, 4020 g ja 53 cm.

Normaaliin synnytykseen lähdettiin, mutta kaikki ei mennyt niin kuin elokuvissa ja jouduttiin kiireelliseen sektioon. Loppu hyvin, kaikki hyvin, poika on oikein topakka ja minäkin pikkuhiljaa toipumassa leikkauksesta.

Onkos kenellekään täällä tehty tuota sektiota? Miten pian sitä uskaltaa/saa alkaa liikkumaan enemmän? Kävelyillä olen koirien ja vaunujen kanssa käynyt, lähinnä mietin esim. kuntosalia, pitää varmaan vielä muutama viikko odotella?
 
Paljon onnea maria1973!

Minulle ei ole henkilökohtaista kokemusta sektiosta mutta ammatin puolesta on. Odota rauhassa jälkitarkastukseen ennen kuin alat liikkumaan rajummin. Kuntosalin voi sitten varovasti aloitella. Tärkeintä on että annat niiden vatsalihasten toipua rauhassa, ne kun on leikattu myös. Kävely on ok ja edistää toipumista :).
 
Ihanaa, että löytyy muitakin yli kolmevitosia, jotka odottavat ensimmäistään. On mulla jokunen tuttavapiirissänikin, mutta raskaus on niin alussa vielä, ettei siitä voi vielä ääneen paljon kenenkään kanssa puhua. Yhdelle ystävälle tosin vahingossa paljastin. Suurin osa tosin "oikean elämän" ihmisistäkin on saanut esikoisensa jo nuorempana ja nyt vanhemmalla iällä odottavat ehkä kuopuksiaan.
 
On meitä tällä. Tää ei kauhean eläväinen ryhmä ole nyt mun odotusaikainani ollut mutta äkkiähän me tänne ohjelmaa kehitellään!
Milloin sulla on la?
 
Mun laskettu aika on 8.5. Nyt on menossa viikot 8+1. Eli suht koht alussa tämä touhu vielä. Milloinkas sulla on LA? Varmaan oot sen tuolla aiemmin ketjussa tosin kertonutkin, mutta en lähde nyt scrollailemaan. Tuntuu täällä keskustelu olevan joka tapauksessa vilkkaampaa kuin vauva.fi:n raskaus-osiossa. Siellä keskustelu vaikuttaa aika pysähtyneeltä. Siksi tulinkin nyt myös tänne vau.fi:hin
 
Sulla on sama kuin mun äidin syntymäpäivä :) Mun on 13.2.

Tuolla oman kuukauden forumeilla on tosin hyvin keskustelua. Ainakin tuolla helmikuisissa. Ja vilkastuu koko ajan, mitä pidemmälle päästään.
 
Juu, mäkin löysin toukokuiset 2015. Siellä oli jo jotain sata ihmistä liittyneenä. :) Nähtäväksi jää, miten aktiivista keskustelu on siellä.

Sulla on sitten pari kuukautta pidemmällä raskaus kuin mulla. Me vähän varhaisemmilla viikoilla olevat voidaankin saada teiltä, jotka olette pidemmällä, hyvää vertaistukea. Miten sulla oli tässä vaiheessa raskautta jne. kysymyksiä. :wink
 
Hyvähyvä, mistäs näitä tietäis! Mullakaan ei koskaan ole ollut raskautuneita kavereita niin päivittäisinä kavereina, että varsinaisesti olisin tiennyt asioita etukäteen. Esim. kohdunkasvukivut (menkkamaisia kipuja just tossa rv8 tienoilla) oli ihan outo juttu ja olin ihan varma, että nyt menee kesken. Mut kuuluivatkin asiaan :)
 
Mulla on jokunen kaveri raskaana, mutta kun viikkoja on itsellä niin vähän vasta, niin en voi suoraan kysyä mitään heiltä ainakaan vielä. Olen yrittänyt salakavalasti udella kaikkea heidän raskauteensa liittyvää muka muuten vain kiinnostuneena, heh, ja koettanut olla paljastamatta omaa tilaani. No, oon mä tietty ollut heidänkin voinnistaan ihan oikeasti kiinnostunut, mutta olen kyllä yrittänyt onkia tietoa tulevaa varten.

En kyllä yhtään ihmettele, jos sanovat myöhemmin, että arvasivat minunkin olevan raskaana, kun niin kyselin. Mutta niin kauan yritän puhella vaivihkaa, kunnes ollaan vähän turvallisemmilla viikoilla ja aletaan kertoa raskaudesta kodin ulkopuolelle. Milloin sä paljastit ihmisille raskautesi?

Mullakin on jotain nipistelyjä just nyt alavatsassa. Liittynee just kohdun kasvamiseen. Luinkin siitä jostain – varmaan vau.fi:n raskausviikoista kertovasta osiosta.
 
Mulla kesti ne nipistelyt ehkä jonnekin rv10 asti. Pienet vuodotkin on normaaleja. Mulla tuli rv8 tienoilla valemenkkoja sen verran, että tuli paperiin verta, mutta ei housuihin asti. Neuvola sanoi, että jos alkaa muistuttaan ihan kunnon menkkoja, sitten pitää soittaa.

Mä kerroin 3 parhaalle kavereille heti kun plussasin. Sen jälkeen kerroin silloin tällöin kun tilanne vaati, mutta mainitsin aina, etten ole vasiasta juuri huudellut. Perheille kerroin, kun nt-ultrassa kuultiin, että poikkeamariskit on normaalin alhaisia. Pomoille kerroin jo aikaisemmin, kun rupesivat suunnittelemaan mun lomanjälkeistä projektia, ihan vaan sen takia, etteivät joudu pulaan kun jään äippälomalle.

Nyt on siis 20+2 ja töissä ei pomojen lisäksi vieläkään tiedä kuin yksi parempi työkaveri. Muutama saattaa epäillä jotain, kun maha alkaa oikeasti näkymään mutta mulle ei ole kukaan puhunut.
Siviilissä päätin tulla kaapista pari viikkoa sitten ja lähteä t-paidassa futisturnaukseen. Jotenkin on vaikea puhua siitä vieläkään, kun alkuun piti niin salassa ja piti keksi vaikka mitä selityksiä, miksei tommosena kesänä istu lomalla terasilla :D

Torstaina on rakenneultra missä selviää sitten lisää ja sen jälkeen lakkaan miettimästä, mitä laitan päälleni. Nyt oon koittanut vähän kattoa, etten tiukimpia makkarapaitoja laita töihin. Varmaan joo lakkaan, montakohan kertaa tonkin oon jo päättänyt :D
 
Muokattu viimeksi:
Mun mies toivoi, että ei kerrottaisi ennen ekaa julkisella tehtävää ultraa kellekään. No, yhdelle kaverille olin ehtinyt lipsauttaa ja hänen kanssaan sitten sain jutella enemmänkin. Ymmärrän kyllä mieheni kannan, vaikka välillä tekisi mieli kertoa. Mutta eipä tuohon nyt enää ole monta viikkoa ultraankaan.

Heh, joo, varmaan vähän hankalaa keksiä noita terassiselityksiä, ainakin jos on muuten tottunut käymään. Mäkin
pelkäsin syyskuun alussa jääväni yksissä bileissä heti kiinni, kun en ottanut alkumaljaakaan. Mutta onneksi kukaan ei kauheasti kysellyt, miksi lipittelin vissyä.

Myöskään työkuvioissa en ole vielä puhunut näistä asioista kenellekään.

Haluatko kertoa, mistä päin Suomea kirjoittelet? Ei ole tietty pakko. Mä asustelen Helsingissä.
 
Kuinka moneen ilmaiseen ultraan pääsette paikkakunnallanne? Itse pääsen kahteen ja jokseenkin olisi kivaa jos niitä olisi enempi. Eka oli vkolla 11 ja seuraava vasti 20. Tuntuu jotenkin pitkältä aikaväliltä, kun muutenkin on hitusen huoli aina, ett miten siellä masussa voidaan. Potkuja ei vielä tunne näin aikaisin ja masun kasvukin on hidasta vielä alussa. Toki neuvolassa aina kuunnellaan sydänääniä ja sehän rauhoittaa mieltä kummasti. Mahdatteko muut ajatella miten tätä asiaa vai olenko hieman liikaa huolissani ja malttamaton asian suhteen. :)

Ensi viikolla onkin jälleen neuvola päivä ja jänskättää taas hieman. :rolleyes:
 
Meillä Jyväskylässä on kanssa vain niskaturvotus- ja rakenneultrat eli n. rv12 ja rv21. Neuvolakin on harvoin, nyt viikon päästä on kolmas eli ns. kelaneuvola, mistä saan raskaustodistuksen kelaa (ja äitiyspakkausta) varten. Muistaakseni kerran on lääkäri mut en muista yhtään milloin. Mulla kuunneltiin sydänäänet nt-ultran lisäksi tokassa neuvolassa n. rv15.

Mua noi harvat käynnit ei haittaa. Oon ehkä vähän huoleton, mutta en osaa kauheesti olla huolissani. En kuitenkaan pysty sitä estämään, jos jotain pahaa on tapahtuakseen.
Mulla on ollut tosi helppo raskaus tähän asti ja oon tosi aikasin, ehkä jostain rv13 tai 14 kuvitellut tuntevani silloin tällöin jotain. Nekin elohiiret tai mitä lie suolen kuplintaa ovat, rauhoittaa :wink

Dopplereita, eli sydänäänten kuuntelukapineita saa kuulemma parilla kympillä fb- ym. kirppiksiltä jos tuntuu, että se helpottais huoleen. Pitää vaan olla kärsivällinen, kun ne äänet alkaa kuulumaan vasta siellä rv9-11 tms., ettei tule sit sen takia hätä, että ei löydä sydänääniä tai laite on rikki.

Jossain päin saa kuulemma käydä neuvolassa ihan vaan kuuntelemassa, jos huolettaa. Ja jossain tuntuu olevan ultriakin joka neuvolassa. Jos on oikeesti huoli, kannattaa ainakin kysyä neuvolasta, voisiko kuunnella.
 
Muokattu viimeksi:
Mutta juu, bambuli et oo yhtään sen enempää huolissas kuin suurin osa kaikista muistakaan, ei hätää :D
 
Takaisin
Top