Ikää yli 35 ja esikoinen tulossa, vertaistukea kaivataan :)

Täällä ei kauheesti mun tietoni mukaan ole meitä vanhempia ensisynnyttäjiä. Vois olla ihan kiva käydä vaikka kahvilla, jos olis. En nyt tarkoita, etteikö noi teinitkin vois olla ihan kivoja, mut on se kokemus vähän erilainen :wink
 
Näyttää olevan ympäri suomea nuo kaks ultraa.

Juu kyll täälläkin on sanottu neuvolassa, ett saa tulla kuuntelee sydänääniä aina, kun on tarvetta. :)

Itse odotan ensimmäistä, joten jännittävää aikaa elellään täällä päin. :)
 
Riipitii, mehän voitais joskus vaikka käydäkin kahvilla, jos tuun vanhempia moikkaan Jyväskylään. En tosin käy kovin usein ja esim. ensi kerrasta noin kuukauden päästä tiedän jo nyt, että on sen verran kiireinen visiitti, että ei taida aika riittää. Mutta jos nyt sitten kasvavan masun kanssa jaksan myöhemmin matkustaa, niin katsellaan.
 
Joo käydään vaan, jos saadaan aikatauluihin sopimaan! Eikä pidä stressata, tiedän kuinka kiireisiä noi kotireissut on. Oen itekin muuttanut päälle parikymppisenä opiskelemaan Jyväskylään :)
 
No heippa! Olihan kiva bongata tällänen "vanhojen" ekakertalaisten porukka täällä. Hiukan varovaisesti vielä uskallan mitään huudella, onhan mulla lukemat vasta 5+6.
Eli mä oon vielä lyhyen hetken 38v, pitkä lapsettomuus ja hoitojakin 3 inseminaation ja 3 alkionsiirron verran takana. Lisäriesana kilpirauhasvaivat.
Nyt siis kuitenkin tikkutestien mukaan raskaana, enkä meinaa millään uskoao_O
Pelko on niin julmetunmoinen, eikä sitä auta, ettei mulla oo oikein mitään oireitakaan vielä. Ja eilen järkytyin varmaan ihan normaalista ruskeasta vuodosta paperiin ja pikkuhousunsuojaan.
Ekaan ultraan tuntuu olevan ikuisuus aikaa, 14.10 siis varhaisultra.
Olen kyllä tutuista odottajista huomannut, että se "normaali järjenjuoksu" tuntuu heikentyvän... mutta ei kai nyt sentään vielä näin aikaisin!!! :grin
 
Tervetuloa ja onnea osumasta!

Vuoto kuulostaa normaalilta, älä järkyty kovasti. Vasta menkkamaisista vuodoista kuuluu järkyttyä :) Mun ekat oireet, eli menkkamaiset kivut ja veritippa paperiin tuli vasta rv7+. Sen jälkeen ei juuri muuta ole ollut kuin turvotusta. Pelotti silti - vai siksi - sinne rv12 asti, ei sille varmaan mitään mahda.

Toivotaan kuitenkin, että hyvin menee!
 
Viime kertane neuvolakäynti olikin jänskä! Siinä sitt alotettiin kuuntele sydänääniä niin eipä löytynykkään heti... Mies sanoi ett huomas hyvin kun alko mun syke nousee. Ihmekkös tuo!

Hetken päästä saatiin pari monotusta ja syke myös näkymän muttei kuulumaan. Tiiveröinen lähti sitt hippaleikkiin mutt täti olikin oleva ja sai kiinni. :grin Sitt päästiin kuuntelee pienen pumpun ääntä. :Heartred

Ja Kimakka, älä huoli liikaa vuodosta. Tiedän tunteen. Itse koin samanlaisen tilanteen rv11. Tällä hehetkellä olen rv15+5 ja rusehtavaa vuotoa on tullut muutamaan otteeseen näiden vkojen välillä. Normi juttu kuitenki. Voimia ja rauhallista odotusaikaa! :)
 
Kuunnellaanko niitä sydänääniä joka kerta neuvolassa vai vain silloin tällöin? Itsellä eka neuvola vasta ensi tiistaina, joten ei mitään käsitystä, mitä pitäisi odottaa. Ilmeisesti keskustelua tiedossa, kun käskettiin jotain kaavakkeita täyttää etukäteen.
 
Muistaakseni (en oo varma) rv9 vasta alkaa kuulumaan. Voi olla, ettei ne edes koita ennen sitä, ettei tule äidille hätä.

Mulla ei rv8+4 kuunneltu, nt-ultrassa rv12+2 kuunneltiin, seuraavassa neuvolassa n. rv15 kuunneltiin ja rakenneultrassa 20+6 kuunneltiin. Seuraava neuvola on 22+0 (ens pe), voin sit raportoida :)
 
Jossakin ne myös ultraa alvariinsa neuvolassa, Jyväskylässä ainakaan mulle ei :sad001 Täällä on neuvolan puolesta vain noi kaks seulontatutkimusta äitiyspolilla.
 
Ok! Ei täälläkään ole kuin kaksi ultraa.

Mulla alkaa nyt vko 10, joten sen puolesta kuuntelulle ei ole estettä. Sydämen syke näkyi jo varhaisultrassa, jossa kävin omalla rahalla 2,5 viikkoa sitten.

Joo, raportoi sitten neuvolan jälkeen. :)
 
Viikolla 10+ ei meillä vielä sydänäänet kuulunut, joten ei huolta jos ei kuulu.
 
Helsingissä myös kaksi ultraa, tosin myös neuvola lääkäri ultrasi kun kävin sen luona suunnilleen rv 20. Kaikki aikanaa, ei kannata liikaa hätäillä ja stressata :) Ekassa ultrassa kyllä yleensä kuulee jo sydänäänet ja saa katsella sitä pikkuista isolta screeniltä..
 
Riipitii, ok! :) Mä kävin aamulla ekassa neuvolassani. Sydänääniä ei kuunneltu, kun tällä viikolla niitä ei välttämättä vielä kuulu. Seuraavalla kerralla (ensi kuussa) kuulemma kuunnellaan, mutta sitä ennen pitäisi olla jo ekan ultrankin. Ei tuo nyt jäänyt harmittamaan, vaikkei kuunneltu.

Hirveä nivaska paperia ja kaikenlaista muistettavaa. Kovin paljon tiedollista uutta en nyt oppinut, kun olin niin paljon jo lukenut etukäteen asioista. Mutta lähinnä hirvittää, muistanko nyt ne tehdä kaikki ne, mitä pyydettiin. Tänään ainakin pitäisi muistaa mitata verenpaine ja lähettää tieto siitä sähköisen asioinnin kautta terkkarille. Kerroin näet, että vastaanotolla verenpaine nousee eikä sitä ole mieltä mitata siellä. Kotona - ainakin aiemmin - verenpaineet ovat aina olleet normaalit. Ja sitten ensi viikolla on labra ja sitä ennen kotona pitää ottaa pissatesti ja... Ja sit neuvolaan mennessä pitää seur. kerran taas mitata se verenpaine, punnita itsensä, tehdä se joku pissatesti, jossa katsotaan kai sokereita jne.
Jo aiemmin raskauttani seuraava sisätautilääkäri on määrännyt joulukuuksi verikokeita... Ja ylihuomenna on hammastarkastus (sen varasin jo ennen raskautta....) Onhan tässä tätä hyppäämistä, mutta niin kyllä odotinkin olevan. Kai lopputulema on, että aika hyvin Suomessa pidetään huolta.
 
Onneks niitä ei sentään ole ihan jatkuvasti. Ainakin mulle tää ~kahdeksan viikon välein on ollut ihan riittävä. Mulla on kyllä ollut tosi helppo raskaus tähän asti, vain ne alkuraskauden menkkakivut ja valemenkat on (finnien lisäksi!) lähes ainoot oireet tähän mennessä. -Jos nyt ei lasketa tulevaa ja menevää väsymystä eikä yöllisiä vessaan heräämisiä :)
 
Takaisin
Top