Heinäkuun keskustelut

Piti tuohon lisätä vielä että netissä on kyllä yllättävän paljon mamma vaatteita mutta housuja on kyllä vähän hankala netistä tilata kun ei tiiä yhtään minkälaiset sieltä tulee.. olis mukava kuitenki raskaus aikana käyttää muitakin ku verryttely housuja.. :D
 
Miten jollakin voi olla tuommoiseen aikaa, hih [:D][:D][:D] Ihan sööttejä kuvia, kertakaikkiaan, mutta mä luulen että meillä ainakaan ei tule onnistumaan vastaavan yritys [:D]

Mäki mietiskelen että josko sen dopplerin tilaisi, vaiko eikö. Millaisen meinasit wii tilata?...

Ei tunnu liikkeitä vielä täällä. Tai ei toi maha nyt ihan "äänetön" tai tunnoton ole, joskus jotain kohtaa nipistää jännästi "hipaisten" mutta en voi vielä uskoa että se johtuisi vauvan liikkeistä. Vaikka saattais johtuakin.
 
Joo ja noihin äitiyshousuihin vielä kommentti, että en mäkään uskalla niitä netistä tilata. On meinaan sen muotoonen melko olematon takamus että ei ihan kaikki housut istukaan nätisti, eli on ihan pakko mallata peilin edessä, että näyttääkö se pylly nyt hyvältä vai ei [:D] Kun se vaan on aika tärkeetä, että housut istuu persiistä hyvin [:)]
 
Mä oon kyllä aika samoilla linjoilla tuon epelationin kanssa näistä helteistä..nää on kivoja vko pari  tai sit sillei että vaikka viikossa ois pari päivää viileempää ja satais, mutta tää on jo jotenkin ihan liikaa.. Käy sääliks nuo koiratkin kun molemmat vaan makaa ja nukkuu eikä ne ees syö reppanat. Keskipäivällä ei voi niitä viedä nyt ulos ollenkaan ja muutenkin vaan tohon 500m päähän uimaan.. Plus että ei itekkään jaksa tehdä mitään ylimäärästä. Jo pelkkä istuminen tuottaa tuskaa. Onneks ei tarvitse huolehtia menkoista ja voi mennä uimaan aina kun tahtoo! [:)]

Mulla vielä on hameissa riittäny mitta ja pari mekkoa olen ostanut joissa on venymis varaa reippaasti. Niillä nyt onkin sitten melkein koko kesä mennyt. Sit kun kelit kylmenee niin on kiire kauppaan, maha varmaan pienin ongelma housujen kanssa [:D] Mutta en vielä viitsi oikein mitään ostaa kun ei tiedä kauan nämä kelit kestää ja mikä tutuu sitten mukavalta päällä kun on maha iso. Isompia ei vielä olla mietitty. Tänään laitettiin miehen asunto myyntiin ja kuulemma naapuri asunnot myyty 2-5 vkossa että taitaa tulla vähän hoppu asunnon etsintään tai sitten ollaan tässä mun yksiössä kaks ihmistä, vauvamaha, kaks koiraa ja kahen ihmisen tavarat..ehehehh.ee..toivottavasti ei..

 Mökillä oli ihanaa kun siellä saaressa tuuli niin kivasti koko ajan ja aina kun tuli hiki niin pysty vaan pulahtaa järveen ja keiteleen vesikin oli niin kirkasta ja puhdasta verrattuna tohon jyväsjärveen. Siellä vielä pysty nakuilee hyvällä omalla tunnolla kun lähin naapuri jossain 1km päässä tosella saarella ja vielä toisessa suunnassa [:D] Oli mukava tuon ukon kanssakin pitkästä aikaa viettää aikaa sillei ettei ollut tietokonetta tai telkkaria tai mitään piti vaan keksiä jotain tekemistä ja juteltavaa.. Tuli vaan vähän äkki lähtö kun to aamuna piti tulla takasin että kerkeää kolmeksi jkl asunnon arviointiin mutta ke iltana alko vähän ukkonen kolista ja joka suunnasta nous hulppeita pilviä. Se on semmonen hassu paikka että sieltä ei pois pääse kuin veneellä n. 15 rantaan ja ukkos myräkässä se on mukavaa.. Sit tehtiin semmonen äkkilähtö kun ei tiennyt selkeneekö se aamuksikaan niin lähettiin pahimman myräkän alta sitten pois. Meinas jo vähän pelottaa mutta onneks selvittiin ja saatiin vähän vielä actionia siihenkin reissuun. [:D]

Liikkeitä ei vieläkään tunnu tääkkään..buu..mut on tässä vielä muutama viikko siihen 20 että jos se sitten viimeistään. Välillä tulee semmosia piikkejä just semmosia että ne vois olla potkuja mutta ei kai niitten sattua pitäisi? Sitten mietin että voisiko se olla että vauva onnistuu potkaisemaan juuri johonkin noista arvista, mutta aika hassua että se joka kerta osuis johonkin niistä. Kai se on vaan sitä kohdun kasvu nippailua.
 
Sadepilvi, tilasin Angelsound dopplerin Raskauskeijusta. Kattelin myös ebaysta, amazonista jne, mutta ei oikeen löytynyt sopivaa. Huuto.net:ssa oli myös myynnissä, mutta hinnaksi tuli postikuluineen sama kuin uusi Raskauskeijusta. Myös ulkomaisista nettikaupoista kattelin ja hintajuttu sama. Eli päädyin Raskauskeijuun Angelsound JPD-100S hinta postikuluineen 53,50 muistaakseni. Toimitus muutamassa päivässä. Odotan jo kovasti!!
 
On kyllä ollut tänääki niin kuumaa että tervetuloa vaan talvi.. mulla on kans koirat ollu ihan läkähdyksissään koko päivän että uimaan ne oli vietävä tuossa illemalla.[:)]Kiva pesu rumba oli vaan sen jälkeen että saa nähdä miten jaksan muutaman kuukauden päästä noita turkkeja huoltaa jos tuo maha rupeaa vauhdilla kasvamaan,tuntuu meinaan tuo koirien puunaaminen nyt jo aika rankalta :D
Mulla välillä tuntuu että oikeen repäsee tuolla mahassa mutta ei mullakaan liikkeitä kyllä vielä tunnu.
Jännä oli aamulla huomata kun ei ollut turvotusta että on se maha oikeesti jo kasvanu. on se mies sitä jankannu jo varmaan kaks viikkoa mutta turvotuksen pikkiin olen sen aina pistänyt. Mahallaan ei pysty enää olemaan ollenkaan..[;)]

Huhhuh. toivottavasti rupeaa tämä kuumuus hellittämään pikkuhiljaa [:)]
 
Mulla on tuo Angelsound doppler, e-baysta (enkkulan muistaakseni) tilattiin Hong Kongista, ja posteineen 22€.

Viikon päästä oltaiskin matkalla Kreetalle [:)]. Ilmastoitu hotellihuone ja uima-allas ja meri odottaa [:)][:)]. Ilmastohan ei muutu kun yölläkään ei laskenut alle 26:n mutta se kaikki muu...
 
Josko nää helteet alkais tosiaan jo hellittää. Täällä oli tänä aamuna pilviä ja ihanan vilvoittava tuuli. Eilen illalla jopa satoi pitkästä aikaa vettä, peräti 1 milli [;)], mutta kuitenkin. Meillä on kanssa koira ihan sippi noista helteistä. Ei tee muuta kuin makaa sisällä ilmalämpöpumpun alla ja läähättää. On toi pumppu kyllä ihan loistokeksintö. Sisällä on saatu lämpötila pysymään 20 asteen kieppeillä.
 
Mökillä koira nautti, kun pääsi veteen viilentämään oloa aina kun siltä tuntui. Ja siellä jorpakossahan se melkein asuikin. ;) Ja tietysti se sai sitten hot spotin kaulaan -> antibioottikuuri ja karvojen ajelu koko rinnasta. Tänä aamuna otettiin viimeinen tabletti ja ollaan siis onnex jo voiton puolella.
 
jep jep.. kaupunkiloma suoritettu [:D] oishan sitä voinut olla toisenkin yön [;)] Suomenlinnassa _oli_ lämmin mutta mukavaa silti oli taapertaa siellä oman kullan kanssa. Pinnasänky hajettiin, ikeassa oli _pari_ muutakin asiakasta [:)] varmaan sisustelevat opiskelijabokseja. Onhan tuo vähän aikaisnen hankinta, mutta sen verran edukas ettei tohtinut jäähä odottelemaan tuleeko myöhemmin samanmoista tarjousta. Hankintalistalla siihenkin vielä patja sun muut petivehkeet [8|]

Tammuskojen kesälaidunta pitäisi lähteä taas siirtämään, onneksi viimeöisen sateen jälkeen on hivenen viileämpää tuolla pellolla. Huomenna suunnataankin sitten Rauman suuntaan anoppilaan ja katsomaan sitä suvun uusinta tulokasta. Siellä tuoreella äidillä kuulemma varsin erikoinen mielipide [:-] hän ei imetä laisinkaan kun se on niin lapsellista ja vastenmielistä [:-] [8|] noh, ans kattoo pääseekö sitten kuittaamaan jos tenavalle pukkaa kaik mahdolliset allergiat.. ja kun maitoa kaiketi olisi tullut, niin olisihan se halvemmaksi tullut omista tarpeista syöttää.. noh, kahtotaan mitä mieltä itse sitten tammikuulla [8|] suunnitelmissa kyllä täysimetys mahd. pitkään...
 
Kauhean ahdistuksen päivä. Laskettiin eilen illalla rahoja kumppanin kanssa, siis tulevia rahoja. Pystyn olemaan töissä ihan äitiysloman alkuun eli jouluun asti, joten ihan mukavat äitiys- ja vanhempainpäivärahat on tulossa. Kumppani on osa-aikatöissä mutta koska lähtöpalkka on suuri, sieltäkin ihan kohtuullinen raha on tulossa. Mutta koska lapsia on niin paljon (kirjoilla meillä tulee olemaan vauvan tulon jälkeen neljä lasta, käytännössä puolen aikaa läsnä 2 lasta, puolen aikaa 6 lasta), niin menot ovat sen mukaiset ja vaikka miten ynnää ja miinustaa ja ynnää ja miinustaa niin jäädään käyttövaroilta kaaaauas alle toimeentulotuen rajojen. En enää yhtään ihmettele, että 10 % toimeentulotukiasiakkaista on töissäkäyviä. Varmasti lapsiperheitä!

Eli tulossa on taas kolme niukkaa vuotta (joita olenkin jo kokenut ensin apurahataiteilijafreelancerina ja sitten uuden ammatin opiskelijana viimeiset neljä vuotta). Huoh. Ja ihan pakko laittaa pikkuinen päiväkotiin kolmivuotiaana.

Katsellaan silti asumisoikeusasuntoja, pienen lainan saisi suhteellisen halvalla ja olisi mukava ajatella että joku päivä on jotain säästössäkin.

Tietääkö kukaan mikä on tilanne isojen asumisoikeusasuntojen suhteen pääkaupunkiseudulla, menevätkö äkkiäkin?
 
Taloudellisesti lasten saaminen ei ole hyvä juttu, juu...
Myötätunnot teille Kressida, ja muille jotka samassa tilanteessa ovat/tulevat olemaan. On se epäoikeudenmukaista miten yhteiskunnassa jotkut joutuu tosi ahtaalle, ja lapsiperheille varsinkaan sitä kohtaloa ei mitenkään haluaisi :( Olet kuitenkin päättänyt olla sen kolme vuotta kotona hoitamassa kuopusta?

Meillä kun esikoinen tulossa, niin pärjätään varmaan ihan hyvin, mutta jos täälä pyörisi jo jaloissa muutama muu niin tilannehan voisi olla toisenlainen.
Itse asiassa meikäläinen on vähän paremmalla palkalla kuin mun mies, joten todennäköisesti (nyt alustavasti tuntuu siltä että) lähdenkin äitiysloman jälkeen takas töihin "tienaamaan" ja mies harkitkoon jääkö hoitovapaalle - toivon SUURESTI että jäisi. Sillä en usko että minäkään raaskisin laittaa 9 kk ikäistä vauvaa vielä päiväkotiin, vaikka niinhän sitä systeemin mukaisesti jo "pitäisi" tehdä ja vanhempien palata takas töihin tienaamaan verorahoja!

Tänään oli kyllä hankala päivä, aamusta lähtien tuntui alavatsassa ihan kuin olis menkat palanneet kuvioihin, siis vatsa kramppaili. Oisko se voinut olla sitä kuuluisaa supistelua vai??????? ( Miltä ne supistukset oikein edes tuntuu?!! ) Olokin oli koko päivän erittäin väsynyt ja omituinen.

Otetaanpa siis vähän suklaata ahdistukseen :)
 
ALKUPERÄINEN: SadepilviOlet kuitenkin päättänyt olla sen kolme vuotta kotona hoitamassa kuopusta?
Tänään oli kyllä hankala päivä, aamusta lähtien tuntui alavatsassa ihan kuin olis menkat palanneet kuvioihin, siis vatsa kramppaili. Oisko se voinut olla sitä kuuluisaa supistelua vai??????? ( Miltä ne supistukset oikein edes tuntuu?!! ) Olokin oli koko päivän erittäin väsynyt ja omituinen.



Aika mahdoton ajatus olisi laittaa ainakaan vielä sen ikäistä vauvaa päiväkotiin, joka ei itse pysty itseään ilmaisemaan puhumalla.... eli kyllä se sinne lähelle kolmea vuotta menee.

Voin kyllä tehdä jonkin verran töitäkin, hoitoalalla on aina tarjolla keikkahommaa :-) Ja tosiaan kumppani tekee vain puolta työaikaa, joten sumplimme, sumplimme. Tiukkaa on, mutta toisaalta menotkin on kohtalaiset kun ei polteta, juoda, autoilla eikä juuri matkustellakaan....

Voi ne kuukautiskivun kaltaiset kivut johtua supistelusta, tai sitten kohdun kasvamisesta johtuvista jumeista ja kiinnityskudosten venymisestä. Minä tiedän kahdenlaisia tuntemuksia supistuksiin liittyen: toiset supistukset on oikeastaan kivuttomia, tuntuvat vain "tiukentumisena". Toiset on sitten kivuliaita ihan samalla lailla kuin kuukautisten aikaan. Itse asiassa synnytys alkaa usein juuri sellaisilla kivuilla.... siitä ne sitten vain yltyvät ja voivat juilia selässä tai reisissä tai sitten tunnsitettavammin etupuolella :-)

Kivuliaatkaan supistukset eivät ole vaarallisia raskauden aikana, kunhan eivät muutu säännöllisiksi (eli tulisivat aaltoina muutaman minuutin välein mikä kertoisi, että keho luulee synnyttävänsä) tai sietämättömän kipeiksi.
 
Meillä varmaankin mennään hoitoon siinä vuoden ikäisenä, olen itse ollut päiväkodissa töissä ja pienten puolella ei pienillä ole mitään ongelmaa sen sopeutumisen kanssa, vanhemmilla tosin enemmänkin [;)]. 8 kk:n ikäiset oli nuorimmat hoidokit.

Vaikka tässä nyt kohtuullisesti tienaakin, ei tuota vanhemmuutta tueta läheskään tarpeeksi että voisin jäädä kolmeksi vuodeksi kotiin ellei lotossa voiteta. Ikäväähän se on mutta toisaalta taas Hollantilaisella tutullani on muistaakseni n. 3 kk:n pituinen äitiysloma. 
 
Tuntuu hurjalta miettiä näin pitkälle tulevaisuutta, mutta pakkohan sitä on miettiä. Minä teen äitiysloman alkuu työtäni osa-aikaisena (ihanan lyhyt työviikko). Kun työhön paluu on ajankohtaista, voin jälleen tehdä osa-aikaisena kunnes haluan taas täydet tunnit. Toisaalta mieleni tekisi jatkaa opintoja äitiysloman jälkeen. Mieheni on yrittäjä joten aikataulujen sumpliminen on onneksi mahdollista. Nyt ainakin aion nauttia odotuksesta täysin (ja ei enää niin kipein[:D])rinnoin.

Onkos kukaan reipas ottanut selvää äitiysrahasta? Eli äitiysrahahan lasketaan edellisen valmistuneen verotuksen mukaan (joka tällä hetkellä on 2008) tai edellisen puolen vuoden tulojen mukaan, jos ne ovat 20% paremmat. Miellä tammikuisilla rahan haun takaraja on juuri tämä lokakuu. Valmistuuko vuoden 2009 verotus missä vaiheessa lokakuuta? Itse niin toivoisin, että äitiysrahani laskettaisiin vuoden 2009 mukaan, koska 2008 olin vielä opiskelija ja ainoastaan viikonlopputöissä.
 
Alen loppuja käyty päivä tutkimassa, löytyi onneksi reissua varten kaikki tarpeellinen. Yksi ihana mammatoppikin löytyi, kyllä ne vaan on parhaimman mallisia tässä tilassa [:D]. Mutta Oulun mammavaatevalikoima on tosiaankin huono [:@]
 
Itse kun olen vuorkatuolilla yrittäjänä niin mulla menee äitiyspäiväraha maksettujen yel-tulojen mukaan. Eli nostin ne isommiksi tän kuun alussa kun laskettu aika on puolenvuoden päästä niin ne otetaan silta ajalta. Aikasemmin olleet ihan minimit jolloin olisin saanut rapiat 400e mutta nyt noston jälkeen saan rapiat 1900e ja siitä verot pois. Sillä pärjää hyvin [:)]

Käytiin porukalla ralleja kattoo tuolla paviljongilla. Kiva ku asuu täs lähellä niin käveltiin kaveri pariskunnan kanssa sinne [:)] Ihan kiva oli nähä pärinä autoja ja räkä räikkönenkin nähtiin [:D] Vaikka en seuraakkaan ite ralleja eikä niin kiinnostakkaan, mutta miehet oli ihan liekeissä [:D]
Kattoo jos ei sada illalla niin käydä kuokkalan sillalta kattoo se ilotulistus, kuulemma aika massiivinen tulossa.

Ihanaa ku yskä hellittänyt niin sai viime yönä nukuttua kerrankin kunnolla ja kelitkin viilenneet niin ihana oli nukkua viileessä huoneessa pitkästä aikaa [:)]
 
bofink mikäs kumman ilotulitus tossa kuokkalansillalla on? en oo kuullutkaan..moneltahan ne on? Voisin käydä vilkasemassa tosta rannalta kun ainolassa asustan vielä [:)] Meillä tosin vähän toisin päin tämä ralli innostus että käytiin koirien kanssa katua valtaamassa [:D] Harmi vaan kun noissa olisi mukava lapsenkin kanssa käydä ja monta lasta siellä olikin, mutta on myös hirmusti kaiken maailman happopäitä mukana.. Juoppojen kanssa jotenkin uskoo vielä pärjäävänsä mutta nuo huume hörhöt on kyllä inhottavia. Poliisit sitä aluetta rajasivat eikä voineet sen verran vilkuilla tai laittaa siviilipoliisia sinne sekaan kun aika avointa nappi kauppaa siellä käytiin. Olisi monta tyyppiä saatu kiinni ja olivat vielä sen olosia että tietävät vähän enemmänkin niistä piireistä niin sais kitkettyä noita hörhöjä pois ennenkuin pirpanan tulee, toivossa on hyvä elää [:)]

Mä en oo vielä kauheesti pohtinut noita äitiysraha asioita kun on niin hatara pää ettei niistä tajua kuitenkaan ja neuvola täti sanoi että ens kerran katsotaan sitten niitä asioita niin saa vääntää mulle sitten rautalangasta ne jutut [:D] Kelan kanssa ei kyllä koskaan ole kiva asioida mutta nyt kai se on pakko..yäh..

Itse oon aatellu niin että ainakin 1v asti oisin lapsen kanssa kotona ja oli vähän puhetta äitini kanssa joka on työtön että hän voisi olla sitten hoitaja siitä eteenpäin. Noin nuorena en suostu vielä viemään lasta tuntemattoman kasvatettavaks..et jos sit vaikka 2v kun se jo jotain osaa tehdä niin veis päiväkotiin.  Ihanteellisin olisi tuo 3v asti oleminen, mutta tosissaan ensimmäinen asuntolaina on edessä niin vähän jänskää et kuinka sitä saa maksettua kelan rahoilla..Miehellä reippaasti paremmat tulot että se saa painaa töitä minkä kerkiää ja jos se suostuu elättämään meitä siihen 3v asti niin sekin käy [:D] Että omaa lainaa on pakko lyhentää mutta olis se nyt kiva välillä vaikka syödäkkin [:D] Toisaalta myös vähän mietiskelin että jos tekis vaikka putkeen nuo muksut niin tarvis töissä käydä kuin vähän pyörähtämässä. mies ei vielä ollu ihan samaa mieltä mutta eiköhä se ole suostuteltavissa. [:D]

Tänään ekaa kertaa yksi kaveri/tuttu kysyi että ootko sä raskaana..JEI! Ehkä onkin semmonen mamma maha kun töihin 12.8. palaan..jos saisi muutaman järkytettyä [:D] Muutenkin kyllä ekaa kertaa oikeastaan oottaa että päivät kuluu eteenpäin eikä haittaa yhtään mennä töihinkään kun tietää ettei siellä tarvitse kauaa mädäntyä [:D] Muutenkin on niin paljon kaikkee jännää, uutta ja ihmeelistä tiedossa et ei malta pysyä pöksyissään! Nyt meen kyllä saunaan kun ekaa kertaa varmaan kuukauteen on niin viileä että oikeesti tekee mieli mennä löylyihin! Oon siellä aina tunnin ja lämpöä oltava reippaasi yli 80astetta. Ei oo vielä ainakaan tullut outoja oireita siitä.
 
Puhukaa enemmän ihmiset :-) Tai antakaa hyviä linkkivinkkejä mistä löytyy jotain kiehtovaa raskaustietoa, keskusteluja.... jotain. Olen töissä ja täällä ei ole mitään tekemistä :-)
 
Olen sairaanhoitajana ja yötöissä. Yötöitä ei olisi pakko tehdä raskaana, jos tuntuu vaikealta, mutta ei tämä ole niin erilaiselta tuntunut. Vähän huonompi olo ehkä aamun tappotunteina. Joillekin kyllä tulee jo alkuraskaudesta yötöissä sydämen tykyttelyä ja verenpaineen laskua (tai nousua).
 
Hyvät rahat tulee lauantai/sunnuntai yöstä ;-) Kartuttamaan sitä äitiyspäivärahaa ;-)
 
Takaisin
Top