Hankinnat

Hmm.. katsotaan, miten meidän ratashankintojen käy. Löysin kohtuuhintaisen kantotakin käytettynä ja käyn viikonloppuna sovittamassa, josko olisi minun päällä hyvän tuntuinen. Pitää varmaan ottaa yksi lapsi mukaan, että voi kokeilla, miten jää lapselle alle tilaa..

Jos ostaisi vain kantokopan tupliin ja seisomalaudan. Pääasiallisesti tulee kyllä varmaan vauvaa kannettua. Jäi "traumat" tytöistä, kun en voinut yksin liikkuessa kantaa heitä niin paljon kuin olisin halunnut, koska ei ollut tuplareppua tai sopivaa liinaa. Kantaminen on kuitenkin niin ihanaa ja helppoa. :)
 
Ensikertalaisille vinkkinä, että miettii ne omat tärkeimmät kriteerit. Missä asuu, missä rattaita säilytetään, millaisissa paikoissa kulkee ja paljonko, pitääkö mahtua bussiin tai pieniin kauppoihin, pitääkö mahtua autoon, onko vanhemmat kovin eri mittaiset.. Sen jälkeen käy kokeilemassa liikkeissä näppituntumaa, kyselee ja tutkii. Tämän jälkeen voi ostaa myös käytettynä, mutta kannattaa käydä koeajelemassa erilaisia menopelejä. :) Huonoja ei kannata ostaa ja kalliidenkin hinta tuntuu ihan kohtuulliselta, kun ovat oikeasti juuri sellaiset, mitä tarvitset. Minusta tonnin rattaat eivät ole hurjan kalliit, jos niitä työntelee kuitenkin parhaimmillaan 3000-4000km ja hyvällä tuurilla saa myydessä vielä puolet sijoituksesta takaisin. Kilometrihinta ei ole minusta enää kovin paha.

Komppaan täysin! Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä todellakaan sovi toiselle ja vaikka kaikki kehuisivat jotain tiettyä, voi olla ettet just sä tykkää siitä yhtään. Helppo homma siis, eikun... :grin Lähtökohtaisesti mä suosittelisin mieluummin käytettyjä laadukkaita kuin uusia rimpuloita, ei jollain 300e ihan oikeasti saa uutena mitään huippukamaa (paitsi korkeintaan jostain poistomyynnistä tms.) - usein myös näillä ns. halpismerkeillä on takuu jonkun huiman 6kk (vrt. esim. Emmaljunga muistaakseni 2v, Bugaboo 2+1v, Bumbleride 3v). Käytettynä jos ostaa on hyvä tarkistaa, että kaikki toimii kuten pitää (jarrut, istuimen säädöt, kasaus jne.) ja ettei kangasosat ole päässeet mistään kohtaa homehtumaan (pilkkuja esim. kuomun sisäpuolella, käsien kohdalla, haaravyössä, varoitusmerkeissä).

Ja hei se vielä, että jos eka valinta tuntuu käytössä menneen ihan täysin metsään niin ei muuta kuin ne myyntiin ja jotkut toiset tilalle. Turha se on hampaat irvessä lykkiä epäsopivia vaunuja! Meillä ei esikoisen kohdalla eka hankinta oikein osunut kohdalleen, mikä alkoi selkiintyä vasta muutaman viikon käytön jälkeen. Vauvan ollessa 3kk ostin sitten toiset ja niitä olikin ihan ilo käyttää, kun sopivat niin paljon paremmin meidän tarpeisiin. :)
 
Mä olin varannut pikkuvauva-aikaan ihan liikaa vaatetta. Normikulutus oli varmaan 2 bodyä per viikko mutta sitten kun vaippa vuosi saattoi mennä useampi päivässä! Todennäköistä on että vaatetta tulee kuitenkin lahjaksikin.

Itse en tykännyt sitten kuitenkaan terällisistä housuista, joten nekin suurimmaksi osin jäi käyttämättä.

Jos nyt uudestaan aloittaisin, niin luulisin että joku tuommoinen 4kpl per koko 56-74 body(+sukkahousut)+housut - yhdistelmiä etukäteen olisi jees. Meillä tytöllä 1v8kk edelleen osa 74 bodyjä käytössä... kokoa 50 sitten taas ehkä vaan 1-2 settiä.
 
Heh meillä taas meni normikäytössä ainakin se 2bodya per päivä :D aina jotain maitoa valui kauluksille tai kakit tuli vaipain reunoilta tms.. ja kyllä muutenkin vaikkei olisi likaantunut niin vaatteet vaihdettiin päivittäin, ainakin body. Ja taisi ihan vauvasta asti olla yökkäri käytössä mikä laitettiin tietty yöksi ja päivä vaatteet pesuun :) Meille kanssa moni toi lahjaksi vaatteita joten ihan mahdotonta määrää niitä pikkusia on turha alkuun ostella, mutta kyllä varmaan 5settiä meinaan osta ainakin 56cm ylöspäin ja alkuun vaan pari settiä 50cm, koska ne ei menneet viimeksi ollenkaan. Saahan niitä lisää sitten lapsen synnyttyä
 
Meillä.meni kans monta bodyä päivässä kun kakka tuli lahkeesta ja puklua.. onni on kuivausrumpu!!!!!:D
 
Täällä kans jokaisen lapsen kanssa mennyt monta bodya ja housujakin päivässä. Muutenkin kyllä olisin laittanut päivän jälkeen vaatteet pesuun ja seuraavana päivänä puhtaat päälle. Yökkäri ollut vauvasta asti. Nyt meidän 1.5vuotiasta ahdistaa yökkärit ja haluaa nukkua pelkällä vaipalla.

Kaikilla ei myöskään ole laajaa tuttavapiiriä tai innokkaita isovanhempia jotka kantaa vaatteita lahjaksi. Ja kyllä sen huomas että esikoinen sai enemmän lahjoja kuin sitten muut.
 
Joku silloin kysyi hankintoja mitkä tarpeellisia. Itkuhälytin on meillä ollut aivan ehdoton. Täällä just tappelen nykyisen kans mikä ostettu aikoinaan 11vuotta sitten esikoiselle. Saa nähdä lopettiko tuo nyt toiminnan ja uusi ostettava. Tuo sama hälytin ollut melkeinpä sen koko ajan käytössä. Ensin kun lapset nukkuneet ulkona. Sitten kun tytöt kasvoivat ja annoin olla keskenään pihalla niin laitoin hälyttimenkin ulos niin kuulin samalla touhut. Asuntoauto/mökki reissuilla ollut kun tytöt nukkuneet asuntoautossa ja itse saunottu. Viimeiset 1.5vuotta kuopuksen päiväunilla.
 
Puoli-ilmatteeks myytiin juuri sellanen pinnasänky mitä oon katsonut ikeasta, niin pakkohan se oli ostaa pois. Taas säästy 100€ rahaa, patja pitää tietysti ostaa uutena :)
 
Kantoliina tuli bongattua kirpparilta edulliseen hintaan. Olin jo aiemminkin liina juttuja ja hintoja katsellut niin tiesin vähän millainen olisi hyvä/edullinen. Nyt sekin pesty ja viikattu - valmiina käyttöön sitten syksyllä.. :)
 
Mä käyn ostamassa huomenna äitiysfarkut, hankinta sekin :grin Eilen hoidin keskenmenopelkofiilistä googlailemalla kaikkia vauva-aiheisia käsityöjuttuja. Ultran jälkeen vasta uskallan henkäistä ja alkaa oikeasti valmistautua vauvan tuloon. Np-ultra on kahden viikon päästä, mutta huomenna ultra yksityisellä, josko sitä sen jälkeen sitten jo uskaltaisi jotain pientä hankkia :shy:
 
Vaunuasiaa oon nyt miettinyt.

Onko teillä kokemuksia Enmaljungan vaunuista/yhdistelmistä, joissa on kääntyvät etupyörät?

Esikoiselle halusin klassiset vaunujen näköiset vaunut :D ja ostettiin Emmaljungan duo edget. Vaunuina olivat hyvät, mutta ratasosaa ei juuri tullut käytettyä. Myin ne pois ja ostettiin tilalle Scooter S:t, joihin tykästyin todella! Kääntyvät etupyörät oli meidän käytössä ihan ehdoton ja ne haluan nyt seuraaviinkin. Vaihtoehtoja Emmaljungalla on ilmeisesti Nitrot ja Vikingit? Onko muita? Vikingien ratasosa näyttää kovin kapealta ja pieneltä. Olisko teillä vertailukokemuksia noista kahdesta? Vielä en ole uskaltautunut liikkeeseen kokeilemaan ja katselemaan, mutta ehkä tästä kohta puoliin :)
 
Minä haluaisin mahdollisimman näppärät vaunut, jotka menisi autoon pieneen tilaan (en tiedä onko semmoisia :wink) mutta olisi sen verran napakat kuitenkin että pääsee esim. pururadalla menemään. Onkohan kenelläkään mitään suosituksia, mistä kannattaisi aloittaa ihmettely? Minulla ei ole mitään kokemuksia mistään vaunuista, enkä ihan vielä kyllä liikkeeseen asti viitsi lähteä ihmettelemään mutta kivahan näitä on esim. netistä selailla jo :)
 
Kuulostaa Anniina Bumbleriden rattailta. Niihin saa erikseen myös vaunukopan. :)
 
Kuulostaa Anniina Bumbleriden rattailta. Niihin saa erikseen myös vaunukopan. :)

Kiitos vinkistä :) Nämä oli tosiaan pienet ja näppärät. Vaunukopan kanssa eivät näyttäneet kovin tukevilta kun on kiinnityspiste vaan kahdessa kohdassa. Varmasti kuitenkin ovat turvalliset. En malta odottaa että kehtaa mennä liikkeeseen asti testaamaan!
 
Niinhän niissä yleensäkin on kiinnitys vain kahdessa kohdassa, jos on tuollainen click'n'go systeemi. :) Meillä oli kuomu käännetty toisin päin ja pehmeät kantokassit suoraan ratasistuimen päällä. En tosin tiedä, saako tuosta uudemmasta mallista kuomun käännettyä..
 
Niinhän niissä yleensäkin on kiinnitys vain kahdessa kohdassa, jos on tuollainen click'n'go systeemi. :) Meillä oli kuomu käännetty toisin päin ja pehmeät kantokassit suoraan ratasistuimen päällä. En tosin tiedä, saako tuosta uudemmasta mallista kuomun käännettyä..

Okei, minulla on mielessä jotkut ikivanhat vaunut missä se kuomu tulee "tukevasti" rautakehikon päälle... ja ne ei olleet yhdistelmävaunut eikä varmaan kokoontaittuvatkaan :D Kiitos tiedosta!
 
Uudemmista (eli 2016 alkaen) Bumbleride Indieistä ei enää saa kuomua käännettyä samalla tavalla kuin vanhemmissa. o_O Meillä oli se vanhemman mallin Indie 3 ja voi että, siinä kyllä kevyet mutta tukevat rattaat! Ainoa selkeä miinus se, että istuin on ainoastaan kasvot menosuuntaan - tosin meille nuo tulivat vasta esikoisen ollessa reippaasti yli 1v. Baby Jogger Summit tai Elite voisivat myös olla tsekkaamisen arvoiset, tosin Summiteissa ei ole säädettävää aisaa ja Elitet ovat aika leveät mutta lenkkeilyyn ymmärtääkseni erinomaiset ja myös kasaukseltaan näppärät.

Emmaljungista: Vikingit ovat ihanan pienet ja näppärät! Esikoisen kanssa vaihdoin parin ekan kuukauden jälkeen kiinteärenkaiset Brio Happyt Vikingeihin ja sen jälkeen alkoi vaunujen työntäminenkin olla kivaa. :p Kuten Emmaljungissa yleensä, miinusta kasauskoosta - välillä oikein ihmetytti miten niin pienet rattaat olikin niin pirun iso paketti kokoontaitettuna. Nitroja ei taida nykyään saada enää uutena, vaan se on Super Nitro ja runko on sama kuin Super Viking. Erona on istuin, SN:ssä sellainen perus Emmaljunga-ratasosa ja SV:ssä kuppipenkki (vastaava kuin Vikingissä mutta pienellä kokoerolla). SV:tä saa nykyään usemmalla eri runkoversiolla, joissa myös renkaat eroavat toisistaan (esim. Ecco, air, outdoor, lounge). Scooter 4s meillä on myös käynyt kääntymässä ja niissä kasauskoko oli jotenkin siedettävä, mutta höh kun ei saa käännettyä istuinta.

Mä laitoin tällä viikolla tilaukseen Easywalker Mosey -paketin, jossa on myös koppa mukana. Ne meillä oli reipas vuosi takaperin, mutta minä hölmö menin myymään, kun luulin löytäväni jotain parempaa. :rolleyes: Vuoden niitä olen nyt ikävöinyt, ihana saada ne takaisin ja vieläpä syksyllä sitten vauvan käyttöön! Ne on vielä näppärämmät kuin Vikingit ja ihan kelvollisella kasauskoolla, vaikka käännettävä istuin onkin. Ja kopan pitäisi olla sellainen, että saa helposti "litattua kasaan" niin vie edes vähän vähemmän tilaa kontissa. :)
 
Hyvä tietää, että uusissa kuomua ei saa käännettyä. :)

Meillä on tosiaan ollut nuo tuplana ja tytöt menivät vaunukopassa 8kk, jonka jälkeen siirrettiin istumaan, eikä kumpaakaan haitannut mitenkään, etteivät tuijottaneet työntäjää. :) Päinvastoin nauttivat, kun näkivät eteensä. Kivahan se olisi pitää pientä hetki kasvot työntäjään päin vielä, mutta itse en näe sen puuttumista ylitsepääsemättömänä ongelmana. Muuten nuo bumblet ovat niin superihanat. Pienet ja kevyet.

Täytyy silti pistää harkintaan, jos ostaisi vanhemmat mallit kuitenkin käytettynä. Menisi sama pehmeä kantokassi sitten näppärästi yksösiin ja tupliin. Plus voisi päästä vähän halvemmalla.. :rolleyes:
 
Me ollaan menossa tyyppaamaan torista löytämiäni Brion tuplia, ja vähän pelkään manaavani huonoa onnea kun ollaan näin ajoissa liikenteessä. Olisihan tässä vielä aikaa, ja esim vaatteiden suhteen olin jo vannonut että ennen puoltaväliä kierrän pikkuruiset bodyt kaukaa. Nyt sit oonkin tekemässä vähän suurempia hankintoja :grin
Mieskin kysyi että eikö noita nyt syksyyn mennessä ehdi olla monet vielä tarjolla. Ehkä, mutta huomasin tässä about kuukauden-puolentoista ajan toria seurailleeni että hyväkuntoiset (+ nätit) tuplat menevät todella nopeasti uuteen kotiin!
Niinpä pelkään että jos annan näiden omat tärkeät speksini täyttävät vaunut mennä ohi, ei vastaavia välttämättä enää löydykään tai vaihtoehtoisesti olen sitten liian hidas käänteissäni :joyful: Jos nuo tänään mukaan lähtevät niin menevät kylläkin puoleksi vuodeksi anoppilaan parkkiin!
 
Takaisin
Top