Hankinnat

milmiina

Jostain jotain jo tietävä
Syysmammat 2017
Eiköhän kaikki malttamattomat alotella jo keskustelua hankinnoista! Tänne voitas kirjustella niin jo tehtyjä kuin vielä suunnitelmissakin olevia hankintoja :happy:

Itte suurena kirpparien suurkuluttajana oon jo alkanut "silläsilmällä" kattelemaan kirpparien valikoimia.. ja hupsista pari bodyäkin matkaan lähti :wink Odotusaikana pitäis kans uus asunto ettiä, kun nykynen on vauvan kanssa hieman hankala ollessaan hissittömän kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Muuten niin kiva asunto mutta :sad001
 
Esikoinen on alle 2v, olen säästänyt häneltä kaiken. Toki jos tyttö tulee niin vaatteet on vähän poikamaisia :) aion kyllä nekin silti hyödyntää. Perheen sisällä on kierrätetty paljon lasten vaatteita ristiin joten niitä ei kauheasti kyllä tarvitse hankkia. Ehkä myöhemmin haluan silti ostaa vauvalle jotain ihan omaa.

Olen miettinyt kantoliinaa, uskoisin sen olevan kätevä niin saisin kädet vapaaksi touhuamaan esikoisen kanssa. Nukkumisjärjestelyt kanssa mietityttää, esikoinen nukkuu vielä pinnasängyssään. Meidän makuuhuone ei ole koolla pilattu, ja asutaan kaksiossa. Saas nähdä mitä keksitään!

Tuplarattaita en ole ajatellut hankkia, esikoinen ei ole viihtynyt niissä muutenkaan enää aikoihin.. ehkä seisomalauta? Ja toinen Tripp Trapp hankitaan. Siinä varmaan kaikki, aika vähällä päästään. Eikä noillakaan ole millään kiire muutenkaan. Vähän eri meininki kun ekassa raskaudessa, maltan pysyä housuissani :D
 
Meillä täytyy ensin käydä läpi, mitä tuplien jäämistöstä löytyy. Turvakaukalot ja vaunujen kantokassit laitettiin heti eteenpäin. Ne ovat ainakin hankintalistalla. Myös pieniä vaatteita olen laittanut paljon eteenpäin, joten täytyy tarvittaessa täydentää varastoja ja jos tulee poika, täytyy uusia melkein kaikki.. :D On aika paljon pinkkiä, vaikka niin sitä aluksi vastustin. :D Tytöt nukkuvat pinniksissä vielä varmaan ensi kesän ja syksynkin, kun niistä saa laidan irti. Vielä on kaikki laidat paikoillaan. Joku ensisänky tai vastaava tarvitaan siis sivuvaunuksi, kunnes saadaan pinnasänky vapautettua tyttöjen käytöstä.

Yksösten vaunut tarvitaan varmaan myös. Parvekkeella on kahdet vanhat briot, mutta ovat kyllä jo niin elämää nähneet, että en tiedä, huolinko vauvalle ulkokäyttöön niitä. Tuplilla varmaan pääasiassa mennään ja joku lapsi liinassa/ repussa, mutta välillä voi päästä liikkumaan myös vain vauvan kanssa ja silloin vähän sirommat vaunut voisivat olla ihan kivat. Myös isompien kanssa toisinaan tarvittaisiin yksösrattaita.. Käytettynä olen katsellut, mutta odotan suosiolla varmaan kesään. Silloin tulee yleensä todella hyvin rattaita myyntiin! Kesällä on myös lastentarvikeliikkeissä alennuksia, joten eiköhän suurimmat ostokset tehdä silloin. :) Nykyiset tuplat ovat Bumbleridet ja samaa merkkiä vähän olen haaveillut pienempää kokoa. Hinta vain on uutena aika paljon.

Yhden bodyn ostin jo ja bola-koruun pidemmän ketjun, kun nykyinen on vähän turhan lyhyt minun makuuni. Ultran jälkeen onkin sitten kuumottavaa yrittää olla ostamatta mitään. Ru jälkeen vasta uskallan toivon mukaan tosissaan innostua. :) Paljon olen kyllä katsonut ja miettinyt valmiiksi, mitä tarvitaan.
 
Meillä on jäljellä enää hoitopöytä, ollut muussa käytössä nyt vuosia mutta hyvässä kunnossa on edelleen.
Sitten on brion yhdistelmävaunut vuodelta 2007, mutta ne on ollut ulkovarastossa niin en tiedä yhtään onko ne kunnossa. Toivon että on kunnossa, vaunut kun ei kauhean halpoja ole. Rattaat pitää ostaa, kauppareissuille yms, mihin saa kaukalon kiinni.
Sitten löytyy muutama vaate, ulkovaate, lakanoita, makuupussi, pyyhkeitä yms

Eli onhan tässä ostettavaa paljonkin, pinnasänky, kaukalo, sitteri, tuttipulloja, vaatteita, rattaat jne..

Ei kyllä malta odottaa että pääsee shoppailee kaikkea ihanaa pientä vaatetta :Heartred
 
Meillä ei ole jäljellä yhtään mitään, niin kaikki on hankittava alusta asti. Itse annoin suurimman osan vaatteista ja tarvikkeista eteenpäin ystäville ja tutuille, muttan nyt ei taida olla ketään siinä tilanteessa että olisi vauva tavaraa "ylimääräisenä" ,että saisi vähän takaisinpäin. Noh pikkuhiljaa ja paljon varmasti kirppareita ainakin vauvan vaatteissa hyödynnän.
Isompana hankintana olisi uusi auto. Meillä on kyllä farkku mutta aikas pieni joten kun vaunuja pitää alkaa kuskaamaan niin eipä tavaratilaan paljoa muuta mahdu...
 
Meillä on kaikki pojalta ja tytöltä säästössä. Vaatteita ei tarvitsisi ostaa mutta itseni tuntien varmasti ostan kaikkein pienimpiä vaatteita vähän lisää :D
Bumbleriden tuplat myös täällä ja brion tavalliset yhdistelmät ja niillä varmasti pärjätään. Seisomalauta varmaan hankitaan varmuuden vuoksi. Briotkin on kyllä vanhat, saa nähdä lähteekö ne vaihtoon kun muuten en pääse paljoa shoppailemaan :shy: Jos vaikka löytyisi hyvät käytetyt.
Lisäksi olen kaikille lapsille odotusaikana ostanut unilelut eli se pitää tietysti tälläkin kertaa ostaa ♡
 
Yllätyksekseni, vanhempani on säästänyt tytön pinnasängyn, joten se löytyy sekä tyttövauvan vaatteita laatikollinen, mitä silloin 8v sitten laitettiin säästöön.
Muutama neutraalin värinen body on tullut kirpparilta hankittua.
Mies on vähän toivonut poikavauvaa, kun muutenkin kuulema naisia talossa koirasta lähtien, mutta sitten eilen totesi että poika tulisi kyllä kalliiksi kun kaikki täytyisi ostaa uutena. :D
Yksi iso hankinta tässä hieman polttelee, kun omakotitalon haluaisimme ostaa. Nykyisestä rivarikolmiosta loppuu jo nyt tilat, kun mies on tuollainen "pähkähulluprofessori" joka rakentelee kotona ties minkälaista vekotinta 3D-tulostimesta lähtien. Autotalli olis kiva, niin sais kuskattua makkarista kaikki nuo miehen "harrastus välineet" pois :)
 
Mä just kirpparilla kauppasin osan vaatteista. Ja meinaan karsia edelleen ja jätän neutraalit ja ihanimmat. Tässä kahden tytön kohdalla huomannut että vaikka vaatetta ois nii sitä tulee ostettua aina lisää :D nyt oon kyll innostunu ompelemaan vaatteita.
 
Meillä on onneksi kaikki isot tavarat jo valmiiksi, kun esikoinen on vasta kymmenen kuukautta vanha. Pinnasänkyjäkin on kaksi, kun just hankkisin muksulle sellaisen, josta saa laidan irti. :) Lisäksi löytyy vauvan korisänky, jossa pieni saa nukkua ensimmäiset kolme kuukautta. Isompi varmaan siirtyy lastenhuoneeseen nukkumaan hieman ennen pikkusisaruksensa syntymää. :)

Mä tykkään kanssa kiertää kirppareita, ja pari bodya on jo lähtenyt mukaan, vaikka esikoiselta lempparit olen säästänytkin, ja niillä aika pitkälle pääseekin. Varmasti osan kuitenkin hankin tälle tulokkaalle ihan omaa. Tiedän kuitenkin ihan tarkalleen, mitä haen. :grin
 
Meillä on kaikki tavarat tallessa esikon jäljiltä. Ikäeroa tulee himpun verran yli 2v. Vaunuihin ajattelin ostaa seisomalaudan esikoiselle. Tuplia tuskin ostan, jos en nyt halvalla jostain löydä. Meillä on myös esikon matkarattaat ja manduca, jos pitää esikko saada rattaisiin. Toinen Tripp Trapp on hankintalistalla. Mietittiin, että pikkukakkonen saa esikon pinniksen ja esikko siirretään isojen poikien sänkyyn varmaankin ensi kesänä. Toinen vaihtoehto on tuoda mökiltä pinnis vauvalle. Jos tää toinen on yhtään samanlainen kun veljensä niin nukkuu alkuun mun vieressä ja sitten omassa sängyssä mun vieressä, kun yösyötöt harvenee. Ehkä sellanen vauvanpesä ois kiva.

Meillä kaikki vaatteet on sinisiä, joten jos tyttö tulee niin pääsen vaateostoksille :) Ehkä niitä pieniä vaatteita pitää kuitenkin käydä muutamat ostamassa. On ne vaan niin söpöjä :happy:
 
Vaatteita meillä on kahden isomman jäljiltä riittävästi, mutta jotain uusia ihanuuksia täytyy tulokkaallekin toki ostaa, kun ne on vauvoja vain hetken♥ ja muutenkin voi tulla tarvetta kun eri vuodenaikaan syntyy kuin sisaruksensa. Tuplarattaat aion hankkia, seisomalauta on jo, sekin varmasti vielä on käytössä. Rattaat pitää mennä pieneen tilaan ja sellaiset oon löytänytkin, carena gotlandit kuulemma taittuu pieneen tilaan niin saan ne lämpimään varastoon laitettua. Manduca meillä on myös mutta sitä käytän lähinnä imuroidessa :D Toinen pinnis irrotettavalla laidalla täytyy ehkä ostaa, jos kakkonen vielä nukkuu omassaan silloin. Lapset nukkuvat yhteisessä huoneessaan ja vauva tulisi tietty meidän viereen aikuisten makkariin, eipä lastenhuoneessa enää ole tilaakaan 3. sängylle eli tästä kolmiosta on muutettava isompaan joskus tulevaisuudessa :wink nyt on ollut ihanaa olla taas makkari hetken vain aikuisilla kun kuopuskin muutti siskon kanssa samaan huoneeseen :)
 
Meillä lähti hankinnat autonvaihdosta. :D Se piti muutenkin kyllä vaihtaa, mutta silmälläpitäen kuitenkin pienen tuloa.
Yhdistelmärattaat, matkarattaat, leikkimatto, hoitotaso ja tytön vanhoja vaatteita löytyy rutkasti, joten oikeastaan vain kulutustavaraa pitää ostaa, mikäli tämäkin tyttö olisi. :)
Kestovaippoja haluaisin nyt yrittää aloitella, ainakin kotona ollessa. Jostain luin, että terveysasiantuntijat eivät suosittelisi käytettyjä ostamaan, niin pitää kai muutama malli ostaa ja alkaa ompelemaan. :D
 
Ai jaa.. osan vaipoista voi pestä 90 asteessa, joten meillä on kyllä paljon käytettyjä kestoja. Olivat kyllä hyviä, vaikka toki paljon tuli pyykkiä, kun oli kaksi käyttäjää. Toisaalta sai myös nopeasti aina täyden koneellisen. :) Suosittelen lykkäämään ompelutehtaan pystytystä siihen, että vauva on syntynyt. Tai toki aina muutamia voi tehdä, mutta ennen kuin vauva on syntynyt, on ihan mahdotonta sanoa, mikä malli istuu juuri hänen jalkaansa parhaiten. :) Meillä ei kaikki vaipat toimineet molemmilla, vaikka hyvin saman mallisia tyttöjä olivatkin. Kannattaa siis vähän sovitella ensin ja sen jälkeen tehtailla hyvää mallia enemmän. Tämä on minun neuvoni kantapään kautta opeteltuna.. :D
 
Imut on mun mielestä parhaita käytettyinä, kun imevät silloin kunnolla, jos vaan on oikein pesty. :)
 
Elaffy, mistä hankit ketjun?

Hankin edellisen raskauden aikana paljon käytettyä neutraalia, mutta joita ei kaikkia tullutkaan tytöllä käytettyä. Joten luultavasti nytkin ensialkuun turvaudutaan niihin vaateosastolla. Hirveät määrät on kaikkea röyhelöä ja rusettia tullut sittemmin hankittua, katsotaan saako ne uusintakierroksen.

Auto varmaan menee meillä vaihtoon. Ei pakolla, mutta siinä sivussa. Kaukalo on makuumalli, joten vie enemmän tilaa. Toisaalta täytyy varmasti tytön istuin kääntää nenä menosuuntaan jo melko pian, joten se alkaa viemään vähemmän tilaa.

Jotain yltiöihanaa vauvaliinaa varmasti alan katsella pikkuhiljaa homman varmistuessa, vaikka pari potentiaalista onkin jo pinossa.

Ja kotiutumisvaatteet, ne hankitaan ihan omat. Ja joku unilelu/soittorasia jo osastolle mukaan.
 
Meillä ei oikeastaan muuta ole kuin satunnaisia vaatekappaleita (mun lemppareita ja neutraaleja pieni setti) ja emmaljungan yhdistelmät. Vaunut täytyy ainakin huoltaa ennen uuden tuloa, laakerit vaihtaa vähintään. Malliltaan ovat hyvät ja mieleiset.

Tärkeimpänä hankintana taitaa olla kaukalo+telakka. Kantoliinoja tarvii kans hamstrata lisää.

Nyt keskitys kyllä ihan vaan raskaushankitoihin. Bolan haluaisin ja synnytysvalmennuksien ajankohtia aloin jo katselemaan. Doulaan menee isoin rahaerä.
Ja vaatteet! Mä rakastan äitiysvaatteita!
 
Epp, jollyroomilta tilasin samalla, kun tytöille talvihaalarit. :)

Beluga, haluatko yksityisen doulayrittäjän? Silloin tuleekin kalliksi.. :) Meillä oli viime synnytyksessä doulapiirin doula ja he tekevät vapaaehtoisena eli ilmaiseksi. Vain matkakulut korvataan. Täytyykin varata sama doula mahdollisimman pian taas itselle! :)
 
Juu, yksityistä olen ajatellut kun haluan kaikkea spesiaalia ja tutustua doulaan kunnolla ennen h-hetkeä.
Muutamaa doulaa olen alustavasti vertaillut, hinta tulee olemaan 500-800e.
Helsingissä ainoot ilmaset on ensikodin doulat ja mieluummin en vie mahdollisuutta sellaiselta joka kipeämmin sellaista tarvitsee.

Tällä kertaa ei mene tonnia vaunuihin, niin laitetaan se sitten doulaan. :D
 
Kiva kuulla, että muillakin on doula hankintalistalla :) Mä haluan myös doulan. Meillä on tässä lähellä doulapiiri, josta saa vapaaehtoisen doulan ihan matkakuluilla. Mulla suurin syy doulan ottamiseen on, että esikoisen synnytys oli suht nopea. Ehdittiin olla sairaalassa alle 5 tuntia. Jos tää toinen tulee nopeammin niin mies ei välttämättä ehdi mukaan, kun esikon hoitajan (mun vanhemmat) saaminen paikalle kestää noin tunnin. Mun on kuitenkin lähdettävä heti sairaalaan, kun supistukset alkaa. Mies oli myös ihan pihalla sen kriittisimmän ajan, kun oisin tarvinnu tukea eniten eikä kätilö ehtinyt olla koko ajan huoneessa, joten haluan doulan tsemppaamaan mua ne vikat sentit ennen ponnistusvaihetta :)

Esikon synnytykseen vuokrasin tens-laitteen ja sama on saatava tälläkin kertaa. Autto tosi hyvin kipuihin alussa ja lopussa toimi henkisenä tukena, kun oli jotain tekemistä supistusten aikana.
 
Meillä mies on myös ollut aikalailla kuutamolla kaks ekaa kertaa. Nyt aion aikaisin alkaa tuputtamaan hänelle materiaalia siitä kuinka olla tukena synnytyksessä, sanoinkin jo että voi VÄHÄN aktiivisemman roolin ottaa :D doulaa en ole harkinnut, kyllä oman miehen läsnäolo on mulle kuitenkin se suurin turva vaikkei muuta osaisikaan kuin olla lähellä :)
 
Takaisin
Top