Hankinnat

Meillä on omat tilit ja yksi yhteinen tili johon laitetaan kuukausittain säästöön oma osuutemme.

Torstaina ostin kirpparilta vauvapeiton :D onhan se hyvä että on ylimääräisiä peittoja ja sit syksyllä voi tää tulokas ottaa sen käyttöön. Pitkään piti vakuuttaa itselle että voinko ostaa sitä vielä :D
 
Mä en ole uskaltanu vielä hankkia mitään! :sad001 Mieli tekis, mut pelottaa jotenkin tässä vaiheessa hankkia mitään. Tavallaan hölmöä.
 
Mäkään en uskalla ostaa vielä mitään PAITSI mammafarkut oli tänään pakko. Oon monta viikkoo kulkenu legginsseissä ja mekoissa, nii onpa nyt kiva ku voi olla taas housuissa :grin kaipa tää edelleen on turvotusta 9+3, mutta sen verran pahaa, että ei puhettakaa normi farkkuihin enää..
 
Mä en ole uskaltanu vielä hankkia mitään! :sad001 Mieli tekis, mut pelottaa jotenkin tässä vaiheessa hankkia mitään. Tavallaan hölmöä.
Ei meilläkään mitään hankintoja vielä. Katsottu on vähän kyllä mitä haluttais. Hyvä tsiikailla mitä tarjolla ja mitkä käteviä ja tarpeellisia :joyful: Ei huvita tehdä huonoja heräteostoksia.. :facepalm:
 
Ensikertalaisena tässä mietin että kuinka paljon esim. vaatteita on hyvä olla valmiina? Äitiyspakkaus aiotaan ottaa ja siinähän tulee jonkin verran. Pieniä bodeja varmaan ainakin on hyvä olla ettei konetta tarvi ihan kokoajan olla pyörittämässä. Mitä muuta tarpeellista olis hyvä olla valmiina kun vauva syntyy? Lähinnä siis pienet tavarat, jos unohdetaan vaunut, kaukalot, sängyt sun muut isot vempeleet. :)
 
Muistaakseni äitiyspakkauksessa ei kovin paljon ollut niitä ihan pienempiä vaatteita. Esikoisen saatuani hyödylliseksi koin ne terälliset bodyt ja terälliset puolipotkuhousut. Ei tarvinnut erikseen pikkuiselle niitä pikkuisia tumppuja saada käsissä pysymään ettei kynsisi nassuaan. :) Aika paljon sain vaatteita sukulaisilta ja varsinkin tuleva mummi niitä kuskasi viikottain. :D Sitten kun poju syntyi tuli lisää vaatelahjoja. :) Aika vähän niitä pikkuisia vaatteita loppujen lopuksi tarvittiin kun poika kasvoi nopeasti ulos niistä. Ennen kuin kotiuduttiin, niin mies kävi nopeasti kaupan kautta hakemassa kaikkea pikkutarviketta mitä siellä sairaalassa huomattiin hyödylliseksi.
 
Minä vähän petyin esikoisen aikaan äitiyspakkaukseen. Ajattelin että se nimenomaan olisi "aloituspakkaus" vauvan kanssa mutta ei todella ollut montaa ihan pientä vaatetta joukossa. Talvihaalariinkiin hukkui.

Mielestäni kietaisubodyt on parhaita pienen vauvan kanssa :) vaikea sanoa mikä olisi hyvä määrä esim. vaatteita mutta ehkä ostaa alkuun jonkin verran ja hakee sitten tarvittaessa lisää jos vauva paljon tekee pyykkiä.
Unipussia suosittelen, meillä se on ollut kovassa käytössä pienestä pitäen :)
 
Mitä olen kysellyt niin nepparit on pop. Etenkin haaruksissa. Helpompi pukea ja vaipanvaihto esim. yöllä helpompaa kun ei tarvitse koko pukua vaihtaa. Ellei ole ns. niskakakat :grin Ja just semmoset minkä sisään kämmenet ja varpaat voi "piilottaa".

Jostain luin että tietynkokosia bodyja esim. 6 kpl? Osaako joku arvioida tarkemmin määriä? :anyone
 
Riippuu hyvin paljon lapsesta. Pikkuvauvahan sinänsä ei ole likainen, kun ei hikoile, joten samoja vaatteita voi hyvin pitää useamman päivän.. jos siis saa pysymään maidolta, puklulta ja kakalta puhtaina.. jollain lapsella voi mennä se 6kpl bodyja päivässä ja toisilla taas riittää tuo määrä reilusti yli viikoksi. Yleensä sukulaiset ja tutut vaatteita kantavat vauvaperheeseen ovista ja ikkunoista, joten ihan hirmuisia määriä ei ehkä kannata varastoon ostaa. 50cm voivat mennä viikon vauvan päälle, seuraava koko yleensä sitten vähän pidempään. Jollekin 50cm voi olla jo syntyessä liian pieni. :)

Vastasyntyneen kanssa helpoimpia vaatteita ovat minusta kietaisubodyt ja terälliset pöksyt tai potkarit, jos ne saa haaroista auki. Sitä vaippaa kun yleensä joutuu vaihtamaan alussa tiuhaan.

Meillä ei juurikaan käytetty kääntöhihoja muuten kuin ulkovaatteissa, eikä tytöt raapineet itseään tai toisiaan, vaikka olivat kylki kyljessä yötä päivää. Toki hyvät ovat, jos niille on tarvetta.

Yksinkertaiset ja helposti puettavat, sekä lapsen päällä mukavat vaatteet ovat parhaita ja niitä tulee käytettyä eniten. Huput, röyhelöt jne ovat pienellä vauvalla yleensä hankalia, kun makaavat paljon selällään. Toki ulkovaatteissa huppu on hyvä, kun se on aina päässä.. :)
 
Minä taas suosin pienellä pöksyjä ja sukkia, kun neiti on kunnon hikivarvas, niin sukat on helpompi ottaa pois tuuletusta varten. Koko potkareita ei tullut käytettyä yhtään. Kietaisubodyt kyllä ehdottomia, varsinkin silloin kun isäntä pukee likkaa. :grin
Meidän neiti oli syntyessään pieni kokoinen, joten 44-48cm vaatteet piti ostaa laitokselta päästyämme. 50cm menivät vielä pitkään. Suurin osa ätiyspakkauksenvaatteista on nyt käytössä, kun likalla on ikää vajaa 8kk. :wink
Kannattaa hommata vaatteista yhdet semmoiset ja toiset tämmöiset, koska käytössä vasta ne omat lempparit huomaa.
 
Eipä niitä vaatekertoja alkuun montaa tarvitse, meillä vaatteiden lukumäärän tarve kasvoi vasta puolivuotiaana kun alettiin kiinteitä syödä ja sotkua tuli. Tuttavaperheessä taas alkuun ei meinannut millään löytää vauvan kropan muodolle istuvia vaippoja ja vaatteet sai vaihtaa jokaisen kakan jälkeen ennenku sopiva vaippamalli löytyi.

Alkuun meilläkin suosittiin bodeja ja puolipotkareita. Sukat eivät pysyneet meidän pikku potkuttelijan jaloissa ollenkaan. Bodeista mä tykkäsin kietaisumalleista enkä mitenkään inhonnut pään läpi vedettäviäkään (kuhan niissä oli nepparit olkapäällä eikä sellaisia pelkkiä "taitoksia"; meillä niiden pääntiet venahtivat melkein ekoista kerroista käyttökelvottomiksi)
 
Mistä hankitte äippävaatteet? Tai lähinnä ne isoimmat koot. Mä tarviin kevättakin ja en oo löytänyt mistään.
 
Meilläkin jouduttiin hakemaan 40-48cm vaatteita synnäriltä päästyämme, vaikka oltiin muutamia alle 50cm kokoisia varattukin. Niillä mentiin ensimmäinen kuukausi. Tytöt ovat nyt 1v9kk ja edelleen on jotain äp vaatteita käytössä.

Äitiysvaatteissa kannattaa suosia minusta sellaisia vaatteita, joita voi käyttää myös ei-raskaana. Käyttöikä kun niissä on muuten todella lyhyt. Paitoja ostaisin vain imetysmallisia. Niitä tarvitsee todennäköisesti pidempään.

Itse kuljin tuulitakissa kevään, kun odotin tyttöjä jättimahan kanssa. Ulkonäköseikat olivat varsin toissijaiset siinä vaiheessa, kunhan jotain mahtui päälle.. :D
 
Itse ostin vain kahdet mammahousut; Zalandolla on myös isoja kokoja. Muuten käytin ginan pitkiä toppeja, villatakkeja, jotka sai kivasti vyöllä kiinni, maksimekkoja, masutuubeilla pidensin t-paitoja ja alkuun menin normihousuilla, joissa oli nuo jatkopalat. Talvivaatteita tai syysvaatteita ei tarvinnut onneksi ostaa.
Imetyspaitoja ostin muutaman, mitkä jäi sitten käyttämättä, kun ei tuo imettäminen onnistunutkaan.
 
Meillä on kaikki kolme lasta olleet kovia pulauttelemaan, joten vaatteita on todellakin saanut olla. Itse taas en tykännyt yhtään puolipotkareista. Tuntui ettei ne kunnolla pysy päällä. Poika ollut vauvasta asti kunnon hikijalka niin sukat siinäkin mielessä ollut paljon paremmat. Kietaisubodyja ostin viimeksi useamman muka ihan miestä ajatellen että se tykkäisi mieluummin niitä pukea. Inhosi koko kietaisubodyja ja mielummin laittoi normaalin.
 
Meillä on suosittu ollut kietaisubody tumpuilla ja puolipotkarit. Ja ainakin himpun isompana päälle lisäksi joku college haalari tarvittaessa ettei tule kylmä, siis jos tarvitsee jos ei peiton alla koko ajan ole. Ja päässä vauvalla oli useimmiten myssy. Itse huomasin että popin myssyt oli meidän vauvan päälle sopivimman mallisia. Ihana kun kesällä saa esitellä masuaan, pitää ostaa nättejä mekkoja sitä varten :D kaksi edellistä syntyneet kevättalvella niin siitä lookista oli välillä hehkeys kaukana kun yritti pähkäillä mitä laittaa päälle että tarkenee. Ja tällä kertaa kaikki näkee heti masusta miksi kävelen hitaasti, Jes :D
 
Takaisin
Top