erikoisemmat nimet

  • Ketjun aloittaja janna86
  • Aloituspäivämäärä
Hui, olipas tosiaan erikoisia nuo Helistimen nimet! Ei oikein mulla kyllä kolahtanut yksikään. Ehkä vielä jollain eläimellä menis, mutta lapselle.. Me päästiin kanssa vihdoin nimestä yhteisymmärrykseen, rakenneultran mukaan kun poika on tulossa, niin ei sitten olla edes mietitty tytön nimiä. Toki lopulta riippuu siitä, sopiiko nimi alkuunkaan vauvalle, mutta nyt ainakin on semmoinen päällimmäisenä kuin Lukas Otto Oskari. Haluttiin nimi, jonka kanssa ei tule ongelmia ulkomaillakaan ja kun vielä tykkään s-päätteisistä pojannimistä muutenkin (Niklas, Nikolas jne. varattu lähipiirissä jo) niin tuo Lukas on pyörinyt kyllä mielessä ykkösenä koko ajan oikeastaan. Tosiaan, se sitten kuuluu lausua yhdellä u:lla niinkuin kirjoitetaan, Luukas-nimen miellän ihan eriksi enkä tykkää yhtään tuosta pitkästä u:sta ja lisäksi tulee liikaa raamattu mieleen. Kahdella u:lla en tykkää kirjoitusasustakaan. Toiset nimet tulee isoisopapoilta sekä mun että miehen puolelta, molemmista tykätään ja sattuivat sopimaan ihan kivasti yhteenkin. Mies olis Ottoa halunnut ihan ykkösnimeksi, mutta tunnen liian monta Otto-koiraa - toisena nimenä menee kyllä mielestäni ihan ok. Mikael oli kans hyvä vaihtoehto ekaksi nimeksi (itse oisin tykännyt kans Mirosta ja Mikosta, mut ne on jo lähipiirissä..), mutta jotenkin tuo Lukas sopii noihin muihin nimiin paremmin. Toivotaan, että vauva näyttää Lukakselta siis :)
 
Eihän tuo Lukas pahalta kuulosta, mutta olethan ottanut huomioon että se on myös murremuotoinen verbi? "Pekka lukas tekstin äkkiä lävitse".
 
Tommoset tilanteet on niin kontekstisidonnaisia, että en näe niissä mitään ongelmaa ;) Tuskin tulee haittaamaan.
 
Hei!

Itse en vielä noita nimiä mieti, kun syksyllä vasta syntymässä meidän vauvamme, mutta oli pakko laittaa linkkiä, jos ette siis tätä sivustoa ole mistään bonganneet http://www.etunimet.net/harvinaiset-etunimet/
Sieltä löytyy joitain harvinaisuuksia. Oma nimeni on kanssa harvinainen, tosin ilmeisesti niin harvinainen, ettei sitä tuolta listasta löydy[:D] Meitä on Suomessa samalla kirjotusasulla 176 sadan vuoden ajalta... Ja aina oon saanu kuulla, että miksei se nimi ole Liisa tai Liina, miksi puuttuu toi maaginen s- tai n-kirjain nimestä.. Siinähän sitten selittelet, että jaa-a, kukapa noitten vanhempien aivoituksista tietää. Mutta onneksi suurinosa kommentoijista tykkää mun nimestäni. Ja siis täysin suomenkielisestä perheestä olen, hyvä kun vanhemmat edes osaa muuta ku suomea [:D] Meidän vauvalle tulee sitten englanninkielinen nimi, kun mieheni toinen äidinkieli on englanti ja tietty nimen pitää olla helposti lausuttava myös suomenkielellä, että hirmuisesti saadaan miettiä mikä sopisi.
 
Tuossa Purrin laittamassa linkissä oli sekä kauniita että aika karmeitakin nimiä.. Esimerkki karmeasta nimestä oli Homo. [:-] Vaikka mukana olisikin myös ulkomaalaisten Suomeen tuomia nimiä, niin silti Homo on niin yleismaailmallisesti ymmärretty sen halventavassa merkityksessä, että ihmettelen miten se on voitu hyväksyä nimeksi.

Samoin huomasin, että erikoisten nimien kohdalla hyvinkin moni nimi löytyi sekä tyttöjen että poikien puolelta.. On niin myös joidenkin vanhojen suomalaisten nimien kohdalla (kuten esimerkiksi Kaino), mutta silti henkilökohtaisesti valitsisin mieluummin lapselleni selkeästi sukupuolesta kertovan nimen.

Hyvät naurut kyllä saatiin miehen kanssa Lada-nimen kohdalla.. [:D] Muutenkin on monia nimiä, jotka voisivat olla ihan kauniita, mutta mielleyhtymänsä vuoksi niitä olisi vaikea lapselleen laittaa, kuten Nordea tai Lumene.
Katsoin ensin myös, että listassa olisi ollut Opel, mutta se olikin sitten Opal.. [:D][:D]
 
Meilläkin jo nimeä pohditaan, vaikka vielä on odotusta pitkä pätkä jäljellä. Etunimisuosikit meillä jo on niin tytölle kuin pojallekin. Toiset nimet tulee sitten meidän toisista nimistä ja isovanhempien nimistä.

Kansainväliset nimet täälläkin kiinnostaa ja löysin tällaisen sivuston, missä on listoja eri maiden suosituimmista nimistä:

http://www.thetop100babynames.com/GlobalBabyNamesLinks.htm
 
Luin tuota etunimet.net erikoiset etunimet -listaa. Kaikista kamalin taisi olla Orkkuli, mikä tuli vastaan.. Voi sitä tyttöraukkaa.. Pahoittelut, jos se on jonkun suosikki..
 
oon täällä käyny kummastelees nimiä jo jonkin aikaa. Kauniita ja kamaluuksia löytyy. Mulla on ollutkin jo "harrastuksena" mun inhokkinimien keräämistä... Mändi, Kuura-Karpalo ja Tuulevi-Talvi on päässyt listoille aika koville sijoituksille. :) Mutta hei, kukin pyyhkii tyylillään. Mä oon van miettiny sitä aikaa kun noi kauniit ja rohkeet tuli suomeen ja ruvettiin toukille antaan nimiä "rikke ja ruuke". ja kuulinpa eräältä hoitotädiltä,että olivat ryhmäänsä saaneet phyllis- nimisen lapsen. Siellä täti tarhassa sitten huuteli "pylliiiiiiiis".... :D Ja tämä tarina on tosi.

Mutta omalle toukalle oon miettiny semmosta lähestymistapaa että pojan nimen on löydyttävä 7 veljeksestä ja tyttö on Milja/Silja ja sit toiset nimet tulee isovanhemmilta. Ja mieheltähän ei mitään kysytä :DDD
 
meillä on raskaus aika alkutekijöissä, mutta johan noita nimiä on mietitty...isukki on skotti, joten vauvan nimenki pitää olla sellanen, että se taipuu hänenkin suussaan..tytölle ajattelimme Alexandra Kemmit (vanha skottilainen nimi tuo Kemmit) ja pojalle Edward Zacharias (pieni muunnelma pappojen nimistä)...:)
 
onpas kauniita nimi ehdotuksia :)
Itse olemme mieheni kanssa miettineet seuraavia nimiä:

Tytölle: Peppi Helena Eleonoora/Elli-Noora (tuosta viimesestä nimestä ei vielä olla varmoja)
Pojalle: Sakari Samuel

Nuo toiset nimet tulee meiän toisista nimistä. Onhan tässä kuitenki vielä aikaa kun vasta syyskuun lopussa LA :(
 
Itsekään en vielä ole nimenmietintävaiheessa, mutta kävin lähettämässä täydennysehdotuksia harvinaiset nimet-sivuston luonto-osioon. Siellä kun oli aika kummallinen vierasperäisten luontonimien lista. Ohessa täydennysehdotukset:

Rosmarin (tytön nimi, ruotsinkielinen)
Timjan (pojan nimi, ruotsinkielinen)
Rosa (tytön nimi, ruotsinkielinen)
Snö (tytön nimi, ruotsinkielinen)
Syrsa (tytön nimi, ruotsinkielinen)
Ramnus (pojan nimi, myös Rhamnus)
Astrid ja Astra (tytön nimi, ruotsinkielinen)
Myra (tytön nimi, r.k.)
Myrra (tytön nimi, r.k.)
Mimosa (tytön nimi)
Ullrik (pojan nimi, r.k. = villaisa)
Klippa (tytön nimi, r.k.)
Mandel (tytön nimi, r.k.)
Paprika (tytön nimi)
Felix (pojan nimi)
Lucia (tytön nimi)
Mark (pojan nimi, r.k. = maa)
 
Meillä myös tulee lapsen nimi olemaan jotain muuta kuin tavallinen suomalainen Eetu tai Aino. Lapsen isä kun on Afganistanista, niin käytännön vuoksi haluamme lapsemme nimeksi sellaisen, jonka osaa lausua niin suomalainen kuin afganistanilainenkin. Tytön nimeksi ollaan tällä hetkellä löydetty muutama vaihtoehto elikka Mariam ja Dara - ensimmäinen ehkä vahvempana vaihtoehtona. Pojan nimen etsiminen on todella hankalaa omasta mielestä, tuntuu ettei mikään sovi mun suuhuni [:D] Mutta muutama sieltäkin on löytynyt: Andre ja Samir. Ajatushan tässä saa vielä lentää usean kuukauden ajan, mutta uskon että se oikea siltä tulee sitten vastaan joskus [:)]
 
Mieheni on kaksikielinen ja nimistä ei tule tyypillisä suomalaisia.

Pojan nimeksi olemme ajatellet Daniel Markus Theodor. Markus-nimi periytyy isältä pojalle mieheni suvussa ja Theodor on isävainajani toinen nimi.

Tytölle: Sofia Alexandra Kaarina tai Adele Alexandra Kaarina. Alexandra periytyy äidiltä tyttärelle mieheni suvussa ja Kaarina on äitivainajani toinen nimi ja Adele on isoäitini siskon nimi.
 
me ollaan mieheni kanssa miettineet jo nimiä vaikka aika alussa tämä raskaus on [;)] jos tulee poika ni se on ehdottomasti oliver, toista nimeä ei vielä keksitty..ja jos on tyttö ni jasmin,kristiina taikka matilda tulee pikku prinsessalle nimeksi [:)]
 
Nykyään jos haluaa lapselleen "harvinaisen" nimen antaisin ehkä mielelläni oman sukupolveni suosikkinimen tyyliin Sari, Johanna, Minna, Heidi, Riikka jne. ja pojalle Mika, Pekka, Mikko, Lasse, Jukka, Arto jne. Ei samalle luokalle varmaan satu samaa nimeä toisin kuin itse olin pieni [:D]
 
Blondmama, taidat olla 70-luvulla syntynyt? Minun luokallani olivat juuri nuo nimet hyvin edustettuina [:D] Tuohon lisänä Jari, Janne, Timo, Juha, Hanna, Sanna, Päivi...
 
Meillä kanssa mietitty vaikka mitä..
Tytölle olisi enemmän nimivaihtoehtoja, mutta poika hyvin suurella todennäköisyydellä tulossa.

Pojalle on mietitty Kaapoa, Kaarloa, Kostia, Aaroa, Aapoa... Kaarlo olisi ykkönen omasta mielestäni, mutta sukunimen lausuminen Kaarlon kanssa tuottaa vaikeuksia. :D Lapsi todennäköisesti oppisi oman nimensä sanomaan vasta yläasteiässä.. Sukunimi kun muutenkin on hankala.. 
 
Takaisin
Top