Ensiodottajien kysymykset ja ajatukset :)

Eikä! Kaks yhel iskul.. kui siistiä. Mä oon puhunut kavereilleni kuinka kiva ois saada kaksoset. Kaikki joilla on jo lapsia sanoo että ei missään nimessä että se ois kauheeta ja mikä määrä duunia. Mutta koska nää olisi sun ekat beibit, niin ethän sä vielä voi tajuta kuitenkaan kui paljon hommaa, ku ei oo mihin verrata. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja molemmat kasvaa samaan tahtiin!

Toivotaan :happy: Mä toivon, että läheiset ottaisivat uutisen kaksosista positiivisesti ja ilahtuneena eivätkä kauhustelisi tilannetta.
 
Tsau, onks täällä muita yli 30v ensiodottajia? Eka ultra ensiviikon tiistaina ja odottajan aika on tosiaan pitkä. En oo käynyt missään ekstraultrissa eikä meillä oo mitään kotilaitteita eli pelkillä raskausoireilla mennään eteenpäin ja toivotaan että jotain kypsyy niinkuin pitääkin.

Täällä yksi jo 35-vuotias ensiodottaja :) Kiva että täältä löytyi ekakertalaisten ketju. Kaikki on ihan uutta ja olen aika pöllämystynyt edelleenkin tästä raskaudesta, vaikka toinen kolmannes jo menossa. LA on meillä 23.9. Puolisonkin kanssa ollaan oltu naimisissa jo 8 vuotta, aikamoinen muutos tähän meidän aika vakiintuneeseen elämäntyyliin tulossa syksyllä siis.

Oon ollut myös järkyttynyt lastenvaunujen (ja joidenkin muidenkin lastentarvikkeiden) hinnoista :eek: Puolison kanssa päätettiin, että yritetään hommata kaikki mahdollinen käytettynä. Rahaa säästyy ja onhan siinä ympäristönäkökulmakin mukana. Nettikirppareilla näyttää olevan paljon hyväkuntoistakin tavaraa liikkeellä. Ja kierrätyskeskuksessa näyttää olevan vauvanvaatetta 1 €/kpl. Vaikea näin kokemattomana arvioida, mitä kaikkea vauva OIKEASTI tarvitsee ja kuinka paljon esim. mitäkin vaatetta...
 
Mä ostin ekalle vaan yhden bodyn kokoa 50. Kaikki muu oli kokoa 56 josta sitten vähän käärin hihaa. Tietty jos vanhemmat on tosi pieniä niin sit voi ehkä odottaa pientä vauvaakin niin useempi 50 voi tulla kyseeseen. Sit toi koko 56 kävi about kuukauden pari, sitä ostaisin varmaan 10 paitaa/bodya, pesukone laulaa koko ajan kuitenkin jos tulee puklaava vauva. Housuja ei tarvi niin monia mut useemmat kuitenkin. Sukkia tietty, ei kauheen monia tarvi kun ei likaannu. Ja ostaisin 56 kolitsipuvun. 56 yökkäreitä. Ehkä unipussi kun pienille ei suositella peittoa. Ehdottomasti harsoliinoja, vaikka 10, kyllä noita kaikkia ehtii sit ostaa vauvan kanssa. Sit joku myssy. Sit joku välikausipuku riippuen onks lämpöpussii vai ei. Äitiyspakkaus kannattaa ottaa jos ensimmäinen lapsi, siellä on lämpömittarii ammeen veteen. Ammeen ostaisin myös valmiiksi, meillä oli sellanen oksuliisa että piti aika usein kylvettää. Mitähän muuta vielä:rolleyes:
 
Ahvenelta tulikin hyvä lista. Tottahan on, että tärkeintä on olla useampi pieni body ja housut (koska niskapaska ja puklu ylsi meillä joka paikkaan) ja parit sukat. Harsoja reilusti (meillä oli 30 eikä hitto vie meinannut riittää, kun kuviolliset oli puklukäytössä ja kuviottomat pyllyhommissa. Lapsi pulautteli niin usein ja aivan mielivaltaisia määriä, että jatkuvasti sai olla harsoja pesemässä. Lisäksi kotiutumiseen lämmintä päälle ja kotiin vaippoja. Ei pieni vauva juuri muuta tarvitse. Toki imetystyyny oli ihana helpotus, samoin kantoliina-/reppu, vaunut, hoitoalusta ja vanna. Ihanaa se on ostaa pikkuiselle vaikka mitä ja ihan varmasti itsekin ostelen taas kaiken ja vähän enemmänkin :hilarious: hankinnat saa kuitenkin ensin odottaa sen verran että ehditään muuttaa ja katsoa, mitä kaikkea esikolta on jäänyt säilöön. Harmillisesti suurin osa jouduttiin laittamaan pois, kun nipat oli pilannut söpöt vaatteet vauhtiraidoilla :grin
 
Ja sit mä tykkäsin sellasista bodyista missä oli kahet nepparit haaruksissa, paljon pidempi käyttöikä. Ja mä ostin ikeasta kaks pissa-alustaa, jotain pehmeää alle ja alusta päälle niin voi tuuletella paikkoja eikä haittaa jos vauva pissaa. Ja sit tietty lakanat sängyyn. Ja sit tärkein äiteille, ostakaa siteitä kotiin ja varastakaa muutamat sairaalasta, sitä verta nimittäin tulee vielä kotona aika runsaasti.
 
Itse sain esikoista odottaessa kaveriltani listan, jonka hän oli saanut siskoltaan ja jonka itsekin annoin eteenpäin. Kyseessä oli yksinkertainen muistilappu mitä vastasyntyneelle pitäisi varata hoitopöydän välittömään läheisyyteen. Mitä nyt muistelen, siinä luki:

-vanupuikkoja navan puhdistukseen (vinkki: ostakaa niitä pahvivarrellisia muovisten sijaan!)
-sideharsolappuja (vaimitäneon) silmien puhdistukseen (itse nappasin avatun paketin mukaan sairaalasta)
-kosteuspyyhkeitä
-harsoja (puklua ja pyllyä varten)
-peppurasvaa
-talkkia
-vaippoja


Jotain varmaan jäi mutta täydentäkää! Ihan kaikkea en allekirjoita, me ei esim käytetty lähes kertaakaan talkkia, mutta siellä se on edelleen hoitopöydän vieressä hyllyllä seuraavaa odottamassa :)
 
Heips, hyviä vinkkejä konkareilta tänne tullut :) Näin ensiodottajana menee kyllä pää pyörälle kaikesta hankittavasta ja muistettavasta... Täytyy just pukkuhiljaa alkaa tekemään erinäisiä muistilistoja, lista ihminen kun olen :D
 
Ihan pienelle vauvalle on mukava pukea kietaisubodyja vai mikä niitten virallinen nimitys on. Tosin niitä on huonommin myynnissä kuin normi bodyja.

Mä kans viime synnäri reissulla nappasin muutamat vaipat ja siteet mukaan kotiin :wink

Tuo on muuten hyvä vinkki mitä Ahven tuolla kertoikin että pissa alusta alle että saa otettua ilmakylpyjä. Meillä oli pojalla monta kertaa päivässä ilmakylpy hoidot, meni tosi nopeasti pylly punaiseksi jos ei ilmakylpyjä pitänyt.
 
Muokattu viimeksi:
Apteekista voi napata myös niitä keitinvesipipettejä silmien putsaukseen jos ne rähmii kovasti, bebanthen on ihan hyvä vaipoa- tm. hankaumiin, nännivoide (taitaa olla äitiyspakkauksessa) jo sairaalaan, desinfiointiaine vauvan napaan jos tarve. Ja tosiaan siteitä kotiin! Sairaalassa oli huippukeksintö ne jääsiteet, joita tein kotonakin (tai mies teki). Side kastellaan veteen ja laitetaan pakkaseen ja sielä pöksyihin (hyvä olla kangas välissä). Teki hyvä kun alapää on turvonnut:)
 
Kun kotiuduttiin sairaalasta esikoiselta niin ekana mies lähti hakemaan särkylääkkeitä ja luumuja :rolleyes:
 
Meillä mies lähti ostamaan siteitä, eikä todellakaan niitä pienimpiä. Sen takia huudan täälläkin kaikille et ostakaa niitä jo valmiiksi. Voi olla tietty et mä oon ainut tyhmä joka ei vaan tajunnut:grin
 
Heips, hyviä vinkkejä konkareilta tänne tullut :) Näin ensiodottajana menee kyllä pää pyörälle kaikesta hankittavasta ja muistettavasta... Täytyy just pukkuhiljaa alkaa tekemään erinäisiä muistilistoja, lista ihminen kun olen :D
Muistan ton tunteen pari vuotta sitten kun tuntui että kauheesti muistettavaa ja ostettavaa ja pää sekaisin kaikesta. Aika paljon ite hankin aina sitä mukaan kun tuli tarvetta, joku leikkimatto on ihan turha ekoille viikoille kun se vauva vaan nukkuu koko ajan.
Saa kysellä vapaasti, mielelläni autan jos vaan osaan :)
 
Muokattu viimeksi:
Hei aivan upeeta. Opin jo nyt viimeisimmistä viesteistä hurjasti. Kirjotan todellakin listan tästä!
 
Kirjoittelenpas itsekkin tänne näin esikoista odottavana, kaikki todellakin on uutta ja ihmeellistä! Olen säästynyt pahoilta raskausoireista, oikeastaan minua ei oo vaivannut kuin väsymys ja se väsymys on jotain aivan hirveää!

Töissä tsemppaan ja jaksan siellä ja kaikki energia meneekin siellä (lastenhoitaja) ja kun kotiin pääsee, tuntuu ettei kertakaikkiaan jaksa mitään!

En vain jotenkin pysty vielä ymmärtämään ja hyväksymään itsessäni sitä, etten jaksa vouhottaa ja touhottaa normaaliin tyyliin myös kotona.

Saattaa olla että myös tämä kevät vaikuttaa siihen, kun taipumusta on väsähtää hieman keväällä..

Mutta onko muilla tämmöstä??

Tuntuu että ei hermot kestä edes omaa miestä ja tuntuu ettei hän tajua mistään mitään..
Vaikka hänkin on sanonut että levätä pitää jos on väsynyt mutta silti tuntuu ettei se tajua.
Välillä on tosi yksinäinen olo tämän raskaus asian kanssa, ei oo ketään lähellä joka olisi myös raskaana.

Rv 17+3 ja edelleen siis väsymys painaa.. aattelin silloin alussa että se menee ohi nopeasti mutta ei tunnu siltä.

Jos lähden töitten jälkeen lenkille ja teen ne normaali jutut mitä tein ennen, niin tulee kyllä harjoitussupistuksia aika paljonkin ja sehän se sitten pakottaa myös lepäämään. Ei jotenkin uskalla sitten kovin touhottaa, ettei mee liian kipeäksi olo
 
Oon tässä kirjoittanut ja poispyyhkinyt useamman esimerkin (vaikka en ensimmäistä odotakaan) ja tyydyn toteamaan: kyllä, hermot menee mieheen säännöllisin väliajoin (johtuu suurelta osin myös omista hormoneista).

Nyt on ollut rankka pari viikkoa kun ollaan oltu koko perhe flunssassa, miehellä sitten sitä "miesflunssaa" kun on niiiin väsynyt ja kipeä ja ja... ollut pari päivää kotona ja sitten kun tulen töistä ja hakenut lapsen niin hän vielä valittaa sairasta ja väsynyttä oloaan. Vaikka minäkin kipeänä täyden päivän töissä ja tosiaan raskaana. Olenkin tullut siihen tulokseen että miesflunssa on samaa luokkaa kun raskaana sairastaminen [emoji4] Kyllä mies hoitaa osuutensa mutta valittaa sitä ennen mikä vaan raivostuttaa niin suunnattomasti.

Olin muuten vikaa päivää yhdessä keikkatyöpaikassa opettamassa ja yksi miespuolinen kollega sitten toivotti hyvää kesää ja "kivutonta lähdetystä". Totesin tilaan jääneelle naispuoliselle että vain mies voi toivottaa kivutonta synnytystä... hyväähän tarkoitti mutta jestas...

Sen vielä lisään että itselläkään ei ole vertaisraskauksia juuri nyt lähipiirissä joten foorumi tuntuu ainoalta vertaistuen kanavalta. Viimeksi en edes kirjautunut tänne kun oli sitä vertaistukea.
 
Väsyttää kovin. Voi että kun väsyttääkin.. Muutto on edessä ja en yhtään osaa arvioida saanko mitään henkilökohtaisesti tehtyä. Miehen kanssa on sovittu että en varsinaisesti siirrä tavaroita aasta beehen, mutta varmaan hän kuitenkin odottaa, että mä sitten pakkaisin ja purkaisin. Mietin vaan että mistä ihmeestä mä töitteni lisäksi sen energian revin... kaksi ja puoli kuukautta töitä jäljellä. :)
 
Voi miten lohduttavaa kuulla että muillakin väsyttää..
Ehkä se pitää vain nyt oppia hyväksymään, ettei ihan sama energiataso ole, kuin ennen raskautta.. Vaikka vaikeaa se minulle on..

Toivottavasti tämä menee ohi ja ei kestä koko raskausaikaa!

Todellakin arvostan nyt ihan julmetun paljon enemmän äitejä, jotka raskaana ollessaan hoitavat vielä pienet lapsensa! Hui, nyt tuntuu että miten sitä itse tulee pärjäämään tällä energia määrällä, mutta ehkä sitä voimia löytyy sitten ja tosiaan, onhan se puoliso joka auttaa ja tekee (vaikka hermot siihen välillä meneekin ja rajusti! )
 
Nainenvm88, mulla on kanssa aivan mahdotonta väsymystä ja hormonit varmaan alkanu vaikuttaan ku yhtäkkiä menee mieheen ihan totaalisesti hermot. En tajua miten ihmiset jaksaa kun on monta pientä lasta, kun ei tahdo jaksaa itseäänkään hoitaa!
 
Takaisin
Top