Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

En muista oliko tuolla aikaisemmin jo puhetta, vauvan vaatteista kylla oli, mutta mites aitiysvaatteet? En nyt viitsi koko vaatekaappia ostaa tayteen, mutta toissa pitaisi kuitenkin nayttaa suht asialliselta. Etta kuinkakohan monia yla-/alaosia sita tarttis suunnilleen hankkia?
 
Varmaan riippuu aika paljon siitä minkä kokoinen olet ollut ennen raskautta. Itse olen normaalia hieman isompi. Tilasin yhdet farkut. Ostin farkkuleggareita ja niinpä odotusfarkut jäi oikeastaan käyttämättä. Paidat taas omalta kohdalta mahtui vanhat. Ainakin itse tykkäsin kun vauvamasu alkoi näkyä ja kannoin sitä ylpeydellä :)
 
Myös sillä on varmasti paljon väliä millaisia vaatteita yleensä käyttää. Itse käytän aina mekkoja ja iso osa mekoista meni päälle vielä ihan viimeisilläkin viikoilla. Muita odotusajan vaatteita en ostanut, kuin sukkahousuja.

Tiedä myös muutamia naisia, joilla maha oli loppuun asti niin pieni, että ei mitään kummempia odotusvaatteita tarvinnut senkään takia. :)
 
Mä hankin käytettynä parit odotusfarkut, joista toiset jäi heti pieneksi ja toisetkaan ei oo enää olleet mukavat päällä muutamaan viikkoon. Enemmän on ollut käyttöä eripituisilla legginseillä (tietty eri asia, kun on ollut kesä ja lämpimät säät), joiden kanssa oon pitänyt toppeja, tunikoita ja mekkoja (joista osa itsellä ennestään ja osan sain käytettynä kavereilta). Nyt alkaakin olla hankalaa, kun mulla ei juuri ole alaosia, jotka mahtuis ja pitäis lämpimänä viilenevissä säissä... Tosin odotustakaan ei pitäs olla jäljellä enää montaa päivää, joten en kyllä enää lähde mitään ostamaan. Yritän nyt pärjätä vaikka kaksilla leggareilla päällekkäin ja pitkillä neulemekoilla jotka venyyyy. :)
 
Meilläkin on alkuvaiheen ultrasta tosi epämääräinen arvio siitä, onko tyttö vai poika tulossa. Molempia on veikattu, mahan muodon perusteella enemmän poikaa mutta tyttöveikkauksiakin on. Ultraajan mukaan "kyllä nyt yhden mekon uskaltaa ostaa". No oon ostanut pari mekkoa kirppiksiltä, mutta sukulaisia, joilta ollaan paljon jo vaatteita saatu, on kyllä häirinnyt hirveesti kun ei tiedetä kumpi tulee...Kaikki sitä kysyy ja oisin kyllä kertonut jos meillä itellä siitä ois varma tieto...
 
Mä ajattelin pitkään että pärjään odotusajan ihan normivaatteilla, muutenkin käytön paljon legginssejä ja löysiä tunikoita/a-linjaisia mekkoja, mutta kaskummaa maha oli jo vähän ennen puoltaväliä sen kokoinen, että oli pakko käydä ostamassa äitiysvarmeitä. Oon ostanut yhdet farkut, parit legginsit ja parit sukkahousut. Pari päivää sitten investoinen ekoihin äitiyspaitoihin, joissa tilaa tuolle vatsakummulle - niitä on ehkä pakko hankkia vielä muutama lisää. Vailla LA on tammikuussa ja tässä on varmasti pakkasia edessä, niin ajattelin selvitä ilman varsinaista mamma-takkia. Ne harvat joita olen nähnyt, ei oo yhtään mun tyylisiä ja lisäksi tosi kalliita. Pitää vaan löytää reilu koko jostain a-linjiasesta takista tms.. tai käydä muutamaa kokoa suuremman siskoni vaatekaapilla vieraisilla :rolleyes:
 
Mun maha ei tunnu kasvaneen yhtään vielä! Odotan niin kovasti että se näkyisin, nyt siis 14+3 menossa. Olen kyllä rakenteeltani tämmöinen pullukka muutenkin, että ehkä se tuolta pelastusrenkaan alta jossain vaiheessa pompsahtaa esiin. =) En ole vielä siis äitiysvaatteita hommannut ja ehkä omatkin mahtuvat jonkin aikaa pidempään kun pahoinvoinnin takia on laihtunut muutaman kilon ja farkutkin tuntuvat isoilta.

Milloin sen äitiyspakkauksen saapi? Täytyykö se hakea jostain?
Ja millä viikoilla paino alkaa nousemaan (itsellä)?
 
äin haet äitiysavustusta
  1. Hae äitiysavustusta verkossa. Asiointipalveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Liitä hakemukseen raskaustodistus, josta selviää, että raskaus on kestänyt 154 päivää ja että olet käynyt terveystarkastuksessa ennen 4. raskauskuukauden päättymistä. Raskaustodistuksen saat lääkäriltäsi tai neuvolasta.
  3. Skannaa tai kuvaa liite ja lähetä se verkossa.
  4. Vaihtoehtoisesti voit täyttää ja tulostaa Äidin vanhempainetuushakemuksen (SV9) ja postittaa sen ja raskaustodistuksen mihin tahansa Kelan toimistoon.
  5. Adoptiovanhemmat liittävät mukaan todistuksen (SV 94) siitä, että lapsi on nimetty sijoitettavaksi adoptioperheeseen.
  6. Jos asut Ahvenanmaalla, hae äitiysavustusta kotikunnastasi.
  7. Kela lähettää äitiyspakkauksen sinulle postitse. Jos olet valinnut äitiysavustuksen rahana, raha maksetaan pankkitilillesi.
Hakuaika
Hae avustusta viimeistään 2 kk ennen laskettua synnytysaikaa.

Asiointipalvelun etusivulta näet, onko hakemuksesi saapunut tai ratkaistu, koska etuus maksetaan ja mitä etuuksia sinulle on viimeksi maksettu. Asiointipalvelusta näet myös muistutukset esim. mahdollisesti puuttuvista liitteistä.

Tietoa siitä, kuinka kauan hakemusten käsittely Kelassa yleensä kestää, löydät Käsittelyajat ja tiedustelut -sivulta.

http://www.kela.fi/aitiysavustus-ja-aitiyspakkaus_nain-haet
 
Niin, ja painon nousu on ihan taatusti niin yksilöllistä, ettei siihen voi täällä kukaan sanoa juuta tai jaata! :) Minulla paino putosi alussa runsaasti, lopussa iski karmiva turvotus, synnytyksen jälkeen kun turvotus laski, painoin vähemmän kuin ennen raskautta. Erittäin yksilöllistä siis!
 
Mulla paino on taas noussut tasaisesti koko raskauden ajan, mutta ihan tietoisesti muutinkin elintapojani raskauduttuani ja olen koittanutkin nostaa painoani. Osa painonnoususta on siis ihan vain minulle, eikä ollenkaan vauvan/kohdun yms. ansiota. Mutta todellakin yksilöllistä! Mun lähtötilanne oli alipaino, joten on syytäkin nousta painon, normaalipainoisilla paino nousee jonkun verran ja useammin kai enemmän loppuraskaudesta, ylipainoisilla ei kaikilla paino nouse ollenkaan / vain muutaman kilon.
 
Voiko raskaus vaikuttaa flunssaa sillee, että on tuplasti kipeempi kun yleensä?
Vai onko se vaan se, että ei tuu vedettyä kaiken maailman troppeja naamaan?
Ihan kamalaa joka tapauksessa! :schocked028
 
Sekä että, kropan vastustus kyky on alhaisempi ettei se hylkisi vauvaa ja siksi oma luomupuolustus ei pelaa niinkuin muulloin( näin mulle kerrottiin). Toki sekin vaikuttaa ettei saa tauteihin " kunnon mömmöjä " :)
Tuntuu että olin raskaus ajan melkein koko ajan ainakin nuhassa ja saikkupäiviä kertyi... Onneksi sitten kesällä ilmiö palkitsi kun hyttysen puremat eivät(ilmeisesti samasta syystä) kutittaneet ollenkaan.
 
mulla ainakin nenä vuoti koko ajan ja paheni vaan loppua kohden. Synnytyksen jälkeen tilanne helpotti, mutta nyt taas on jotain nuhaa tulossa...

neuvolasta sanottiin että raskaus vaikuttaa limakalvoihin ja nenä voi siksi olla niin tukkoinen ja vuotaa.
 
Ensikertalaisena odotan nyt 38+2 ja jos vielä tulen raskaaksi joskus, niin hankin heti pari kivaa hienoa raskausmekkoa ja sukkiksia ja muuta. Olisivat ne helpottaneet vaatetuskailujani sitten kuitenkin, vaikka päätin tässä raskaudessa että "turha" ostaa sellaisia.

Ja en myöskään enää kertoisi etukäteen
vauvan sukupuolta vanhemmilleni tai mummolle, koska heiltä saa niin stereotyyppisiä vaatteita vauvalle ennen kuin vauva on edes syntynyt, että tuskastuttaa jo valmiiksi että joudun sitten välillä pukemaan niiden mieliksi jotain tyyliin sinistä paloauto ja mies -paitaa poikavauvalle mitä ovatkaan hankkineet..
 
Aivan ihana ketju, just sain luettua läpi.
Täälläkin yks ensikertalainen, eka neuvolakäynti ois huomenna ja viikkoja ehkä 6+?
Jännittää huomisen eka neuvolakäynti ihan hirveesti, no toivottavasti tää jännitys tästä häviää :)
 
Hei,

täällä yksi avuton ensiodottaja.. tänään oli ensimmäinen neuvolakäynti ja eka ultra on varattu raskausviikolle 12..
ja nyt se tyhmä kysymys; ensimmäinen ultra tehdään kuulemma alakautta eikä vatsan päältä (näin ymmärsin terveydenhoitajan puheista) kun samalla seulotaan nuo down ym asiat, voiko mies kuitenkin tulla mukaan ultraan? Onko teillä mies ollut mukana vaikka tutkimus oltaisiin tehty alakautta? Entä saako tästäkin ultrasta itselle mukaan kuvan?

Kiitos sille kuka jaksaa vastata ja sivistää sivistymätöntä :) tällä hetkellä kun kaikki on niin uutta ja ihmeellistä ♡
 
Riippuu ilmeisesti paikasta tuo, mitä kautta ultrataan. Mulle on tehty kaikki ultrat vatsan päältä, joten en varmaksi osaa sanoa mutta eiköhän mies ole tervetullut mukaan, vaikka alakauttakin ultraisivat. En usko, että siinä on muuta kuin oma häveliäisyys esteenä, jos sellaiseen on taipumusta. :) Me saatiin kuvat mukaan molemmista seulontaultrista.

Mulla oli mies mukana yhdellä päivystyskeikallakin, jossa tehtiin sisätutkimus. Muuten se olisi tuntunut hieman oudolta mutta siinä kohtaa huoli lapsesta meni kyllä kaiken häveliäisyyden edelle.
 
Mulle on kans kaikki normiultrat tehty vatsan päältä (kaks kertaa ultrattu myös alakautta). Käsitin kyllä myös, et ekalla kerralla ois saatettu tehdä ultraus alakautta, mut vauva näky normisti vatsan päältä, ni sitä kautta sitä sitten ihmeteltiin.

Mies on meillä ollu joka käynnillä, vaik ois tehty alatutkimus tai ultrattu alakautta.
 
Takaisin
Top