Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Avuttoman ensiodottajan supertyhmä kysymys! Kävin neuvolatädin kehoituksesta ostamassa minisun mama-multivitamiineja. Kotona purkin avatessa järkytyin tablettien koosta. Mulla on aina ollut ongelma pienienkin tablettien nielemisessä, joten nyt joku viisaampi kertoo mulle; voinko pureskella, tai pistää palasiksi tabuja? Noin en nimittäin lähde edes yrittämään niiden alas saamista :wtf:
 
Mä ainakin oon pureskellut, kun sama ongelma itsellä :) Apteekissa sanottiin että vitamiinien sisältämä rauta saattaa vahingoittaa hampaita, joten parempi olisi murskata ne jauheeksi. Mun mielestä oli liian kova vaiva tehdä sama joka aamu niin pureskelen vaan ja vedellä alas ja heti hampaiden pesulle :)
 
Apteekista voi myös kysellä olisiko joku muu monivitamiini pienempi. Sisällöt noissa ei juurikaan poikkea toisistaan. Toki kun on jo purkin ostanut niin harmi ostaa uusi, mutta toisaalta nimestään huolimatta nuo käyvät vaikka miehelle tai anopillekin eli voi syöttää muillekin :wink Erona tavallisiin monivitamiineihin on ehkä aavistus enemmän foolihappoa, rautaa ei ole kaikissa ja näistähän puuttuu a-vitamiini.. Mut kenellekään ei näistä haittaa ole.
 
Täällä ois yhellä avuttomalla ensiodottajalla luultavasti maailman tyhmin kysymys:D Mutta siis kävin tänään ostamassa H&M:n äitiyssukkahousut, koska normaalit eivät tunnu tässä turvotuksessa hyvältä. Töihin päästyäni aloin vetää sukkiksia jalkaan, enkä keksinyt että MITEN PÄIN NE PITÄÄ LAITTAA PÄÄLLE?! :D :D Toisella puolella on siis yksi sauma ja toisella puolella kaksi saumaa. Normaalistihan sukkahousujen kaksisaumainen puoli puetaan pepun puolelle, mutta nyt tuntui siltä, että tää kaksosaumainen osuus tulisikin kasvavan mahan päälle. Näinkään päin sukkikset eivät tuntuneet mukavilta, eli missä vika? :D
 
Mä kans pähkäilin tuossa pari viikkoo sit samaa ongelmaa ja ku pistin sen kaks saumasen eteen ni oli oikee miellyttävät ja hyvät päällä!!! :) ei ollut parin tunnin kokemus vaan semmosen 10tunnin :D
 
Heippa, ensimmäistä kertaa odottava ja suurin piirtein kaikesta tietämätön täällä kyselee..
Ensimmäinen neuvola on tulossa tulevalla viikolla ja kieltämättä hirvittää.. Oon koko elämäni ajan ollu isokokoinen ja painoa on todella reilusti. Mietin että minkälaisia kokemuksia on näistä painoasioista ja niiden käsittelystä odotusaikana? Ja aiheuttaako äidin ylipaino jotain erityistutkimuksia? Ilmeisesti jokin sokerirasitustesti jossain vaiheessa.. Onko muuta? Onko paikalla ylipainoisia odottajia/äitejä? Paljonko teillä on paino noussut odotusaikana?

Kieltämättä mua hirvittää myös ottaa miestä mukaan tuonne neuvolaan kun en tiedä minkalaista tylytystä tuosta painoasiasta tulee... Ja rehellisyyden nimissä en myöskään haluaisi että mies tietää paljonko mulla on painoa.. Että toitottaako ne sen siellä aika miehen läsnäollessa ääneen, vai minkälaisia käytänteitä näissä on? Aaaargh! Ärsyttää että pitää jotenkin jännittää ja stressata tällaisia asioita näin ihanan ajan keskellä...
 
Minulla on ylipainoa runsaasti, esikoista odottaessa oli vielä enemmän. Sain mielestäni asiallisen kohtelun. Ylipaino ei mielestäni muita lisätutkimuksia tuo, kuin sokerirasituksen. Paino esikoista odottaessa putosi, tämän pojan odotusaikana tuli 10kg, jotka kaikki ovat jo lähteneet. :)

Terveydenhoitajalle voi sanoa, että painoa ei saa sanoa ääneen tai kertoa miehelle. Jos tätä ei osaa kunnioittaa, on huonoa käytöstä minun mielestäni. :shifty: Minulla ei asiassa ollut ongelmaa, eikä mies saanut tietää painoani. :grin

Onnea odotukseen! :love2
 
En nyt kaikkia ketjun viestejä lukenut joten pahoittelen jos tätä on jo kysytty :grin mutta millon ootte kertonu työkavereille ja pomolle raskaudesta?
Mua jännittää kertominen kamalasti ja ajattelin lykätä sitä jonnekkin joulukuulle asti, mutta terveydenhoitaja oli sitä mieltä että pitäis jo aikasemmin kertoa :nailbiting:
 
En nyt kaikkia ketjun viestejä lukenut joten pahoittelen jos tätä on jo kysytty :grin mutta millon ootte kertonu työkavereille ja pomolle raskaudesta?
Mua jännittää kertominen kamalasti ja ajattelin lykätä sitä jonnekkin joulukuulle asti, mutta terveydenhoitaja oli sitä mieltä että pitäis jo aikasemmin kertoa :nailbiting:

No terveydenhoitajahan sitä ei onneksi päätä. :wink Lain mukaan työnantajalle pitää ilmoittaa viimeistään 2kk ennen äitiysvapaan alkua, silloin siis viimeistään pitää kertoa. Myös jos raskaus vaikuttaa jotenkin kykyyn tehdä töitä tai työnkuvaa tulee äidin tai vauvan turvallisuuden takia muuttaa/rajoittaa, pitää toki kertoa. Minä kerroin aikaisessa vaiheessa, kun esikoista odotin. Oli pakko, olin niin huonovointinen ja oksentelin töissäkin ja meinasin pyörtyä. Esimieheni oli onneksi kätilö ja osasi suhtautua hienosti kamalaan olooni ja siihenkin, että jouduin kertomaan niin aikaisin. :)
 
Mä olen myös joutunut (tai no kokenut helpommaksi) kertoa pomolle jo alkuvaiheessa olojen takia. Tässä kolmannessa jouduin tosin kertomaan heti plussatestin tehtyäni, koska työtehtäviini kuului myös läpivalaisun kanssa työskentely eli sikiön turvallisuuden vuoksi työtehtäviä piti rajata. Työkavereille piti paljastaa vasta myöhemmin ja pomot lupasivat järjestää työtehtävien muutokset huomaamattomasti. No, plussatestiä seuraavana päivänä paljastuin kuitenkin kun työkaveri ehdotti kahvihuoneessa muutosta työtehtäviin niin että olisin sijoittunut läpivalaisuun. Hetihän paljastuin kun vaisusti sanoin etten oikein voi sinne mennä :wink Eipä tuo mikään katastrofi ollut, mutta vähän "turvallisemmille" viikoille olisin odottanut.
 
Mä kerroin pomolle muutama päivä ennen rakenneultraa ja työkavereille sitten ultran jälkeen. Paljon pidempään ei olis pystynytkään pimittämään, kun maha alkoi jo niin selvästi näkyä.

Lisäys: Mua jännitti myös ihan hirveesti. Olin jo raskaana kun aloitin uusissa tehtävissä, joten oli aika ristiriitaiset fiilikset.
 
Kiitokset neuvoista.:happy: Ajattelin että voisin seuraavan neuvolan jälkeen kertoo pomolle, mutta pyytää ettei kertois vielä muille.:) mulla on kuitenkin paljon vastuualueita ja reilua pomolle että kerkiää ettiä rauhassa mulle sijaisen ja järkkäillä juttuja. Työkaverit saa kuulla vasta kun kysyvät ite :grin
 
Kiitokset neuvoista.:happy: Ajattelin että voisin seuraavan neuvolan jälkeen kertoo pomolle, mutta pyytää ettei kertois vielä muille.:) mulla on kuitenkin paljon vastuualueita ja reilua pomolle että kerkiää ettiä rauhassa mulle sijaisen ja järkkäillä juttuja. Työkaverit saa kuulla vasta kun kysyvät ite :grin

Eipä kai se ole pomon asia muutenkaan asiasta muille kertoa. o_O
 
Kiitokset neuvoista.:happy: Ajattelin että voisin seuraavan neuvolan jälkeen kertoo pomolle, mutta pyytää ettei kertois vielä muille.:) mulla on kuitenkin paljon vastuualueita ja reilua pomolle että kerkiää ettiä rauhassa mulle sijaisen ja järkkäillä juttuja. Työkaverit saa kuulla vasta kun kysyvät ite :grin

Eipä kai se ole pomon asia muutenkaan asiasta muille kertoa. o_O
 
Mun pomo voi vähän ajattelemattomasti lipsauttaa tyyliin "nyt kun tuo yksi äitiysloma on tulossa.." niin mun työkaverit kyllä tajuaa heti että kuka se paksuna oleva on :p niin jos pyytää ettei kerro nii jos se miettis tarkemmin ennen ku möläyttää:grin
 
Jos raskaana oleva sairastuu flunssaan, tarkoittaako se sitä että vauva sairastaa myös? Vai pystyykö masuvauva edes sairastamaan sitä. Kaikkee sitä miettiikään :D
 
Itse kerroin pomolle jo joskus 7-8viikolla koska oli niin kamala pahoinvointi ja jouduin sairaslomalle jäämään, muille työkavereille kerroin sitä mukaan kun kyselivät ja jo viikolla 12 maha olo kasvanut niin että kyllä sen kaikki jo näki :D
 
Takaisin
Top