Yritystä keskenmenon jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja j.n
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kp 15. Mä en onnistunut bongaamaan muita ovisoireita kun limat ja halukkuuden kp 13 tienoilla. Talletuksia kyllä tehty mutta jotenkaan en jaksa uskoa tärppiin joten en viitsi edes jännittää :grin
Tulkoon sitten ylläriplussa jos on tullakseen!

Mimmu; Jos siihen tulisikin se maaginen toinenkin viiva :wink
Ärsyttää kaikkimullehetinyt ihmistä kun joutuu odottelemaan,ja odottelemaan.. :sour:

Jotenkin taas iski joku maailman luokan turhautuminen. Tuleeko musta ikinä äitiä?

Haluaisin hirveästi siihen tikkuun ne maagiset kaksi viivaa vielä kerran. Mutta haluan ne ainoastaan sitten kun se raskaus säilyy sen 9 kk. En todellakaan tiedä kestänkö enää yhtäkään km :crybaby2

Yksi samanikäinen tuttava tuossa juuri kertoi että oli raskaana, mutta päätti tehdä abortin koska hän ei todellakaan halua nyt tässä vaiheessa tulla äidiksi. Hän haluaa juhlia, matkustaa ja nauttia elämästään ja siihen ei kuulu lapsi. Ja tuskin tulee koskaan kuulumaankaan. Sitten hetki tuosta tuli jotain vauvoista puheeksi muutaman muun tutun kanssa niin yksi tokasi kovaan ääneen ettei voisi ikinä kuvitella mua ja mun miestä vanhemmiksi. Anteeks mitä!? Tää maailma tuntuu olevan kyllä välillä niin kieroutunut paikka että huhhuh! Anteeksi avautuminen mutta oli pakko saada nää nyt ulos.

Kyllä, Anskunen, maailmankaikkeus joku päivä, toivottavasti pian, on sun puolella ja saat sen 9kk kestävän plussan. Vauva keskustelut on aina vähän "vaarallisia", kun ei voi tietää mitä kokemuksia tai haaveita mukana olevalla porukalla on... :sad001

Mimmu, jospa perjantai toiskin mukanaan iloisen yllätyksen! :smiley-angelic001

Ihana kuulla Katapultti, että sinä ja pikkuinen olette kumpikin kunnossa! :hug013

Anskunen, aivan varmasti sinäkin saat sen oman 9 kk kestävän plussan vielä! Niin, niin tuttuja tuntemuksia nuo oman lapsen kaipuuseen liittyvät tunteet. Ja vauvakeskusteluissa sietää kyllä olla varovainen, koska ikinä ei voi tietää, millaisia toiveita, haaveita ja kokemuksia keskusteluun osallistujilla on.

Mimmulle toivon perjantaina plussaa!!

Dikulle toivon kärsivällisyyttä ja malttia odottaa ja tietysti voimia hirveesti myös!

Täällä kp 11, ei vielä ovisplussaa. Oikeastaan hyvä niin... sais osua nyt tuohon viikonlopulle niin kuin tavallisestikin, kun mulla vapaaviikonloppu töistä ja aikaa pötkötellä vaikka koko viikonloppu! :happy112

Heippa naiset.

Liityn itsekin tänne joukkoonne. Olen laista, enkä jaksanut kahlata läpi kaikkia keskusteluja vielä. Olen omasta puolestani pahoillani, että me kaikki tänne keskusteluun ollaan ajauduttu.

Itselläni oli kaavinta eilen. Pikkutyypin sydän lakannut lyömästä jossain 9+ viikolla. Yritettiin ensin lääkkeellistä tyhjennystä, mutta ei siitä mitään tullut vaikka vuorokauden supistuskipujen kanssa osastolla tuskailinkin.

Nyt sitten yritetään hyväksyä sitä, että meille ei ollut tarkoitettu vielä elokuussakaan vauvaa :smiley-angry017

Täällä on paljon erilaisella historialla porukkaa. Kaipailisin kovasti ajatuksia ja kokemuksia siitä, miten olette keskenmenojen (ja onko ollut jotain eroa, onko ollut keskenmeno/ lääkkeellinen tyhjennys vai kaavinta) jälkeen toimineet ja miten lääkäri teitä on ohjeistanut: Oletteko saaneet luvan yrittää heti, onko ollut suositus/ määräys yhdistä menkoista tai useammasta kierrosta ennen uutta yritystä?

Itselläni tässä kkm-tärppikierrossa oli lääkityksenä ensimmäistä kertaa clomifen ja tätä ennen käyty tutkimuksia, joissa ei ole todettu mitään häikkää. Meidän lapsettomuuslääkäri on persoonana hieman mielenkiintoinen, eikä meidän kemiat natsaa yhtään. Tässä kyseisessä tärppikierrossa hän folliultrassa sanoi, ettei näy kasvua (yritin sanoa, että mullahan on vähän normaalia pitempi kierto 31-39 päivää, joten voisiko olla vielä vähän aikaista sanoa..) ja että limakalvokin on niin ohut, ettei siihen hedelmöittynyt alkio edes kiinnittyisi. Sanoi, ettei tässä kierrossa tule ovulaatiota tapahtumaan ja kannattaa varautua siihen, että kiertoja menee vielä ennen kuin raskaudun. TÄNKS noista lohduttavista sanoista, jotka olivatkin sitten ihan paskaa. Tuosta kierrosta nimittäin raskauduin :finger004:taunt005, vaikka tämä kkm tulikin. Nyt tämä lääkäri kävi osastolla ollessani luonani juttelemassa ja sanoi, että suunnitelma on nyt sitten se, että nyt odotatte kahdet kk ja vasta sen jälkeen yritätte. Anteeks mitä...en yhtään ymmärrä mikä järki on odottaa KAHDET kk. Yhdet vielä voisin ymmärtää. Mutta siis mitä ohjeistuksia te olette saaneet?

Tää on niin outoa, kun tuntuu, että ohjeistus riippuu täysin siitä, keltä kysytään: esim. Tampereella ystävälleni oli lapsettomuuspolilla sanottu, että se kuukautisten odottaminen on ns. vanhaa uskomusta, että raskaus ei ala, ennen kuin keho on siihen valmis. Eikä alkio kiinnity ennen kuin limakalvo on tarpeeksi vastaanottavainen (tästäkin sanoi, että paksuutta tärkeämpää on limakalvon rakenne). Lisäksi ystävälleni oli sanottu, että monesti keskenmenon jälkeen keho on "herkästi raskaantuvassa tilassa" ja saattaa tuottaa hetkellisesti normaalia enemmän munasoluja ja kohtu olla vastaanottavaisempi ja kehottikin yrittämään heti, kun henkisesti tuntuu siltä, että on siihen valmis.

Ärsyttää, kun itse on oman lääkärinsä kanssa niin eri linjoilla, eikä minkäänlaista luottoa häneen ole :sad001

Toivon kovasti kaikille jaksamista yritykseen ja erityisesti piinailijoille piinaviikoille. Ne on todellakin nimensä veroiset.

Voi Minniliini, onpas teille tosiaan sattunut erikoinen tyyppi laakariksi. Etteko pystyisi vaihtamaan laakaria?

Itsellanihan todettiin kkm, joka tosin lahtikin sitten tyhjentymaan itsekseen, eika yhtaan kasketty odotella, vaan nimenomaan sanottiin tuota, etta km:n jalkeen helposti raskautuu uudelleen, ja meilla sitten tarppasikin uudelleen heti ekasta kierrosta (ekaa plussaa saatiin odottaa 1,5 vuotta).

En tieda kuinka paljon eroa on spontaanilla/laakkeellisella tyhjennyksella vs. kaavinta, siis siina etta onko syyta odottaa odottaa yhdet kk:t, mutta jos ei laakari edes perustele mitenkaan tuota kaksien kk:n odotusta, niin miksei sita lahtisi omaa kroppaa kuunnellen ja omaa jarkea kayttaen liikkeelle?

Tsemppia!

Pahoittelut Minniliini km:sta.:sad001

Mulla kokemus spontaanista km:sta, ei komplikaatioita. Lääkärit (tk-lääkäri heti km:n jälkeen ja neuvola-lääkäri viikkoa myöhemmin ultrauksen yhteydessä) suosittelivat odottamaan yhdet menkat, luulen sen olleen siksi, että mahdollisen uuden raskauden kesto olis helpompi määrittää. Oltiin suosituksesta huolimatta tyhjennyskiertokin ilman ehkäisyä, mutta eipä ole vielä uutta tärppiä tullut.

Olisko teillä mahdollista vaihtaa lääkäriä? Tai edes saada keskustelu aikaa, miksi suosittelee jopa kahta kiertoa...? Vaikka lääkärin suositukset ei sen mukavammiksi muuttuisi, on teillä oikeus ymmärtää miksi näin suosittelee.

Voimia!

Minniliini, mulla taustalla keskeytynyt keskenmeno. Raskaus oli keskeytynyt jo 7.viikolla, mutta keskenmeno todettiin vasta nt-ultrassa, jolloin viikkoja piti olla 13+0. Kohtua yritettiin tyhjentää lääkkeellisesti ja se lähtikin tyhjentymään ja alkio tuli ulos lääkkeillä. Kokonaan kohtu ei tyhjentynyt lääkkeiden avulla, vaan se tyhjennettiin 4 viikon kuluttua keskenmenon toteamisesta imulla naistentautien polin päivystyksessä. Sekä äitiyspolin että naistentautien polin lääkärit sanoivat, että uuden raskauden yrittämisen voi halutessaan aloittaa heti eikä kuukautisia ole pakko odottaa. Lisäksi äitiyspolilla lääkäri ja kätilö puhuivat, että uusi raskaus alkaa usein pian keskenmenon jälkeen, kun "keho ikään kuin muistaa, kuinka toimia". No, meidän kohdalla tuo uuden raskauden alkaminen pian ei ole pitänyt aivan paikkaansa. Toki "pian" on venyvä käsite, mutta vauvakuumeisen mielellä ajateltuna yk 4 keskenmenon jälkeen (keskenmenon toteamisesta nyt hieman yli 4 kuukautta) eikä uutta raskautta, niin ei tässä nyt ihan pian ole tapahtunut yhtikäs mitään.

Kummallisilta kuulostavat nuo lapsettomuuslääkärinne antamat ohjeet uuden raskauden yrittämisestä. Eikö hän mitenkään perustellut niitä? Sen olen kuullut, että joillekin on annettu ohjeeksi odottaa ne yhdet kuukautiset, mutta kaksista en ole kuullut. Tapahtuiko kaavinnassa jotain sellaista vauriota kohdulle, joka perustelisi tuon "yrityskiellon"?

Olen tosi tosi pahoillani teidän molemmista menetyksistä. Keskenmeno on niin väärin ja tuntuu kohtuuttomalta, että jotkut meistä joutuvat kokemaan sen tuskan useamman kerran, jotkut kerta toisensa jälkeen.

Minniliini pahoittelut. :( Komppaan muita ja ihmettelen myös omalääkäriäsi, toivottavasti voit vaihtaa sitä. Nämä on niin herkkiä asioita että olisi kyllä etu jos lääkäri olisi mieluinen.
Minäkään en ole kuullut 2kk odotelusta, kuukautta täälläkin suositeltiin. Kuuntele omaa kehoasi ja konsultoi tarvittaessa eri lääkäriä. Tsemppiä hirmuisesti ja jaksamista.

Minniliinille voimia ja halaus!
Meillä myös käytössä clomit, ekasta clomikierrosta tärppäsi mutta osottautui tuulimunaksi varhaisultrassa. Silloin meitä hoitava lääkäri sanoi, että seuraavien menkkojen jälkeen aloitetaan taas clomit.
Heti tyhjennysvuodon loputtua kuitenkin jatkettiin samanlaista elämää kuin ennenkin, ei me mitään ehkäisyä aloitettu. Tyhjennyksestä alkanut kierro kesti 38 päivää. Nyt taas uusikierto clomien kanssa.

Lääkärit määräilee noita taukoja kai sen takia että paikat ehtii palautumaan, ettei seuraavassa kiinnittymisessä olisi sen vuoksi ongelmia. Mutta suurimmaksi osaksi ne määrää tauon sen takia, että raskuden kesto olisi helpompi määrittää kuukautisten perusteella. Itse en kyllä kahta kuukautta odottelisi, muutenkin pelkkää odotusta koko lapsen saaminen :)

Minniliini, mulle tehtiin kaavinta toisen km:n jälkeen ja sain lääkäriltä suositukseksi odottaa seuraavia menkkoja, että kohtu kerkeää toipua. Eka km oli mulla spontaani ja sen jälkeen ei tarvinnut odottaa yhtään mitään.

Mullekin tuo 2kk odotus kuulostaa kummalle. Sen 3 kk:n suositus on tosiaan vanhentunut vaikka sitä toiset lääkärit vielä jakeleekin.

Minniliini, mulla ensimmäinen km tyhjeni itsestään. Edes jälkitarkastusta ei kuulemma tarvinnut. Toinen kkm tyhjennettiin lääkkeillä ja ihan kotona, ei komplikaatioita. Sanottiin että uutta yritystä heti kun itse valmis. Kolmas kkm tyhjennettiin ensin lääkkeillä, kohtu ei tyhjentynytkään - tulehdus, selvisi että kohtuun jäänyt materiaalia (vaikka piti olla ok) - osastolle yöllä, ensin lääkkeet, ei onnistunut - lopulta kaavinta. Tämän jälkeen sanottiin että yhdet menkat pitää odottaa, jotta näkee onko kroppa toipunut km.

Joten kyllä minunkin korvaan särähtää tuo 2 kk. Lääkäri tosiaan vaihtoon jos mahdollista. Hyvä syy pitäisi ainakin olla.
Paljon tsemppiä sulle :Heartred

Kiitos vastauksista. Kyllä mulla alkaa teidän viestejä lukiessa vain vahvistumaan tunne siitä, että heti lähdetään yrittämään. Clomit sitten seuraavaan kiertoon käyttöön, mikäli ekasta ei tärppää, mutta haluan yrittää kuitenkin, että josko minun kroppani toimisi tällä tavalla. Tuulimunaraskauden jälkeenkin kuitenkin raskauduin heti 1. yrityskierrosta, kun kehotusten mukaan (eri lääkäri) odotettiin ne yhdet kuukautiset ensin.

Tämä lapsettomuuslääkäri on käsittääkseni ainoa, joka meidän polilla on, joten vaihtoon häntä ei sen vuoksi voi laittaa. Soitin kuitenkin tänään polille ja jätin soittopyyntöä minut operoineelle gynelle. Samalle, joka ultrasi ja totesi kkm:n. Hän on todella sympaattinen ja ihana ihminen. Kävi juttelemassa myös ennen kaavintaa ja pahoittelemassa vielä uudelleen tilannetta ja sitä, ettei tyhjennys ole sujunut toiveiden mukaan. Kysyn hänen mielipidettään vielä asiaan ja yritän samalla saada jälkitarkastusaikaa aikaistettua. Toiveissa olisi saada se ennen ovulaatiota, jotta sitten voisi yrittää heti, jos vain kohdun tilanne näyttäisi hyvältä.

Kummallisinta ehkä tässä yhtälössä olikin se, että tämä lapsettomuuslääkäri sanoi nämä suunnitelmansa jo siinä vaiheessa, kun tyhjennys oli vasta aloitettu. Lisäksi hän vain totesi, että "Nyt yritetään lääkkeillä ensin, mutta kukas näistä tietää kuinka etenevät, sitten mennään imuun tai kaavintaan jos huonolta näyttää." Jotenkin se tapa, miten tämä ihminen puhuu, saa mut puistatuksen partaalle: ei minkäänlaisia osanottoja tai uskoa tulevaan. Kun asiat voi esittää kuitenkin niin monella tavalla, niin luulisi, että tässä on nimenomaan sellainen paikka, jolloin kannattaisi hieman punnita miten ja millä sanoilla asiat esittää. Tämän jälkeen kertoi tuon, että nyt odotetaan kahdet kuukautiset, eikä mitään perusteluita asialle. Olin niin pihalla ja tyrmistynyt koko tilanteessa ja lääketokkurassa, etten osannut tuossa tilanteessa lainkaan kyseenalaistaa koko ideaa.

Kaavinnassa ei tapahtunut mitään ihmeellistä. Operoinut lääkäri oli sanonut (en nähnyt häntä enää..hän otti minun toimenpiteen jonkin kokouksensa aikana ylimääräisenä, kun itkin sitä, että olisi pitänyt lähteä sieltä vielä kotiin ja vasta loppuviikosta tulla toimenpiteeseen, kun silloin olisi ollut aikoja), että kaikki meni hyvin ja koska olin jo lääkkeiden ansiosta vuotanut niin paljon, niin tuskin suurempaa vuotoakaan enää toimenpiteen jälkeen tulee. Hän soittelee minulle huomenna. Katsotaan, mitä hän sanoo. Toisaalta luulen, ettei hän uskalla sanoa muuta kuin mitä tämä lapsettomuuslääkäri on sanonut.

Oli muuten ihanaa löytää tämä keskustelu. Ystävien kanssa asiasta puhuminen on tosiaan vähän tyhjän kanssa, kun he haluaisivat lohduttaa, mutta eivät tiedä miten. Ainoa ystävä, jonka kanssa puhumisesta on saanut jotain, on ystäväni, joka on itse myös kokenut keskenmenon ja on kivisen tien kautta saanut itse lapsen. Yritin viritellä myös tuolla omassa odotusajan salaisessa ryhmässä keskustelua aiheesta, mutta koska suurin osa vauvan alkunsa menettäneistä on jo poistunut tuolta, niin keskustelua ei sen kummemmin siellä saanut aikaan.

Mietin jo, että pitäisikö taas kuopata koko foorumi ja palailla sitten, kun lykästää, mutta uskon, että saan voimaa teistä paljon:Heartbigred

Monta kertaa on ollut mielessä että poistun täältä, jotta ajatus ei aina pyörisi näiden vauva-asioiden ympärillä. Pari kertaa taukoa olen pitänyt ja silti huomannut että samat asiat pyörii mielessä, halusi tai ei.
Tää ryhmä oli löytö, sillä tänne saa avautua rohkeasti km asioista. Tuonne Raskaaksi ryhmiin ei niitä ihan hirveästi viitsi kirjoitella. Itse ainakin ajattelen että teen vaan muiden olon kiusalliseksi. Varsinkin jos toisella ei näistä asioista kokemusta eikä tiedä mistä puhun.

Tottakai toivon että tämä ryhmä pysyy mahdollisimman pienenä! Kiitos että jaksatte tukea toinen toistanne, vaikka oma tilannekaan ei helppo olisi :Heartred

Minniliini, teillä on todellakin outo lääkäri! Ei meilläkään lääkäri ole suustaan kummoisempi, mutta luotan kyllä hänen tietoihin ja taitoihin.
Konsultoit ainakin uudestaan hoitohenkilökuntaa!
Eihän näiden kokemusten jälkeen ketään halua montaa kuukautta odotella. Ja mielestäni uusi raskaus olisi keskenmenon jälkeen monille oikea onnenpotku, ja osaisi sen myötä päästää paremmin surusta irti.
Joskus vaan tekisi mieli kysyä näiltä lääkäreiltä, että oletteko itse kokeneet keskenmenon? Koska ketään ei voi tietää miltä se tuntuu, jos ei ole sitä itse kokenut!
Toivon kaikille taas täältä paljon plussatuulia, kaadetaan yhdessä tuumin tämä foorumi suurella plussa-aallolla alkuvuoden aikana!! :)

Toi on Anskunen tosiaan ihan totta, että raskaana olevat voivat kokea hieman ahdistavana tällaiset kirjoitukset. Mutta onneksi tosiaan minäkin löysin tieni tänne.

Niin. Ei tässä tosiaan yhtään kiertoja haluaisi hukata. Vaikka en kovin vahvasti siihen uskokaan, että raskautuisin ennen ensimmäisiä kuukautisia niin mikäli kaikki olisi jälkitarkastuksessa kunnossa, niin haluaisin senkin kortin kuitenkin katsoa.

Mä olen Timbe samaa mieltä siitä, että kaadetaan plussa-aallolla alkuvuodesta tämä foorumi :3some

Tsemppiä kaikille kovasti ja Mimmulle erityisesti tähän viimeiseen piinapäivään. Toivon kovasti, että huomenna saat hyviä uutisia. Luin sunkin kokemukset tuolta monien sivujen takaa ja ei voi muuta sanoa, et oot kyllä rautanen mimmi (niinkuin toki kaikki muutkin täällä)! Km:n jälkeen ton fyysisen tilanteen ohimenemistä on kyllä tosi rankkaa odottaa.

Mäkään en viitsi paljoa tuolla toisella puolella näistä huudella. Mä myös mietin, että sanoisinko siellä heipat mutta enpä mä sinne muutenkaan paljon kirjoittele. Täällä olo tuntuu taas puolestaa tosi hyvältä, ei tartte miettiä vaikka ja murehtia vaikka laittaisin tulemaan ne mustemmatkin ajatukset.

Emmä tiedä olenko Minniliini niin rautainen mimmi :) Yritän vaan selvitä päivä kerrallaan.

Huomenna joo pitää testata. En edelleenkään haluaisi mutta muuten mulla on oikeastaan just nyt aika rauhallinen olo. En mä oikesti usko plussan tuloon mutta sitten vaan mennään kohti seuraavaa kiertoa. Joka muuten varmaan jää hyödyntämättä, koska mies on just ovisviikon lähestulkoot kokonaan poissa. Mutta mennään niillä korteilla mitä on saatu.

Takaisin