Yrittääkö toista lasta vai ei - kas, siinäpä pulma

Mulla oli muuten sektio ensimmäisestä ja tulin uudelleen raskaaksi kun esikoinen oli 6kk. Mulle sanottiin, että se vuosi on sellainen yleinen suositus, mutta välttämättömyys.
Kiitti tiedosta, hyödyllistä kuulla!!
 
Kyllä mä näen sen ainoastaan mahdollisuutena. Ihan erityisesti tässä 40+ kohdalla.
Näistä on niin vaikeaa sanoa etukäteen, vauvan kanssa nyt on aina enemmän tai vähemmän raskasta, ja kyllä se isosisarus aina käy läpi jonkun kriisin siinä muutoksessa. Mulla ollut nyt jotenkin tosi uuvuttava vauva vuosi vaikka ikäeroa edelliseen tuli lähes 3v, eikä tämä ollut edes se koliikkivauva. Kokonaisuus lienee ratkaisee tässäkin.
Meillä pienin ikäero on 2v1kk, eikä se ollut mitenkään sen raskaampaa kun muutkaan ikäerot. Hetkittäiset käsien riittämättömyydet on kuitenkin vain hetkiä.
Ja jos se raskaus olisi hirvittävän vaikea niin apua varmaan tarvitsee, oli vieressä kevyt 1 vuotias tai vauhdikas 2-3 vuotias. Asioilla on tapana järjestyä :)!
Ihanan positiivinen viesti, kiitti!
 
Toinen lapsi pienellä ikäerolla: uhka vai mahdollisuus?

Ajatus sisaruksesta esikoiselle pyörii päässä vaikka keskellä vauvauupumusta täällä ollaankin. Iän puolesta asian kanssa pitäisi edetä heti kun mahdollista. Sektion takia käytännössä pitää odottaa vuosi. Jos sitten heti tärppäisi (meillä alkioita valmiina pakkasessa), esikoinen voisi olla 1v 9kk uuden vauvan tullessa.

Mietityttää kuinka vaikeaa arjesta kahden noin pienen kanssa voi tulla....onko kokemuksia?

Meillä vasta ensimmäinen lapsi tulossa, mutta jo heti alkuun ohjeistettiin, että uuteen alkionsiirtoon voi ilmoittautua sitten, kun synnytyksestä on kulunut vuosi ja imetys on lopetettu.
 
Meillä vasta ensimmäinen lapsi tulossa, mutta jo heti alkuun ohjeistettiin, että uuteen alkionsiirtoon voi ilmoittautua sitten, kun synnytyksestä on kulunut vuosi ja imetys on lopetettu.
Oliko tämä nimenomaan sektion tapauksessa? Neuvolan jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi jotenkin kaarrellen että periaatteessa vuosi sektion jälkeen, mutta että kun on ikää niin riskit odottaa olisi suurempia kuin aikaisempi uusi raskaus. Jäi epäselväksi mistä riskeistä puhuttiin. Käski kysyä klinikalta ohjeita.
 
Oliko tämä nimenomaan sektion tapauksessa? Neuvolan jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi jotenkin kaarrellen että periaatteessa vuosi sektion jälkeen, mutta että kun on ikää niin riskit odottaa olisi suurempia kuin aikaisempi uusi raskaus. Jäi epäselväksi mistä riskeistä puhuttiin. Käski kysyä klinikalta ohjeita.

Ei määritelty erikseen synnytystapaa. Mulla on lapsen syntyessä ikää 37 joten sitä ei ehkä ole vielä pidetty mitenkään erityisenä syynä aikaisemmalle uudelle yritykselle. Kauheasti ei näitä sääntöjä meille perusteltu.
 
Oliko tämä nimenomaan sektion tapauksessa? Neuvolan jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi jotenkin kaarrellen että periaatteessa vuosi sektion jälkeen, mutta että kun on ikää niin riskit odottaa olisi suurempia kuin aikaisempi uusi raskaus. Jäi epäselväksi mistä riskeistä puhuttiin. Käski kysyä klinikalta ohjeita.
Mulle lääkäri sanoi sektion jälkeen jälkitarkastuksessa, että vähintään puoli vuotta, mutta mieluummin vuosi. Ei kyllä haluttu uutta vauvaa niin nopeasti, eikä kuukautiskiertokaan käynnistynyt ennen kuin esikoinen oli melkein 2v.
 
Täällä yksi saman asian kanssa painiva (42v). Yksi (ainoa) lapsemme on 1-vuotias. Kaipailisin hänelle sisarusta leikkeihin, mökkireissuille, ym. Oma jaksaminen (ehkä iän takia) on ainoa, joka arveluttaa. Miestäni arveluttaa tuo minua enemmän. Mutta näitä teidän tekstejä kun lukee, niin nyt tekee mieli laittaa miehelle töihin heti viestiä: ”Minulla on vauvakuuuuume!!!” :drunken_smilie:blob3:happy093

Mihin suuntaan teillä on asiat/päätökset edenneet? Meillä on alkioita vielä pakkasessa, niiden avulla olisi kai aika hyvät mahdollisuudet... Mies vaan pitäisi saada mukaan tähän kuumeeseen jollain konstilla.
 
Tosin oma kuumeilukin vaihtuu hetkessä epäröinniksi. Yksivuotias heräsi päikkäreiltä... laughing6
 
Muokattu viimeksi:
Itse edelleen toivoisin pikkusisarusta pojalle, mutta ei taida enää näin luomusti olla mahdollista ja mihkään hoitoihin ei asian tiimoilta lähdetä. :sad001 Ikää on jo 44v ja viime keväisen km:n jälkeen kaikesta hyvin täsmällisestä tallettelusta huolimatta tässä välissä on ollut vain yksi kemiallinen (viime kierrossa) vuoden aikana, joten olen jo luopunut toivosta. Noh, se on ainakin selvää, ettei mitään ehkäisyä tarvitse enää murehtia, sen verran pienet raskautumismahdollisuudet ovat.

Jos jotain elämässäni kadun, on se, etten aloittanut lasten yrittämistä paaaljon aikaisemmin. Nuorena sitä oli paniikissa, että raskautuu pelkästä ajatuksesta, mutta nyt näin vanhemmiten on oppinut, että se on suoranainen ihme jos se tapahtuu silloin kuin haluaisi.

Olen jo km:n jälkeen tehnyt luopumistyötä toisen lapsen suhteen, mutta vielä on työtä paljon jäljellä. Toivon, ettei minusta tulee katkeraa valittajaa sen vuoksi, ettäoma toive lapsiluvusta ei toteutunut. Aika näyttää kuinka käy.
 
Itse edelleen toivoisin pikkusisarusta pojalle, mutta ei taida enää näin luomusti olla mahdollista ja mihkään hoitoihin ei asian tiimoilta lähdetä. :sad001 Ikää on jo 44v ja viime keväisen km:n jälkeen kaikesta hyvin täsmällisestä tallettelusta huolimatta tässä välissä on ollut vain yksi kemiallinen (viime kierrossa) vuoden aikana, joten olen jo luopunut toivosta. Noh, se on ainakin selvää, ettei mitään ehkäisyä tarvitse enää murehtia, sen verran pienet raskautumismahdollisuudet ovat.

Jos jotain elämässäni kadun, on se, etten aloittanut lasten yrittämistä paaaljon aikaisemmin. Nuorena sitä oli paniikissa, että raskautuu pelkästä ajatuksesta, mutta nyt näin vanhemmiten on oppinut, että se on suoranainen ihme jos se tapahtuu silloin kuin haluaisi.

Olen jo km:n jälkeen tehnyt luopumistyötä toisen lapsen suhteen, mutta vielä on työtä paljon jäljellä. Toivon, ettei minusta tulee katkeraa valittajaa sen vuoksi, ettäoma toive lapsiluvusta ei toteutunut. Aika näyttää kuinka käy.
Minulla tämä kuopus on syntynyt luomusti, olin 45-vuotias ja kahden vuoden yritysaikana oli kaksi keskenmenoa. Todennäköisyydet eivät ole puolellanne, mutta ei se mahdotontakaan ole.
 
Täällä yksi saman asian kanssa painiva (42v). Yksi (ainoa) lapsemme on 1-vuotias. Kaipailisin hänelle sisarusta leikkeihin, mökkireissuille, ym. Oma jaksaminen (ehkä iän takia) on ainoa, joka arveluttaa. Miestäni arveluttaa tuo minua enemmän. Mutta näitä teidän tekstejä kun lukee, niin nyt tekee mieli laittaa miehelle töihin heti viestiä: ”Minulla on vauvakuuuuume!!!” :drunken_smilie:blob3:happy093

Mihin suuntaan teillä on asiat/päätökset edenneet? Meillä on alkioita vielä pakkasessa, niiden avulla olisi kai aika hyvät mahdollisuudet... Mies vaan pitäisi saada mukaan tähän kuumeeseen jollain konstilla.
Kyllä ollaan kallistumassa siihen, että yritetään sisarusta suunnilleen kun tämä esikoinen on noin vuoden. Jaksaminen niin henkisesti kuin fyysisestikin arveluttaa, mutta olenpahan saanut nyt kunnon syyn jumpata kroppaa kuntoon. Selkä ja ryhti ovat aika romuna vielä.

Mies ei varmaankaan olisi ehdottanut toista, mutta ei onneksi vastustanut ajatusta pienen pehmittelyn jälkeen
 
Minulla tämä kuopus on syntynyt luomusti, olin 45-vuotias ja kahden vuoden yritysaikana oli kaksi keskenmenoa. Todennäköisyydet eivät ole puolellanne, mutta ei se mahdotontakaan ole.

Kiitos @Yölento, tämä oli lohduttava tieto. :Heartpink Jossain vaiheessa oli aivan pakonomainen tarve raskautua, mutta siitä olen onneksi jo päässyt yli. Tiedän, että nauttisin suuresti toisesta lapsesta ja pikkuinen saisi aivan mahtavan isoveljen, mutta toisaalta keskenmeno opetti myös nauttimaan jokaisesta hetkestä tuon pikkuviikarin kanssa ja raukka parkaa hemmotellaan kyllä sydämenkyllyydestä. Jotenkin tuo km konkretisoi sen, kuinka kiitollinen voi olla tuosta yhdestä ihanasta pojasta. :happy:
 
Tosin oma kuumeilukin vaihtuu hetkessä epäröinniksi. Yksivuotias heräsi päikkäreiltä... laughing6
No tämä! Jos yösyötön aikaan asia pitäisi päättää, niin mielipide ei olisi kyllä uuden vauvan yrityksen kannalla....
 
Hei, itselläni on vauvakuume ja haluaisin sisaruksen pojallemme kun taas mieheni ei ole vielä lämmennyt asialle ensimmäinen raskaus alkoi ekasta yrityksestä ollessani 42v. Raskaus meni todella hyvin ja sain kehuja neuvolassa miten lapsi kasvaa hienosti käyrillä.
Nyt mietin kun ikää on 44v niin käykö yhtä helposti, Ainakin kierto on edelleen päivän tarkka ja sama kun ennen raskautta
 
Mitäs tämän ketjun kirjoittajille kuuluu? Täällä yksi 42-vuotias, jolla 6 kk esikoinen ja pientä kuumeilua ollut toisesta. IVF:llä tuli esikoinen (tärppäsi lähes heti) ja vielä yksi alkio pakkasessa…. Beating Heart
 
Mitäs tämän ketjun kirjoittajille kuuluu? Täällä yksi 42-vuotias, jolla 6 kk esikoinen ja pientä kuumeilua ollut toisesta. IVF:llä tuli esikoinen (tärppäsi lähes heti) ja vielä yksi alkio pakkasessa…. Beating Heart
Täällä yritys on meneillään. Yksi siirto tehty mikä ei tuottanut tulosta, toisesta siirrosta juuri piinailen. Puuuuuuh. Esikoinen on nyt 1v 2kk. Hirvittää ja jännittää. :-D
 
No tämä! Jos yösyötön aikaan asia pitäisi päättää, niin mielipide ei olisi kyllä uuden vauvan yrityksen kannalla....

Voin täysin samaistua :Hundred Points Symbol: vaikka yösyöttöjä nyt ei ole ollut hmm.. kahdeksaan vuoteen, niin pelkästään yöllä herääminen, valvominen x-syystä, huonosti nukkuminen.. aamulla silmät ristissä vessaan haparoinnin lomassa jos multa tuota kysyttäisi niin vastaus olisi - ei..
Mutta, sitten kun naama on pesty ja kahvi on kupissa - elämä taas näyttää ihan erilaiselta ja se ajatus :pregnant-woman: :Baby: olisikin niin oikea.
 
Oli muuten todella karua neuvolassa kuulla olevansa 29-vuotiaana jo vanha ensisynnyttäjäjäksi.
Muutenkin meidän neuvolatäti oli aika vanhoillinen.
No, toki syöksysynnytin esikoiseni, mutta silti.
 
Oli muuten todella karua neuvolassa kuulla olevansa 29-vuotiaana jo vanha ensisynnyttäjäjäksi.
Muutenkin meidän neuvolatäti oli aika vanhoillinen.
No, toki syöksysynnytin esikoiseni, mutta silti.
Mitä ihmettä??!! Todella tökeröltä kuulostaa! Tuo on niin jäännä, mikä ikä on vanha ja mikä ei. Tietenkin ymmärrän, että riskit kasvavat iän karttuessa, mutta itselleni lääkäri puolestaan totesi, että kun olen vielä niin nuori, kun ensimmäistä yritimme ja olin 36-vuotias. :D Kyseessä oli toki monen vuoden lapsettomuus ja lapsettomuushoitoihin erikoistunut lääkäri, joten tietenkin siellä 36-vuotiasta pidetään vielä nuorena, mutta eihän 29-vuotias voi ensisynnyttäjänävolla vanha, ei millään mittarilla. Tämän totean ilman mitään lääketieteellistä koulutusta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Takaisin
Top