Ylipainoiset odottajat

Keskustelun 'Laskettu aika helmikuussa 2017' aloitti mammattaa, 16 kesä 2016.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. mammattaa Jostain jotain jo tietävä Helmimammat 2017

Määrä pääsin esikoista odottaessa ar-ultraan neuvolassa, koska taustalla oli keskenmeno ja ultralaite sattui olemaan vapaana viereisessä huoneessa. Tässä raskaudessa pääsin ar-ultraan, koska imetän vielä ja kierrosta oli hankala laskea raskauden kestoa. En tiliä, onko ollut hyvä sekä, vai ollaanko täällä Savossa höveleitä ultrien suhteen
  2. Syvissävesissä Jostain jotain jo tietävä

Mammattaa, saako udella mistäpäin savoa olet?
    Itse olen kuopiosta, esikoista odotetaan ja taustalla myös keskenmeno ja huoli on kova onko siellä mitään elämää ja nyt mietinkin mitä tapahtuu ekassa neuvolassa, saako siellä varmuutta ultralla vai jatkuuko tää epävarmuus ja odottelu vielä kauan.
  3. marke Satasella mukana keskusteluissa Tammikuunmammat 2015 Helmimammat 2017

Minulla on myös ihan reippaasti ylipainoa. Esikoisen aikana tuli raskauskilojakin reilu 15kg vaikka painoa oli muutenkin tarpeeksi. Siitä suurin osa oli varmaan omaa syytä, kun söin mitä sattui ja annoin itselleni luvan syödä.. Nyt kävin kaksi viikkoa sitten ekassa neuvolassa ja sanoin terkkarille etten haluaisi painon kovasti nousevan ja th oli kyllä mukavan ymmärtäväinen eikä sanonut mitään siihen suuntaan ettei paino saisi yhtään nousta. Meinasi vain että alussa voisi olla hyvä jos paino hetken junnaisi paikallaan ennen kuin lähtee nousemaan :)

Meidän neuvolassa ultrattiin ekalla kerralla :) Hyvin näkyi mun vatsamakkaroidenkin päältä :D
    • Tykkään Tykkään x 1
  4. Aamu Sanavalmis juttuseppä Syyskuunmammat 2014

Ketjun ulkopuolisena tulen kommentoimaan. Itse olen saanut kaksi lasta runsaan ylipainon kanssa ja molemmat raskaudet ovat menneet ongelmitta, ei verenpainetta eikä raskausdiabetestä kummassakaan raskaudessa. Olen saanut asiallista kohtelua neuvolassa ja synnytyssairaalassa yhtä kertaa lukuunottamatta. Vauvat ovat olleet normikokoisia ja terveitä. Pointtina siis että kaikki voi mennä oikein hyvin vaikka olisikin reipas ylipaino. Ihmiset on niin erilaisia. Itsekin pelkäsin etukäteen miten mun painoon suhtaudutaan mutta onneksi se ei ollut ongelma. Tsemppiä kaikille odotukseen!
    • Tykkään Tykkään x 4
  5. mammattaa Jostain jotain jo tietävä Helmimammat 2017

Syvissävesissä, Kuopiosta olen myös. Keskustan neuvolassa on ultralaitteet, jos satut kuulumaan siihen alueeseen, niin on hyvin mahdollista, että ultraavat, jos niin toivot. :)
  6. Wadalma Puuhakas puhuja Helmimammat 2017

Täällä kans yksi ylipainoinen odottaja! Yritin painoa pudottaa ennen raskautumista mutta en kovin suurella menestyksellä... Normaalipainon rajalle olisi matkaa vielä about 15 kg, nyt on paino kyllä pudonnut tässä alkuraskauden aikana pari kiloa. Odotin neuvolassa jotain paheksuntaa ja mussutusta asiasta, mutta ei onneksi sanonut mitään negatiivista. :) Itse pyysin päästä sokerirasitukseen jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa mutta vasta yli kuukauden päähän. Olen kuitenkin yrittänyt noudattaa raskausdiabeteksen aikaista ruokavalio (vaihtelevalla menestyksellä), eli pitänyt kalorit siinä 1650-1800 välillä.
  7. Gagezzz Piirimestaruustason postaaja Helmimammat 2017

Mua ainakin pelottaa kauheesti mitä neuvolasta sanovat... parille tutulle, jotka ovat huomattavasti itseäni pienempiä valitettiin painosta koko ajan. Ekassa neuvolassa ei vielä mitään sanottu, mutta mitähän seuraavaksi. Painoa kuitenkin ennen raskauttakin oli jo yli 100kg :/ ja olen kyllä tyytyväinen elämääni, kuntoni on hyvä ja urheilen päivittäin - silti kyllähän se painaa maahan jos joka kerta saa kuulla painostaan ulkopuoliselta
  8. Aamu Sanavalmis juttuseppä Syyskuunmammat 2014

Anteeksi kun kommentoin taas ketjun ulkopuolisena. Muistakaa vaatia asiallista kohtelua neuvolassa ja muuallakin. Vaikka ihmisellä on ylipainoa niin se ei millään tavalla oikeuta asiattomaan käytökseen. Just oli juttua siitä miten ylipainoisia kohdellaan huonosti varsinkin siellä terveydenhuollossa. Jos kohtaatte asiatonta kohtelua niin antakaa palautetta ja vaatikaa toinen henkilö hoitamaan asioita. Suurin osa terveydenhuollon ammattilaisista osaa olla asiallisia mutta niitäkin löytyy joiden ei pitäisi olla koko alalla.

Niin ja lisään vielä että musta on kauheaa jos neuvolaan menoa pitää pelätä ylipainon takia. Niin mä kyllä itsekin pelkäsin. Niin ei pitäisi olla. Neuvolasta pitäisi nimenomaan saada sitä tukea.
    • Tykkään Tykkään x 2
  9. Giovanna- Puuhakas puhuja Helmimammat 2017

Meillä oli tänään ensimmäinen neuvola ja neuvolatäti oli aivan ihana! Oli erittäin tsemppaava ja positiivinen kaiken suhteen. Ei puhunut ylipainosta mitenkään negatiivisesti vaan kuittasi mun toiveen, (jonka olin esitietolomakkeeseen kirjoittanut), ettei paino ainakaan kovin nousisi, että on samoilla linjoilla asian suhteen ja että on iloinen mun motivoituneesta asenteesta. Laittoi mun pyynnöstä lähetteen sokerirasitukseen (halusin, koska meillä on niin kova sukurasite) ja antoi ohjeet ruokailuuun myös mun pyynnöstä, vaikka ei nähnyt mun ruokailutottumuksissa mitään vikaa. Sanoi myös, ettei saa olla liian ankara itsellensä :)

Vaikka en varsinaisesti käyntiä jännittänyt, koska tiedän olevani terve ylipainosta huolimatta, niin silti jotenkin huojentunut olo. Toivon todella, että sama terkka on koko raskauden läpi :Heartred
    • Tykkään Tykkään x 1
  10. Gagezzz Piirimestaruustason postaaja Helmimammat 2017

Ihanaa! Pysyispä omakin jatkossa kovin ymmärtäväisenä :)
    • Tykkään Tykkään x 1
  11. Hömelö Oman äänensä löytänyt

Toista kun ootin -02, aloitin Tyrnävän neuvolassa. Täti oli erittäin sympaattinen ja sanoi heti , että murehditaan sitä painoa vasta raskauden jälkeen. Nyt keskitytään sinun raskauteen. Muutettiin sitten Oulun puolelle niin vaihtui neuvola ja ekalla käynnillä alko höpisee mulle painonvartijoista ja tuputtaa niitten esitteitä. Oli täti itsekkin kovasti laihtunut niiden avulla! Onneksi olin silloin viittä vaille valmis synnyttämään, eikä tarvinnut monesti käydä kuuntelemassa moista. Silloin olin nuori, enkä uskaltanut sitä kyseenalaistaa, enää en kuuntelisi
  12. Candys Näppärä viestien naputtelija Helmimammat 2017

Kävin neuvolassa, oli tosi sympaattinen tytsä siellä. Oma täti silti kivempi, kun tuntee jo, sille sit seuraavaks.
  13. Miukuli83 Hyväntuulinen höpöttäjä Helmimammat 2017

Mulle neuvola täti ei sanonut painosta mitään, nyökkäsi vaan et pn samaa mieltä ku sanoin et olin ajatellut et ei odotusaikana painoa kauheasti tulisikaan.
    • Tykkään Tykkään x 2
  14. Wadalma Puuhakas puhuja Helmimammat 2017

Mua vähän ihmetyttää että miksi toi sokerirasitustesti tehdään vasta niin myöhään...Itselle sain tosiaan aikasimman ajan vasta raskausviikkojen 14-15 vaihteeseen. Varsinkin kun mulla oli sokeriarvot diabeteksen rajoilla jo viime syksynä, ja osa lääkäreistä oli aivan järkyttyneitä, yks vaati laihduttamaan sillä silmän räpäyksellä ja toinen ehdotti jo lääkitystäkin (muttei kyllä puhunut mitään painonhallinnasta... o_O) ja pari muuta on ollut sitten sitä mieltä että seuraillaan seuraillaan, tosin eivät ole antaneet lähetettä uusiin sokeritesteihin. Kun olisihan se nyt ollut kaikkien parhaaksi selvittää mahdollinen (raskaus)diabeteksen riski jo heti raskauden alussa, eikä vasta sitten kun lapsen tärkein ja vaurioalttein vaihe on jo ohi! :wideyed: Ehkä tässä(kin) näkyy se resurssipula julkisen terveydenhoidon puolella..
  15. Gagezzz Piirimestaruustason postaaja Helmimammat 2017

Mulla on sokerirasitus vasta rv 17... ja ihmettelen sitä suuresti kun on niin kova sukurasite ja muutoinkin painon takia joka vuosi saa käydä testeissä diabeteksen takia
  16. Candys Näppärä viestien naputtelija Helmimammat 2017

Mä sain sokerirasituksen vk 12. Mietin vaan miten siitä selviää, kun ollu oksentelua vielä, mut voihan se mennä hyvinkin.
  17. rbck Näppärä viestien naputtelija Helmimammat 2017

Mulle ei oo puhuttu moisesta yhtään mitään vaik painoindeksin perusteella olis varmaa 20kg pudotettavaa. Mut oon kyl aika isoluinen ja suhteellisen lihaksikas et en mä itte itteäni lihavana pidä vaikkei vaaka olekkaan ihannelukemissa :)
  18. Candys Näppärä viestien naputtelija Helmimammat 2017

Mulla oli edellisessä raskaudessa radi, joten siksi pitää mennä tässä alussa jo rasitukseen, edellisessä tosin vaikka olikin ylipainoa, niin rasituksessa kävin vasta puolessa välissä. Yllätyn, jos ei ollenkaan tarvitsisi mennä. Luulis näiden käytäntöjen olevan kuitenkin koko Suomessa o_O
  19. Miukuli83 Hyväntuulinen höpöttäjä Helmimammat 2017

Mulla oli keskimmäisen lapsen kohalla Radi ja nyt meen viikolla 14 sokerirasitukseen , käsittääkseni se pn paljon myöhemmin vasta jos ei oo ollu radia aiemmissa raskauksissa vaan pelkkää ylipainoa
    • Tykkään Tykkään x 1
  20. marke Satasella mukana keskusteluissa Tammikuunmammat 2015 Helmimammat 2017

Mulla sokerirasitus rv 24-28, niin kävin esikoisenkin kohdalla. Painoindeksin takia jouduin silloin ja niin nytkin. Esikoisen aikana arvot oli hyvät :)