Ylipaino ja raskaus

Mulla oli esikkoa oottamaan alkaessa bmi jotain 37.. taisin tulla 4llä kierrolla raskaaksi jos oikein muistan. Nyt tokalla kerralla alussa bmi 32 ja toisesta kierrosta raskaaksi :) ennen esikkoa kerkesin syödä kymmen kunta vuotta yhdistelmäpillereitä ja nyt sitten välissä vuoden verran minipillereitä..

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Niin ja esikon raskaus aikana paino nousi 13kg, kaikki tippui pois viikon sisällä synnytyksestä. Ei raskausdiabetestä, verenpaineet oli mieluummin liian matalat ja olin kuulemma terveimmästä päästä odottajia :wink se niistä riskeistä sitten! Toki ymmärrän että riskit tosiaan on suuremmat mutta mulla ne eivät onneksi toteutuneet, päinvastoin :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on kaikki lapset saaneet alkunsa ensimmäisestä tai toisesta kierrosta. Kahden ensimmäisen kohdalla BMI on ollut 37 raskaustuessa ja nyt tämän kolmannen kohdalla 33. Yhdistelmäpillereitä olen syönyt ennen esikoista ja raskauksien välissä. Minullakaan ei ole ollut ongelmia verenpaineen tai raskausdiabeteksen kanssa. Eli ei ylipaino automaattisesti tarkoita vaikeuksia raskautumisessa ja raskaudessa.
 
Lisäilen tähän vanhaan ketjuun, onkohan tällä hetkellä odottavissa sellaisia joille aihe on ajankohtainen?
Mielelläni kyselisin vähän kaikenlaista ja olisi mukava vaihtaa ajatuksia! :)

Olen 30 v. ensiodottaja, rv 8+6. Painan reilusti yli normaalipainon rajan. Ensimmäinen nevola on perjantaina ja neuvolantätin suhtautuminen mun painoon jännittää aika lailla.. Asiallista keskustelua kestän kyllä ja elämänpamuutostahan tässä eletään jo, mutta mitään kuittailua ei jaksais.. Onko kokemuksia neuvolan tädeistä? Tai muita samojen ajatusten kanssa painivia?
 
Neuvolan tädeistä nyt on kokemuksia kyllä, ja se on hiukan aina riskaabelia sanoa, että miten ne suhtautuu. Jotkut ottaa asian järkevästi käsittelyyn ja kertoo hyvät ohjeet ja ehkä hiukan suosituksiakin mahdollisesta painon noususta raskauden aikana. Toiset on sitten sellaisia työhönsä kyllästyneitä, jotka sit saattaa tylyttääkin eivätkä ajattele täysin vastapuolen tunteita jne.
Itse nyt odotan toista, ja raskausdiabetes todettiin jo viikoilla rv16+0, joten saanut tarkkaankin painon kanssa elellä. Neuvolatäti on ollut kannustava kylläkin, mutta diabeteshoitaja sit onkin hiukan tylympi tapaus. Ittellä nyt pituutta 156cm ja lähtöpaino tähän raskauteen oli 80kg ja eka neuvolassa oli sit 81,3kg. Lähtöpaino on omalla kotipuntarilla mitattu aamuisin. Ja minun neuvolatäti sanoi, että se on hyvä kotona seurata sitä painoa, koska siten saa tuon aamupainon aina suurin piirtein samoissa olosuhteissa ja samassa vaatetuksessa :) Koska neuvolakäyntihän voi olla mihin aikaan päivästä ja joku kerta voi olla just syönyt jotain ja sehän näkyy puntarissa samantien. Ja vaikka neuvolatäti ei arvostaisikaan omia mittaustuloksia painon suhteen niin silloin ainakin itse tiedän missä mennään tarkalleen.
Mutta jos ylipainoa raskauden alussa on niin sitten lähinnä ruokavaliohan se tärkein on :) Ja eikä haittaa vaikka paino laskisikin lähtöpainosta alkuraskauden aikana :)
Tsemppiä raskauteen :) Ja voimia neuvolaan. Ne on vähän omalaatuisia ne tädit, jotkut menee kirjan mukaan ja jotkut katsovat ihmistä ittessään, että mitä tämä kyseinen henkilö tarvitsee neuvoiksi :) Toivottavasti sinullakin käy hyvä tuuri ja saat mahtavan neuvolatädin :)
 
Kiitos saini!!!
Toivotaan tosiaan että ois semmonen helposti lähesyttävä ihminen siellä neuvolassa, huomenna siis mennään..
 
saini, meni oikein mukavasti! Oli hyvin asiallinen ja miellyttävä terkka! Tosin oli tuuraamassa mun vakkariterkkaa, eli en ole tätä mun varsinaista terkkaa vielä tavannut.. Mutta ihan asiallisesti suhtautui painolukemaan, ainoastaan kysyi että koenko tarvitsevani ravitsemusterapeutin palveluilta. Sanoin etten tarvitse, olen tietoinen miksi olen ylipainoinen ja tiedän miten minun tulisi syödä. :)
Paljon tuli infoa tulevista neuvoloista, seuloista, ultraamisista, perhevalmennuksesta ja muusta. Myös kaikenlaisia lappuja täytettiin. Kotiinkin saatiin läksyjä ja lappuja täytettäväksi. Ens kerralla neuvolaan tulee mieskin mukaan. :)
 
Hienoa! Toivottavasti vakkariterkkakin ois samanlainen :) Tsemppiä ja voimia raskauteen :) Ja toivottavasti raskaus sujuu hyvin loppuun asti :)
 
En siis ole ainoa.. mulla on vuoden ikäiset kaksoset, joita odottaessa lihoin todella reippaasti.
Lähtölaskennassa painoin 74, siinä vaiheessa kun puntari näytti vähän yli 99, en enää siinä käynyt, tuon jälkeen n. kuukausi kun lapset syntyivät..
Yli satasen siis mentiin varmasti ja reippaasti.
Sain painoni tippumaan 88 saakka jo, mutta kas kummaa, nyt kun odotan seuraavaa lastani, eipä tässä paljoa laihdutella enää, ja ylipainoa kuitenkin on vielä. Tuolloin 74 kiloisenakin sitä oli neuvolantädin mukaan muutama kilo ylimääräistä vaikkei se päällepäin kyllä ollenkaan näkynyt.
Tässä nyt muuta kuin odotellaan ja toivotaan ettei tule raskausajan diabetesta, muistanko lie väärin mutta ihan niinku sen riski olis suurempi ylipainoisilla..
 
Moi! Mulla toinen raskaus menossa rv18+2 ja myöskin painoa reilusti yli normaalin (90kg ja 167cm). Luottavaisin mielin kuitenkin odottelen, eka raskaudessa oli lähtöpaino 101kg ja viimeisellä nla käynnilla karvan alle 100kg :) Itsellä ainakin helpotti kun alkuraskaudesta pieneni annoskoot ja jäi kaikki punaviinin ja siiderin tissuttelut väliin. Ja mullakin mieliteot on olleet tosi terveellisiä!

Mun terveydenhoitaja oli kyllä ihana eikä huomautellut painosta, kannusti kyllä kun näki, että suunta oli noin hyvä. Nyt eri hoitaja neuvolassa, enkä oikein vielä ole päässyt perille millanen on..toivottavasti ei jouduta asiasta liikaa vääntämään, on kyllä kurja jos joku koko ajan muistuttaa liikakiloista - kyllä ne tiedossa on...
 
Mullakin ylipainoa. Pituuteni on 152 cm ja lähtöpaino 81.9 kg. Bmi 35 raskauden alussa. Nyt viimeksi neuvolassa paino oli 80.3. Mulla todettiin raskausdiabetes viikolla 14 ja olen sen seurauksena jättänyt sokerit ja vehnät pois ruokavaliosta. Neuvolassa ovat olleet tyytyväisiä painoon ja ruokavalioon.
 
Mulla ylipainoa myös, oon 153 ja raskauden alussa painoin n. 74 kiloa. Mulla vaikuttaa stressin määrä ja elämäntilanne painoon todella paljon, aikuisiällä paino on vaihdellut 48 - 75 välillä, ilman dieettejä tai rajuja ruokavalion muutoksia. Arvata siis saattaa, etten ole nykytilanteeseen tyytyväinen...

Nyt rv 9+3, sokerirasitusta ei ole vielä mitattu, todennäköisesti rv 15 eli seuraavan neuvolakäynnin (hoitaja + lääkäri) yhteydessä lähetteen laittavat. Itse haluan saada tiedon radista aikaisin, mulla kun on sukurasitteetkin.

Hoitaja ei kommentoinut painoa mitenkään, itse sitten oon kyllä siitä todella tietoinen. Tiedän myös, että ruokavalioni on kohtuullisen hyvä, mutta yksinkertaisesti syön liikaa (ja liikun liian vähän). Oon nyt viikon verran pitänyt suurpiirteistä ruokapäiväkirjaa, niin saan paremman kokonaiskuvan.

Kiva saada tähänkin asiaan vertaistukea! Mun miehestä ei tässä asiassa oo apua, mun paino on joku sokea piste sille, ei oo kuulemma ees huomannu, että meidän 4 vuoden yhteiselon aikana mun paino on noussut 25 kg. Huh huh.
 
Täällä eka neuvola varattu parin viikon päähän. Ylipainoa ON, pituutta 163 ja painoa 93 kiloa (noussut alkuraskaudesta).

Pitäisi tsempata nyt omaksi ja vauvan parhaaksi. Ens viikolla loma katkaisee kovan ja stressaavan työputken niin siinä ajattelin suunnitella itselleni mammadieetin, johon kirjaan, mitä ja minkä verran syön ja suunnittelen ateria rytmin.
 
Täällä ilmoittautuu yksi ylipainoinen odottaja.

Ennen ekaa raskautta painoin 68 kg (olen 162 cm pitkä). Raskauden aikana paino nousi 20 kg, joista 5 jäi sairaalaan reilu vuosi sitten. Nyt paino kiikkuu 81 - 85 välillä. En siis ole saanut kiloja pois, vaikka liikun aktiivisesti ja tarkkailen syömisiäni. Ongelmani on että syön liian vähän, jolloin kroppa laittaa itsensä säästötilaan.. Nyt olen jälleen raskaana ja tavoite on, että paino ei nousisi hirvittävästi taas.
 
Mäkin täällä alkuraskaudessa suorastaan panikoin painoani ja kuinka raskaus menee ja mitä se vaikuttaa vauvaan jne.Mulla tuota painoa riitti ja edelleen on mistä ottaa pois.
Raskaus meni erinomaisesti! Kävin kuntosalilla rv 13 asti aktiivisesti, tosin kevennetyllä ohjelmalla.kävin kahdessa sokerirasituksessa (oisko ollu rv 13 ja 26) ja mulla oli erinomaiset tulokset molemmilla kerroilla!! :) mitään vaivoja ei ollut,muuta kun kasvava maha joka vaikeutti toimintoja omalta osaltaan. painoa kertyi n.12kg ja kaikki suli pois muutamassa kuukaudessa. Painoa seurattiin normaaaliin tapaan joka neuvola käynnillä,mutta kukaan siitä mitään sanonut,kun niin maltillisesti nousi. Koska voin niin hyvin koko raskauden,niin pääsin mm.liikkumaan hyötyliikunnan merkeissä ihan normaalisti.
Äitiyslomalla sain painon -5kg alle alkupainon--kiitos vaunulenkkeilyn!
Kaikki odottajat on tietysti yksilöitä,mutta minulla meni kaikki tosi hyvin. Söin sitä ruokaa mitä teki mieli (jotkut ruuat vaan kuvotti niin pahasti,että ei uponnut)karkkia ja muita herkkuja tuli vedettyä,mutta kaikkea kohtuudella.
En myöskään stressannut painon pudottamisesti raskauden jälkeen vaan halusin antaa kropan palautua ihan rauhassa.
Ei pidä liikaa stressata asiaa,koska se kasvaa helposti hormonihuuruissa isommaksi asiaksi,kun onkaan. Kuhan itselläsi on hyvä olo ja vauva kasvaa ja kehittyy hyvin, niin se riittää. Tällä ajatusmallilla mä menin koko raskauden.
 
Tuohon raskautumiseen sen verran,että vaikka minullakin on ylipainoa niin olen aina ollut perusterve. Raskauduin ekasta kerrasta,kun jätettiin kondomi pois.
Että ei se ylipaino aina välttämättä ole se ainoa syy miksi ei raskaudu.Se on monen asian summa.
 
Ei mullakaan kyll vaikuttanu tärppiin tällä kertaa ku oli vasta kolmas kierto synnytyksen jälkeen ja se kierto oli vasta normimittainen ja sillä tärppikierrolla pupuiltiin yhden ainoan kerran :D
 
Takaisin
Top