"Yliaikaiset"

No nyt on 41 viikkoa kasassa. Soitin synnärille ja kyselin, että millon pitäs tulla käymään, niin kuulema 41 + 5 on normaali yliaikasuuskontrolli eikä ole tarvetta tulla aiemmin. Eipä sitten muu auta kuin odottaa! Ei vaikuttanu asiaan minun ylipaino eikä keskiviikon 3,88 kg:n painoarvio. 1,5 viikossa jehvetti ehtii saada painoa reilusti. Tässä on alkanu jo miettiä, että aattelevat niin neuvolassa/tk:ssa kuin synnärilläkin, että "siinähän läski punnerrat jättivauvan ja repeät, niin opit". :p
 
Mulla sama painoarvio tehtiin rv 39+4 ja arvioitiin olevan noin 4200 JOS syntyy rv 42. Vauvan kasvuvauhti hidastuu lasketun jälkeen ja siksi ei juurikaan tuon suurempi pitäis olla. Nähtäväksi jää, miten lopulta menee. Mutta ei alle 4500 mikään jätti mun mielestä ole.
 
Mulla sama painoarvio tehtiin rv 39+4 ja arvioitiin olevan noin 4200 JOS syntyy rv 42. Vauvan kasvuvauhti hidastuu lasketun jälkeen ja siksi ei juurikaan tuon suurempi pitäis olla. Nähtäväksi jää, miten lopulta menee. Mutta ei alle 4500 mikään jätti mun mielestä ole.

Tjaa, no jospa tuokaan ei sitten kauheasti enää kasva. :) Niin ei minunkaan mielestä alle 4,5 kg ole jätti, mutta aattelin, että jos menee lähemmäs 5 kg tai yli...
 
Mä oon vaan yrittänyt psyykata itteni uskomaan tuon. Olisin muuten aivan paniikissa synnytyksen suhteen. Tänään pitäis selvitä yliaikaiskontrollin ajankohta. Uudelleensynnyttäjillä täällä yleensä rv 42, joten loppuviikkoa odotellessa.
 
Mulle "luvattiin" ettei tartte ees miettiä mitään viikkoa 42 tms kun maksa-arvot on sen verran koholla ettei päästettäis edes laskettuun asti. Nyt sitten toinen lääkäri kuitenkin päätti että vauvalla on niin hyvät olot vielä että voidaan odotella rauhassa että luonto tekis tehtävänsä. Ei tässä muuten mitään mutta kun alkaa tää saatanan kutina ja vauvan liikkeiden tarkkailu aiheuttaa sellasta stressiä ja ahdistusta että saan nukuttua just ja just tunnin-parin pätkissä pitkin päivää. Ja joo, kutinaan määrättiin kyllä lääkettä mutta sen mukana tuli sellanen lista mahdollisia sivuvaikutuksia pääasiassa vauvalle etten todellakaan ole mokomia myrkkyjä syömässä ennen kun hengenhädässä. Ja soitin sinne vielä perään että olisko mitään muuta apua kutinaan niin vastaus oli että voit ottaa lääkkeet tai olla ottamatta jos selviät ilman, ei tohon sit muu auta ku synnytys. Ja vastaus siihen että mitä riskejä siihen käynnistämiseen sitten liittyy kun sitä ei voitu tehdä (vaikka tilanne alhaalla on jo sellainen että olis voitu vähän jo auttaa) niin vastaus oli että se on se viimeinen vaihtoehto. Alan olla jo ihan hermoraunio, en pelkästään siks että olo on tukala vaan myös siksi että luottamus hoitohenkilökuntaan on nyt täysin mennyt ja varovaisen positiivinen synnytyksen odotus on nyt kääntynyt suoraan paniikkiin kun tuntuu ettei siellä oteta yhtään vakavasti enkä saa vastauksia keneltäkään. Varasin jo huomiseksi ajan yksityiselle synnytyslääkärille jos hän osaisi vähän paremmin sitten vastata kysymyksiin ja rauhoittaa vähän. Ai niin, ja miestä tekis mieli lyödä kun se ei yhtään tajua mun ahdistusta vaan jankuttaa vaan et kyllä ne lääkärit tietää paremmin ja kaikki menee vielä ihan hyvin.

Huh, anteeksi vuodatus, yks hermoraunio täällä vähän päästelee höyryjä.. :D
 
Bitterfly mun äidillä oli samaa, kun odotti minua. Käynnistivät silloin 41+0 ja pitivät sairaalassakin tarkkailussa pari päivää ennen. En tiedä saiko silloin mitään lääkettä kutinaan. Mutta tämä oli siis 80-lukua. Lääkkeet ym kehittyy.
Harmi, kun sulta nyt meni luottamus ja hyvät fiilikset tulevan synnytyksen suhteen :sad001 Toivottavasti yksityisen puolen lääkäristä on apua.
Mutta se on tietty totta, että synnytys auttaa vaivaan. Tsemppiä!
 
Tuntuipas vauvan liikkeet (ehkä vähän lievä ilmaus, kun tyypillä oli kaamee iltamöyrintähepuli) inhoilta. Ei kuitenkaan saanut supistuksia aikaan, vaan teki muuten vaan häijyä. Eipä sitten kuulunut tänään soittoa sairaalasta, joten tarvinnee aamulla itse soitella ja kysellä ajan perään.
 
lohduttautukaa sillä, et käynnistetty synnytys voi olla paljon kivuliaampi ku iso lapsi..ja hartioiden koko on vissiin se ratkasevin, kyllähän se läski sieltä aina ulos sujahtaa..eheheh. mulla samaa kokoluokkaa tulossa, että yli nelikilonen jos menee yli lasketun ajan, joka on ens lauantaina. kauheesti peloteltu isolla vauvalla, mutta en mä jaksa miettiä, harvoin sitä pahasti äidit repee, pitää olla joku poikkeustarjontaki yms. varmaan et sellasta käy, ei pelkkä iso koko.

oon jotenkin ihan luovuttanu odottamisen suhteen, en ees tajua että on vauva tulossa. löysin hyvän nukkumisasennon, sillee kylkikoholla, ettei tuu oksennus suuhun. ihan kiva, se helpottaa vähän tätä tuskaa. greyn anatomiaa on vielä 1,5 kautta jäljellä, et jos siihen mennessä syntyis.

ne sanoo kaikista vaivoista raskaudessa, että synnytys auttaa. ku ei voi mitään lääkkeitä testata niin ei sitten voi määrätäkään, harmi kyllä. onneks oon saanu ite unilääkkeitä, muuten oisin kyllä huonossa kunnossa.
 
Mulle tehtiin 37+3 painoarvio 3800g. Sillon lääkäri oli aika vakavana eikä sanonut että kasvu yleensä hidastuu jne. No kontrolliultra oli sit 38+3 ja vauva oli kasvanut 400g eli oli 4200g jo!! Kyllähän mä meinasin pyörtyä ajatukseen. :D Siitä lähettiin käynnisteleen ja 39+2 syntyi poika 4330g. :)
 
Mulla arvioitiin eilen kooksi 3900 g (38+4), seuraava kontrolli ens vkon pe eli 40+1. Toivottavasti syntyy ennen sitä... Paitsi ettei noihin arvioihin ole aina luottamista. Mistäs sitä tietää. Yritän olla masentelematta.
 
Joo helpotti se yksityinen lääkäri tosi paljon, mies vaan pyöritteli silmiään ja piti ajanhukkana mutta sovittiin ettei jakseta riidellä asiasta kun mä sain kuitenkin mielenrauhan. Kohdunsuu oli jo auki 3-4cm ja kaula kadonnut, joten synnytyksen pitäisi kuulemma käynnistyä itsekseen hetkenä minä hyvänsä! Jee! :) Sain vielä kirjallisesti mukaan lausunnon että suosittelee kalvojen puhkaisua perjantain kontrollikäynnillä jossei nyt sitä ennen kuulu. Ja tosiaan aika ronskein ottein teki sen sisätutkimuksen että sekin vois vähän vauhdittaa. Ja kaveri ei ookaan niin iso kuin mitä on tähän asti peloteltu, 3,7kg arvioitiin.
Ja tämäkin lääkäri arvioi että lääke on turvallinen ottaa, varsinkin kun tässä ei pitäis enää montaa päivää olla jäljellä, otin sitä sit yöks ja ai vitsi miten ihanasti sainkaan nukuttua pitkästä aikaa. Kutinaan se ei kyllä yhtään auttanut mut taju meni ihan totaalisesti. Voittaa se sen pitkin yötä heräilyn silti..
Tosta käynnistyksestä mulle sanottiin just että iso vauva ei oo itsessään syy käynnistykselle vaan oikeestaan just päinvastoin, kun sillon tarvittaisiin vahvoja supistuksia auttamaan vauva maailmaan kun taas käynnistämällä hommat ei yleensä etene niin hyvin. Ja että miksi käynnistystä pihtaillaan on just toi että se ei sit etene niin hyvin ku luonnonmukainen synnytys ja siksi riski joutua sektioon kasvaa, ensisynnyttäjillä taisi olla jopa 30% kun päätyi sektioon.
 
Olisin mieluummin valinnut yliaikaisen kuin ennenaikaisen synnytyksen... Mutta tsemppiä teille loppuodotukseen - itsehän en tiedä yhtään, miten tukalalta nuo viimeiset viikot voivat tuntua.
 
40+1 tänään ja äippäpolilla käyty. Seuraava käynti varattu 41+3. Paikat on vielä niin epäkypsät, ettei käynnistystä kannata harkita, vaikka onkin RaDi. Painoarvio tänään 3700g.

Kyllä alkaa olemaan tää äiti niin kyllästynyt odotteluun! Verenpaineet taivaissa, kun sairaalasta ulos kävelin... Kun tuntuu, ettei mitään tapahdu eikä mikään edisty!
 
Jaahas, ilmoittaudutaanpas tähän ketjuun. Seuraava neuvola perjantaina (40+6) ja jos ei vielä ensi viikollakaan ole vauvaa kuulunut maailmaan, 41+4 äitipolille. Kunpa ei tarvitsisi mennä!
 
Jos vielä joudun pitkään istuskelemaan päivät yksin sisällä tän masuni kanssa, tuun hulluksi! Mies tekee pitkää päivää töissä enkä itse pysty lähtemään kauppaa pidemmälle, energiaa kyllä riittäisi mutta fysiikka rajoittaa tekemisiä. Vauvat ei selkeesti osaa kalenteria, koska laskettu aika on tänään. Paikoissa tuntuu hiljalleen tapahtuvan jotain, alaselässä/-vatsassa/reisissä ollut eilisiltaisista supistuksista lähtien outoa painetta niin että seisoskelu ja käveleminen on vähän hankalaa.. Ketuttaa jo bongailla joka ikistä merkkiä mut eipä ole muutakaan tekemistä...
 
Kyllä tää odottelu kyllästyttää jo ihan toden teolla! Tänään 40+4. Toukka vaan myllää ja mellastaa masussa, mutta ei taida haluta ulos maailmaan. Onneksi ei tarvitse olla yksin kotona, kun puolisolla alkoi kesäloma. Pää kyllä hajoais yksin pyöriessä.

Kunhan syntyis ennen ens keskiviikon yliaikakontrollia...muuten voi olla, että joudun vielä synnyttämään yksin, kun puolisolla on lomasta huolimatta pakollinen työpäivä torstaina, josta ei voi millään olla pois. Meidän tuurilla toukka syntyy just silloin! :sad001 Ärsyttää odottaa...
 
Toukka vaan myllää ja mellastaa masussa, mutta ei taida haluta ulos maailmaan.
Niinpä! Tuntuu että siellä on niin hyvät bileet meneillään ettei tarttis tulla ulos ikinä... Ainakin jollain on hyvä meininki.
 
Tänään 40+5. Painetta on tuntunut alakerrassa molemmin puolin jo monta päivää ja liikkeellä tuntuu kun pää painaa alaspäin, tai niin ainakin kuvittelen. Nukkuminen on ihan tuskaa, yritän saada hyvää asentoa jommalla kummalla kyljellä ja monesti herään selälläni mikä tuntuu kaikin puolin pahalle. Maha painaa niin alhaalla, että kumartelu on hankalaa ja toisaalta painaa myöskin ylöspäin, joten varsinkin syömisen jälkeen tuntuu tosi ikävältä. Vanhan kansan vinkeistä ei ole mihinkään, on kokeiltu kaikki ässät eikä tehoa. Liikkumaan onneksi pystyn vielä ihan reippaaseen tahtiin, kohta taidan suunnata esikoisen kanssa ulos nauttimaan auringosta. Odottavan aika on kyllä TODELLA pitkä.
 
No niin, tänään 40+1, joten liityn reippahasti vaan tänne "yliaikaisiin" :p Tänään kontrolli äitiyspolilla. Pääsee taas katsomaan ainakin osia vauvastaan ruudulta.
 
Takaisin
Top