Yli vuoden vauvaa yrittäneet kuumeilijat

Mulla oli jonkun aikaa viimeisimmän keskenmenon jälkeen sellainen tosi levoton olo, että nyt pitää yrittää uutta raskautta ihan heti. Kun sitten selvisi, että kohdussa on vielä pala istukkaa ja lisäksi tutkimusten takia tulee pari kuukautta taukoa yritykseen, niin menin aluksi ihan hajalle kun olin jo ihan asennoitunut uutta yritystä kohti. Nyt on kuitenkin ollut jonkun aikaa sellainen levollinen olo uuden yrittämisen suhteen, että kaikki aikanaan. Toki keskenmenosta on vasta kaksi kuukautta ja surutyö on ihan kesken, mutta nyt just ei ole sellainen kamala pakkomielteinen olo uudestaan yrittämisestä. Vaikka siis jatketaan kyllä sitten kun taas saa.
 
Myös ensimmäinen toiveissa. 1,5 v ehkäisyn pois jättämisestä. Nyt keväällä ensimmäinen raskaus, joka päättyi kkm. Ei vielä olla hoidoissa. Mietin mitä reittiä sinne kannattaisi pyrkiä..
 
Riippuu vähän kunnasta. Googlaa onko teillä perhesuunnitteluneuvola? Jos on niin sinne soittoa. Jos ei niin ihan tk tai vastaavasti ehkäisyneuvolaan voi ajan saada. Nämä siis jos kunnalliselle haluaa. Yksityiseltä voi myös saada sinne lähetteen.
Mä ymmärsin et km "nollaa" yritysajan, mut aina kannattaa kysyä!

Naisten polilla (km yhteydessä) kysyin jo, et voisiko saada lähetteen tutkimuksiin. Gyne sano, et ei voi tehdä ja sanoi perusterveyden huollon puolelta tutkimuksiin. Meinasi, et muutaman kk yrittäis ja sit tutkimuksiin. Ymmärsin et ei nollaisi siis. Mutta luultavammin perusterveyshuollon puolella varmaan saan sitten tapella just tästä nollaamisesta. Voikohan yksityiseltä saada lähetteen tutkimuksiin julkiselle erikoissairaanhoidon puolelle, kokemuksia?
 
jelisa mäkin luulen et toi kevään kkm nollaa ton vuoden yrittämisajan julkisella :depressed: mutta yksityiselle klinikalle pääsee kyllä kun ite maksaa jos mahdollista!
 
Naisten polilla (km yhteydessä) kysyin jo, et voisiko saada lähetteen tutkimuksiin. Gyne sano, et ei voi tehdä ja sanoi perusterveyden huollon puolelta tutkimuksiin. Meinasi, et muutaman kk yrittäis ja sit tutkimuksiin. Ymmärsin et ei nollaisi siis. Mutta luultavammin perusterveyshuollon puolella varmaan saan sitten tapella just tästä nollaamisesta. Voikohan yksityiseltä saada lähetteen tutkimuksiin julkiselle erikoissairaanhoidon puolelle, kokemuksia?

Mulle laitettiin lähete naistenpolin kautta lisääntymislääketieteen yksikköön ekan kerran kun yritystä oli vielä alle vuosi ja ei päästy.
 
Meillä ensimmäinen raskaus alkoi 9kk yrityksen jälkeen ja kun se päättyi keskenmenoon, niin meille sanottiin että jos ei puolen vuoden sisään ole alkanut uusi raskaus, niin voidaan olla yhteydessä hoitoihin liittyen. Eli kkm ei meillä ihan nollannut yritysaikaa ainakaan tuon lääkärin mukaan. En kyllä sitten tiedä olisiko lähete ikinä mennyt oikeasti puolen vuoden päästä tästä läpi, vaikka niin sanottiin...
 
Meillä ensimmäinen raskaus alkoi 9kk yrityksen jälkeen ja kun se päättyi keskenmenoon, niin meille sanottiin että jos ei puolen vuoden sisään ole alkanut uusi raskaus, niin voidaan olla yhteydessä hoitoihin liittyen. Eli kkm ei meillä ihan nollannut yritysaikaa ainakaan tuon lääkärin mukaan. En kyllä sitten tiedä olisiko lähete ikinä mennyt oikeasti puolen vuoden päästä tästä läpi, vaikka niin sanottiin...
Toivotaan, että käyttävät tapauskohtaista harkintaa. Meillä ois ainakin heti mun epäsäännöllinen kierto, mitä ”hoitaa/korjata”
 
Alkaa vaan tulla tiellä ikäkin :dead: tässä vastaan, jos vaikka haluais sille lapselle sisaruksen :Heartred

Jos ikää yli 35v niin pääsee puolessa vuodessa tutkimuksiin/hoitoihin. Toki voitte yksityisellä tsekkaa esim aukiolon ja siittiöt. Tai vaikka mahd saada letrozolet. :Heartred
 
Jos ikää yli 35v niin pääsee puolessa vuodessa tutkimuksiin/hoitoihin. Toki voitte yksityisellä tsekkaa esim aukiolon ja siittiöt. Tai vaikka mahd saada letrozolet. :Heartred
33v, eli en oo tarpeeksi vanhakaan. Kävin yksityisellä 11 kk sitten (kun takana oli reilu 6 kk ya), puhe oli letrozoleista et aloitettaisiin tarvittaessa vuoden vaihteessa. Mut sit tuli plussa, kun oltiin hakeutumassa tarkempiin tutkimuksiin, joka päätyy kkm maaliskuussa.
Ja tätä mun hormoonitoimintaa sekoittaa kilpirauhasen vt, miksi kukaan ei halua oikein mihinkään mitään kantaa ottaa. Tähän oon syöny thyroxin 9 kk.
Jospa saisin jotain tasaamaan tätä kiertoa, voisin yrittää varata sille samalle yksityisen puolen gynelle ajan.
Aukiolotutkimukselle ei nii kiirettä, ku on takana se km. Eli jompi kumpi putki on auki.
 
Jelisa saat kyllä letrot :) tai siis kandee hakee. Ne lienee julkisellakin usein eka hoitomuoto. Mä soitin tk 9kk km:sitä, käynti tk about 2kk myöhemmin ja ensikäynti tk käynnistä n. 3kk myöhemmin. Eli koska prosessi kestää niin kai ne siks hyväksyi, näin pk-seudulla. Eli ensikäynti reilun viikon päästä, nyt km:stä 14kk.
 
Meille sanoi, että vähintään tasan vuosi km:stä saa soittaa uudelleen, sitä ennen ei tutkimuksiin aikaa saa.


Samat sanat sain minäkin kuulla terveysasemalta, vaikka ikää on jo yli 35v ja ehkäisyn pois jättämisestä tulee syksyllä 2v täyteen. Jos nyt saan ”sopivasti” lisää keskenmenoja ja kemiallisia raskauksia vajaan vuoden välein, niin julkisen terveydenhuollon ei tarvitse ikinä edes alkaa hoitamaan, kun 40v yläikäraja tulee täyteen. Onko täällä muita väliinputoajia kohtalotovereina?
 
Takaisin
Top