Yli kolmekymppiset ensimmäistä kuumeilevat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Satsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos pistovinkistä, pitää muistaa illalla.
Saimme kyllä päiväohjelman, mutta se ulottuu vaan siihen päivään asti kun on seuraava ultra. Tai oikeastaan edeltävään iltaan, koska ehdin sitten saada uuden ohjeen. Eikä sillä juuri nyt ole väliä, kun kävin jo apteekissa ja meillä on tosiaan kaikki lääkkeet siihen asti (eikä yhtään enempää). Uudelleen pitää käydä apteekissa joka tapauksessa, ostamassa Orgalutrania ja/tai irrotuspiikki. Apteekissa vaan arvoin kumpi vaihtoehto olisi taloudellisesti kannattavampi, ja näyttää siltä että arvaus meni oikein. Reseptissäni luki nimittäin 1x5 Orgalutran, mutta apteekissa selvisi että sitä saa myös yksittäispakkauksissa.

Kiitos myötäelämisestä Beisla & Dolcetti. Ajattelin kyllä antaa palautetta klinikalle. Hieman on heitteille jätetty olo. Meillä tietysti haasteensa tuo se, että klinikka on kauempana ja ultrat hoitaa yhteistyökumppani eli toinen yhteistyötaho tässä lähempänä. Yhteistyö ei selvästikään kovin hyvin toimi. Itse pitää olla välikätenä soittelemassa tuloksia jne. Pregnylistäkin sitten kyselin klinikalle soittaessani, että pistetäänkö vai ei. Hoitosuunnitelmassa sitä ei ole, mutta reseptin siihen kuitenkin sain klinikalla käydessäni silloin aiemmin. Kun nyt näyttää siltä, että ivf lähestyy, niin siihen haluan saada selvät ohjeet. Lääkkeitä on sitten useampia ja homma muutenkin monimutkaisempi.Täytyy tietää mitä pistetään, millä ja milloin... Näistä hoidoista kun maksetaan tuntuvia summia niin toivoisi myös hyvää hoitoa tietysti. Muutenkin kun on stressiä aiheesta niin haluaisi kaiken turhan säätämisen asian tiimoilta pois.

Mites teillä Beisla & Dolcetti mietteet tässä vaiheessa ivf-kiertoa, onko ollut sellaista kuin kuvittelitte vai jotenkin toisenlaista? Mikä on ollut vaikeinta tähän mennessä? Miten paljon lääkkeet ovat vaikuttaneet mielialaan tai onko tullut fyysisiä oireita? Beislalla varmaan runsas follimäärä jo tuntuu vatsakipuna? Punktio varmaan jännittää, mutta kohtahan se on edessä ja sitten pian ohikin. Sitten alkaa taas uusi jännääminen; mikä oli saldo, moniko solu hedelmöittyy ja sitten alkion siirto. Loppukiertoon vielä sitten piinailupäivät. Varmaan aika nopeastikin menee tuo ivf-kierto, kun koko ajan tapahtuu ja tulee uusi vaihe.

Mulla tähän kiertoon ei juuri toiveita ole, koska ovis sillä puolella, johon ei saatu virtausta aukkarissa. Eli tuskin menee toimitus perille... Vaikka eihän ne ole vasemmaltakaan puolelta tärpänneet. Huoh, tietäisipä mikä tässä mättää...

OIette varmaan muut kertoilleetkin, että mitä olette saaneet fsh-arvoksi? Kävin itse noin viikko sitten verikokeessa, ja fsh oli n. 9. Tästä olin yllättynyt, kymppihän on jonkinlainen raja-arvo? Mulla kuitenkin amh n. 4. En nyt oikein tiedä, mitä tästä pitäisi tulkita vai tulkitako ollenkaan. Onhan tuo 9 raja-arvon sisällä kuitenkin, mutta jotenkaan ei linjassa amh:n kanssa.

No niin.. KP 10 ja viimeinen Gonal-F piikki ja Orgalutran piikki pistettyinä. Enää huomisillan irrotuspiikki Ovitrelle jäljellä ja keskiviikkona punktio. Aika menee tosiaan nopeasti, koska joka päivälle on jotain ohjelmaa. Tiistai on toki tyhjä, mutta eiköhän ne ajatukset ole silloin tiukasti seuraavan päivän punktiossa.

Mollukka: Kysyi mietteistä ja tuntemuksista ja omalta puoleltani voin kertoa, että kaikki on mennyt jopa yllättävän hyvin, vaivattomasti ja kivuttomasti. Olen ollut myös yllättävän rauhallinen ja stressannut sekä huolehtinut paljon vähemmän kuin odotin. Piikitykset ovat sujuneet hyvin, eikä minulle ole tullut niin mustelmia kuin sivuoireitakaan. Beislalla follikkeleja kasvaa sen verran enemmän, että tukalampi olo on ymmärrettävää. Mutta minulla nipistelee pikkupikkuriikkisen, eivätkä nipistelyt edes välttämättä johdu tästä prosessista. Voin vain toivoa, että punktio sujuu yhtä vaivattomasti, ja tietyllä tapaa jopa toivon, että oikea puoli olisi tippunut lopullisesti kyydistä, niin eipähän tarvitsisi sitä puolta sörkkiä. Vaikeaa ei ole tähän mennessä ollut, mutta vaikeinta on varmasti punktio. Tai ei edes välttämättä punktio, vaan se jännitys ja pelko jotka siihen liittyvät ja jotka saattavt ryöpsähtää pintaan keskiviikkoaamuna.

Minulta ei ole mitattu FSH-arvoa, vaan pelkästään AMH ja kilpirauhanen. Sinun lukusi kuulostavat kuitenkin ihan hyviltä ja AMH erinomaiselta, Mollukka! :)

Kivaa erittäin jännittävän viikon alkua kaikille!

Muokattu viimeksi:
Mollukka, mäkin hämmästelin, miten ovat noin kämmänneet siellä! Aivan epäasiallista toimintaa.

Beislalle ja Dolcetille tsemppiä punktioon!

Plussapuhallus :smiley-bounce005

Täällä epävarmuus piinaa..kävin ostamassa vielä digitestinkin, kun oireettomuus huolettaa.. Huomenna aion sen tehdä.

Suvetar, joko testasit? Olet mielessä ja iloisia uutisia täällä odotellaan :)

Minulla meni eilen viimeiset Gonalit ja jarrut ja tänään on jäljellä enää iltakynmenen irrotuspiikki. Molemmilla puolilla alavatsaa on nipistellyt pitkin päivää ja vatsa on edelleen vähän sekaisin. Mutta edelleen voin hyvin, eikä mielialakaan ole ailahdellut. Mitä nyt punktio alkaa jännittämään.

Mitäs Beisla ja muut?

Täällä lueskeltu teidän kuulumisia ja kertomuksia hoidoista..jännät paikat monilla menossa.

Meillä on nyt siirrytty tylsästä vaiheesta action-viikkoon, eli kp 8 ja eilen aloiteltu tallettelut ja tänään oviksen tikuttaminen. Odotettavissa ovis viimeistään loppuviikosta, mutta saa nähdä. "Normi" lisäravinteiden lisäksi en ole nyt vehnänalkioöljyä syönyt, en tiedä kokeilisinko vaihteeksi ihan ilman kokonaan.

Viime viikko oli toisaalta kiva ottaa tän asian kanssa vähän etäisyyttä, vaikka mielessä koko ajan silti on. Aloitin pitkästä aikaa ryhmäliikunnat ja saa sielläkin vähän tuulettaa päätä ja hyvää oloa itselle.

Mukavaa viikkoa!

Kp 8/25-32

Mulla ultrassa tänään 22 mm folli eli ovis ihan ovella. Limakalvo ihanteellinen ja hyvät olosuhteet raskaudelle... Mutta sitä se gyne on hokenut joka kierrossa. Pyysin saada nyt kurkata sitä näyttöä mutta enpä mä siitä paljon kostunut, joku musta pallukka siellä lillui. :) Seksiä pitäisi tänään saada keploteltua.

Onko joku ollut jo joskus punktiossa? Onko se ihan kaamean epämukavaa? Tsempit etenkin ivf-kiertolaisille, jännät paikat teillä.

Rb, hyvät ultrakuulumiset, kunpa niistä seuraisi jotain konkreettista hyvää myös tällä kertaa. Pidän kaikki varpaat ja sormet pystyssä. Ei muuta ku miehen kaatoon :wink

Dolcetti, tein digin, muttei se mieltä parantanut. Tosin olin typeryyksissäni hätäinen. Ootin tulosta 3+, vaikka nyt (5+1 tai 5+0) ei oo vielä itsestäänselvyys, että sellaista tulee.. Eli sama kuin viime keskiviikkona tuli ruutuun, 2-3. Tämä vähäinen oireilu meinaa nostaa paniikkia, vaikka tiiänkin, ettei oireilla ja raskauden pysyvyydellä oo aina selkeää yhteyttä. Jotenkin on vain niin outoa, kun viime raskaudessa mulla oli niin järkyttävän huono olo melkein heti plussaamisen jälkeen. Että voisko tää oikeasti olla vaan niin vähäoireinen raskaus..
Mutta tätähän tää on, piinailu jatkuu, vain eri asioissa :meh: Täytyy koittaa pitää ittensä järjissään ensin nämä kaks viikkoa sinne ultraan!

Hienoa, Dolcetti, ettei lääkkeet oo aiheuttaneet sulle sivuvaikutuksia!

MrsBeelle ovis- ja talletteluonnea :happy:

Koeta Suvetar pysyä rauhallisena ja ajatella että on vaan hyvä kun menee eri tavalla kuin edellisessä raskaudessa, sehän meni kesken. Varmasti pelottaa, se alku on niin pitkää odottamista. Koska sulla on ultra? Sori, hattara ei muista kaikkien muiden aikatauluja. ;)

Kiitos Suvetar! Ja helpommin sanottu, kuin tehty, mutta yritä olla murehtimatta, tässä vaiheessa et voi itse asiaan vaikuttaa. Pidetään kaikki peukut pystyssä ja sormet ristissä, että kaikki menee hyvin :-)

Mollukka, kuulostaa tosiaan monimutkaiselta jos ultrat ovat eri paikassa. IVF:ään pitää kyllä saada kunnon ohjeet eri lääkkeiden pistämiseen, niissäkin on eroja. Toivon todella ettei tuollaista tilannetta pääse enää syntymään. Mutta siltä varalta - mietin pitkään kirjoitanko tätä ylipäätään kun on tämä vähän tyhmää jälkiviisastelua - mutta jos vielä iskee epävarmuus ohjeista sellaiseen kellonaikaan ettei klinikalle enää voi soitaa, voithan yrittää kysyä täältä foorumilta. Täällä on useammalla ihmisella kokemusta eri lääkkeistä, joten voi hyvinkin olla että löytyy joku joka osaa neuvoa.
Fsh-arvoa multa ei ole mitattu, sen paremmin kuin amh:takaan.
Jännää aikaa täällä tosiaan. En osaa sanoa ovatko ajatukset sitä mitä oletin, ehkä ovat. Enemmän positiivinen olo tällä hetkellä, folleja ainakin riitti. Olo alkaa olla jo epämukava, välillä vihloo tai kramppaa. Toisaalta jos lääkäri ei olisi kieltänyt urheilua niin voisin kyllä mennä, kivun puolesta olo ei ole niin paha. Enemmän tuntuu että varon liikkeitäni koska tiedän mitä siellä on kypsymässä. Punktio ei jaksa jännittää minua, sitäkin enemmän se miten munasolut hedelmöittyvät.

Dolcetti, olisihan kätevää jos tarvitisi tehdä punktio vain toiselle puolelle. Näin ajateltuna parempi niin että toisella puolella paljon ja toisella ei mitään kuin molemmissa tasaisesti. Hyvä ettei sulla ole ollut kipuja, varmasti follit kasvaa kramppien puutteesta huolimatta.

MrsBee, onnea oviksen metsästykseen! Liikunta kuulostaa hyvältä, varsinkin jos on tietty tunti niin ainakin tulee mentyä. Mulla ainakin liikunta toimii hyvin ajatusten muualle laittajana. Nyt onki turhauttanut kun ei saa tehdä mitään.

radioboca, hyvät ultrakuulumiset sulla ainakin on, tärppionnea! Toivottavasti mies on suostuvainen, nyt olisi kyllä otollinen aika.
En ole ollut ennen punktiossa, ensimmäistä (ja toivon mukaan viimeistä!) kierrosta viedään.
Ai niin ja siitä kiertymästä vielä, sisko kertoi että jollakin sen kaverilla on pco ja oli saanut kiertymän pelkästään tanssilattialla. En tiennyt että tuollaistakin voi käydä! Mutta tarina kannusti minua kyllä ottamaan hyvin rauhallisesti.

Suvetar, minun mielestä sun digitulos oli oikein hyvä. Varmasti jännittää hormonien nouseminen, mutta testit on kuitenkin mitoitettu keskiarvolle ja hormonien nousu riippuu paljon luontaisesta lähtötasosta. Sehän on useimmilla jotain yhden ja viiden välillä, mutta luonnollisesti jos lähtöarvo on 1, ja hcg tuplaantuu parissa päivässä, luku nousee paljon hitaammin alussa kuin jos lähtötaso on 5. Tässä yksi sivusto jolla on laskuri, joka näyttää hcg:n tuplaantumisen eri lähtöarvoilla. http://whenmybaby.com/implantation-doubling-calculator.php
Ja sen mitä olen oireista lukenut, ei niistä tosiaankaan voi päätellä siitä miten raskaus sujuu. Samalla naisellakin oireet tai oireettomuus voivat vaihdella eri raskauksissa.

Täällä olo alkaa siis olla jo epämukava, ja toivon todella että punktio olisi torstaina eikä perjantaina, että pääsisin tästä olosta eroon ja taas liikkumaan. Sen lisäksi, tänä iltana kuluu loppuun toinen pullo Menopuria, ja jos joudun ostamaan uuden, siitä menee todennäköisesti vain yksi annos neljästä. Pullo maksaa kuitenkin yli sata euroa kela-korvauksen jälkeenkin, ei innosta heittää hukkaan 3/4.

Lyhyesti Beislalle: voit kysyä lääkäriltä olisiko Menopurille joku korvaava lääke, jota saisi pienemmässä pakkauksessa. Minultakin jäi Gonal-F vajaaksi 75iu ja sitä varten olisi pitänyt ostaa uusi 300iu (88,67 €). Sen sijaan lääkäri määräsi minulle Bemfolaa, joka on hyvin samantyyppinen lääke kuin Gonal-F ja jota saa myös 75iu pakkauksessa (17,85 €). Yritä jaksaa ja toivottavasti olo pysyy siedettävänä!

Beisla on kyllä semmonen tietopankki että :) . Toivottavasti sait Suvetar rauhoittavaa tietoa tuosta ylempää. RadioBocalla puolestaan hienot ultrakuulumiset: olisipa minullakin erinomainen limakalvo....

Minulla meni juuri äsken vimeinen piikki ja punktio on sitten 36 tunnin kuluttua. Punktiota ei ole minulle aiemmin tehty, eikä mitään muutakaan isompaa operaatio. Eniten melkein jännittää tosiaan se suonensisäinen kipulääkitys. Ystävä, joka on käynyt jo neljässä punktiossa, rauhoitti ja sanoi, että ei se kauheaa ole (hänelle tosin endo ym. aiheuttaa vaivoja punktion jälkeen). Lisäsi kyllä, että sermin takana oli ollut aina naisia heikossa hapessa. Ja silloin perjantaina kun kävimme klinikalla, sinne punktiohuoneeseen oli pyörtynyt pariskunnan miesosapuoli! :woot:

Uh, hurjaa. Haluaako joku vähän tarkemmin avata mitä siinä oikein tapahtuu? Toi kuulostaa kyllä ihan kamalalta jos siihen joskus joutuu. :confused:

Kiitos tsempeistä. Rb, ultra on siis kahden viikon päästä maanantaina.

Toivottavasti se punktio on kuitenkin siedettävä kokemus! Ja mitäpä sitä ei tekisi tämän asian eteen..

Pikaisesti vaan käyn toivottamassa Dolcetille tsemppiä huomiselle! <3 Beislalla tais olla sama koitos sitten to tai pe. Tsemppiä ja voimia! Toivottavasti molemmat saatte hyvän saaliin. :)

Kiitos Mollukka :Heartred Alkaa kyllä pikku hiljaa jännittämään toden teolla. Ajatukset eivät pyöri asiassa, mutta kehosta huomaa, että stressaa. Toivottavasti unit tulee tänä yönä. Pitää napata pari vahvaa melatoniinitablettia ja toivoa, että niistä olisi edes plasebovaikutus. Onneksi on mies tukena koko päivän. Tuli tänään myöhään töistä kotiin, mutta on hemmotellut minua sen jälkeen tekemällä ruokaa ja olemalla muuten vaan ihana. Voin kuulemma sanoa ihan mitä vaan ja puhua ihan mistä vaan. Niin, ja sanoi myös, että on pitänyt tarkoituksella pari päivää löysempiä alushousuja ja farkkuja :)

Miten Beislan viimeinen ultra meni? Olet ollut ajatuksissa.

Radioboca, ultrassa annetaan rauhoittavaa ja kipua lievittävää lääkettä suonensisäisesti kämmenselkään laitettavan tipan kautta. Myös munasarjan pohjukat puudutetaan. Sitten ultran ja pitkän ohuen neulan avulla käydään läpi kaikki munarakkulat ja imetään jokaisesta neste ulos. Nesteen mukana toivotaan olevan myös kypsä ja hyvälaatuinen munasolu. Toimenpiteen pitäisi olla ohi parissakymmenessä minuutissa. Sen jälkeen ollaan seurattavana tunnin-pari, riippuen voinnista. SUurin osa naisista kuulemma kommentoi toimenpiteen jälkeen että "eihän se nyt niin kamalaa ollut". Mutta toki, koska liikutaan verisuonten lähellä, komplikaatioita voi sattua. Mitään vakavaa ei kuitenkaan pitäisi olla tiedossa.

Dolcetti heh, ai tietopankki. :grin Kaipa sitä kun vuoden on pyörinyt foorumeilla niin kaikennäköistä on tarttunut päähän. Toistaiseksi ei tunnu siltä että tieto lisää tuskaa.
Kovasti tsemppiä huomiselle, toivottavasti toimenpide menee suunnitellusti ja kaikki follit ovat pysyneet matkassa. Tuosta olen kuullut parilta muultakin, että melkein rankempaa olla se tukihenkilö kuin itse se jolle toimenpide tehdään. Voin kuvitella että jos puoliso hermoilee, se tuskin auttaa. Saa nähdä miten piikkikammoinen puolisoni kestää... Ihanalta kuulostaa kun sun mies on hoivannut sua niin.

Kysyin onko Menopurilla halvempaa tai pienempää pakkausta, mutta ikävä kyllä tuo oli lääkärin mukaan halvin vaihtoehto että sinne menee 3/4 reilusta sadasta eurosta. No, minkäs teet.

Radioboca punktio menee niin kuin Dolcetti selitti, kohdun kautta mennään munasarjoihin. Vaikka muuten olenkin imenyt tietoa itseeni, punktion yksityiskohdista en ollut halunnut ottaa selvää, joten suunnittelukäynnillä tuli paljon uutta tietoa minulle. Tähän asti suurin toimenpiteeni on ollut parin viisaudenhampaan poisto. Mutta ei jaksa hirvittää; noin varttitunnissa pitäisi olla ohi joten ei tarvitse ainakaan kovin kauan kärvistellä.

Ultran tulos oli se, että punktio on perjantaina. Tällä hetkellä ei näkynyt merkkejä hyperstimulaatiosta, joten sen riski on pieni enää. Limakalvo oli niinkin paksu kuin 13mm! Piti kysyä että voiko se olla liian paksu, mutta unohdin. Lääkäri ei maininnut siitä mitään. Jos nyt ei tärppää, tulee kyllä varmaan vuosisadan menkat.
Follikkeleista, jos otetaan mukaan pienimmätkin mitä lääkäri laski, niitä oli yhteensä 37, mutta hän sanoi suoraan että ei tule puhkomaan pienimpiä eli kerättyjen määrä on huomattavasti vähäisempi. En tiedä missä raja menee, mutta isoimmassa luokassa 17-18mm oli 6 follia, 15-16mm 3kpl ja en tiedä onko 13-14mm tarpeeksi iso, mutta niitä oli 9. Loput pienempiä. Vasemmalla on kaksi kertaa niin paljon folleja kuin oikealla.
Loput pistokset menee niin, että tänä iltana menee viimeiset Menopurit ja jarru, huomeniltana irrotuspiikkinä Gonapeptyl. Jos punktiossa ei havaita hyperstimulaatiota, sen yhteydessä pistetään vielä Pregnyl. Lääkäri selitti, että kropassa on hyvä olla hieman raskaushormonia jotta raskaus alkaisi todennäköisemmin. Punktioiltana alkaa myös Lugesteron, mikäli siirtoon siis päästään.

Dolcetti, paljon tsemppiä huomiseen. Odotan raporttia mielenkiinnolla. Btw, melatoniini alentaa hedelmällisyyttä, ei kannata hirveästi käyttää.

Mun mielestä näissä asioissa ei oo tieto lisännyt tuskaa, mutta tieto poikii yleensä vaan lisää kysymyksiä ja tietoa on vaikea saada mistään. Keskustelupalstat on melkein aina parhaita lähteitä mutta myös ristiriitaisia tiedoissaan. Näin yleisesti mitä nyt on tiedontarpeita tullut yrityksen aikana vastaan.

Mulla varmaan ovis meneillään ja tää kierto tallettelun osalta pulkassa. Hyvin saatiin siimahäntiä haaviin. Nyt alkaa se ah niin ihana piinailuvaihe. Kraah.

Täällä odotellaan kuulumisia tältä päivältä, ainakin Dolcetilla oli jännät paikat?

Radioboca: nyt sitten piinaileen! Koeta jaksaa ja onnea matkaan!

ON. Kp 10, 3. testipäivä ja digitestin naama vilkutti mulle ensimmäistä kertaa :p Toivottavasti tämä on nyt sitten hyvä merkki ja saan vielä sen pysyvän naama myös. Aiemmin sain vain suoraan pysyvän hymiön 1-2 päivän sis. Jonkinlaista alavatsavaivaa on tässä ollutkin ja alkaa näyttään kirkkaalle ew:lle. Joskin tuntuu taas enemmän vasemmalla puolella...odotin oikealta irtoavaksi nyt ja hassusta syystä toivoinkin, koska tärpissä tuntui irtoavan oikelta...Eilen jäi tallettelut, mutta jospa nyt tästä päivästä ovikseen jaksettaisiin :D

Kiitos tsempeistä kaikille ja MrsBeelle pysyviä hymynaamoja sekä RadioBocalle positiiviseen testitulokseen päätyvää piinailua!

Kopsaan tämän tuosta toisesta ketjusta, ettei tartte naputella koko litaniaa uudelleen :)

Nukuin tosiaan yllättävän hyvin viime yönä ja aamupalakin maistui. Kahvinkin ehdin juomaan rauhassa, vaikkei sitä saa juoda tuntiin ennen punktiota (voi vaikuttaa lääkkeiden tehoon). Mies piti koko päivän vapaana, joten mentiin yhdessä klinikalle, jossa meidät vietiin odotteluhuoneeseen, jossa oli neljä verhoilla eristettyä sänkypaikkaa. Yhdessä oli jo pari ja toiseen oli tulossa myöhemmin nainen yksinään. Toisen pariskunnan miestä jännitti niin, että pyysi päästä vessaan. Miehet! :)

Minua alkoi jostain syystä vähän itkettämään, mutta äkkiä se meni ohi enkä vuodattanut kyyneleitä. Hoitaja tuli sitten kertomaan proseduurista ja kehotti käymään vessassa. Laittoi sen jälkeen vasempaan käteni paikan tipalle ja teippasi katetrin kämmenselkääni. Ei sattunut kamalasti, mutta oli kyllä hieman epämukavampaa kuin olin odottanut. Sain myös kaksi Panadolia ja sitten odoteltiin.

Edellisellä parilla meni sen verran pitkä aika punktiossa, että päästiin hoitohuoneeseen hieman myöhässä. Sitä ennen minua pyydettiin vielä käymään vessassa. Ihan hyvältä tuntui huomata, että edellinen nainen oli punktion jälkeen tolpillaan ja tolkuissaan.

Hipsuttelin sitten toimenpidehuoneeseen, jossa mieheni auttoi minua riisumaan housut ja laittoi jalkaani mukaan ottamani villasukat (minulla on kylmät jalat ja sukat tuovat lohtua. Lääkäri sanoi, että sepä olikin hyvä idea). Sitten menin hoitopöydälle ja nostin jalkani telineille Mieheni istui tuolilla takanani. Lääkäri tsekkasi ensin ultralla molemmat munasarjat ja limakalvon, ja sitten minulle annettiin kipulääkettä. Se tuntui kevyenä huminana päässä, mutta ei sen kummempaa. Sen jälkeen sain puudutuspiikin munasarjoihin ja se ei tuntunut juuri miltään.

Punktio aloitettiin oikealta, joss oli vain yksi 10-12 millin follikkeli. Se kuitenkin tyhjennettiin ja sain kuulla melkein heti, että sisältä oli löytynyt munasolu. Sitten siirryttiin vasemmalle ja siinä vaiheessa punkteeraus kyllä tuntui. Ei niin paljon kuin olin pelännyt, mutta enemmän kuin mitä olin odottanut. Täysin siedettävissä olevaa kipua kuitenkin, vaikka hieman huokailemaan pistikin. Sain siinä vaiheessa lisää kipulääkettä ja mies piti kädestä. En älynnyt katsoa toimitusta ruudusta, vaan keskityin katon tuijotteluun ja hengittelyyn. Mies sanoi, että oli näyttänyt mielenkiintoiselta.

Toimenpide kesti varmaan noin 10 min ja sen jälkeen minut vielä tsekattiin vuodon varalta. Sen jälkeen menimme takaisin käytävän toisella puolella olevaan lepohuoneeseen, jolloin minua hiukan huippasi. Jännitys varmaan vaan laukesi. Makoilin sängyllä jalat ylhäällä ja hoitaja toi minulle särkylääkettä ja appelsiinimehua. Biologi kävi puolestaan kertomassa saaliin: yhdeksän munasolua! Paljon enemmän kuin odotin, paljon enemmän kuin pelkäsin. Helpotus.

Kohdun limakalvo oli kuitenkin edelleen vain 6 mm, joten Lutinuksen lisäksi aloitan huomenna Progynovan, eli estrogeenitabletit. Niitä syödään raskaustestiin saakka. Huomenna saamme lisätietoa (kuinka moni hedelmöityi) ja perjantaina vielä lisää (kuinka moni jatkoi jakautumistaan normaalisti). Ja maanantaina on siirto, jos siirrettävää vielä on ja jos alkiot ovat kehittyneet normaalia vauhtia... niin, ja jos limakalvoni näyttää tarpeeksi paksulta.

Kotiin pääsin reilu parin tunnin kuluttua klinikalle menosta ja olo on kaikin puolin siedettävä. Vuotoa ei ole ollut, eikä inhottavia kipuja. Vasenta puolta kyllä jomottelee koko ajan ja olen ihan tyytyväinen, että oikealla oli vain se yksi ronkittava follikkeli. Sain kaksi päivää sairaslomaa, mutta menen kyllä töihin jos vaan olo on OK huomenna.

Kaiken kaikkiaan hienosti meni, tulos oli parempi kuin odotettu ja traumoja ei jäänyt. Nyt vain päivä kerrallaan eteenpäin.

Rauhallisin mielin huomiseen. Enemmän mua jännittää Beislan perjantai! :)

Takaisin