Yleistä keskustelua aiheesta

Vaikeahan se on sanoa, miten olo kehittyy kesäkuuhun mennessä. Itse varmaan koittaisin selvitellä miten vakuutus korvaa peruutuksen lennoista sit myöhemmin ?! Eihän Kroatia mikään kehitysmaa kuitenkaan oo, että jos on vaan vakuutukseet kunnossa niin kyllä mä varmaan uskaltaisin lähteä.:rolleyes: Ja noh, nimenomaan voinnin mukaan kuitenkin.
 
Neuvolalääkärille mainitsin tästä matkasta viime kerralla. Hän sanoi, että eihän se IHAN MAHDOTTOMALTA kuulosta. Eivät kuitenkaan ilmeisesti suosittele matkustamista tuohon aikaan.. Mutta niin nimenomaan voinnin mukaan. Niillä viikoilla tarvii jo sen lääkärintodistuksen, että kaikki on menny hyvin. Ei pitäis lukee mitää synnytystarinoita, varmaa ne on osasyynä miks mieli muuttu :D koska kyllähän niitä ennenaikasia synnytyksiäkin tapahtuu noilla viikoilla ja jos sellanen sattuis käymään nii sillon en haluais olla kroatiassa :D ja vakuutusyhtiöltä kyselin että korvaisko ne keskosen hoitoo nii ilmeisesti ei korvais, niin ainakin käsitin. Ei ne osaa mihinkää suoraa vastata, kiertelee ja kaartelee eikä mihinkää saa kunnollista vastausta.. Mutta eurooppalaisella sairaanhoitokortilla pitäis samaan hintaan saada hoito kun paikallisetkin
 
Ma oon muutaman paivan paasta lentamassa Suomeen, taytyy taydentaa ruisleipa- ja salmiakkivarastot. :grin Viikkoja on nyt kasassa 21, ja vaikka olot on muuten ihan hyvat, niin en usko etta kovin paljon myohemmin enaa haluaisin lentaa, tosin eipa tassa nyt muita reissuja oo muutenkaan tiedossa.
 
Niin, kyllähän siellä sairaalaan varmasti pääsee mutta muistuttaisin että suomen tasoista keskosten huippuhoitoa on ani harvassa muussa maassa tarjolla. Samoin synnytyksen hoito voi olla erilaista vaikka toki synnyttäminen samaa onkin. Esim. Kaikkia kivunlievityksiä mitä meillä on ei välttämättä ole saatavilla. Tän oman matkustuskokemuksen perusteella en enää itse haluis reissuun tossa vaiheessa lähteä mutta toki vointi on yksilöllistä. Vaikea sanoa yhtään mikä sun vointi sit 30 viikolla on :)
 
Meillä olisi ollut haaveissa reissu huhtikuun lopulla johonkin lämpöön mutta en saanut lentolupaa lääkäriltä riskiraskauden takia vaikka viikkoja olisikin silloin vasta 24.. No nyt viikonlopun reissussa tukholmassa olleena ja ihan kauheiden supistusten kanssa niin voin kertoa etten kyllä mihinkään reissuun enää lähtisikään.. Ihan samat fiilikset Angiin kanssa että eipä paljon tarvii enää reissata..

Odottaja 1993 mun kaveri oli lähes koko raskausajan balilla (tuli vahingossa raskaaksi juuri ennen lähtöä) ja olivat sitten miehensä kanssa siellä yli puoli vuotta.. Lensi takaisin joskus rv 30 tienoilla ja kaikki meni hyvin mutta on niitä erilaisiakin kokemuksia.. Kannattaa ehkä selvittää miten peruutukset onnistuu tai siis miten lähellä reissua jos vointi alkaa olla sitä ettei kannata lähteä..
 
Matkaustaminen raskauden aikana taitaa olla ihan yhtä yksilöllistä kun raskaudet muutenkin. Täällä foorumilla sitä vasta oikeasti on tajunnut, kuinka monenlaisia raskauksia voi olla niin hyvässä kun pahassa :) Me ollaan lähdössä ensin Mallorcalle ja sieltä Barcelonaan huhtikuun lopussa kun viikkoja on 24. Ei huoleta yhtään. Vointi on ollut mitä mainioin koko raskauden ja ei ole tarvinnut vauhtia hidastaa. Ei oo ollut väsymystä eikä mitään vaivojakaan. Lentosukat jalkaan ja matkaan :happy:

Jokainen reissuaa täysin oman voinnin ehdoilla. Jos on ollut rankka raskaus heti alusta niin kannattaa harkita, millaisia reissuja jaksaa tehdä. Omaa kroppaa kuunnellen vaan. Jos matkalle lähtö tuntuu riskin ottamiselta niin silloin saattaa olla parempi jättää reissu väliin. Kyllä vauvankin kanssa reissuun pääsee. Se on vain järjestelykysymys. Me lähdetään marraskuussa Kaliforniaan vauvan kanssa. 15h lentoja vaihtoineen edessä ja oon jo nyt varautunut, että ainakin yhdet kakat tulee niskasta ulos plus muutamat puklut siihen päälle. Tarpeeksi vaihtovaatteita mukaan ja rennoin mielin päästään sukuloimaan vauvan kanssa :wink
 
Tuo on kyllä niin totta! Jokainen raskaus on erilainen :)

Minä olen kerännyt itselleni varmaan ne salo84:kin oireet :D Mutta en todellakaan uskaltaisi haaveilla ulkomaanreissusta. Kaupassa käyntiä voi tällä hetkellä verrata Amerikan matkaan vaikeustasoltaan :p
 
Me ollaan nyt reissussa ja palatessa poksuu 22+0. Liikuttu on paljon, ja jaksaa kyllä täs vaiheessa oikein hyvin :)

Omat raskaudet on olleet helppoja, joten uskaltaisin lähteä reissuun myöhäänkin, mutta lopussa ne lentomatkat pitäisi olla lyhyempiä kuin tänne rapakon taa. Mä kun oon suht lyhyt ja maha on aina iso, niin en pysty istumaan pitkiä aikoja tai jalat alkaa puutuun kun verenkierto jumittaa istualtaan.

Heinäkuussa muutetaan etelä-Suomesta pohjois-Ruotsiin, joten pitää pysähdellä matkalla. Tämän vuoksi jäänee etelä-Euroopan loma haaveeksi, mutta jos sitten syksymmällä nauttisi auringon lämmöstä.
 
Me oltiin miehen kanssa nyt viikonloppuna kaupunkilomalla Berliinissä. Olin ostanut etukäteen kompressiosäärystimet, joita pidin lentomatkoilla ja myös viimeisenä päivänä kaupungilla kävellessä. Tuntui, että säärystimet estivät jalkojen turpoamisen ja tukkeutumisen tehokkaammin kuin lentosukat, eli ainakin tämän kokemuksen perusteella voin suositella niitä. :) Lisäksi pidin kaupungilla kävellessä koko ajan lenkkareita, mikä oli varmasti myös hyvä ratkaisu.

Jalat väsyivät silti vähän, ja varsinkin paikallaan seisoskelu alkoi viimeisinä matkapäivinä ahdistaa. Kahvittelupaikat ja ravintolat valittiin aina sen perusteella, että siellä varmasti on vessa. :D Olin myös iltaisin tosi väsynyt, ja menimme aika aikaisin nukkumaan.

Kokonaisuudessaan reissu meni minulta kuitenkin tosi hyvin, mutta niin kuin täällä on jo kommentoitukin, matkustaminen raskaana on varmasti yksilöllistä ja riippuu omasta jaksamisesta. :)
 
Muokattu viimeksi:
Huoh. hermo menee näihin kolotuksiin ja jomotuksiin.. Nyt ei ole tänään supistanut mutta eilen illalla alkoi vasemmalla alavatsassa (sektioarven "päässä") tuntumaan menkkamaista jomotusta aaltoina eli ei koske koko ajan vaan tulee välillä ja heräsin yölläkin aina siihen kun se tuli ja nyt tänään jatkunut sama eikä panadol auttanut.. Onko teillä muilla ollut samaa vielä näillä viikoilla (mulla nyt 20+4)?
 
Minä heräsin viime yönä aaltoileviin menkkamaisiin kipuihin (rv 20+0). Ne kesti n. tunnin eikä mikään asennon vaihto helpottanut. Soitin aamulla neuvolaan kysyäkseni miten huolissaan pitäis olla. No ei kuulemma tarvii huolestua jos kivut ei muutu oikeesti kipeiksi ja tule veristä vuotoa. Sektiohaavaa en kylläkään omaa... Minulla näiden kipujen taustalla saattoi olla fyysisesti rasittava päivä ja ummetus...
 
Pakko itsekin tulla kertomaan omat raskausajan matkakokemukset. Vaikka lennot olivat lyhyet, niin kyllä raskaus tuntuu verottavan ihan eritavalla jaksamista. Toki kun rauhallisesti otti, niin hyvin jaksoi kävellä pidempiäkin matkoja, mutta kyllä se matkustus on "miellyttävämpää" ilman mahassa potkivaa pikkuista. Lisäksi ruoan kanssa oli pieniä ongelmia, kun Ranskassa ei osattu kertoa esimerkiksi maidon käsittelystä. Huitasin hölmönä yhtenä aamuna kulhon muroja maidolla ja vasta jälkikäteen kysyin, oliko maito pästöroitua... :smiley-ashamed008 No eipä ollut ja jo siinä vaiheessa sydän hyppäsi kurkkuun. Maito tosin olikin uht-käsitteltyä, eli selvisimme säikähdyksellä?
 
Yök, kävin tänä aamuna hammaskiven poistossa. Ja voi video, kuinka paljon ikenet vuotivatkaan verta tuossa toimenpiteessä. Ja minusta se oli tosi epämiellyttävää, ajattelin jo tuolissa käsiä valkoisina puristaessani, että synnyttäisin mieluummin :D :D
 
Imme, uht- maito on vielä "kuolleempaa" kuin normipastöroitu, olet siis turvassa :)

Menna, mä kävin about rv 10 hammaskiven puhdistuksessa ja viikkoa myöhemmin paikattiin pari reikää. Verta vuosi ja vihloi ihan älyttömästi putsatessa ja paikkaa laitettaessa sylkeä tuli niin paljon että hammaslääkäri oli jo vähän helisemässä. Oli kans jännää olla porattavana ilman puudutusta, onneks ei ollut iso työmaa. Mutta tosiaan, ei mitään herkkua, onneks se on nyt takana päin.
 
Kääk, siis joutuuko raskaana ollessa olemaan hammaslääkärillä ilman puudutusta? :nailbiting: Mä aion käydä vielä tässä kevään aikana hammalääkärillä, mutta tuota en tiennyt. Reikiä mulla tuskin on, mutta hammaskiveä kyllä.
 
Kyllä minä ainakin sain puudutuksen hammaslääkärissä :) Se vaan on joku tietty aine vissiin millä saa puuduttaa raskaana ollessa.
 
Mun pitais kans menna hammaslaakariin kun yhdesta takahampaasta on irronnut paikka. Ma kylla usein pyydankin et ei puuduteta kun mulla on joskus ne pistoskohdat olleet tosi kipeat viikkokausia, ja inhoan sita tunnetta, kun se puudutus lahtee. :depressed:
 
No Suomen ja Saksan käytännöt on varmaan eri, ja ehkä myös lääkäristä riippuen. Mulla reiät ei olleet isot, joten ei edes harkittu puudutetta, piti vaan nostaa käsi ylös jos sattui liikaa ja sitten pidettiin tauko. Jotkut puudutusaineet ilmeisesti vaikuttaa aika rankasti vauvan vointiin.
 
Töissä olevat odottajat.. Miten aijotte jäädä lomille/äitiysvapaalle töistä? Kun senhän saa päättää että 30-50 päivää ennen laskettua aikaa. Ja mielekkäästi vielä kesä tulossa..
Itse olen nyt pohtinut, että jäisin sen 50 päivää aiemmin ja pitäisin vielä vuosilomat ennen vapaan alkua, niin touko-kesäkuun vaihteessa pääsisi jo pois töistä. Eli enää olisi vain muutama hassu viikko töissä..
 
Mä jään 30pv ennen mutta pidän lomat kanssa pois alta eli kesäkuun puolivälissä loppuu työt:happy:
 
Takaisin
Top