Yleisiä kuulumisia...

Ootteko mammat huomanneet, että radio Aallolla on kilpailu, josta voi voittaa viikoittain Baby Björn Miracle -rintarepun?

Meillä on huomenna varhaisultra, ja voi kauhea kun on alkanut jännittää. Kyllä siellä pitäisi alkio olla, kun rv 5 ultrassa näkyi alkiokaiku ja ruskuaispussi, mutta entä jos se onkin kuollut? Vielä melkein 24 tuntia, ennen kuin asiaan saa selvyyden.. Menispä ne nopeasti.
 
Heissulivei!
Huomenna tulis 12+0 täyteen...jippijaijee ;) Tiistaina onkin sit se yhdistelmäseulonta...Ja mahakin on alkanu hiljokseltaan työntymään ulospäin.. Mieski eilen sanoi että on maha kasvannu.. Ihanaa! Mammavaatteita on tullut jo osteltulta jonkin verran.. Pitäis vielä joku syys/talvitakki hommata.. oisko kellään ideoita mistä löytyis suhkoht hyvään hintaan? Väsymyskin on jo kaikonnut kokonaan.. Töissä vain meinaapi alkaa olla raskasta, kun pitää nostella raskaita asioita ja on seisomatyötä 8 tuntia päivässä.. Viel en ole siel mitään kertonnu mutta reilun viikon päästä on neuvolalääkäri aika niin sieltä otan todistuksen raskaudesta jotta voin antaa sen työnantajalle kun työt alkaa tuntumaan liian raskaalta.. Jos vaikka sais iisimpiä hommia.. Ja ei tuo raskaiden tavaroiden nostelu mukavaa ole eikä hyväksi raskaudelle.. 

Tiistaita odotellessa :)
 
Hei kaikille,
Olen täällä porukassa uusi jäsen, niin ensi alkuun voisin esitellä itseni. Olen 30v. ja esikoista odottelen, tällä hetkellä menossa RV 14+5 ja LA 1.4. Helsingissä asustellaan.

En tiedä, ovatko muut vielä käyneet sokerirasitustestissä, mutta minulla se oli tänään. Kuulun perinnöllisten tekijöiden vuoksi riskiryhmään, niin sen takia sinne testiin sitten jouduin/pääsin.. Hyvähän se on tutkia, mutta  kokemus ei ollut mitenkään kovin miellyttävä. Ensin täytyi olla syömättä + juomatta eilisestä klo 22 eteenpäin, joten senkin takia oli hieman heikko olo. Sitten kun piti juoda aamulla kannullinen sokerilientä, niin olo ei ainakaan kohentunut. Testi kestää 2h eli siinä otetaan kolmet verikokeet, eka ennen sokerilientä, seuraava tunti ja viimeinen 2 h sokeriliemen juomisesta. Saan soittaa tulokset huomenna, toivottasti kaikki olisi hyvin!  
 
Mulle ei ainaskaan tehä sokerirasitustestejä tai ainakaan sellasesta ei oo vielä ollu puhetta. Oon alkanu näkemään mitä kummalisempia vauvaunia. Viime yönä meijän vauva oli syntyny ja muistin vasta parin päivän päästä kattoo, et kumpi sieltä tulikaan. Poika tuli :) Ja sit tajusin kauhukseni, et eihän ne muistanu sairaalassa neuvoa, et miten imetetään ja en ollu muistanu ruokkia vauvaa kahteen päivään
 
Mulla oli tossa tiistaina myös sokerirasitus ja ihan yhtä kamala se oli ku viimeksin. Hirvee nälkä oli ja sit just sitä kamalaa sokerilientä. Selvisin kuitenki oksentamatta toisin ku esikoista oottaessa. Pahoinvointikin onneks kadonnu vihdoin. Tiistaina oli siis 12+6. Kävin siis aika aikasin kun aikaa oli viikolle 16 saakka. Vielä pitäs toisen kerran käydä myöhemmin raskaudessa :/

Muuten kaikki on oikein mallillaan, kaikki ikävät oireet on kadonnu. Paitsi väsymys on tullu takas... Toivottavasti hemoglobiini ei ois taas laskenu... Voisin nukkua koko aika. Toivon mukaan tässä piristyy kun pääsen vähän tyttöjen kanssa viettää iltaa tänään kynttiläkutsujen merkeissä :)

Oon muutaman kerran yrittäny dopplerilla kuunnella pikkusen sydäntä, mut ei oo löytyny... Kai sekin vaikuttaa kun mulla kuulemma istukka edessä, en siis oo huolissani vaikkei mitään ookkaan kuulunu, harmittaa vaan :)
 
Mulle ilmoitettiin tällä kertaa että pitää mennä loppuraskaudesta sokerirasitustestiin. Milläköhän viikoilla se mahtaa olla? Esikoista odottaessani olin saman painoinen (painoindeksi 26) ja silloin en joutunut. Ikää on 3 vuotta enemmän eli olen nyt 35, mutta ei kait sen pitäis vaikuttaa? Onkohan Espoo kiristänyt vaatimuksia? En usko että mun sokereissa on mitään vikaa, esikoista odottaessa tuli painoa vain 10kg, mutta ei kait se ole pahasta käydä tarkistamassa asiaa.
 
Moikka, 
Mulle sanottiin, että joudun uudestaan sokerirasitukseen viikoilla 24-28, vaikka tuon ekan testin tulokset olivat hyvät. Ja mä jouduin siihen ekaan vkolla 15 kun oli sukurasitteita. Näin siis Helsingissä toimitaan, Espoon tilannetta en tiedä. 
 
Mulle sanottiin neuvolassa etten joudu sokerirasitukseen koska esikoista odottaessa olin ja arvot oli hyvät ja vauva paino syntyessään 3500g eli ei ollut mitenkään iso.. Olin vähän ihmeissäni kun kuitenkin painoindeksi oli raskauden alussa jo "liian" korkea ja ikää on 25v. Aikasemmassa raskaudessa joka meni kesken mulle sanottiin että joudun kun oon yli 25. Ja oli sama hoitaja. No sama se eipä se litku niin hirmu hyvää oo mut ihmetyttää vaan kuin paljon heijän käytäntö muuttuu vajaas vuodes...
 
Jotenkin tosi omituinen olo tulla kirjoitteleen tänne kun ei "tunne" ketään, tai no siis Ninnah nyt on tuttu mutta on kuitenkin ihan orpo olo tulla vieraana .. .. mutta ehkä se tästä.

Kova on halu päästä puhumaan raskaudesta jonkun kanssa, täällä sentään saisi kirjoitella. Kaikki ystäväni ei kuitenkaan jaksa kuunnella tai lähinnä en viitsi pulputtaa koko ajan mahajuttuja ja mies on niin väsynyt muutenkin järjettömän työtaakan alla että kun se tulee kotiin niin en viitsi yhtään enempiä rasittaa.

Tää raskaus on mennyt ihan erilailla kuin edellinen (tiedän EI saisi vertailla mutta.. ). Oon kuolemanväsynyt, oksettaa koko ajan, äsken tulin saunasta ja totesin että ei sielläkään tartte käydä kun sekin pistää oksettaa, selällään ei voi hetkeäkään yöllä maata tai tulee oksennus. Ihan järjetöntä, mä olen kuitenkin vasta niin alussa tän raskauden kanssa. Jos tää on jo nyt tätä niin mitä tää on sitten loppuajasta???

Eikä kauheasti lohduta kun lääkäri toteaa vaan että no, kun odottaa kaksosia niin kaikki oireetkin on tuplana se vaan on kestettävä. No, mutta se edellinen raskaus olikin mulla aika helppo niin tietty se on näin että joskus kärsitään sitten.
 
Pääsimpähän tänne taas pitkästä aikaa. En siis oo päässy ollenkaan vau:n sivuille ja sit jos oon päässy ni en oo päässy kirjautuu, väittää vaan että käyttäjätunnus tai salasana väärin, vaikka ihan oikein on :/

Mutta siis, nyt olis 14+5 menossa ja se kuvotus on taas palannu :/ Eilen päivällä taas alko. Onneks ei oo koko aikaa, mut kuitenki. Luulin jo selvinneeni siitä.
Väsymystä on taas ollu havaittavissa, tosin parin tunnin yöunilla ei mikään ihmekkään. Sen lisäks on viikolla kaverin poika ollu hoidossa ni ei oikeen oo saanu levätäkkään.
Neuvolaa taas kovasti oottelen, sais vihdoin tavata sen "mun" th:n :) Nii ja pääsis sydänääniä taas kuuntelee :) En oo edelleenkään onnistunu saamaan kuulumaan tolla dopplerilla :/

Ang1, eiköhän noi oireet kuitenki vähän helpota kun muutama viikko tässä vielä vierähtää :)  Mulla myös vähän sama, ettei noi kaverit ihan hirveesti jaksa kuunnella näitä mun raskaushöpinöitä. Lähimmässä kaveripiirissä kuitenki vaan yhdellä pariskunnalla on lapsi ja kukaan muu ei odota.
 
moi kaikille pitkästä aikaa. Käytiin np-ultrassa 5.10 ja sieltä löytyi 3 mm turvotus. Kätilö kehoitti osallistumaan veriseulaan, johon osallistuimmekin ja päätimme samalla osallistua istukkabiopsiaan. Siellä ollaan nyt käyty kaks kertaa 10. ja 19.10 mutta koska istukka on takana ei näytettä ei saatu otettua. Mukelolla on kaikki ultrien mukaan hyvin, virtsarakko, mahalaukku, sydämen kammiot yms näkyvät ja kasvu on normaalia. Mutta silti haluamme mennä lapsivesipunktioon, joka valitettavasti on vasta kahden viikon päästä... Mieli on periaatteessa hyvä, koska mukelo kasvaa hyvin:) Kovasti ihmiset on alkaneet kysellä mahdollisesta raskaudesta kun maha on nyt pullahtanut esiin, mutta eipä sitä viitti huudella, kun ei oo ihan varmaa että kaikki olis varmasti hyvin. Että tällästä täällä... Ihanaa raskautta kaikille, pahoinvoinneista ja muista huolomatta:) Täälläkin oksennellaan edelleen melkein päivittäin:(
 
Hepa83: Paljon jaksamista tuohon punktion odottamiseen! Onko teille sen veriseulan tulokset jo tullu? Ei kai pelkän niskaturvotuksen perusteella laiteta lisätutkimuksiin? Jos siitä punktiosta jotain löytyis niin mitä olette sitten ajatellu raskauden jatkosta?  Olen kuullut paljon kyllä tapauksista että on ollu niskaturvotusta ja kohonnut riskiarvo downiin ja kuitenkin kaikki ollut hyvin joten voihan olla että kaikki on normaalisti.
 
Me ollaan menossa lapsivesipunktioon ensi tiistaina 15+2 ja kovasti jännittää kyseinen toimenpide. Varhaisultrassa käytiin 11+1, mutta muuten meille sanottiin, ettei muihin tutkimuksiin kannata osallistua, koska ikäni puolesta arvot hälyttäisivät kuitenkin. Jotenkin vaan on niin pitkä aika odottaa, että saisi tietää, onko masussa vauvalla kaikki hyvin.Minulla kun ei oikeastaan ole edes mitään pahoja raskausoireita ollut koko aikana, niinkuin oksentelua. Tällä hetkellä vain turvottaa ja nipistelee vatsaa sekä ilmeisesti jonkinlaisia venymiskipuja lantionpohjassa, että välillä on vaikea kävelläkin, kun aristaa. Ensimmäistä odotellaan, joten kaikki on uutta ja ihmeellistä, jotenkin epätodellista, kun ei edes tunne vauvan liikkeitä vielä.
 
Kiitos paukke tsempistä:) Tolla 3mm turvotuksella kehoitetaan jatkotutkimuksiin, koska se on siinä rajalla. Veriseula meillä oli ok, vain turvotus nostaa riskiä, joka on 1:275, eli hyvinkin pieni prosentteina... Kromosomihäiriöiden lisäksi rakenteelliset ongelmat voi aiheuttaa turvotusta, joten me päästään erikoislääkärin ultrattaviksi sitten kun on rakenneultran aika:) On kuulemma yleensä hyvinkin tarkkoja:) Jos tuloksena on jokin kromosomihäiriö, keskeytämme raskauden. Ollaan puhuttu paljon asiasta ja ollaan yhtä mieltä ettei me oltaisi siihen elämään valmiita. Kukaan kun ei voi etukäteen kertoa onko mahd. Down-lapsi lievästi vammainen vai vakavasti monivammainen, niinkuin voi olla... :( Aliina: Kuulostaa kyllä pitkältä tuo teidän odotus, ja vielä kun niissä vastauksissakin kestää:( Kyllä noi venymis- yms kivut on hyvinkin varteenotettavia raskausoireita, koska nehän kertoo siitä että kohtu kasvaa:) Ja varmaan pian alat tuntemaan jo vauvan liikeitäkin!:) Jaksamista Aliina odotteluun!
 
Viikko 16 alkanut ja samalla käsittämätön jano! Onko ihan normaalia, että janottaa koko ajan, myös öisin? Vettä voisi juoda litroittain! Jos olisin koira, olisin huolissani mahdollisesta tulehduksesta..
 
Puuma: Sama juttu täällä, aivan järjetön jano koko ajan... Mulla 14+1. Mulla tuntuu, että tavallinen vesi ei vie janoa mutta kivennäisvesi auttaa:)
 
Mulla kans juoma maistaa  ja sitä myöten pitää vessassa ravata ihan jatkuvasti. Tämä lienee ihan normaalia, sillä juuri näillä viikoilla sitä lapsi vettä pitäisi kertyä enemmän kohtuun, joten jostain kai se on otettava sekin neste :-)
 
Enpä taas oo pitkään aikaan kerinny tänne kirjottelee, enkä tosin oo päässykkään kun jostain syystä en välillä pääse koko sivulle. Vaan lataa ja lataa eikä mitään tapahdu. Mut joo, hirmuisesti tsemppiä Hepa83, toivottavasti saatte vaan hyviä uutisia!

Täällä podetaan taas väsymystä, tai siis edelleen kun ei tuo esikko oikein anna öisin nukkua :( Ja päivällä ei millään malta ite nukkuu ku sillon ois sitä harvinaista omaa aikaa. Eilen illallaki yritin itku kurkussa poikaa laittaa nukkuu ku ei millää meinannu suostuu nukkuu. Itteä väsytti kauheesti ja olin niin hengähdystauon tarpeessa. Onneks siis puol kymmenen nukahti ni sain hetken vaan olla. Muuten menee ihan hyvin. Sain alkuviikosta vihdoin sydänäänet kuulumaan dopplerilla ja liikkeitäkin tuntuu välillä tossa vasemmalla puolella alavatsaa. Äskenkin ihan selkeesti joku yritti sieltä pihalle :D Ja huomenna ois neuvola :)
Tänää varmaan lähetään pojan kanssa kattelee laattoja ni saan jotain mieleistä puuhaa:) Ei pelkkää leikkimistä :D
 
Hepa83, toivottavasti kaikki siellä kunnossa. En oo kans tänne pitkään aikaan kirjotellu, kun tulee enemmän löpistyä tuolla facessa. Täällä muuten kaikki hyvin paitsi viime viikolla vuotoa. Onneks kaikki oli ultrassa ok ja viikon päästä kontrolliultra. Ja kohta kolmas neuvola. Mulla myös edelleen pissattaa, mutta olin kova pissaamaan jo ennen raskauttakin. Öisin edelleen useita kertoja pitää käydä. En pysty nykyään nukkuun selälläni enää ollenkaan. Heti alkaa omituisesti maha painaa ja sydän hakkaamaan kovasti jos oon selälläni!
 
Eilen käväisimme lapsivesipunktiossa, olihan se hieman epämiellyttävä toimenpide, mutta ei lainkaan niin paha kuin olin jo ehtinyt tässä jännittää. Kätilökin sanoi, että ihan turhaan sitä moni menettää yöunensa toimenpidettä miettiessään. Ohjeissa, jotka saimme toimenpidettä varten pyydettiin aikaa varaamaan 2-3 tuntia, mutta kaikki oli noin 15-20 minuutissa ohi, joten nopeaa oli. Tosin minulta ei otettu mitään muita kokeita, vaikka niistäkin oli mainittu saatekirjeessä. Ja minä kun olin pantannut vessassa käyntiä koko aamun niin, että rakko meinasi haljeta. Nyt olen vaan lepäilllyt eilisen ja tämän päivän, ihan varmuuden vuoksi. Saikkua en saanut, mutta otin varmuuden vuoksi vapaata, ettei olisi tarvinnut töissä ruveta selvittämään syytä, kun en siellä halua raskaudestani vielä kertoa. Eilen oli jännä tunne vatsassa, tänään on ollut jo sitten ihan normaali olo, hieman nipistelyä siellä täällä, mutta ei sen kummempaa. Sairaalan ultrakuva oli paljon selkeämpi kuin terveyskeskuksen varhaisultrakuva ja oli aivan ihana nähdä masuasukki pitkästä aikaa. Tuloksista minulle luvattiin soitella jo ensi viikon alussa eli aika nopeasti, kun olen muiden kertomuksista lukenut, että jotkut ovat saaneet odotella vastausta useamman viikon.
 
Takaisin
Top