Yleinen

Mulla oli tänään eka neuvola. Siellä terkka varoitti, että älä vaan syö rautaa alkuraskaudessa, voi aiheuttaa keskenmenon. Oon nyt ihan että mitä ihmettä, en oo ikinä kuullut tuollaista väitettä, vaan että ennemmin raudan puute voisi olla yhteydessä keskenmenoihin 🤔 onko kellään mitään faktaa asiasta?

Lihavuusleikatuille taas suositellaan rauta aloitettavaksi jos raskaustoiveen aikana ja sitä syödään päivittäin läpi raskauden, eikä missään ole puhuttu sen vaikutuksesta keskenmenon riskiin. 😅 Ei siis mitään faktaa valitettavasti tarjota tähän, mutta mä tosiaan oon ihan huoletta vaan noudattanut tätä ohjetta. 🙈

Mulla oli tänään eka neuvola. Siellä terkka varoitti, että älä vaan syö rautaa alkuraskaudessa, voi aiheuttaa keskenmenon. Oon nyt ihan että mitä ihmettä, en oo ikinä kuullut tuollaista väitettä, vaan että ennemmin raudan puute voisi olla yhteydessä keskenmenoihin 🤔 onko kellään mitään faktaa asiasta?

Mä mainitsin omallani, että alan syömään rautaa, kun hemoglobiini alempi litä normaalisti. Viimeksikin meni kaikki varastot raskauden ainakaan. Eikä hän sanonut mitään keskenmeno riskistä. Mahtaako olla terveydenhoitajan oma mielipide/mutuilua?

Te joilla on doppler käytössä, niin kuinka usein olette doppleria käyttäneet? 🤔 Onko siinä joku raja, että kuinka usein on suositeltavaa/turvallista?

Kuinka usein olette päässeet kunnalliseen ultraan? Tuntuu olevan aika paljon eroja. Meillä neuvolassa ehdotettiin, että kävisin nt-ultran ja rakenneultran välissä kerran ultrassa, ettei tulisi niin pitkää väliä.

Kuinka usein olette päässeet kunnalliseen ultraan? Tuntuu olevan aika paljon eroja. Meillä neuvolassa ehdotettiin, että kävisin nt-ultran ja rakenneultran välissä kerran ultrassa, ettei tulisi niin pitkää väliä.

Nt-ultra, rakenne ultra, lääkärin ultra viimeisellä kolmanneksella. Jos siis normaali raskaus. Jos riskiraskaus, raskausdiabetes ym. Syitä seurata kehitystä niin sitten huomattavasti useammin.

Nt ja rakenne ultra vaan kuuluu palveluun. Viimeksi lääkäri neuvolassa ultrasi loppuvaiheella ison sf mitan takia ja maksullisesti kävin sen vuoksi painoarvio ultrassa sekä sit vielä siellä selvinneen ongelman vuoksi, mut ongelmaa ei ollutkaan. Vauvalla oli ollut vain kakkaa suolessa. 😂 Ärsytti kyllä opiskelijana joutua maksamaan kahdesta ultrassa, kun ne oli niin lähekkäin ja turhan huolen herättäminen lääkäriltä.

Mä mainitsin omallani, että alan syömään rautaa, kun hemoglobiini alempi litä normaalisti. Viimeksikin meni kaikki varastot raskauden ainakaan. Eikä hän sanonut mitään keskenmeno riskistä. Mahtaako olla terveydenhoitajan oma mielipide/mutuilua?
Joo.. näin mäkin luulen että oli joku oma mielipide vaan, koska en oo mistään löytänyt nyt infoa, joka tukisi tällaista väittämää. Onneksi 😁 pelottavaa kyllä mitä kaikkea tulee ammattilaisten suusta. Joku voisi ottaa todesta ja pelästyä hulluna..

Te joilla on doppler käytössä, niin kuinka usein olette doppleria käyttäneet? 🤔 Onko siinä joku raja, että kuinka usein on suositeltavaa/turvallista?

En tiedä onko jotain turvarajaa tullut. Mä oon vähän oman mielenrauhan takia kuunnellut sydän ääniä silloin kun ei liikkeet vielä tunnu tai muuten ollut rauhallisempi päivä (edellisissä raskauksissa). Varmaan kuitenkin noin 10x per raskaus, etten mitenkään mahdottomasti. Eniten siinä RV 10-14 kun ei tosiaan liikkeitä tunnu vielä.

Katsotaan pääsenkö mäkin kohta, tää tuntuu vähän hölmöltä täälllä jutella ja aikaisemmin en viitsinyt vielä ennen nt ultraa kauheasti innostua bebestä

Kyllä te vielä pääsette mukaan, viesti per ketju niin ollaan jo lähellä 😁

Täältäkin puuttuis vielä 9 viestiä salaiselle puolelle. Saattaa olla ettei riitä aktiivisuus ja tyydyn lueskelemaan muita somekanavia. 😊

Joo tää on kun laskettu aika vielä ihan loppukuusta.. ja mä eka aattelin et vasta ultran jälkeen liityn, mutta nyt kaipaakin jo aiemmin kun ei oo oikeen ketään muuta kelle puhua 😂 (paitsi mies) 🫣

Täältäkin puuttuis vielä 9 viestiä salaiselle puolelle. Saattaa olla ettei riitä aktiivisuus ja tyydyn lueskelemaan muita somekanavia. 😊
Mitä muita somekanavia lueskelet? Täällä voi olla myös, etten saa viestejä täyteen, mutta olisi kuitenkin kiva lueskella samassa veneessä olevien juttuja

Mitä muita somekanavia lueskelet? Täällä voi olla myös, etten saa viestejä täyteen, mutta olisi kuitenkin kiva lueskella samassa veneessä olevien juttuja
Lähinnä oon nyt lukenut facebookin Vauva2026 ja maaliskuisten ryhmää! 😅 Ja nyt on instagramista tullut vastaan muutama somea tekevä henkilö, kenellä on laskettuaika maaliskuussa tai muuten alkuvuodesta, heidän päivityksiä on tullut seurailtua. Mm. Eveliina Uosukainen ja sallieerika! 😊

Mä tuun tänne vähän kurkkimaan, kun meillä laskettu 7.4. niin jos hyvin käy niin saattaisi tulla jopa maaliskuinen🙈 mulla nt ultra 2.10. niin katon vielä mihin laskettu asettuu siellä. Toisaalta esikoinen saapui maailmaan viimevuonna käynnistyksellä 41+5😅

Mä tuun tänne vähän kurkkimaan, kun meillä laskettu 7.4. niin jos hyvin käy niin saattaisi tulla jopa maaliskuinen🙈 mulla nt ultra 2.10. niin katon vielä mihin laskettu asettuu siellä. Toisaalta esikoinen saapui maailmaan viimevuonna käynnistyksellä 41+5😅
Tervehdys! Mulla LA 5.3 että itselläki aika maaliskuun alusta laskettu aika, ei näistä ikinä tiedä milloin pienet päättävätkään maailmaan saapua🥰 tsemppiä nt-ultraan!❤️

Kivaa, tsemppiä tulevaan nt-ultraan. 😊 Mulla on @JasmiRubiini99:n tavoin maaliskuun alussa laskettu aika, joten voi olla, että menee helmikuiseksi. 😊

Takaisin