Yleinen keskustelu

@Ness
Mä käytin edellisessä raskaudessa inkivääriä kaikkeen, pahoinvointiin, allergioihin, flunssaan - neuvolan ohjeistuksesta. Järkytyin kun nyt luin, ettei sitä enää suositella käytettävän! Eikä vissiin ollut suositeltua silloinkaan kun olin raskaana viimeksi, mutta pikkukylän neuvolassa saattoi olla vanhat konstit käytössä. 😅
Siispä toiseksi paras apukeino flunssaan oli kuuma hunaja-sitruunalitku. Ja kuuman juoman tai esim. saunan jälkeen nenäkannulla huuhtelu toimii nenän avaamiseen yleensä hyvin. Muoks. ja tietenkin talviaikaan käyttöön ilmankostutin, jos sellaista ei jo ole!
Toi hunaja vain oli ongelmallinen viimeksi kun pahoinvointi lopulta esti sen käytön kokonaan ja meni varmaan pari vuotta ennen kuin siitä oppi taas pitämään. 😄

@EmotionalMoshpit kaipa se on myös hauska nähdä ihan tekstin muodossa että ”raskaana x viikkoa” 😅 Ehkä antaa jotain kontrollintuntua tähän muuten epävarmaan aikaan, jolloin ei voi oikein muuta tehdä kuin odottaa. Mua vähän kiinnostaisi tehdä viikkodigi ja katsoa et koska vaihtuu ”+3viikkoa” lukemaan, mut onhan se aika kallista hupia.

Sitten kysymys teille konkareille, jotka olette olleet aikaisemminkin raskaana. Miten olette hoitaneen flunssaa raskausaikana? Panadolilla pitäisi kai laskea kuume jos +38 astetta. Mutta miten olette saaneet esim nenän auki/ nukuttua kun nenä aivan tukossa ja henki ei kulje, eikä otrivinejä tms saisi käyttää. Miten kurkkukipu ja hengitysvaikeukeudet/ yskä ? Täällä kyselee yksi viimeyönä ehkä 4 tuntia pienissä pätkissä nukkunut potilas 😅Kaikki lääkkeet kun pitäisi välttää minimiin, etenkin alkuraskaudessa…

Nyt on muuten alkanut sellainen pieni raskausoire, että oikeaa tissiä välillä pistää kuin jollain piikillä työnnettäisiin. Vasuri ihan normaali 😂
Taustalta huutelen että joitain avaavia suihkeita voi käyttää. Mm. sellaisia missä on pelkkää ksylometatsoliinia. Täällä lisää aiheesta: https://www.hus.fi/potilaalle/nain-...-odottavan-ja-imettavan-laakeneuvonta#flunssa

"Voiko tukkoisuuden hoitoon tarkoitettuja nenäsumutteita käyttää raskauden aikana?
Tukkoisen nenän hoitoon voit tarvittaessa käyttää ksylometatsoliinia tai oksimetatsoliinia sisältäviä nenäsuihkeita. Nämä lääkkeet supistavat kuitenkin voimakkaasti verisuonia, eli noudatathan annosteluohjetta tarkasti. Sumutemuodossa oleva valmiste on helpompi annostella kuin tipat, ja siksi nenäsumute on nenätippoja suositeltavampi lääkemuoto. Ethän käytä lääkettä pidempään kuin ohjeessa määrätään.

Ei-lääkkeellisiä, paikallisesti nenään annosteltavia valmisteita, kuten nenäöljyjä ja nenän limakalvoa suojaavia valmisteita sekä suolavesihuuhteluita voi käyttää ohjeen mukaan. Myös A-vitamiinisuihkeita ja -tippoja voi käyttää."

Eli tarkkana vaan ettei käytä enempää tai pidempään kuin ohje sanoo. 😊 Apteekissa osaavat varmasti ohjata sellaisten valmisteiden luokse missä vain näitä sallittuja aineita.

Opin tämän itsekin vasta nyt ihan viime aikoina omasta la-ryhmästä, tähän asti myös luulin ettei mitään saa käyttää ollenkaan.

Kiitos @Misa 🙏🙏❤️ ihan uutta tietoa tuo että joitain avaavia suihkeita on ok käyttää, etenkin kun pakkuasseloisteissa mainitaan ettei voisi 😅. Olen muutenkin tosi varovainen niiden kanssa (pelkään että ”jään koukkuun”), mutta joskus kun on todella paha tukkoisuus, niin haluaisin laittaa yötä vasten että saisi edes vähän nukuttua 😅

Muokattu viimeksi:
@Ness
Mä käytin edellisessä raskaudessa inkivääriä kaikkeen, pahoinvointiin, allergioihin, flunssaan - neuvolan ohjeistuksesta. Järkytyin kun nyt luin, ettei sitä enää suositella käytettävän! Eikä vissiin ollut suositeltua silloinkaan kun olin raskaana viimeksi, mutta pikkukylän neuvolassa saattoi olla vanhat konstit käytössä. 😅
Siispä toiseksi paras apukeino flunssaan oli kuuma hunaja-sitruunalitku. Ja kuuman juoman tai esim. saunan jälkeen nenäkannulla huuhtelu toimii nenän avaamiseen yleensä hyvin. Muoks. ja tietenkin talviaikaan käyttöön ilmankostutin, jos sellaista ei jo ole!
Toi hunaja vain oli ongelmallinen viimeksi kun pahoinvointi lopulta esti sen käytön kokonaan ja meni varmaan pari vuotta ennen kuin siitä oppi taas pitämään. 😄
Inkivääri mausteena ruuissa on ok, mutta muuten käyttöä ei suositella (tuoreena tai kuivattuna). Tutkimustuloksia ei oo riittävästi, eli tää on kans vähä tällänen. Johtuuko se esim torjunta-ainejäämistä vai inkivääristä itsestään se rajoitus. 🥴

Mä käytin esikoisen raskaudessa kun sairastuin pahaan influenssaan niin jotain avaavaa nenäsuihketta, jonka työterveyslääkäri mulle määräsi. Eli joo, joitain saa kyllä raskaanakin käyttää tarvittaessa.

Ja noista viikkodigeistä: mulla on vaan ollut tapana tehdä niitä joka raskaudessa. Kohdunulkoisessakin viikot kyllä nousi sinne 3+ saakka eli digien perusteella en osannut aavistella, että mitään olisi vialla. Mutta nyt kun olen sen jälkeen ollut kolme kertaa raskaana niin verrattuna kohdunulkoiseen, näissä muissa testit ja viikot on nousseet huomattavasti nopeammin kuin siinä. Mutta näinhän se on, että ei ne ultraa voita. 😅

Kiitos @Misa 🙏🙏❤️ ihan uutta tietoa tuo että joitain avaavia suihkeita on ok käyttää, etenkin kun pakkuasseloisteissa mainitaan ettei voisi 😅. Olen muutenkin tosi varovainen niiden kanssa (pelkään että ”jään koukkuun”), mutta joskus kun on todella paha tukkoisuus, niin haluaisin laittaa yötä vasten että saisi edes vähän nukuttua 😅
Itsekin pakettien kieltojen takia en esikoisen raskaudessa käyttänyt mitään noita, ja vasta nyt selvisi että olisikin voinut (näitä missä vain tiettyä lääkeainetta) 😅 Sama myös erään oman psorilääkkeen kohdalla, ihotautilääkäri ei suositellut enkä tiennyt silloin teratologisesta palvelusta, ja vasta nyt selvisi että olisin voinut käyttää.

Nukkuminen mullakin kärsii pahiten jos hengitys ei kulje nenän kautta, se on kauheaa. 😩

Inkivääri mausteena ruuissa on ok, mutta muuten käyttöä ei suositella (tuoreena tai kuivattuna). Tutkimustuloksia ei oo riittävästi, eli tää on kans vähä tällänen. Johtuuko se esim torjunta-ainejäämistä vai inkivääristä itsestään se rajoitus. 🥴
Joo, hyvä täsmennys, eli kaikissa muodoissa ei suositella ja on hyvä tarkastaa ennen käyttöä, onko raskaana olevilta "pannassa" kukin inkivääriä sisältävä tuote. 🙂
Hyvä että tutkitaan jos on yhtään viitteitä siitä, että voi olla haitaksi. 👌

@Ness viime raskaudessa sairastin koronan ja olin tosi tukkoinen. Neuvolaan silloin soittelin ja juurikin noista nenäsuihkeista puhuttiin. Oliskohan ollut ihan Otrivin mitä sai käyttää ja yötä vasten käytinkin. Pohdittiin yhdessä silloin että se unikin on tärkeää.

Soitin neuvolaan ja sain sen ensikäynnin etävastaanottona, ja vielä erikseen sovittiin ettei siinä käydä yhtään mitään muuta läpi kuin vain ne pakolliset jutut nt-ultran lähetettä varten. 😁 Neuvolakortin postittavat tai käyn sen erikseen hakemassa, miten nyt sovitaankaan. Jännä ajatella, että ensikäynnistä menee vain pari hassua viikkoa niin pääsee jo nt-ultraan 🥰 Voisipa tämän ajan kelata suoraan sinne 😂 Okei no ensiksi haluan kyllä viettää joulun, ja sitten voisi mun puolesta hypätä suoraan tammikuun puoliväliin.

Niin ja neuvolan laskujen mukaan tänään olisi jo 4+6, mutta kaikki raskaussovellukset näyttää 4+5. Mutta eipä se ole niin justiinsa, nt-ultrassahan se sitten lukitaan. 😅

Soitin neuvolaan ja sain sen ensikäynnin etävastaanottona, ja vielä erikseen sovittiin ettei siinä käydä yhtään mitään muuta läpi kuin vain ne pakolliset jutut nt-ultran lähetettä varten. 😁 Neuvolakortin postittavat tai käyn sen erikseen hakemassa, miten nyt sovitaankaan. Jännä ajatella, että ensikäynnistä menee vain pari hassua viikkoa niin pääsee jo nt-ultraan 🥰 Voisipa tämän ajan kelata suoraan sinne 😂 Okei no ensiksi haluan kyllä viettää joulun, ja sitten voisi mun puolesta hypätä suoraan tammikuun puoliväliin.

Niin ja neuvolan laskujen mukaan tänään olisi jo 4+6, mutta kaikki raskaussovellukset näyttää 4+5. Mutta eipä se ole niin justiinsa, nt-ultrassahan se sitten lukitaan. 😅
Onko sulla niinku puhelinaika vaan se eka neuvolakäynti? En millään ite jaksais sitä alkupölinää, kun siitä niin vähän aikaa kummiskin kun just siellä olin ja ne on mun mielestä turhia, ainakin itselle😅 just tonne nt/niptiin lähete haluisin. Täytyy kysäistä saisko sen vaihdettua etäkäynniks🤔

Olipa kiva, että tää järjesty näin.😍

Onko sulla niinku puhelinaika vaan se eka neuvolakäynti? En millään ite jaksais sitä alkupölinää, kun siitä niin vähän aikaa kummiskin kun just siellä olin ja ne on mun mielestä turhia, ainakin itselle😅 just tonne nt/niptiin lähete haluisin. Täytyy kysäistä saisko sen vaihdettua etäkäynniks🤔
Se on videovastaanotto, mutta tulen olemaan autossa matkalla töihin silloin, joten todellisuudessa se on kuin puhelinaika. 😁 Uskoisin, että olisi mahdollista etäaika myös muualla kuin meidän hyvinvointialueella nykypäivänä. 👍🏻 Ja joo, mä soittaessa jo pyysin kirjaamaan ylös mun tietoihin, että mahdollisimman lyhyt käynti ja kaikki ohjeistukset saa jättää pois, koska on kans tuoreessa muistissa jo kaikki viime käynniltä. Jos haluavat, niin saavat postittaa mulle ne samat lippulappuset, mitkä mulla varmaan edelleen tuolla kaapissa on. 😂

Se on videovastaanotto, mutta tulen olemaan autossa matkalla töihin silloin, joten todellisuudessa se on kuin puhelinaika. 😁 Uskoisin, että olisi mahdollista etäaika myös muualla kuin meidän hyvinvointialueella nykypäivänä. 👍🏻 Ja joo, mä soittaessa jo pyysin kirjaamaan ylös mun tietoihin, että mahdollisimman lyhyt käynti ja kaikki ohjeistukset saa jättää pois, koska on kans tuoreessa muistissa jo kaikki viime käynniltä. Jos haluavat, niin saavat postittaa mulle ne samat lippulappuset, mitkä mulla varmaan edelleen tuolla kaapissa on. 😂
Aajoo! Ite heittänyt sitä mukaan kaikki laput roskiin ku neuvolasta sai🤣 kaapin perälle ne kummiski olis menny.. 👀

Heippa kaikki😊 Ajattelin liittyä mukaan nyt kun pari positiivista testiä on saanut tehtyä ja jonkinlaisia oireitakin on! Minulla oli keskenmeno elokuussa, joten on toki jonkinlainen jännitys taustalla että miten tässä käy. Täytyy yrittää pysyä kuitenkin positiivisena.❤️ Nyt olisi siis menossa 4+2 laskureiden mukaan!

Heippa, minäkin rohkenen tänne tulla, kun viivat kivasti vahvenee! Jossain keskustelussa olin aiemmin jonkin aikaa mukana, mutta kun ei tuntunut tärppäävän niin jäi nämä keskustelut vähemmälle.. Mulla flon mukaan 5+2 nyt ja tosiaan itsellä kuluneen vuoden aikana kaksi kemiallista takana, joihin erona huomaan jo ainakin tuon viivojen vahvenemisen! Mutta silti pelko painaa kyllä ja kuulostelee oloa jatkuvasti 🫣 Pohdin varhaisultran varaamista mielenrauhaksi, ja neuvolaan soittelen ehkä ensi viikolla..

Auttakaa kokeneemmat, että miksi flo antaa 5+2 mutta kun käytin eri laskureita netissä niin antoi vasta 4+2 😅 mun viime menkat oli siis 4.11.. miten näitä lasketaan 😂 t. Ummikko

Auttakaa kokeneemmat, että miksi flo antaa 5+2 mutta kun käytin eri laskureita netissä niin antoi vasta 4+2 😅 mun viime menkat oli siis 4.11.. miten näitä lasketaan 😂 t. Ummikko
Aika jännä, mulla heittää vain yhden päivän netin laskurit ja Flo. 🤔 Netin laskurit näyttää erilailla sen mukaan, kuinka pitkäksi merkkaa kierron, mulla nyt flon mukaan 4+2 ja netin laskurit näyttää 4+1, mutta jos merkkasin kierron viikon pidemmäksi, hyppää rv viikon taaksepäin. 😅

Itse meinasin seota kun mietin kumpi on oikein, Flo vai nettilaskuri. Päässälaskun tulos riippuu siitä, laskeeko kuukautisten alkamispäivän olevan 0+0 vai 0+1. 😂 Lopulta luovutin tämän mietiskelyn kanssa ja päätin luottaa flon laskemaan, eiköhän se tarkennu sitten jos raskaus etenee.

Muokattu viimeksi:
Takaisin