Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kävin tänään kanssa ostamassa kofeiinitonta teetä! Lisäksi juon tavallista vihreätä teetä silloin tällöin.

Salmiakin puuttuminen tulee ottamaan koville. Mutta viime raskaudessa söin niitä Namituvan karkkeja. Ne oli tosi hyviä, mutta aika hintavia. Aion kuitenkin jossain vaiheessa taas ostaa. 🙈 Tässä linkki, jos jollekin vieras: https://www.karkkainen.com/verkkoka...H_ZR3pUe-_hQOcR8rE4ciORmMNu5lYW-nXfvg5expC9_5

Yhdelle ystävälle olen kertonut raskaudesta, muille kerrotaan myöhemmin. 🙂 nt-ultran jälkeen varmaan vanhemmille.

Mulle tulikin paha tai suoranaisesti paska olo tänään kun mies tuli töistä ja siitä lähtien ollut hirveän etäinen, jotain juteltiin mutta ei sanallakaan mitään raskaudesta enkä viitsinyt itse edes mainita siitä myöskään yhtään mitään. Nyt meni nukkumaan ja en tiedä, kaikenlaiset ajatukset pyörii päässä... Eikä tilannetta auta nämä olot, alavatsaa ja nivusia kiristää/nipistelee että pelkään vuodon alkavan. 😭 Ei sinänsä ihan täysin samalta tunnu kuin kuukautisten aikaan mutta.. 🤷‍♀️ Pelottaa vaan hirveästi.

Melkein kyllä mietityttää olikohan tässä mitään järkeä jos tuolleen suhtautuu nyt muhun vaan siksi että tein testin aikaisin...

Hyviä pohdintoja ja aika erilaisia lähestymistapoja raskaudesta kertomiseen! Me ollaan meidän hoitoon hakeutumisen syistä, eli kumppanini sairastamasta syövästä johtuen oltu hyvin avoimia meidän lapsettomuushoidoista, niin on ollut luontevaa olla aika avoin myös plussasta. Äsken lähetettiin mailia laumalle kavereita joiden kanssa meidän piti mennä alkukesästä matkalle, että nyt on niin et aikaistetaan varalta tätä matkaa… ja se tuntu olevan mulle vähän liikaa 😂, vaikka suurin osa onkin hyviä ystäviä ja osa jo oli kuullutkin että plussattiin.

Täällä kans hyvin epävarma olo et olisi onnistunut raskaus ja epäilyttää tänne kirjoittelu 😫 Mut täällä ollaan 😅 oon kertonut yhdelle ystävälle ja varmaan lähiviikkoina kerron parille ystävälle. Muilla ehkä joskus NIPT tulosten tai todennäköisesti vasta rakenneultran jälkeen jos sinne asti tässä pääsee 😊

Mulla kyllä todella epävarma olo ja tuo miehen käytös lisää vaan sitä. Nukuin noin viisi tuntia kun stressasin miettien lähes koko yön kun mies vaan nukkui ja pakko oli tehdä apteekin herkkä testi aamuyöllä kun olin ihan varma että menossa kesken. 😭 No onneksi samanvahvuinen kuin eilen aamulla tehty ehkä jopa ihan pikkuisen hitusen vahvempi vaikka olin käymättä vessasa ehkä vain reilun tunnin. 🫣 Ja joo sori että puhun vain negatiivisesti kaikesta on vaan jotenkin epävarma/huono olo...

Voi hitto mä juuri tajusin et koska siemenet on bannissa niin bannissa on myös tahini ja siten esim. hummus. 😭 Oon autuaasti syönyt parina päivänä tahinijogurttia mut pakko lopettaa. Tää saattaapi olla mulle salmiakkia vaikeampi luopuminen 🥲 Ilmeisesti voi olla jotain pastöroitua tahinia mutta ei tämä meidän purkki ainakaan ole.

Meidän ei ole tarkoitus kertoa kellekään, edes lapsille, ennen joulua. Ehditään siihen mennessä tehdä NIPT ja nähdä vauvaa sekä alkuraskauden että ns. NT-ultrassa (vaikkei täällä enää niskaturvotusta mitatakaan, kun kaikille tehdään NIPT). Jos kaikki on ok, kerrotaan jouluna sitten lapsille ja puolison äidille. Omat vanhempani ovatkin kuolleet jo.

Töissä en kerro ennen kuin lakisääteisesti täytyy, kun eipä raskaus työasioihin vaikuta. Poissa en ole ollut koskaan töistä raskauden takia. Meillä on vauva, nyt 7,5 kk, jonka kanssa jäin 2 viikkoa ennen raskausvapaalle ja pidin raskausvapaat, jonka jälkeen palasin töihin. Kesällä pidin pitkät kesälomat ja nyt syksyllä ollaan puolison kanssa jaettu hoitovastuu 50/50 ja oltu osa-aikaisella vanhempainvapaalla puoliksi. Johtotehtävissä ja pääosin etätöitätekevänä tämä toisaalta sujuu ja toisaalta on ainoa vaihtoehto, jolla työtkin saa hoidettua. Hiukka tuottaa toki ongelmaa se, että pitäisi pystyä panostamaan 100 %:sesti ensi vuonna, mutta eihän se nyt tietenkään onnistu, kun kesällä tulee väkisinkin katkosta töihin. No, asiat järjestyy aina.

Voi hitto mä juuri tajusin et koska siemenet on bannissa niin bannissa on myös tahini ja siten esim. hummus. 😭 Oon autuaasti syönyt parina päivänä tahinijogurttia mut pakko lopettaa. Tää saattaapi olla mulle salmiakkia vaikeampi luopuminen 🥲 Ilmeisesti voi olla jotain pastöroitua tahinia mutta ei tämä meidän purkki ainakaan ole.
Mun varmaan pitäisi lukea niitä tarkemmin mitä ei saa. Koska luulen että kahvi ei olekkaan ainoa vaikea mulle. En muistanutkaan että siemenet yms on kielletty. 😳 Onkohan sitten jos on burgerin sämpylässä seesaminsiemeniä nekin kielletty?

Niin joo ja tuosta kertomis asiasta.. Sorruin kertomaan isoäidilleni, tarvitsin joltain läheiseltä positiivisemman reaktion kuin mieheltä. No onneksi isoäiti todella iloiselta puhelimessa kuulosti! 😭

Mun varmaan pitäisi lukea niitä tarkemmin mitä ei saa. Koska luulen että kahvi ei olekkaan ainoa vaikea mulle. En muistanutkaan että siemenet yms on kielletty. 😳 Onkohan sitten jos on burgerin sämpylässä seesaminsiemeniä nekin kielletty?
Ruokavirastolla on hyvä taulukko elintarvikkeiden turvalliseen käyttöön liittyen. Sen mukaan öljykasvien siemenien käyttöä ei suositella mut pienet määrät just esimerkiksi leivissä eivät haittaa.

@Maatuja mä en myöskään aio töissä kertoa ennen kun on pakko. Teen täyttä etätyötä niin en usko että tulee tarvetta kertoa, ainakaan jos ei tule mitään odottamatonta tai matkoja siinä vaiheessa kun raskaus jo näkyy. En yksinkertaisesti luota mun työnantajaan tarpeeksi, ja kun ei tämän pitäisi työn tekemiseen vaikuttaa. 🤷‍♀️

Muokattu viimeksi:
@Maatuja @Jupiter34 täällä sama töissä kertomisesta! Teen etätöitä, mutta matkustan aika paljon, toki nyt syksyn olin järjestänyt ivf:n takia tyhjäksi useimmista matkoista erinäisillä tekosyillä 😅 mulla kyllä ihana työyhteisö, mutta ei ole pohjoismainen yritys, niin siellä raskaus otetaan vähän eritavalla vastaan, moni kolleega jäänyt viikosta 12 pois kokonaan ja eivät tule takaisin yli 2 vuoteen. Itse johtotehtävissä ja en halua, että raskaus vaikuttaa mun budgettiin ja suunnitelmiin, aikaisintaan toivottavasti pitää kertoa viikolla 20, kun keväälle ja kesälle aika paljon rankkoja matkoja, joille en oo varma pystyykö viikosta 30 enää lähteä.. viimeksi en myöskään kertonut raskaudesta, vain HR tiesi sairasloman takia ja sit kun meni kesken viikolla 16, oli pakko kertoa omalle esimiehelle ja toimarille, jotta ymmärtäisivät että en ole ihan oma itseni ja minkä takia mulla oli niin paljon sairaslomaa tosi odottamatta. Olivat kaikki tosi ymmärtäväisiä, lähettivät kukkia suruvalittuna yms ❤️ mutta silti en halua ennen kuin on pakko kertoa 😅

Mutta onhan tää luksusta meille, jotka on etätöissä. Ei vois piilotella toimistolla/paikan päällä ollessa pitkään 😅

@Jupiter34 mulla on 5 lasta enkä oo koskaan tätä ennen tiennyt siemenissäki on rajoituksia, aina näköjään oppii uutta 😅😅 No en oo syöny kuin leivässä satunnaisesti eli mitään vahinkoa ei ole käynyt 🤭
Joo noihan on suosituksia ja varovaisuusperiaatteen mukaisesti aika tiukkoja. Mut ihan hyödyllistä ehkä ainakin miettiä jos syö päivittäin chiavanukkaita tai tahinia tms. Mä syön ite tosi paljon tahinia erilaisissa muodoissa niin luulen et sen vähentäminen on ihan hyvä ajatus 😅

@Jolinda kuulostaa et ollaan hyvin samanlaisissa tehtävissä! Itellä kanssa työnantaja on kv-organisaatio ja sinänsä ihmiset on tosi empaattisia, ja monet muut kulttuurit on myös paljon kiinnostuneempia ja ymmärtäväisempiä kaikkia perheaiheita kohtaan… mut just en halua et mun oman johtamani työn tulevien vuosien sunnitelmat tai esim. suhtautuminen muhun, mun suoriutumiseen tai uramahdollisuuksiin muuttuu tän vuoksi.

Mulla on kyl alitajuntaisesti vähän fiilis että en voi tähän työhön palata vanhempainvapaan jälkeen koska on aika korkean paineen työ, huono työ/vapaa-aika -balanssi ja vaikeat työajat aikaerojen vuoksi, mut se on sit sen ajan murhe. Ja nimenomaisesti mun murheeni, ei työnantajan.

Muokattu viimeksi:
Mä yritän kuunnella lempimusiikkiani, rauhoittaakseni itseäni, koska olen ihan itkun partaalla... Jotenkin tämä tunne tämä paineen tunne alavatsalla ei yleensä lupaile hyvää. Yhdistettynä nippailuihin ja pistelyihin pelottaa vaikka jälkimmäiset voikin olla ilmeisesti normaaleja mutta tuo paineen tunne pelottaa.. Etenkin kun huomenna tai ylihuomenna olisi ollut kuukautisten alkamisaika. 😟 Tärisen ihan... Ehkä mies oli oikeassa ja ei olisi pitänyt vielä lähteä testaamaan..

Me oltiin miehen kanssa ajateltu että alettais yrittää 3. vauvaa 2026 kesällä ja nyt sit tämä vauva tulis syntymään jo silloin😅 Olin laskenu mielestäni mun ovulaatiot oikein ja sen ei pitäny tulla näin aikaisin kun nyt kierrossa tuli ni sit tulinkin raskaaksi. Miehelle kovaa sanonut että kyllä minä tiedän etten vielä ovuloi että on vielä varmat päivät🤣🤣 noh se varmat päivät kesti 4kk 🤦🏼‍♀️
Meillä on 2v1kk ja 1 vuotias pienokainen, ja arki on vieläkin tämmöstä vauva arkea mikä nyt jatkuu taas 😅
Itseä nyt vähä jännittää kertoa miehelle että meil tulee 2026 kesäbebe 😆 silti haluisin kertoa tän jotenkin ihanasti, koska tä tulee olee meidän vika🥰

Mä juuri suuressa viisaudessani kun olin eilen ladannut preglife sovelluksen, huomasin että siellä ilmainen vakuutus raskausajalle if:iltä. Menin sitten ottamaan sen. Ja siinä sai jotain ilmaisia juttuja twistshake kaupasta ilman postikulujakaan koodilla jonka sai kun otti sen ilmaisen vakuutuksen. Niin tilasin mitä sieltä sai jonkun tuttipullon ja kaksi tuttia. Niin tilasin ne pinkin värisinä, eihän siinä siis mitään ole, mutta mietin vain heti mitkä mun mielestä paras väri. 🙈 No juu mies saattaa jotain kyllä sanoa kun ne tulee postissa... Ne oli vaan niiin söpön värisiä ne pinkki/vaaleanpunaiset. 🩷 Mutta lähinnä typerää ja ei todellakaan viisasta näin aikaisin varsinkaan mun taustalla tollasta ottaa. 😓 Vähän innostuin...

Niin juu mutta harmittaa vaan ettei liiloja ollut se on mun lempiväri. 🤣

Täällä oli muitakin vauvojen äitejä 😊 Meidän nuorin on 7,5 kk. Juuri oppinut nousemaan pystyyn, joten vauhtia piisaa 😄

Täällä oli muitakin vauvojen äitejä 😊 Meidän nuorin on 7,5 kk. Juuri oppinut nousemaan pystyyn, joten vauhtia piisaa 😄
Meillä vauva lähti 2vko sit kävelee et Ei oo rauhallista muuta kuin silloin kun hän nukkuu 😅 tulossa aivan järkyttävän raskas alkuraskaus 🤣

Takaisin